Miten akateeminen eroaa käytännössä amk: tutkinnon suorittaneesta?
Kommentit (252)
Hei porakonehullu, se porakoneen käyttäminen ei ole varsinaisesti mitään rakettitiedettä, ei myöskään ruohonleikkurin käyttö tai edes bravuurisi renkaanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseen kohtaan en osaa sanoa mitään, mutta yliopistoissa on tämä tutkimuksen ja opetuksen yhteys ja tutkinto tähtää myös tutkimustaitojen omaksumiseen. AMK-koulutuksessa se lopputyö taitaa olla enemmänkin sellainen pakkopulla vain.
Eikö se gradukin ole melkoinen pakkopulla monelle
Jotkut tekevät gradun jopa parin kanssa. Eli käytännössä kaikki maisterit eivät ole itse edes tehneet gradua.
Vierailija kirjoitti:
AMK-tutkinto vastaa aikaisempaa opistoastetta. Samoissa työpaikoissa, täysin samoissa työtehtävissä työskentelee kummankin tutkinnon suorittaneita samalla palkalla.
Akateemisissa tutkintoja edellyttävissä viroissa on usein niin, että niissä edellytetään juuri tietty maisterin tutkinto. Esimerkkeinä pappi ja juristi.
Meillä esihenkilöillä ja johtajilla pitää olla vähintään maisteri, suorittavaan riiittää amk.
Olen käynyt molemmat ja väitellyt myös tohtoriksi, ilman ylioppilastodistusta.
Akateeminen vaan on vähän fiksumpi, vaatii enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, että kukaan akateeminen ei edes tekisi näin paskoja aloituksia.
Niin, koska akateemiset ovat sen verran ylemmyydentuntoisia, että keskittyvät lähinnä puhumaan toisista vähätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset luulevat olevansa sivistyneempiä kuin AMK:it ja AMK:it luulevat olevansa sivistyneempiä kuin amislaiset.
Todellisuudessa korkeasti koulutetut naiset ei osaa käyttää edes porakonetta.
Wolt tuo ruuan ja amikset käyttää porakonetta maksua vastaan.
Jos mä tienaan tutkinnollani 6000 e kuukaudessa, niin miksi ihmeessä mun pitäisi porata reikiä tai tehdä edes ruokaa, jos ei huvita. Mulla on varaa maksaa, että muut tekee ja näin työllistän heidät. Win-win.
Et tule ikinä saamaan miestä, kun et tee ruokaa. Toivottavasti pidät kissoista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-tutkinto vastaa aikaisempaa opistoastetta. Samoissa työpaikoissa, täysin samoissa työtehtävissä työskentelee kummankin tutkinnon suorittaneita samalla palkalla.
Akateemisissa tutkintoja edellyttävissä viroissa on usein niin, että niissä edellytetään juuri tietty maisterin tutkinto. Esimerkkeinä pappi ja juristi.
Meillä esihenkilöillä ja johtajilla pitää olla vähintään maisteri, suorittavaan riiittää amk.
Kyllä se yamk noihin rinnastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tasoero. Akateeminen uskoo tietävänsä, amk-koulutettu tietää osaavansa 🤷🏼
Taidat edustaa amk-tasoa.
Ja leuhkasta asenteestasi päätellen sinä yliopistoa? 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rinnasteta. Kadiin rinnastuu, korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tasoero. Akateeminen uskoo tietävänsä, amk-koulutettu tietää osaavansa 🤷🏼
Taidat edustaa amk-tasoa.
Täytyy sanoa näin automaatiasentajana että molemmat ovat yhtä vieraantuneita todellisuudesta. Töissä menee eniten aikaa hukkaan korjatessa inssien "älynväläyksiä" ja selittäessä suunnittelijoille miksi sitä ei voi käytännössä tehdä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset luulevat olevansa sivistyneempiä kuin AMK:it ja AMK:it luulevat olevansa sivistyneempiä kuin amislaiset.
Jos mä tienaan tutkinnollani 6000 e kuukaudessa, niin miksi ihmeessä mun pitäisi porata reikiä tai tehdä edes ruokaa, jos ei huvita. Mulla on varaa maksaa, että muut tekee ja näin työllistän heidät. Win-win.
Et tule ikinä saamaan miestä, kun et tee ruokaa. Toivottavasti pidät kissoista...
Jaa, mikähän tuolla olohuoneessa katsoo jääkiekkoa. Kissa vissiin. Teki tänään ruuankin. Ja mikä palkinto se mies on? Joku kokkauskurssin diplomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä.
Ylempi korkeakoulututkinto ei ole sama kuin yamk. Toki niin moni luulee.
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun mielestä porakoneen käyttö ja nurmikon leikkuu jotenkin vaikeaa? Näin akateemisena naisena olen aina molemmat osannut, enkä edes tajunnut, että joku mies voisi pitää noita taitoina.
Minusta ei ole varsinainen ongelma ellei yliopistosta valmistunut osaa käyttää porakonetta kun mikään etäisestikään tuon kaltainen ei kuulu opetusohjelmaan.
Suoranainen katastrofi on kuitenkin se ettei nykyään amiksen raksa- tai autopuolen käynyt tiedä miten päin porakonetta edes pidellään jostain amiskorkeasta nyt puhumattakaan. Siellä ollaan nykyään olevinaan niin korkeakoulua ettei pikku kätösiä sovi liata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mikähän tuolla olohuoneessa katsoo jääkiekkoa. Kissa vissiin. Teki tänään ruuankin. Ja mikä
Eli mies on sinulle kotiorja, joka tekee ruuat ja sinä naislapsi et tee edes puuroa, kun et osaa ja joudut soittamaan Woltin apuun.
Olet melkoinen jumalan lahja miehille. Toivottavasti tulet dumpatuksi.
Ciao.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly hoitaa aivan kohta nämä pilipali-näpyttelyhommat. Silloin ostovoima kyseisille hyödykkeille ja palveluille on "asiantuntijoilla" melko nollissa. Ja en ole mitenkään katkera, olen tehnyt itse näitä tyhjänpäiväisiä tietotöitä etänä vuosia. Takaraivossa usein kalvava ymmärrys, että jos saisin vapaat kädet viikoksi kirjoittaa sopivia ohjelmia ja skriptejä, puolet saisivat kenkää koko tiimistä.
Terveisin akateeminen amis, jolla myös AMK-tutkinto. Sössötys on helppoa, mutta todellinen toimeen tarttuminen joillekin hyvin vaikeata.
^ Ciao vaan! Mieluummin orjan nainen kuin orja. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole täysin sama asia. Opistoasteelle oli mahdollista päästä suoraan peruskoulusta/keskikoulusta, kun AMK:hon päästäkseen puolestaan on pakko käydä ensiksi joko lukio tai amis.
Aatella miten koville jollekin persulille ottaa koulutettu nainen, jonka mies tekee ruuat. 😆