Excelöin menoni ja rahankäyttöni muuttui
Olen nyt n. puolentoista vuoden ajan excelöinyt menoni ja tuloni. Kaikki lähti siitä, kun ostin uuden sohvan ja käytin puskurirahaa siihen n. 1500e. Halusin saada tuon maksetuksi puskurirahastooni pian takaisin, ajattelin että otin ikään kuin velkaa itseltäni.
No, olen ennenkin ollut tarkka rahankäyttäjä, mutta nyt tulojen ja menojen kirjaaminen on saanut silmäni avautumaan aivan uudella tavalla. Ruokakauppamenot ovat pienentyneet merkittävästi ja joka ikisen ostoksen kohdalla tulee mietittyä tarkemmin. Teen myös kuukausittain ennakkolaskelman ja siihen on jäänyt vähän koukkuun, että huolehtii siitä että pysyy ennakkolaskelmassa. (esim. ulkona syömiseen olen varannut kuukaudessa 40e ja sen on riitettävä. Voi käydä esim. yhden kerran paremmin syömässä, woltata kolme kertaa pizzaa tai käydä muutaman kerran kahvilassa)
Olen saanut säästöön yli kaksinkertaisesti aiempaan verrattuna rahaa, vaikka palkkani ei ole edes keskitasoa. Nyt saan kuukaudessa säästöön vähintään 400 euroa. Jos ostan jotain isompaa, otan puskurista ja maksan vielä tätä ikään kuin omaa velkaa säästämisten päälle. Sekin motivoi, kun ajattelee että lainaa itseltään rahaa ja se on maksettava takaisin.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä missä vaiheessa maksat lomasi ei ole mitään tekemistä itse loman kanssa.
Ei se käteisellä ostettu asunto ole yhtään sen hienompi kuin lainalla ostettu. Todennäköisesti se on ankeampi sillä lainaa on saanut enemmän.On sillä. Yks tuttu teki ulkomaanreissun lainarahalla ja kun tuli takaisin Suomeen, niin työpaikka meni konkurssiin. Hän sai palkkaa enää kaksi viikkoa ja oli ihan ihmeissään, millä hän sen lainan maksaa.
Asuntolaina on ihan eri asia kuin kulutusluotto.
Luottokortin käyttö ei ole kulutusluottoa.
On se silloin, jos koko luottoa ei ole vara maksaa pois eräpäivänä. Luottokorteissa on korkea korko.
Miksi suksisauvoitit rahankäyttösi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas maalaistantat. Lainanotto on ihan luvallista, järkevää ja helpottaa elämää valtavasti. Itse asiassa luotonotto mahdollistaa ihanan elämän monella tapaa.
Tuosta haluaisin kuulla esimerkkejä. Itse en ota kuin asuntolainaa, koska kulutusluotoissa on aina kulut ja korko. Kymppitonnin laina on paljon enemmän takaisin maksettuna.
Jep, te pakko-oireiset kitsailijat juututte ajatukseen lainan korosta. Se on teille hirvein mahdollinen asia.
Mitä iloa sinä saat siitä, että maksat lainan takaisin ja sen lisäksi paljon ylimääräistä? Korkoihin menneillä rahoilla tekisi vaikka mitä mukavaa.
Saan sen ilon ettei minun tarvitse nysvätä kotona vuotta ennen kuin pääsen matkalle. Pienet korot eivät ole minun tuloillani ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas maalaistantat. Lainanotto on ihan luvallista, järkevää ja helpottaa elämää valtavasti. Itse asiassa luotonotto mahdollistaa ihanan elämän monella tapaa.
Mees nyt incel imemään tuttia.
Tulihan sen vanhanpiian vakiopostaus sieltä.
Sori, olen ihan elämässä pärjäävä miesoletettu. Toisin kuin sinä.
Mies ei käytä itsestään sanaa miesoletettu. Paitsi jos et et tiedä oletko mies vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet 100 % katkera vanhapiika koska tykkäät jankuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta haluaisin kuulla esimerkkejä. Itse en ota kuin asuntolainaa, koska kulutusluotoissa on aina kulut ja korko. Kymppitonnin laina on paljon enemmän takaisin maksettuna.
Jep, te pakko-oireiset kitsailijat juututte ajatukseen lainan korosta. Se on teille hirvein mahdollinen asia.
Mitä iloa sinä saat siitä, että maksat lainan takaisin ja sen lisäksi paljon ylimääräistä? Korkoihin menneillä rahoilla tekisi vaikka mitä mukavaa.
Saan sen ilon ettei minun tarvitse nysvätä kotona vuotta enn
Jos on korkeat tulot niin ei varmaan ole ongelma vaan maksaa sitä matkaa palkasta? Nyt en ymmärrä.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se käteisellä ostettu asunto ole yhtään sen hienompi kuin lainalla ostettu. Todennäköisesti se on ankeampi sillä lainaa on saanut enemmän.On sillä. Yks tuttu teki ulkomaanreissun lainarahalla ja kun tuli takaisin Suomeen, niin työpaikka meni konkurssiin. Hän sai palkkaa enää kaksi viikkoa ja oli ihan ihmeissään, millä hän sen lainan maksaa.
Asuntolaina on ihan eri asia kuin kulutusluotto.
Luottokortin käyttö ei ole kulutusluottoa.
On se silloin, jos koko luottoa ei ole vara maksaa pois eräpäivänä. Luottokorteissa on korkea korko.
Jos jos ja jos. Jos kuolet ennen kuin olet säästänyt rahaa matkaan, et pääse matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se käteisellä ostettu asunto ole yhtään sen hienompi kuin lainalla ostettu. Todennäköisesti se on ankeampi sillä lainaa on saanut enemmän.Vähän eri asia ottaa lainaa asuntoon, jonka arvo todennäköisesti nousee kuin ottaa lainaa lomamatkaan.
Jep, et pysty perustelemaan MITÄÄN asiaa muutoin kuin rahan kautta.
Pahoittelut, en huomannut, että ketjun aiheena olikin rakkaus ja terveys, eikä raha.
Mistä vìtusta revit rakkauden ja terveyden?
Esimerkkinä, etten ajattele kaikkea rahan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan sen ilon ettei minun tarvitse nysvätä kotona vuotta ennen kuin pääsen matkalle. Pienet korot eivät ole minun tuloillani ongelma.
:D Älä viitsi naurattaa. Ai meidän pikku trollilla olisi jotain tuloja muka? Paljonko saat kelalta viikkorahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan sen ilon ettei minun tarvitse nysvätä kotona vuotta enn
No mutta siinä tapauksessa pystyisit maksamaan matkan heti käteisellä. Miksi et tee niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet 100 % katkera vanhapiika koska tykkäät jankuttaa.
Et hallitse rahankäyttöä etkä edes vittuilua? Osaatko mitään?
Yhtään lainarahalla tehtyä matkaa en kadu. Kadun elämässä aivan muita asioita, nimittäin sellaisia joita en uskaltanut tehdä
Se että on ihan hyvät tulot ei tarkoita että olisi miljonääri. Kyllä hyvätuloinenkin ottaa lainaa.
Jos matkan joutuu rahoittamaan lainarahalla niin elämänhallinnissa on jotain todella rajusti pielessä. Kyse on kuitenkin niin pienistä summista. Ja jos sen lainan pystyy maksamaan pois, silloin sen rahan olisi pystynyt kyllä säästämäänkin.
Kymppitonnien autolainat ja satojen tonnien asuntolainat on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Se että on ihan hyvät tulot ei tarkoita että olisi miljonääri. Kyllä hyvätuloinenkin ottaa lainaa.
Isot firmat ottavat usein isoja lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Eikö sen matkan voi maksaa ihan palkasta?
Lainoja otetaan panostamiseen, hienompi sana siihen on investointi. Myös itseensä voi investoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mihin sitä lainaa ottaa. Asunto- tai sijoituslaina onkin ihan järkevää lainanottoa. Syömävelka ei.
T. Kaupunkilaismies
Maalaistätiys on henkinen tila, joka sinulla todella on
Vttu sä oot kyllä sankari. Ei se mitään, helppoa rahaa meille jotka elävät toisten maksamilla koroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Eikö sen matkan voi maksaa ihan palkasta?
Esim 5500 e kk pakkaa saava on hyvätuloinen ja yhteen oopperamatkaan Saksaan menee hyvinkin 7000 e.