Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Excelöin menoni ja rahankäyttöni muuttui

Vierailija
12.10.2024 |

Olen nyt n. puolentoista vuoden ajan excelöinyt menoni ja tuloni. Kaikki lähti siitä, kun ostin uuden sohvan ja käytin puskurirahaa siihen n. 1500e. Halusin saada tuon maksetuksi puskurirahastooni pian takaisin, ajattelin että otin ikään kuin velkaa itseltäni.

No, olen ennenkin ollut tarkka rahankäyttäjä, mutta nyt tulojen ja menojen kirjaaminen on saanut silmäni avautumaan aivan uudella tavalla. Ruokakauppamenot ovat pienentyneet merkittävästi ja joka ikisen ostoksen kohdalla tulee mietittyä tarkemmin. Teen myös kuukausittain ennakkolaskelman ja siihen on jäänyt vähän koukkuun, että huolehtii siitä että pysyy ennakkolaskelmassa. (esim. ulkona syömiseen olen varannut kuukaudessa 40e ja sen on riitettävä. Voi käydä esim. yhden kerran paremmin syömässä, woltata kolme kertaa pizzaa tai käydä muutaman kerran kahvilassa)

Olen saanut säästöön yli kaksinkertaisesti aiempaan verrattuna rahaa, vaikka palkkani ei ole edes keskitasoa. Nyt saan kuukaudessa säästöön vähintään 400 euroa. Jos ostan jotain isompaa, otan puskurista ja maksan vielä tätä ikään kuin omaa velkaa säästämisten päälle. Sekin motivoi, kun ajattelee että lainaa itseltään rahaa ja se on maksettava takaisin.

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä! Pidän itsekin budjettia, mukava kun on tunne että hallitsee rahanmenot, tuloista riippumatta. 

Vierailija
2/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse konmaritin aikoinaan varallisuuteni. Nyt harmittaa, raha ei olisi ollutkaan turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Tosin aloitin budjetoinnin ja menojen kirjaamisen jo 35 vuotta sitten ja excelöimään noin 5 vuotta sitten.

Turvallinen olo, kun tietää tarkalleen, mihin raha menee ja saa säästettyä tulevan varalle.

Vierailija
4/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset eivät osaa hoitaa taloutta ilman tietoteknistä kirjanpitoa 🤣

Vierailija
5/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Ongelmani on tuo auto. Otin pari tonnia autolainaa, sitten loppuivatkin työt, auto ei mennyt katsastuksesta läpi, vaatisi 600 euron korjauksen. Eikä minulla ole edes vakuutusmaksuja varaa maksaa. Excel kertoi että tilanne ei parane ennen kuin myyn auton. Veli sanoi että romuuttamo saattaa maksaa satasen siitä. Olen kokeillut toria, siellä on vain asiattomia soittelijoita, jotka veisivät sen ilmaiseksi.

Mutta siis Excelissä on järkeä, se muistuttaa ikävistäkin tosiasioista ja auttaa tekemään ainakin taloudellisesti järkeviä päätöksiä, vaikka tunteisiin tuo käy.

Vierailija
6/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan että lapsuudessa isä piti kirjaa tietokoneelle exeliin perheen talousasioista

Vierailija
7/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap viihtyy muutenkin koko ajan pöytäkoneellaan milloin kirjaamassa vehnäjauhon ostamista Exceliin, milloin kirjoittamassa pitkiä paska-aloituksia av:lle. 

Vierailija
8/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan että lapsuudessa isä piti kirjaa tietokoneelle exeliin perheen talousasioista

Isäsi oli naismainen mies. 

Vierailija
9/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa ilman kirjanpitoa huolehtia normaalista elämästä, on pakko-oireinen tai vähä-älyinen. 

Vierailija
10/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun ongelmasi on? Kuka mainitsi mitään sukupuolia? Sukupuolista puheen ollen, miehiä on naisia enemmän ulosotossa. 

Vierailija
11/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten joiden on pakko kirjata kaikki menonsa ja tulonsa johonkin ohjelmaan, harvoin ovat edes keskituloisia.

Vierailija
12/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun ongelmasi on? Kuka mainitsi mitään sukupuolia? Sukupuolista puheen ollen, miehiä on naisia enemmän ulosotossa. 

Jep. Kuulostat pakko-oireiselta. 

Vierailija
13/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä käytti multiplan-ohjelmistoa 1980-luvulla.

Vierailija
14/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa siitä ole kyse. Minä olen pitänyt kirjaa menoistani ja tuloistani jo viime vuosituhannelta lähtien. Homma alkoi siitä, kun vuonna 1995 pääsin vuorotöihin. Talvella palkka oli noin 70% korkeampi kuin kesällä. Niinpä excelöin tuloni ja menoni niin, että talvella jäi säästöön ja kesällä kulutin enemmän kuin ansaitsin.

Olen ollut päivätöissä jo 20 vuotta, mutta tuo excelöinti on jäänyt päälle. Se on muokannut minusta nuukan ja säästäväisen. Nyt on omaisuutta jo 930.000€. Tosin jos joku haluaa pistää aina heti kaiken menemään, mitä tulee, niin kaikin mokomin.

Vierailija
15/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin säännölliset elämäntavat etten jokaista vehnäjauhopussia laske minnekään mutta on ihana katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella reissuja mitä milläkin lomallaan voi tehdä kun excelistä näen miten paljon mulla milloinkin tulee olemaan matkakassaa. Mikä vapaus.

Vierailija
16/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa kumpi voi sano eläneensä? Se joka on ulosotossa vai se kitsas pakko-oireinen täti joka körttipuku päällä istui pöytäkoneellaan ja kirjaa menojaan exceliin?

Vierailija
17/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vastuuttomien ihmisten oikeasti hyökättävä tällä tavoin vastuullisten kimppuun? Eikö ego kestä muistutusta siitä että kuka tahansa voi toimia vastuullisesti ja sinä haluat vaan uskotella itsellesi että et vain voi?

Vierailija
18/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tämä oli mielenkiintoinen aloitus niin silti tännekin ilmaantui turhia jankuttajia. 

Vierailija
19/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa siitä ole kyse. Minä olen pitänyt kirjaa menoistani ja tuloistani jo viime vuosituhannelta lähtien. Homma alkoi siitä, kun vuonna 1995 pääsin vuorotöihin. Talvella palkka oli noin 70% korkeampi kuin kesällä. Niinpä excelöin tuloni ja menoni niin, että talvella jäi säästöön ja kesällä kulutin enemmän kuin ansaitsin.

Olen ollut päivätöissä jo 20 vuotta, mutta tuo excelöinti on jäänyt päälle. Se on muokannut minusta nuukan ja säästäväisen. Nyt on omaisuutta jo 930.000€. Tosin jos joku haluaa pistää aina heti kaiken menemään, mitä tulee, niin kaikin mokomin.

Nuukuus on sairaus. 

PS

Opettele lainaamaan oikein. 

Vierailija
20/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän tarkoitushan on säästää. 

Eiku..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän