Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittekö te lapsettomat koskaan, että melkein aikuinen lapsi on helppo?

Vierailija
11.10.2024 |

Eli lapsi kasvaa? Eli aina hänestä ei ole vain vaivaa vaan etenkin isoa hänestä on paljon iloa.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16 - 17v teini on helppo? Ei ole useinkaan muutoinkaan ja ei koskaan taloudellisesti. Harrastukset ja muut menot kalliita sekä lapsilisäkin loppuu tuossa iässä. Paljon iloa = ovat huoneessaan ja korkeintaan murahtelevat vastaukseksi. Vanhemmat raha-automaatteja. 

Puhutko nyt siitä, millainen itse olit teininä?

Tätä palstaa kun lukee niin keskiarvo tuntuu olevan yllä oleva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele. Miksi ajattelisin asiaa joka ei ole koskaan elämääni kuulunut tai koskettanut? Vanhemmuus ei ole ollut ikinä tavoittelemisen arvoinen asia mulle. Lapsien vaikeus/helppous ei mielipidettä olisi muuttanut mitenkään.

N54

Vierailija
84/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut ettei kaikilla ei ole helppoa aikuistuvien eikä aikuustenkaan lastensa kanssa. Olen ainakin säästynyt monilta mahdollisilta murheilta, kun en ole hankkinut omia lapsia. Toisen vanhempani suvussa on esiintynyt paljon päihdeongelmia enkä kyllä olisi kestänyt jos olisin saanut lapsia ja heille olisi periytynyt tämä alttius päihteiden liikakäyttöön. 

Olet oikeassa. Olet säästynyt monilta mahdollisilta murheilta. Samalla olet säästynyt myös monilta varmoilta onnen hetkiltä.

Tuo on aika karusti sanottu. 

Perheitä ihannoidaan, ja vanhemmuudesta puhutaan usein sellaiseen sävyyn, ettei rakkautta voi ymmärtää ennen kuin on oma lapsi.

Ilmapiiri tuntuu painostavalta ja se aiheuttaa paitsi jäämisen pelkoa. Jääkö elämä vajaaksi, jos ei koe oman lapsen rakkautta? Kaduttaako se myöhemmin? Onko pakko haluta lapsia?

Lasten hankkiminen on aina tuntunut ihmeelliseltä möykyltä, josta ei pääse yli, ali eikä läpi. Olen miettinyt, kuinka monta vuotta on vielä aikaa, ennen kuin lapset on hankittava ja elämä loppuu. Pitäisikö vielä mennä tälle työreissulle, näihin illanistujaisiin, noille festareille, ennen kuin on liian myöhäistä?

Nyt on niin helpottunut ja onnellinen olo, että olen tehnyt päätöksen, ei ole pakko haluta parisuhdetta, perhettä, jne käsikirjoitettua elämää, että elämä menisi eteen päin. En nyt sano, että elämä olisi alkanut uudelleen, mutta melkein. 

Vierailija
85/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. 

Parin kaverin lapsia seuranneena sanoisin, että tuo ei myöskään ole aina totta. Jos lapsi ei löydä tietään aikuisena, niin lapsi on entistä suurempi rasite, kun on edelleen äidin napanuorassa kiinni ja asuu kotona. Toki moni itsenäistyykin.

Vierailija
86/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä perhekirjoituksia lukee, huomaa, että eletään ihan erilaisissa perhekulttuureissa. Toisissa lapset, niin pienet kuin isotkin, ovat lähtökohtaisesti ilon lähde. Toisissa kirjoituksissa lapset taas ovat rasittavia, vaikeita ja aiheuttavat vaivaa vielä aikuisenakin. Sanoisin, että osittain kyseessä on itseään toteuttava profetia: lapsi kasvaa sellaiseksi, jona häntä pidetään ja kohdellaan. 

Hyvin sanottu. Noin itsekin ajattelen.

Pidän hyvin arveluttavana lähes painostaa lasten hankkimiseen, koska miten painostettuna, ei oikeasti perhettä haluavana voisi tarjota lapsilleen hyvän ja rakastavan kodin? 

Vierailija
87/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se on ollut tosi iso valinta ettei halua lasta samoin kuin se, että tekee lapsia. Käyttekö te, joilla on niitä lapsia edelleen tätä ajatustyötä läpi? 

Vierailija
88/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä perhekirjoituksia lukee, huomaa, että eletään ihan erilaisissa perhekulttuureissa. Toisissa lapset, niin pienet kuin isotkin, ovat lähtökohtaisesti ilon lähde. Toisissa kirjoituksissa lapset taas ovat rasittavia, vaikeita ja aiheuttavat vaivaa vielä aikuisenakin. Sanoisin, että osittain kyseessä on itseään toteuttava profetia: lapsi kasvaa sellaiseksi, jona häntä pidetään ja kohdellaan. 

Hyvin sanottu. Noin itsekin ajattelen.

Pidän hyvin arveluttavana lähes painostaa lasten hankkimiseen, koska miten painostettuna, ei oikeasti perhettä haluavana voisi tarjota lapsilleen hyvän ja rakastavan kodin? 

Minulta on kysytty, eikö pelota, että lapsettomuus kaduttaa myöhemmin. Totta hitossa se voi joskus kaduttaa. Kyllä lasten hankkiminenkin voi kaduttaa, vaikka kukaan ei puhu siitä. Enemmän silti voisi kaduttaisi se, että taipuisin yhteiskunnan painostukseen, hankkisi lapsia ja katuisin sitä.

Vierailija
89/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosiaan, että velat eivät tee lapsia sen takia, että siitä on työtä? Ei se niin ole, kyseessä on samanlainen tunnetason asia kuin lapsen haluaminen. Sitä vain tietää, ettei halua lapsia. Miksi tämä on sinulle ap niin vaikeaa sisäistää? Mukavaa lauantaita kuitenkin itse kullekin säädylle.

Vierailija
90/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut ettei kaikilla ei ole helppoa aikuistuvien eikä aikuustenkaan lastensa kanssa. Olen ainakin säästynyt monilta mahdollisilta murheilta, kun en ole hankkinut omia lapsia. Toisen vanhempani suvussa on esiintynyt paljon päihdeongelmia enkä kyllä olisi kestänyt jos olisin saanut lapsia ja heille olisi periytynyt tämä alttius päihteiden liikakäyttöön. 

Olet oikeassa. Olet säästynyt monilta mahdollisilta murheilta. Samalla olet säästynyt myös monilta varmoilta onnen hetkiltä.

Mutta toisaalta hän on luultavasti erilaisia onnen hetkiä. :-) -ohis

Vierailija
91/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämän kai tarvitse aina olla helppoa. Jotain pitää ehkä itsestään antaa, jotta voi myös saada ja oppia.

Läheisen ja varsinkin oman lapsen päihdeongelma voi olla niin iso ongelma ja rasite, että siinä saattaa jäädä oma elämä elämättä tai ei ainakaan pysty elämään omaa elämää täysipainoisesti.

Vierailija
92/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta toisaalta hän on luultavasti erilaisia onnen hetkiä. :-) -ohis

Siis saanut erilaisia onnen hetkiä piti sanoa.

Vierailija
93/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva aikuinen lapsi ei ole taattu. Kyseessä on uhkapeli jossa varmana hintana on uhrata 20 vuotta elämästä johonkin mitä ei haluaisi tehdä(eli lasten hoitoon), ja todennäköisenä hintana lisäksi fyysinen terveys. Voitto, eli terve ja kiva aikuinen lapsi on melko epätodennäköistä, joten uhkapeli ei missään nimessä kannata. Ja vaikka tulisikin kiva ongelmaton aikuinen, niin sehän voi tehdä omia lapsia ja sitten se 20v uhraus ei kun pitenee, kun isovanhemmilta kuitenkin odotetaan lasten hoitoa... 

Vierailija
94/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsesta olis kuitenkin tullut joku neuromoniogelmainen, jolle aikuistuminen jos mikä olis vaikeeta. 

Itsekin pärjäsin lapsuuden ja nuoruuden, kun oli perhe tukemassa ja säännöllinen elämä muuten. Aikuistuessa kun on paljon muuttuvia tilanteita eikä samanlaista struktuuria elämässä kun ei siihen normaalien ihmisten tasoon pysty, niin syrjäytynythän sitä on. Roikkuu elämässä puolella kädellä. Ei tähän enää lasta. 

Vierailija
95/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti, miksi edes pitäisi? Nyt kuitenkin jälleen mietin, miten ap mahtaa henkisesti voida kun näitä lapsettomuus-asioita niin miettii.

Vierailija
96/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Valkeakosken raiskaaja-murhaaja Tuomas Sakari Matias Salminen on 19-vuotias, eli helppo aikuinen. En äitinä kokisi tuota kovin hienoksi palkinnoksi kasvatustyöstäni.

Vierailija
97/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienetkin lapset voivat olla helppoja. 

Vierailija
98/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetin väliä sillä on miettiikö vai ei. Ei siitä lapsesta kuitenkaan hetkessä tule isoa ja jos ei halua lapsia niin ei halua, tarvitseeko sitä sen enempää perustella. Toki keskustelu usein rajoittuu vain siihen pikkulapsivaiheeseen ja sen rajoittavuuteen, vaikka se tosiaan on vain pieni osa vanhemmuutta. 

Vierailija
99/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan bimbo aloitus. Jos ei halua lapsia niin ei siihen vaikuta pätkän vertaa onko lapsi helppo tai hankala melkein aikuisena. Ja sitähän ei voi kukaan tietää etukäteen millainen lapsesta kasvaa. 

Vierailija
100/111 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole lapseton siksi, että lapset on lapsina lapsia. Olen lapseton, koska en halua olla kenenkään vanhempi. En edes aikuisen vanhempi. Eikö tämä nyt ole itsestäänselvä asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi