Keksittekö selityksen, miksi tyynyliinat rupeavat haisemaan oudolta, kun ovat olleet jonkin aikaa pesun jälkeen kaapissa?
Samaa materiaalia olevat lakanat eivät haise.
Jääkö niihin jotain rasvaa hiuksista tms. joka ei lähde pesussa kunnolla pois? Auttaisiko, jos laittaa 95 asteen pesuun?
Kommentit (69)
Niissä on nukkunut haisuli nimeltä Hanna
Kasvoistahan irtoaa rasvaa, sitä voi jäädä tyynyliinoihin. Mieheni tyynyliinat tuntuvat käteen rasvaisilta edelleen 90 asteen pesun jälkeen, tarvitsevat välillä kaksi pesua. Mutta lakanoista meillä kyllä kaikki alkaa haista kaapissa. Ovat varmasti kuivia sinne laittaessa ja pesen aina vähintään 60 asteessa. Pitäisi varmaan saada säilytettyä ilmavammin kuin pinoissa suljetussa kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin uuden pesukonen ja kaikki pyykit haisevat mikä tahansa ohjelman jälkeen. Pesukone vaan ei kunnolla huuhtelee. Pitäö laittaa erikseen ohjelman jälkeen uusi huuhtelukierros. Vanhalla konella edes en tiennyt, että tämmöista ongelma on olemassa. Koneet ovat tosi erilaisia. Wihrpool on merkki. Samoin on ohjelmat uudessa konessa sekaisin. 1200 ja 1000 linkouskierrosta on vaihtanut paikkansa. Jos haluan pykit kuivemmaksi, laitan 1000. Jos vahinkossa laitan 1200, pyykin jäävät märemmäksi. Elikä on täysi sattuma, minkälaisen peskonen saat. Lommo oli myös heti uudessa konessa. Niin että nyt olen sitä mieltä, että kone on täyttää sutta ja sekundaa. Tai joku on toimittanut vaan käyttökelvottoman kappalen.
Onko siinä sellaista vaihtoehtoa, että saa suuremman vesimäärän? Monet pesukoneet pesevät nykyään huonosti, koska ne käyttävät niin vähän vettä. Meillä saa pesukoneessa (Miele) tiettyihin ohjelmiin valittua lisäveden. Kaikkiin ei, mutta enimmäkseen pestäänkin aika pitkällä ohjelmalla.
Melkein kaikki pitkään kaapissa ollut haisee kaapilta. Ei koske pelkästään tekstiiliä.
Mulla sama ongelma, oon miettiny että mikä ihme on vialla. Pesen kuitenkin pyykit 60-asteessa ja annan kyllä kuivua hyvin, käytän pyykkietikkaa välillä. Sellainen ihmeellinen tunkkainen haju, vaikka kaikki on varmasti puhdasta kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Lakanapyykki pestään aina 95 asteessa
Nykyajan lakanoissa ja tyynyliinoissa lukee aina pesuohjeessa, että ne pitää pestäkorkeintaan 60 asteessa. Olisiko mitoitus niin nafti, että ne kutistuisivat liikaa keittopesussa? Ylipäätään monissa vaatteissakin on todella alhainen pesulämpötila. Siitä on aikaisemmin kirjoitettu lehdissä.
Sama huomio kuin ap:llä.
ohis, mut ostin kotimaisen, lyhythihaisen kauluspaidan; haisi niin hirveelle, et päätin pestä sen käsin; vein sen sitten parvekkeelle kuivamaan, pakkasta jotain yli 20. Laitoin sen la-iltana päälle, kun läksin illalla (kuivanut tietenkin), baariin. Eräs nainen sanoi: ai kun joku tuoksuu hyvälle.
Oil siis näitä valtion (mm. polisiin) käyttämiä kaulus/polettipaitoja. Käytin sitä samaa sekä äidin siunaustilaisuudessa että myös molempien vanhempien uurnanlaskussa (tottakait pesin sen välillä).
Syy: Kunnioitus.
Onko siellä kaapissa ho mo, joka haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakanapyykki pestään aina 95 asteessa
Nykyajan lakanoissa ja tyynyliinoissa lukee aina pesuohjeessa, että ne pitää pestäkorkeintaan 60 asteessa. Olisiko mitoitus niin nafti, että ne kutistuisivat liikaa keittopesussa? Ylipäätään monissa vaatteissakin on todella alhainen pesulämpötila. Siitä on aikaisemmin kirjoitettu lehdissä.
Ei niitä pesuohjeita kannata kauheasti uskoa. Silkki ja villa ja muut herkät asiat erikseen, mutta puuvillan ja useimmat keinokuidut voi pestä vähintään 60 asteessa, yleensä myös 90 asteessa. Mä pesen oikeastaan kaikki urheiluvaatteet (en tietenkään kuorivaatteita ja sellaisia) 60 asteessa, vaikka pesulämpötilaksi suositellaan 30 astetta. Eipä ihme, että treenivaatteet monella haisevat. Mulla tällaista ongelmaa ei ole. Yleensä keinokuidut - myös esim. fleece - kestävät ihan hyvin jopa 90 asteen pesun. Käytin molemmilla lapsillani kestovaippoja ja niissähän on erilaisia teknisiä kuituja pintamateriaaleina. Vaipat pestään 60 ja välillä 90 asteessa. Sen jälkeen oon rohkeasti laittanut keinokuituja kuumiin lämpötiloihin.
Vierailija kirjoitti:
"Mun mies myös "syövyttää" tyynyliinat puhki. On kyllä ärsyttävää. "
No, eihän se kivaa ole, mutta näillä mennään. Hän syövyttää myös t-paidat kauluksesta ja kainaloista. Ja mieheni käy siis joka ilta suihkussa (hän on joskus yrittänyt mennä ilman suihkua nukkumaan, mutta joutuu aina nousta ylös selityksenä "on niin rasvainen olo, että on pakko mennä suihkuun" ja laittaa t-paidan joka ilta pyykkiin. Ja pesen t-paidat aina 60 asteessa.
Ehdotus: paitojen kauluksen ja kainalot on hyvä ennen pesukoneeseen panemista kastella vedellä ja pestä käsin niistä kohdista saippualla. Olen alkanut tehdä niin omille puseroilleni. Olen nainen. Ja huom! Pesukoneet ottavat usein sisään hyvin vähän vettä ja sitten on vielä käytössä nämä nykyajan ympäristöystävälliset (joku EU:n määräys varmaan) pesuaineet. Ne eivät ole niin theokaita kuin entiset haitallisemmat pesuaineet.
Varsinkin näin syksyllä pyykin voi kestää yllättävän kauan kuivua
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen nukkasihti on tukossa, minkä vuoksi pesukone ei puhdista pyykkiä vaan lisää mikrobien määrää pyykissä.
Etenin hieman kosteana kaappiin jätetty pyykki on loistava kasvualusta mikrobeille, mikä aiheuttaa hajun.
Toinen selitys voi olla sisäilmassa oleva home, joka alkaa kasvaa kosteassa pyykissä.
Tottapa kaikki muistavat tehdä pesukoneelle puhdistuksen sitruunahapolla. Sitä saa apteekista eikä se maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun mies myös "syövyttää" tyynyliinat puhki. On kyllä ärsyttävää. "
No, eihän se kivaa ole, mutta näillä mennään. Hän syövyttää myös t-paidat kauluksesta ja kainaloista. Ja mieheni käy siis joka ilta suihkussa (hän on joskus yrittänyt mennä ilman suihkua nukkumaan, mutta joutuu aina nousta ylös selityksenä "on niin rasvainen olo, että on pakko mennä suihkuun" ja laittaa t-paidan joka ilta pyykkiin. Ja pesen t-paidat aina 60 asteessa.
Ehdotus: paitojen kauluksen ja kainalot on hyvä ennen pesukoneeseen panemista kastella vedellä ja pestä käsin niistä kohdista saippualla. Olen alkanut tehdä niin omille puseroilleni. Olen nainen. Ja huom! Pesukoneet ottavat usein sisään hyvin vähän vettä ja sitten on vielä käytössä nämä nykyajan ympäristöystävälliset (joku EU:n määräys varmaan) pesuaineet. Ne eivät ole niin theokait
Ehdotus on ihan hyvä, mutta en yksinkertaisesti jaksa tehdä sellaista. Onneksi noille huonoille paidoille on käyttöä pihahommissa, eikä kotona töissä ollessa myöskään haittaa, jos kaulus on rispaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Ostin uuden pesukonen ja kaikki pyykit haisevat mikä tahansa ohjelman jälkeen. Pesukone vaan ei kunnolla huuhtelee. Pitäö laittaa erikseen ohjelman jälkeen uusi huuhtelukierros. Vanhalla konella edes en tiennyt, että tämmöista ongelma on olemassa. Koneet ovat tosi erilaisia. Wihrpool on merkki. Samoin on ohjelmat uudessa konessa sekaisin. 1200 ja 1000 linkouskierrosta on vaihtanut paikkansa. Jos haluan pykit kuivemmaksi, laitan 1000. Jos vahinkossa laitan 1200, pyykin jäävät märemmäksi. Elikä on täysi sattuma, minkälaisen peskonen saat. Lommo oli myös heti uudessa konessa. Niin että nyt olen sitä mieltä, että kone on täyttää sutta ja sekundaa. Tai joku on toimittanut vaan käyttökelvottoman kappalen.
Neuvoisin panemaan koneeseen kerralla vähemmän pyykkiä kuin tähän asti olet tehnyt. Se voi auttaa hieman.
Myrkytettyä. Ja sitten on se kierrätys kama. Ne haisee. Hirveälle. Saako mukana satiaiset ei tiedä. Osa on karheaa kangasta. Osa on värjätty uudestaan. Hyi mikä lemu. Ja kemikaalit haisee. Eikä kaapin pitäisi haista miltään. Mutta huomattu että kierrätetty haisee oudolle myös tavaroissa. Paperit ja kierrätys pakkaukset. Öh mikä haju. Haisee kemikaalille eikä homeelle.
Meillä haisee tyyniliinat ja nyt haisi shortsit sekä t paidat. Hyi ! Myrkyttää meitä venäläiset. Tai jotkut uskontokahelit. Kraanasta tulee niin paljon kalkkia että jää mustaan kaakeliin. Ei sitä juoda voi ja iho kuivuu.
Niin tuo: ilmankosteus - sateella (=ilmankosteus suuri) ei kannata pestä pyykkiä, jos ei ole aivan pakko. ... Onnistuin pilamaan pitkälahkeiset kollarit sekä sortsit, kun pesin - eivät kuivaneet kunnolla, haisi kuin .... ilmeisesti se kangas alkoi jotenkin märkänemään???
Niin, ap:lle ja muillekin: ei niitä tyynyliinoja välttämättä kannata heittää pois, peset ne uudestaan käsin, viet talvipakkaseen kuivamaan - tulee hyvä tuoksu ja pöpöt kuolee.
t. tuo polettipaita
Rasvaa erittyy henkilöiltä nukkuessaan tyyny liinaan. Toisilla enemmän, on yksilöllistä. Se myös imeytyy tyynyyn.
Kun tyyny liinat alkavat kellertää myös pesun jälkeen, niin se imeytynyttä rasvaa. Rasva on imeytynyt myös tyynyyn.
Minulla on pitkät hiukset, ja hikoilen paljon. Myös pää saattaa olla hikinen kasvojen lisäksi
Pesen nykyään kaikki liinavaatteet 95 asteessa. Tyynyt pesen 60 asteessa, hyvin on kestäneet sen pesun, vaikka on halpistyynyjä Ikeasta ja Jyskistä.
Kaksi poikaani jotka ovat 15 ja 17 vee käyvät suihkussa joka päivä. Ovat tarkkoja hygieeniastaan Heillä ihan normi hikoilua. Heilläkin näkee tyynyissä kuinka kellastuvat kun ihohuokosista ajan kanssa rasva imeytyy.
Heitin syyskuussa pois kaikki tyynymme, kun ne olivat jo taas niin kellatuneita. Ostin Jyskistä kaikille uudet tyynyt. Ei maksanut kuin 10 ekeä/ per 2 tyynyä. Ihan hyvälaatuisia, hintansa väärtiä. Meillä kaikilla on käytössä kaksi tyynyä jokaiselle.
Kun miehesi menee nukkumaan suihkun jälkeen niin sieltä tyynystä irtoaa sitä piintynyttä rasvaa myös tyynyliinan, uuden hikoilun lisäksi.
Eihän hikoilulle kukaan voi mitään.
Käytön nestemäistä pesuainetta, ja Comfortia, antaa raikkaan tuoksun. Teen huoltopesun noin kerran kuukaudessa, eli pyöritän koneen tyhjillään 95 asteessa. Samalla tyhjennä myös nukkasihdin.
Meillä liinavaatteet ovat ahkerasti vaihdossa, mutta on myös sellaisia joita harvemmin käytetään ja niihin tulee kuvailemasi haju.
Huoltomies kertoi,että meillä on heikko ilmanvaihto, ja kaapeissa olevista hyllyistä irtoaa hajuja. Tälle ei voi mitään, mutta kertoi että toiset asukkaat käyttävät käyttävät hajusteita.
No, itse en ole laittanut. Kannattaa ne kellastuneet tyynyt heittää pois, ja ne uudetkin kannattaa pestä tasaisin väliajoin. Pesen myös takit muutaman kuukauden välein.
Nykyajan koneet pesee pyykin liian vähällä vedellä,omassa koneessani on lisäveden nappi,käytän sitä aina.
Älkää kuitenkaan käyttäkö laventelia murrosikäisten poikien vaatekaapissa. Eikä saippuaa. Olen lukenut, että se voi vaikuttaa hormoneihin jollakin tavalla. Tieto ei ollut missään kohujulkaisussa.