Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kateellisuus aina negatiivinen piirre?

Vierailija
13.10.2024 |

Itse olen huomannut, että olen jeräille tietyille ihmisille kateellinen. Yhdeltä tuttavalta lähti imetyksen myötä 20kg, minulla raskauskilot tuli vasta imetyksen myötä. Toisella on vakituinen työ huolimatta siitä, että on rankkaa rikostaustaa petoksien ja huumeiden kanssa. Kolmas tuttava on ollut 10v. työttömänä, eikä sitä ole ikinä laitettu minnekään. Minä taas olen yrittänyt aina antaa kaikkeni, olen ollut aina rehellinen.. ja sitten työttömänä ollessa minulta katkaistiin tuet, että tein vapaaehtoistyötä. Ja nyt pelkkää määräaikaista osa-aikatyötä viimeiset 5 vuotta.

Mutta toisaalta se kateellisuus tsemppaa itseäni ihan älyttömästi pyrkimään eteenpäin ja toisaalta joskus myös olemaan itselleni armollinen, koska tiedostan että aina ei nallekarkit mene tasan. En koe sitä (kateellisuutta) pahana piirteenä, mutta onko se sitä kuitenkin?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttu jonka järkyttävästä kateellisuudesta ja katkeruudesta olen todella huolissani. Hänen syvääluotaava viha, kateus, katkeruus ym on syönyt häneltä jo ihan kirjaimellisesti sisuskalut. Jatkuva stressihormoni (kortisoli) kehossa ym vihan vaikutus sappeen (sanonta "vihaa niin että sappi kiehuu"), unettomuus ym on jo tuhonnut kehoa. Kun hän avaa suunsa ulos tulee aina vaan valitusta, paheksuntaa, mäkätystä ja ennenkaikkea muiden ihmisten pahansuopaa asioiden ruotimista, muiden haukkumista ja vähättelyä. Kai hän saa tästä jotain voimaa ja omanarvon nostatusta omaan elämään, mutta on kyllä todella uuvuttavaa ( ja huolestuttavaa) kuuneltavaa.

Voi kumpa hän itse hoksaisi tilansa ja menisi lääkärii ja sitä kautta ihan terapiaan ja laittaisi muutenkin elämän perusasiat, unen ja ravinnon,  kuntoon. Tuolla menolla koittaa lähtö ennen aikojaan kun kroppa ja/tai pää pettää.

Vierailija
42/50 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus näivettää, jos sille ei tee mitään. Kateus näyttää tehokkaasti mitä elämästäsi puuttuu ja mitä haluat. Siksi kateuden äärelle tulisi aina pysähtyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä kadehtivatko ihmiset asioita, joita eivät voisi koskaan mitenkään itse saavuttaa. Harvoin kadehdimme jotain superlahjakasta taiteilijaa ja maailman rikkaimpia ihmisiä. Yleensä kadehdimme naapuriamme tai muita arkisempia hahmoja. Näin kateus toimii selkeänä tienviittana suuntaan, jonne meidän itsekin pitäisi kulkea. 

Vierailija
44/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait se kateus on normaali piirre ihmisessä.y Itsekin olen joistain asioista, mitkä loppupelissä on aika mitättömiä eikä osalle voi itse mitään. 

Mutta sitten on ihmisiä jotka on ei ole terveellä tavalla kateellisia, koska ne on kateeellisia lapsilleen: esim. Lapsen palkasta, asuinpaikasta, ilmaisrsta polkupyörästä, työstä. Se ei ole tervettä ja tiedän tällaisen ihmisen ja hän myös piikittelee asioista ja muutenkin puhuu toisinaan todella alentavasti.

Vierailija
45/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen huono piirre, mutta lievä kateus, joka motivoi parantamaan omaa elämää ei ole paha asia itsessään, vaan varsin luonnollinen tunne. Mutta jos jää märehtimään jotain omaa puutetta ja sitä, että jollain toisella taas jotain on, on huonoksi niin itselleen kuin epäkunnioittavaa kateuden kohdetta kohtaan. 

Vierailija
46/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on aika säälittävää, jos kateus on ainoa eteenpäin vievä voima. 

Kuka puhui ainoasta eteenpäin viemästä voimasta?

Ompas täällä palstalla tänään ilkeää porukkaa.

ap

Täällä on päivittäin ilkimyksiä.

Se kateus, joka saa sinut niin sanotusti oivaltamaan kykysi ja taitosi on ok. Se kateus, joka vie kalat vedestä ja viljat vainioilta, on pahasta.

Vierailija
47/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tunnen kateellisuutta, jos olen pyrkinyt johonkin ja tehnyt duunia sen eteen ja toinen saa sen helpolla tai ainakin näennäisesti helpolla. Mutta jos antaa sille vallan ja antaa sen määritellä miten suhtaudut muihin niin on vaarallisella tiellä. Olen katkeriin ihmisiin elämässäni törmännyt ja siitä ei muuten ikinä parannu.

Vierailija
48/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paha sitten, jos alkaa vaikuttamaan henkilön toimintaan. Esimerkiksi alkaa mustamaalaamaan, maalittamaan ja sabotoimaan hänelle tuntemattomia henkilöitä. Haluan kuitenkin uskoa, ettei ole Suomessa yleistä. :( 

T: Tuntematon 

Vierailija
49/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
50/50 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hieno juttu, että se rikostaustainen kaveri on päässyt elämään kiinni ja hänestä on onnistuttu kuntouttamaan tuottava kansalainen. Rikosseuraamusjärjestelmä on onnistunut työssään täydellisesti. 

Juuri tuohon sivistysvaltioissa rikosseuraamusjärjestelmä perustuu, ei rankaisuun vaan kuntouttamiseen takaisin yhteiskuntaan. Siksi onkin tärkeää, että se vankilassa vietetty aika on mahdollisimman lyhyt ja vangilla on tukiverkko ja häntä autetaan uuteen elämän alkuun linnan muurien ulkopuolella.