Mikä puutos on suklaan himon taustalla?
Kaksi päivää on tehnyt valtavasti mieli suklaata. Ostin tänään suklaalevyn ja söin sen. Se maistui todella hyvältä.
Kommentit (43)
Suklaa samoin kuin jäätelö sisältää addiktoivan yhdistelmän rasvaa ja sokeria. Ravintotieteilijät ovat tutkineet asiaa ja 50% sokeria ja 30% rasvaa on se addiktoivin koostumus. Eli kyseessä on addiktio, ei mikään puutostauti.
Naisilla rakkauden puute. Suklaa vapauttaa naisilla samojan hormoneja kuin rakastuminen
Vierailija kirjoitti:
Sokeri? Lehmän tissimaito? Kokeile vaihtaa raakakaakaoon ilman sokeria ja lehmän tissimaitoa, ja katso mitä tapahtuu. Vaikea kuvitella, että raakakaakaoon voisi addiktoitua. Sokeri ja lehmän tissimaito sen sijaan ovat molemmat addiktoivia
Tissimaitotissimaitotissimaito!
Raakakaakaossakin on kofeiinia, eli yhtälailla siihen voi koukuttua. Sen sijaan maitoaddiktiosta en olekaan aiemmin kuullut, ja kuulisin mielellään lisää!
Vierailija kirjoitti:
Suklaa samoin kuin jäätelö sisältää addiktoivan yhdistelmän rasvaa ja sokeria. Ravintotieteilijät ovat tutkineet asiaa ja 50% sokeria ja 30% rasvaa on se addiktoivin koostumus. Eli kyseessä on addiktio, ei mikään puutostauti.
Miksei se ei ole aiemmin ollut? Vuosia on mennyt ihan suklaanhimoa ja sitten se yhtäkkiä tuli.
Minulla iskee suklaanhimo kun on nälkä. Jos olen kylläinen, ei tee yhtään mieli makeaa (tai mitään muutakaan). En kaipaa myöskään mitään jälkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mustan letkun puutos.
Se vähän vaihtelee tapauskohtaisesti.
Minulla se on hevosenkyrpä...
Vierailija kirjoitti:
Suklaanpuutos.
Ole hyvä.
Saitko helpotuksen kun pääsit kiireesti vastaamaan?
Mulla oli jodinpuutos kun ei allergioiden takia voi syödä esim kalaa kananmunaa sitruksia. Kun aloin ottaa jodia ravintolisänä niin ei ollut enää suklaanhimoa mutta vaikea sanoa vaikuttiko tuo vai joku muu asia.
Dopamiinin puute. Et ole tehnyt itsellesi mielekästä ja suklaa on helppo tie.
Hedelmällisessä iässä olevilla naisilla tulee kaksi piikkiä kuukaudessa biologisista syistä johtuen. Elimistö haluaa varmistaa maksimaalisen energian riittävyyden sekä ovulaation että myös kuukautisten aikana. Kyse on ihmiskunnan eloonjäämisestä. Se suklaan jne korkean energiapitoisten ruokien himo loppuu kyllä kun menopaussi on ohi. Silloin kun ei enää lisäännyt, ei ole tarvetta lisäenergialle samalla tavalla.