Yle: Yrityksissä on pulaa työntekijöistä, kertoo tuore kysely
Keskuskauppakamarin kyselyn mukaan yritysten osaajatarpeet eivät ole hellittäneet suhdannetilanteesta huolimatta.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin Pohjois-Karjalasta pois, kun ei sieltä yrityksestä huolimatta töitä löytynyt. Muutin länsi-Suomeen ja aikani töissä oltua päätin vaihtaa alaa paremmin mulle soveltuvalle, ihan vain huomatakseni ettei keski-ikäisiä naisia kaivata miesvaltaisilla aloilla. Nyt mietin tekiskö vähä jatko-opintoa työvoimapoliittisena koulutuksena entiselle, ei-niin-kiinnostavalle ja ei-niin-mulle-sopivalle alalle. Pohjois-Karjalaan en enää lähde.
No niin, tulihan se totuus sieltä.
Yrityksillä on pulaa lähinnä yöleipureista, vuokratyöfirmojen nollasopparikeikkalaisista, provikamyyjistä, osa-aikaista ja alustatyö-keikkalaisista. Suojaosien ja as.tukileikkausten jälkeen pulaa tulee kaupungeissa myös koulunkäynnin ohjaajista, henk. koht. avustajista, mara-alan osa-aikaisista etc..
"Riikan" pullattoman horoskooppiexcelin staattiset luvut näyttävät kuitenkin jo 70 000 työllistä. Kuten myös "säästöt"/leikkaukset hva-alueille kvartaalin verran, kunnes kallis erikoissairaanhoito ruuhkaantuu ja kansanterveys vaarantuu jne. Upeita rakenneuudistuksia, työllisyystoimia ja säästöjä by oikeisto.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijö8den laatu ja osaamisvalmius on laskenut kuin lehmän häntä. Nykyään kun tulee uusia nuoria työntekijöitä töihin niin nämä joudutaan kädestä pitäen perehdyttämään ja opettamaan töihin. Ennen työntekijät olivat valmiita aloittamaan työt heti ja työskentelemään itsenäisesti ilman ohjausta ja opastusta.
tämä on valitettavasti mm metallialalla totta. Kaveri on ammattikoulussa opettajana ja takuulla tekee parhaansa, mutta resurssit ja opetussunnitelmat on ihan hanurista ja ei niin kovin motivoituneen aineksen paimentaminen vie liikaa aikaa pois niiltä jotka haluaisi oppia.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksillä on pulaa lähinnä yöleipureista, vuokratyöfirmojen nollasopparikeikkalaisista, provikamyyjistä, osa-aikaista ja alustatyö-keikkalaisista. Suojaosien ja as.tukileikkausten jälkeen pulaa tulee kaupungeissa myös koulunkäynnin ohjaajista, henk. koht. avustajista, mara-alan osa-aikaisista etc..
"Riikan" pullattoman horoskooppiexcelin staattiset luvut näyttävät kuitenkin jo 70 000 työllistä. Kuten myös "säästöt"/leikkaukset hva-alueille kvartaalin verran, kunnes kallis erikoissairaanhoito ruuhkaantuu ja kansanterveys vaarantuu jne. Upeita rakenneuudistuksia, työllisyystoimia ja säästöjä by oikeisto.
Eli pitäisi sitten kuitenkin elää pyhällä hengellä ja maan antimilla jos ei ole leipuri? Se ei taida onnistua vaikka asunnot olisi miten halpoja. Onhan siihen joku syykin näemmä miksei sielläpäin ole työvoimaa, kun ei ole järkevää työtäkään jolla tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijö8den laatu ja osaamisvalmius on laskenut kuin lehmän häntä. Nykyään kun tulee uusia nuoria työntekijöitä töihin niin nämä joudutaan kädestä pitäen perehdyttämään ja opettamaan töihin. Ennen työntekijät olivat valmiita aloittamaan työt heti ja työskentelemään itsenäisesti ilman ohjausta ja opastusta.
tämä on valitettavasti mm metallialalla totta. Kaveri on ammattikoulussa opettajana ja takuulla tekee parhaansa, mutta resurssit ja opetussunnitelmat on ihan hanurista ja ei niin kovin motivoituneen aineksen paimentaminen vie liikaa aikaa pois niiltä jotka haluaisi oppia.
Putkihommissa kans vähän jännää. Eräskin kertoi, että kun koulun tilat oli muutettu, alan opiskelun sijaan pari kuukautta käytettiin siivoamiseen ja muuttohommiin. Siinä sitä oppii talotekniikkaa! Ja opettaja huitelinties missä työmaillaan ja opiskelijat puuhas ties mitä koululla jos eivät siivonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin Pohjois-Karjalasta pois, kun ei sieltä yrityksestä huolimatta töitä löytynyt. Muutin länsi-Suomeen ja aikani töissä oltua päätin vaihtaa alaa paremmin mulle soveltuvalle, ihan vain huomatakseni ettei keski-ikäisiä naisia kaivata miesvaltaisilla aloilla. Nyt mietin tekiskö vähä jatko-opintoa työvoimapoliittisena koulutuksena entiselle, ei-niin-kiinnostavalle ja ei-niin-mulle-sopivalle alalle. Pohjois-Karjalaan en enää lähde.
Mutta onko se sama totuus kun meillä tuhansilla jotka täällä työskentelemme ja elämme. Harva tuntuu ymmärtävän, että Kiteeltä on Nurmekseen yli 200 km matkaa. Joensuu siinä keskellä. Jos puoliso sattuukin saamaan Kiteeltä duunipaikan, niin itselle se työpaikka voisi löytyä helpommin Nurmeksesta. Tämä selittää isolta osin noiden kaupunkien työvoimapulan.
Itse olen muuttanut Pohjois-Karjalaan Pohjois-Pohjanmaalta. Kummassakaan en ole ensimmäistäkään työpaikkaa saanut tutuilta tai sukulaisilta, vaan hakemalla auki ilmoitettua työpaikkaa. Kun YT rumba tai muu näivetys on käynnistynyt, olen välittömästi alkanut hakeutua muualle. Näin on kertynyt monenlaista osaamista, mutten valmistumisen jälkeisen kitkatyöttömyyden jälkeen ole enää kertaakaan joutunut selkä seinää vasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se sama totuus kun meillä tuhansilla jotka täällä työskentelemme ja elämme. Harva tuntuu ymmärtävän, että Kiteeltä on Nurmekseen yli 200 km matkaa. Joensuu siinä keskellä. Jos puoliso sattuukin saamaan Kiteeltä duunipaikan, niin itselle se työpaikka voisi löytyä helpommin Nurmeksesta. Tämä selit
Ja asuntohan ei todellakaan mene sillä kulmalla kaupaksi jos olet selllaisen erehtynyt mainospuheiden yllyttämänä ostamaan. Totuus iskee silmille äkkiä.
"Noin puolet kaikista kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi suurimman pulan olevan ammattiosaajista."
lukekaa tuo lause oikein ajatuksella.
Tuohon työvoimapulaan ei nyt vaan työtön IT-insinööri tai rakennusmestari tuo helpotusta, olipa hänen ikänsä sitten 20, 30, 40, 50 tai vaikka 60.
Mikseivät nämä yritykset laita selkeästi tunnetulle työnhakusivuille sitä työpaikkailmoitusta että työtähakevat löytäisivät sen työpaikan??? Olen jo pitkään etsinyt juuri P-karjalan suunnalta työtä, mutta työpaikkailmoituksia on todella vähän. Ainakin siellä mihin olisin valmis heti muuttamaan, kun vaan saisi työpaikan. Joten laittakaa nyt ihmeessä yritykset työpaikkailmoituksia, jos tekijöitä haluatte!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se sama totuus kun meillä tuhansilla jotka täällä työskentelemme ja elämme. Harva tuntuu ymmärtävän, että Kiteeltä on Nurmekseen yli 200 km matkaa. Joensuu siinä keskellä. Jos puoliso sattuukin saamaan Kiteeltä duunipaikan, niin itselle se työpaikk
Mietitään vaikka jotain sahaa, jollainen mm Nurmeksesta löytyy. Se ei olekaan niin helppo vaan siirtää pääkaupunkiseudulle, kun "ei siellä näivettyvissä pikkukunnissa kukaan halua asua, muut kuin insestiä harjoittavat juntit". Sitä pyöritetään sitten virolaisten ja latvialaisten ammattiosaajien toimesta. Niitä kun motivoi nälkä ja vilu kas kun tulonsiirrot ovat kotona niukahkot.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät nämä yritykset laita selkeästi tunnetulle työnhakusivuille sitä työpaikkailmoitusta että työtähakevat löytäisivät sen työpaikan??? Olen jo pitkään etsinyt juuri P-karjalan suunnalta työtä, mutta työpaikkailmoituksia on todella vähän. Ainakin siellä mihin olisin valmis heti muuttamaan, kun vaan saisi työpaikan. Joten laittakaa nyt ihmeessä yritykset työpaikkailmoituksia, jos tekijöitä haluatte!!!
Koska siellä ei ole niitä töitä. Mene nyt sinne vaikka turistina katsomaan, mitä hienoa siellä on? Pelkkää pusikkoa ja eläkeläisiä. Nuo on mainospuheita millä ihmisiä huijataan sinne veronmaksajiksi.
Vierailija kirjoitti:
en oo nyt hetkeen katsonut, mutta ainakin Kiteellä oli pari paikkaa sitkeästi auki pitkän aikaa. Työvoimahallinnon sivuilla, on varmaan tuttu kohde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siellä ei ole niitä töitä. Mene nyt sinne vaikka turistina katsomaan, mitä hienoa siellä on? Pelkkää pusikkoa ja eläkeläisiä. Nuo on mainospuheita millä ihmisiä huijataan sinne veronmaksajiksi.
Kuvailit juuri paratiisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis muuttaako joku oikeasti työpaikkojen ja kulttuuripalveluiden sekä kauniiden maisemien ääreltä tyhjän päälle, pelkän mainospuheen pohjalta? Minä olen aina tottunut hakemaan ensin sitä työpaikkaa ja muuttamaan vasta sitten.
Nyt on niin, että sinä et oikeasti tiedä hevonkukkua. Kun olet koittanut hankkia vaikkapa putkistourakkaa työvoimapula-alueella niin tiedät mitä se tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä että 3 viidestä ei tarjoa ollenkaan, koska ei ole resurssia, 2 tarjoaa ja komennusmiehet tulee Baltiasta tai Lounais-Suomesta. Joku saattaa ihmetellä miksi jollain näivettyvällä pikkukunnalla on useampi majoituslaitos. Eläpä ihmettele enää, vastaus löytyy yltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en oo nyt hetkeen katsonut, mutta ainakin Kiteellä oli pari paikkaa sitkeästi auki pitkän aikaa. Työvoimahallinnon sivuilla, on varmaan tuttu kohde?
Huikeesti oli tarjontaa Lieksassakin 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis muuttaako joku oikeasti työpaikkojen ja kulttuuripalveluiden sekä kauniiden maisemien ääreltä tyhjän päälle, pelkän mainospuheen pohjalta? Minä olen a
Baltiasta ja Puolasta tulee nykyään kaikki ammattimiehet, ei siellä perämetsissä ole muita kuin mielenterveysongelmaisia alkoholisteja. Niin etelässäkin toimitaan jos halutaan saada joku homma tehtyä. Ilmoitus jobbarille ja työmies on kohta pihassa.
LouLou kirjoitti:
Tuo artikkeli viittaa ainoastaan Pohjois-Karjalaan. Siellä varmasti on työvoimapula ainakin pikkupaikkakunnilla kuten Kitee, Lieksa ja Nurmes, kun siellä asuu vain lähinnä eläkeläisiä ja vain vähän työikäisiä, jotka vielä olisivat työhaluisia ja -kykyisiä.
"Koko Suomessa 45 prosentilla yrityksistä on pulaa työvoimasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis muuttaako joku oikeasti työpaikkojen ja kulttuuripalveluiden sekä kauniiden maisemien ääreltä tyhjän p
"Niin etelässäkin toimitaan jos halutaan saada joku homma tehtyä. Ilmoitus jobbarille ja työmies on kohta pihassa. "
aika ikävästi sanottu kun mietin omia työkavereita. Vai että mielenterveysongelmaisia alkoholisteja. Mitäs teillä siellä etelässä sitten on kun ei kymmenistä tuhansista työttömistä moniosaajista, nuorista ja kulttuurintuntijoista yms sivistyneistöstä löydy edes putkaria korjaamaan vuotavaa putkea vaan tekijät tulee baltiasta ja puolasta?
Minä kun luulen että se saapi katkeraksi mielen kun joku serkku tai opiskelukaveri on perusduunissaan saanut Pohjois-Karjalasta hommattua itselleen omakotitalon ja kesämökin ja itse korkeammasta koulutuksesta huolimatta tekee pätkää ja asuu ahtaasti jossain Keravalla. Elämänlaatu on tietyissä asioissa parempi täällä ja toisissa aivan varmasti parempi siellä ruuhka-Suomessa. Jos ei muuten niin sillä, että meidän lastemme on pakko lähteä kotipaikkakunnaltaan opintojen ja työn perään, halusivat tai eivät. Työhön kiinnittymisen se taloudellisesti väljähkö elämä vaatii molemmissa. Kannattaisi vaan rohkeasti vaihtaa paikkakuntaa jos ei työllisty nykyisellä. Pohjanmaalla, jossain Vaasassa esim, on ihan insinööritason paikkojakin kohtuu usein haettavissa. Samaten näyttäisi olevan Mikkelin seudulla. Ulkomaillekin voi mennä.