Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keksittekö selityksen, miksi tyynyliinat rupeavat haisemaan oudolta, kun ovat olleet jonkin aikaa pesun jälkeen kaapissa?

Vierailija
12.10.2024 |

Samaa materiaalia olevat lakanat eivät haise.

Jääkö niihin jotain rasvaa hiuksista tms. joka ei lähde pesussa kunnolla pois? Auttaisiko, jos laittaa 95 asteen pesuun?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei nykyään enää käytetä vaatekaapeissa tuoksupusseja?  Näyttääg ooglen mukaan maksavan halvimmillaan huimat 1,95. Laventeli ehkäisee myös tuholaisia sen lisäksi että pitää vaatteet miellyttävänä tuoksuisina.

Vierailija
22/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei nykyään enää käytetä vaatekaapeissa tuoksupusseja?  Näyttääg ooglen mukaan maksavan halvimmillaan huimat 1,95. Laventeli ehkäisee myös tuholaisia sen lisäksi että pitää vaatteet miellyttävänä tuoksuisina.

No en minä halua nukkuessa mitään tyynyliinaan imeytyneitä tuoksuja haistella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä liinavaatteita on liikaa kasoissa? Onko uusittu vai mummonaikaisia. Onko pesu tarpeeksi lämpimällä 60 astetta ainakin. Onko kaapissa tuuletusta välillä. Entä raikastimia. Itselläni on hyvin vähän kaapissa mitään. 

Vierailija
24/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesetkö ne varmasti 60 asteessa?

Sanoisin, että kannattaa pestä ennemmin 90 asteessa. Päästä ja kasvoista irtoaa todella paljon rasvaa kaikilla, mutta joillakuilla vielä enemmän. Mun mies on tällainen rasva-Roope. Meillä on joitain lakanoita, jotka ovat samaa kuosia, mutta eri värisiä. Kun laitan ne sänkyyn, mulle tulee aina toinen väri ja miehelleni toinen, tyynyliinat ovat sitten päinvastaista väriä. Se väri, jota mieheni käyttää, menee aina ensimmäisenä rikki, koska hän on niin rasvainen. Rasva pinttyy todella syvästi kankaaseen eikä irtoa ihan helpolla. Vaikka mä pesen aina 90 asteessa, silti mieheni lakanat menevät ensin rikki. Lasten lakanat pesen vielä 60 asteessa, katsotaan sitten, kun iho ja hiukset alkavat rasvoittua enemmän.

Vierailija
25/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, kaapit itsessäänkin tekevät hajua, kun ovat niin tiiviitä. Varmasti materiaalitkin vaikuttavat. Meillä ei ole vaatekaappeja, vaan vaatteet ja liinavaatteet ovat kylmässä "sivukkaassa" rintamamiestalossa. Niihin ei tule "kaapin hajua".

Vierailija
26/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanapyykki pestään aina 95 asteessa

Vierailija
27/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käytä pesuainetta? Vilkaisepa joskus sitä tuoteselostusta millaisia teollisia myrkkyjä ne on täynnä,

Vierailija
28/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käytä pesuainetta? Vilkaisepa joskus sitä tuoteselostusta millaisia teollisia myrkkyjä ne on täynnä,

Pesuaineita saa muuten ilman hajusteitakin. Mä oon käyttänyt hajustamattomia jo yli 20 vuotta.

Vierailija
29/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, auttaisko jos käyttäis pyykkietikkaa? Ite aattelin kokeilla

Vierailija
30/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesetkö ne varmasti 60 asteessa?

Sanoisin, että kannattaa pestä ennemmin 90 asteessa. Päästä ja kasvoista irtoaa todella paljon rasvaa kaikilla, mutta joillakuilla vielä enemmän. Mun mies on tällainen rasva-Roope. Meillä on joitain lakanoita, jotka ovat samaa kuosia, mutta eri värisiä. Kun laitan ne sänkyyn, mulle tulee aina toinen väri ja miehelleni toinen, tyynyliinat ovat sitten päinvastaista väriä. Se väri, jota mieheni käyttää, menee aina ensimmäisenä rikki, koska hän on niin rasvainen. Rasva pinttyy todella syvästi kankaaseen eikä irtoa ihan helpolla. Vaikka mä pesen aina 90 asteessa, silti mieheni lakanat menevät ensin rikki. Lasten lakanat pesen vielä 60 asteessa, katsotaan sitten, kun iho ja hiukset alkavat rasvoittua enemmän.

Mun mies myös "syövyttää" tyynyliinat puhki. On kyllä ärsyttävää. 

Vierailija
31/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

95 asteen pesu auttaa.  Puhdistaa haisevan mikrobiomin. 

Kannattaa muistaa myös kaapin pyyhintä.

Vierailija
32/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikean halpisvaatekaappi, jonka lastulevyistä tupruaa formaldehydi-höyryjä ekat 12 käyttövuotta.

Vierailija
33/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmetellyt. Pyyhkeet ja lakanat ovat samassa kaapissa, mutta vain lakanat alkavat haisemaan. Pesen kaikki 60 asteessa.

Liotus etikkavedessä > pesu 95C , huuhteluainelokeroon vesi-väkiviinaetikkaseos > kuivatus lämmitetyssä tilassa, ilmavasti. 

Tällöin haju toivottavasti lähtee. Voi olla, että koko kaapin joutuu puhdistamaan. 

Vierailija
34/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mies myös "syövyttää" tyynyliinat puhki. On kyllä ärsyttävää. "

No, eihän se kivaa ole, mutta näillä mennään. Hän syövyttää myös t-paidat kauluksesta ja kainaloista. Ja mieheni käy siis joka ilta suihkussa (hän on joskus yrittänyt mennä ilman suihkua nukkumaan, mutta joutuu aina nousta ylös selityksenä "on niin rasvainen olo, että on pakko mennä suihkuun" ja laittaa t-paidan joka ilta pyykkiin. Ja pesen t-paidat aina 60 asteessa.

Vierailija
35/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneen nukkasihti on tukossa, minkä vuoksi pesukone ei puhdista pyykkiä vaan lisää mikrobien määrää pyykissä.

Etenin hieman kosteana kaappiin jätetty pyykki on loistava kasvualusta mikrobeille, mikä aiheuttaa hajun.

Toinen selitys voi olla sisäilmassa oleva home, joka alkaa kasvaa kosteassa pyykissä.

Vierailija
36/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaikki pyykki haisee seistyään kauan kaapissa käyttämättömänä. En todellakaan tajua mistä se johtuu. Meillä kotoisasti kutsutaan sitä leikillään "sudenpesän" hajuksi.

Ymmärtääkseni tämä liittyy jotenkin ilmanvaihtumiseen ja itse asiassa siihen, että suljetussa kaapissa ilma ei vaihdu. En tarkalleen tiedä mikä se tapahtumareaktio on, mutta pyykki rupee haisemaan, kun se on pitkään suljetussa tilassa, jossa ilma ei vaihdu (laatikko, kaappi).

Vierailija
37/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TOTTA! ELÄKÖÖN KIVESHIKI!

Vierailija
38/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmetellyt. Pyyhkeet ja lakanat ovat samassa kaapissa, mutta vain lakanat alkavat haisemaan. Pesen kaikki 60 asteessa.

Liotus etikkavedessä > pesu 95C , huuhteluainelokeroon vesi-väkiviinaetikkaseos > kuivatus lämmitetyssä tilassa, ilmavasti. 

Tällöin haju toivottavasti lähtee. Voi olla, että koko kaapin joutuu puhdistamaan. 

Kitkerän etikkainen kiveshiki..aah...

Vierailija
39/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama ongelma. Pitäs kyllä pestä tyynytkin 

Täällä on sama ongelma. Heitin tänään pois pussilakanan, jonka pesin kuluneella viikolla 60 asteessa. Silti lakanan yläreuna jäi kellertäväksi ja epämiellyttävän oloiseksi. Kyseessä oli hyvälaatuinen parempaa puuvillaa oleva tekstiili, joten harmittaa kovasti.  Sama juttu oli parin tyynyliinan kanssa. Epäilen, että olen pessyt tukan liian harvoin ja tyynyliinoihin oli siitä syystä pinttynyt ikävä haju. Pesin tyynyn äskettäin kauppakeskuksen itsepalvelupesulassa, joten se ei ole "syyllinen".

Vierailija
40/69 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin uuden pesukonen ja kaikki pyykit haisevat mikä tahansa ohjelman jälkeen. Pesukone vaan ei kunnolla huuhtelee. Pitäö laittaa erikseen ohjelman jälkeen uusi huuhtelukierros. Vanhalla konella edes en tiennyt, että tämmöista ongelma on olemassa. Koneet ovat tosi erilaisia. Wihrpool on merkki. Samoin on ohjelmat uudessa konessa sekaisin. 1200 ja 1000 linkouskierrosta on vaihtanut paikkansa. Jos haluan pykit kuivemmaksi, laitan 1000. Jos vahinkossa laitan 1200, pyykin jäävät märemmäksi. Elikä on täysi sattuma, minkälaisen peskonen saat. Lommo oli myös heti uudessa konessa. Niin että nyt olen sitä mieltä, että kone on täyttää sutta ja sekundaa. Tai joku on toimittanut vaan käyttökelvottoman kappalen.