Pitääkö vaihtaa auto Suomeen tullessa?
Olen ulkosuomalainen ja asun maaseudulla, jossa iso osa teistä on Suomessa kai mökkiteiksi luokiteltavan tasoisia. Hyvätkin tiet ovat kuoppaisia ja hankalia. Meillä on täällä maasturi kuten lähes jokaisella naapurillakin.
Olemme palaamassa Suomeen, vieläpä pääkaupunkiseudulle. Meidän maasturikin muuttunee citymaasturiksi siirtyessään maalta kaupunkiin. Tätä palstaa lukiessani olen hämmästynyt siitä raivosta, mita Suomessa on maastureita kohtaan. Ilmeisesti meidänkin ensimmäinen homma Suomessa on autonvaihto. Täällä tuo meidän auto on järkivalinta, mutta ymmärrän kyllä että pääkaupunkiseudulla sitä ei tarvita varsinaiseen tehtäväänsä. Hyvä auto se silti, mukava ja hyvä ajaa. Mutta en kyllä halua, että kukaan raapii auton kylkiä naarmuille syystä tai toisesta.
Onko nyt sitten ekologisempaa vaihtaa dieselauto uuteen pienempään bensavehkeeseen? Käytettyä autoa emme halua, sillä emme ole korjaustaitoisia. Ajotietokoneen mukaan automme vie tällä hetkellä keskimäärin 9,4 litraa dieseliä satasella.
Kommentit (4)
Vaikka kommentoit ihan jotain muuta kuin kysymystäni. Eli pitääkö meidän tuon Suomen maasturitiheyden vuoksi vaihtaa autoa?
Olen pk-seudulta itse ja ajan kylläkin isoa farkkua, mutta yhdessä välissä oli maasturikin (joka muuten oli käytössä ihan sama kuin farkku eli parkkeerausten ja muiden kannalta katsottuna). Tämä palsta on täynnä kateellisia ja kohde on milloin mikäkin, nyt siis maasturit :) Oikeasti noista mollaajista on vaan joku 1% jotka oikeasti välittää jostain polttoaineenkulutuksesta.
Aina löytyy auto, jota joku vihaa. Harvempi tekee ilkivaltaa ja yleensä sitä tehdään kalliille luksusautoille (tai sitten henkilökohtaisista syistä, jotka eivät auton merkkiä ja mallia koske).
Maastureita kieroon katsovat taitavat olla porukkaa normaaleimmasta päästä, ekologsesti ajattelevia jne. Tuskinpa alkavat maasturiasi naarmuttamaan :D
Missään en ole nähnyt samaa maasturitiheyttä kuin kehä ykkösellä. Aina mietin, että miten lie mahtuvat parkkitaloihin ja -ruutuihin, joiden mitoitukset ovat sieltä lada-ajalta.
Voi hyvää päivää!