Onko parempi olla auton omistaja vai haltija?
Kun puoliso haluaa laittaa auton haltijaksi ja hän itse on omistaja. Kannattaako?
Kommentit (11)
Parasta on olla maksamatta autosta mitään. Muulla ei ole meekitystä.
Vakuutusten bonukset kertyy omistajalle. Haltijalle ei kerry. Tällä merkitystä esim. erotilanteessa.
Omistaja voi halutessaan myydä auton. Haltija ei voi.
Sano sille, että haluat olla haltia 🧝
Jos yhdessä ostatte auton, niin kumpikin omistajaksi papereihin. Jos vain toinen maksaa, niin silloin maksaja omistajaksi papereihin.
Vakuutus- ja verolaskut menevät pysyvälle haltijalle, samoin pysäköintivirhemaksut. Omistaja voi myydä auton haltijaa kuulematta, ja pitää rahat. Mietipä sitä.
Saunatonttu on parempi kuin saunan omistaja.
Laskut menee haltijalle. Omistaja omistaa ja päättää autosta. Ei siis kannata.
Kiitos. Ei kannata siis olla haltia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus- ja verolaskut menevät pysyvälle haltijalle, samoin pysäköintivirhemaksut. Omistaja voi myydä auton haltijaa kuulematta, ja pitää rahat. Mietipä sitä.
Normaalisti riittää, että omistajaksi merkitään se joka maksaa auton. Haltijaa ei yleensä nimetä.
Silloin, jos auto on jonkun muun kuin omistajan hallinnassa, merkitään haltija. Esim. jos mummo ostaa auton lapsenlapsen käyttöön, merkitään lapsenlapsi haltijaksi, ja hän vastaa autosta aiheutuvista kuluista. Mm. niistä veroista ja sakoista, jotka edellinen mainitsi. Mutta hän ei voi myydä autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusten bonukset kertyy omistajalle. Haltijalle ei kerry. Tällä merkitystä esim. erotilanteessa.
Omistaja voi halutessaan myydä auton. Haltija ei voi.
Kyllä minulle kertyi. Oli yllätys, kun eron jälkeen ostin oman auton ja minulla oli täydet bonukset. Olin auton haltija siksi, että kaikki vakuutukset keskitettiin minun nimelle. Miehen bonukset oli ja ne kertyi myös minulle vuosien ajan.
Miksi olisit vain haltija jos maksat autosta? Myyntitilanteessa haltija on, no, oli vain haltija eli laskujen maksaja.
Jos maksatte yhdessä niin sitten pitää laittaa kumpikin omistajaksi.