Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on parasta ulkomailla asumisessa? Nyt saa kehua!

Vierailija
11.10.2024 |

Itse tykkään täällä Usassa ilmastosta. Ihana kun on paljon kauppoja ja on kiva syödä roskaruokaa, joka halvempaa täällä kuin Suomessa. Viisi vuotta olen asunut täällä juristimieheni kanssa, enkä kaipaa Suomeen. Saimme lapsen täällä Usassa ja miehen työpaikka maksoi synnytyksen ja sairaalassaolon. Terkut tutuille!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei oikeasti usko että ap olisi nainen... Joku keskenkasvuinen poika tai sitten joku kokematon incel... 

Vierailija
2/7 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö, valo, kohtuuhintainen mahtava lähiruoka, maisemat, kyläjuhlat.

La dolce vita in Italia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset 6kk, sitten alkaa tökkiä ja uutuudenviehätys/lomafibat häviää, sitten sitä tuskaillaan toimimattomien asioiden kanssa. Nämä kokemukset itselläni Italiasta ja Englannista

Vierailija
4/7 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on hyvää, mutta ehkä parasta tosiaan ilmasto. Ei tarvii pakkasessa kärvistellä.

Vierailija
5/7 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon asunut 2:ssa muussa maassa, Espanjassa ja Irlannissa, ja molemmissa oli parempi ilmasto. Ja mä jopa tykkäsin Irlannin ilmastosta enemmän vaikka sateista onkin, koska Madridin helteet oli kesällä aivan järkyttäviä ja minulle sopii sellainen lempeä ei kylmä-ei kuuma vaikka sataisikin. Espanjassa myös monet ruoan raaka-aineet erityisesti vihannekset ja merenelävät oli todella paljon maukkampia kuin Suomessa. Irlannissa ihmiset oli ihan mielettömän mukavia, mä olen sellainen ketään moikkaamaton ihmiskammoinen introvertti joka en Suomessa tiedä naapureista mitään, mutta siellä olin osa yhteisöä niin töissä kuin naapurustossa, koska mut aktiivisesti imettiin mukaan. 

Mutta tänne Suomeen olen taas tullut takaisin, joten kokonaisuutena tämä voitti. Madridissa it-alan työelämä oli ihan mielettömän kovaa, mikään 9-17 ei tullut kuuloonkaan ja stressi oli valtava. Klo 20 aikaisimmat alkoi lähteä siellä duunista vasta, useimmat miehiä joilla oli kotona olevat vaimot jotka hoiti kodin ja lapset. Minua myös sukupuolen takia kohdeltiin seksiobjektina ja jotenkin vähempiarvoisena asiaosaajana. Irlannissa tökkivät erityisesti asuntopula josta johtuen järjettömät asuntojen hinnat (työpaikkani oli Dublinissa), vanhanaikaisuus kaikenlaisissa yhteiskunnan palveluissa ja digitalisaatiossa, vittuilukulttuuri (se kuulemma pitäisi ottaa vaan huumorina, jos huudellaan vaikka läskiksi tai vittuillaan vaatteista jotka sulla on päällä kadulla kulkiessa), ja myös sellainen yhtenäiskulttuuri jossa mm. minä lapsettomana, naimattomana naisena olin ihan kummajaisena - ja niin, teknisellä alalla oleva nainen jo oli ihan outolintu. 

Vierailija
6/7 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa on lämpimämpää. Ulkomaanreissut helpommin tehtävissä koska lyhyemmät matkat. Lapsilisät suurempia (ja opiskelevan lapsen vanhempi saa niitä kunnes lapsi täyttää 25). Kouluissa on (mun lapsille sopiva) jako neljännen luokan jälkeen lasten tasoihin sopiviin kouluihin eli hitaat ja häiriköt eivät tulleet mukaan gymnasiumiin (lukioon tähtäävään, mikä Suomessa oli oppikoulu joskus vuosikymmeniä sitten). Lomaa minulla on 30 päivää, kaikki lauantait (minulla, toimistotyöläisellä) vapaata, plus paljon vapaita pyhäpäiviä. 13 kuukausipalkkaa vuodessa (puoli palkkaa marraskuun lopussa, puoli palkkaa kesällä). Ruoka halvempaa, viinit ruokakaupoissa (tujumpikin alkoholi, mutta emme käytä niitä). 

Vierailija
7/7 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostus ja palkka. Olen asunut reilut 30 vuotta Norjassa, olen sairaanhoitaja  enkä ikinä palaisi Suomeen!

Täällä missä minä työskentelen saamme itse vaikuttaa työlistoihin,  on hyvä mahdollisuus edetä ja kouluttautua.  Palkka on hyvä.  Meitä suomalaisia hoitajia arvostetaan erittäin paljon ja takuulla saa työtä jos tänne tulee.

Rahaa jää säästöön ja on mahdollisuus jos haluaa matkustella ulkomaille vaikka useamman kerran vuodessa, itse en enää ole niin innokas kuin alussa. Elintaso on todella hyvä.

Itse en ikinä palaisi Suomeen missä se hirviöhallitus tuhoaa koko maan!  Ei tulisi mieleenkään. 

Norja on erittäin kaunis maa ja luonto on hyvin vaihtelevaa. Asun Vestlandissa missä on nämä valtavat vuoristot ja upeat vuonot.  Tänne tullessani asetuin ensin pohjoisempaan missä taas on omanlaatuisensa luonto.  Tänne esimerkiksi satoi tuonne korkeimmille  huipuille ensilumi jo pari viikkoa sitten ja sulaa keväällä myöhään. 

Kevät tulee tänne Bergenin seudulle jo varhain.  Rakastan tätä paikkaa!