Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta
Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä.
(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?)
Kommentit (270)
En halua lapsia, mutta jotenkin kuvittelisi, että halukkaat voisivat sen keisarinleikkauksen saada ilman vääntämistä. Lapsia hankitaan muutenkin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos kierukan laitto olisi täysin kivuton ja vaivaton toimenpide, niitä laitettaisiin vielä enemmän. Sen seurauksena syntyisi entistä vähemmän lapsia.
Noita erikoissairaanhoidossa laitetaan lähinnä sairauksien hoitoon, esimerkiksi endometrioosin, jota kuukautiskierto ruokkii.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun kerran kohdusta otti koejuttuja ilman puudutusta gynellä. Ihan kuin olisi ollut joku kidutuskammio. Eikä etukäteen ollut mitään puhetta että se on kidutustyyppinen juttu.
Tämä. Miksi kohdusta voidaan ottaa koepala, näyte, ilman puudutusta tai kipulääkettä. Samaa ei ikipäivänä tehtäisi esim iholta otettavasta näytteestä. Luomi poistetaan puuduttamalla alue. Hammas hoidetaan puudutuksessa. Haava tikataan puudutuksessa. Jopa verinäyte voidaan ottaa niin että ensin puudutetaan pistoskohta. Mutta kohtu, joka vieläpä on sisäelin eli sen kipu voi johtaa kipushokkiin - tai kohdunkaula josta kohtuu mennään läpi on erittäin kipuarka paikka - ehei ei väliä. Asenne naiset nyt vaan valittaa, vai?
Miksi sitä kipua laitetaan kestämään? Haluaisin kuulla tähän yhden vedenpitävän selityksen. Miksi ei kipua lääkitä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tuumannut, että jos lapsia tosissaan haluaisi niin pitäisi ensin muuttaa johonkin toiseen pohjois-Euroopan maahan, jossa synnyttävää naista ei kohdella kuin karjaa. Yksi ystäväni synnytti eräässä itä-aasian maassa ja kertoi, miten siellä annettiin kipulääkkeet tappiin ja peräruiskekin ennen synnytystä niin naisen ei ole pakko paskoa alleen kaikkien nähden kovissa kivuissa.
Tai sitten pitäisi saada tonneja säästöön, että voisi ostaa kunnollisen kotisynnytyksen kätilöineen, doulineen, ammeineen päivineen.
Suomalaisen snnytyssalin tuolille selinmakuulle kärsimään en ole menossa, en vaikka saisi sen 30 000e puhtaana käteen! Siinä poliitikoille mietittävää, että mistä oikeasti kiikastaa kun ei lapsia haluta tehdä ja kokonaishedelmällisyys jää alle kahteen lapseen.
Kyllä sen sektion saa kun vaatii, Suomessakin. Olen synnyttänyt kaksi lasta ulkomailla ja toinen tuli suunnitellulla sektiolla ja kokemuksilla oli eroa kuin yöllä ja päivällä. Älä nyt jätä lapsia tekemättä synnytyksen takia, keinoja löytyy aina.
Teillä on alhainen kipukynnys.
Itselleni ei tulisi mieleenikään pyytää mitään ylimääräisiä puudutuksia saati nukutuksia. Haluan pystyä itse kontrolloimaan kehoani!
Kierukoita on laitettu ja poistettu monta. Kohdun tähystys tehty useamman kerran. Yhden kerran jouduin kieltäytymään, kun lääkäri halusi sen tehtävän nukutuksessa enkä suostunut siihen. Toinen lääkäri teki sitten paikallispuudutuksessa.
Synnyttänyt olen kolme kertaa ilman minkään valtakunnan kivunlievitystä. Ensimmäisellä kerralla synnytyslääkäri pyyteli anteeksi, että oli tullut vähän liian myöhään eikä epiduraalia voisi enää antaa. Ihmettelin siihen, ettei edes panadol vielä ole käynyt mielessä, en tarvitse mitään.
Hampaisiin on laitettu kruunut ilman puudutusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tuumannut, että jos lapsia tosissaan haluaisi niin pitäisi ensin muuttaa johonkin toiseen pohjois-Euroopan maahan, jossa synnyttävää naista ei kohdella kuin karjaa. Yksi ystäväni synnytti eräässä itä-aasian maassa ja kertoi, miten siellä annettiin kipulääkkeet tappiin ja peräruiskekin ennen synnytystä niin naisen ei ole pakko paskoa alleen kaikkien nähden kovissa kivuissa.
Tai sitten pitäisi saada tonneja säästöön, että voisi ostaa kunnollisen kotisynnytyksen kätilöineen, doulineen, ammeineen päivineen.
Suomalaisen snnytyssalin tuolille selinmakuulle kärsimään en ole menossa, en vaikka saisi sen 30 000e puhtaana käteen! Siinä poliitikoille mietittävää, että mistä oikeasti kiikastaa kun ei lapsia haluta tehdä ja kokonaishedelmällisyys jää alle kahteen lapseen.
Puhumattakoon vahingoista, jotka synnytyksestä voivat aiheutua ja joita ei korjata. Ei muuta kuin napero kainaloon ja kotiin, jossa mies huokailee, että etkö ole edes siivonnut. En ihmettele, että syntyvyysluvut laskee, kun miettii millaista kohtelua naisten taudeilla saa, vaikka syöpäepäilyissä. Toki omaa ikäluokkaani; 80-luvun lopulla ja 90-luvun alkupuolella syntyneitä ovat äidit ja sukulaistädit varoittaneet etukäteen ja kehottaneet miettimään tarkasti asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kierukan laitto olisi täysin kivuton ja vaivaton toimenpide, niitä laitettaisiin vielä enemmän. Sen seurauksena syntyisi entistä vähemmän lapsia.
Päätelmäsi on väärä. Aivan kuin kierukka olisi ainoa ehkäisymenetelmä. Jos ei kierukkaa kivun vuoksi halua, henkilö käyttää ehkäisynä sitten esim pillereitä.
Useimmiten kierukka laitetaankin jonkin hoidollisen syyn vuoksi, ei ehkäisynä.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on alhainen kipukynnys.
Itselleni ei tulisi mieleenikään pyytää mitään ylimääräisiä puudutuksia saati nukutuksia. Haluan pystyä itse kontrolloimaan kehoani!Kierukoita on laitettu ja poistettu monta. Kohdun tähystys tehty useamman kerran. Yhden kerran jouduin kieltäytymään, kun lääkäri halusi sen tehtävän nukutuksessa enkä suostunut siihen. Toinen lääkäri teki sitten paikallispuudutuksessa.
Synnyttänyt olen kolme kertaa ilman minkään valtakunnan kivunlievitystä. Ensimmäisellä kerralla synnytyslääkäri pyyteli anteeksi, että oli tullut vähän liian myöhään eikä epiduraalia voisi enää antaa. Ihmettelin siihen, ettei edes panadol vielä ole käynyt mielessä, en tarvitse mitään.
Hampaisiin on laitettu kruunut ilman puudutusta.
Oletan että olet nainen, tiedoksesi että ihan jokaisella kohdullisella tulee kipushokki jos instrumentilla rouhaistaan kohtua tarpeeksi kovakouraisesti. Se, että olet kohdannut helläkätisiä ammattilaisia niin naistentautien kuin hammaslääkärin puolella, ei ole mitenkään omaa ansiostasi.
Ihmisillä on kyllä tuo taipumus kuvitella "hyvän onnen" olevan jotenkin "oman erinomaisuuden ansiota".
Ei minullakaan hammasoperaatiot ole sattuneet. On minulta murtunut jalkakin ja kestin. Mutta mikään, edes luunmurtuma, ei vetänyt vertoja sille käsittelylle minkä eräs gynekologi kerran laittoi kestämään. Kipushokissa ei mitenkään omaa kehoa voi enää kontrolloida, syke joku 200, kylmä hiki vain rävähtää iholle, ei kykene puhumaan, ei liikkumaan, harmi kyllä tajuissani pysyin.
Tähän on tuskin tulossa mitään muutosta, koska lääkärit eivät halua uskoa naisten omia kokemuksia. Kun naiset kertovat kivusta, ei sitä huomioida millään tavalla. Kaikista typerintä on se, että lääkäri/hoitaja kertoo sinulle, ettei toimenpide/synnytys/näytteenotto yms. satu. Kukaan ei voi päättää sinun puolestasi, mikä sattuu ja mikä ei. Kipu on täysin yksilöllinen kokemus.
Mä pelkään gynekäyntejä ja ne ovatkin olleet omalla kohdallani todella traumatisoivia kokemuksia. No, jouduin sitten kolposkopiaan. Kaverini oli käynyt siinä, ja hän oli pyörtynyt kivusta kesken toimenpiteen. Jälkikäteen lääkäri oli ihmetellyt, miksi hän oli pyörtynyt kivusta, koska "eihän kohdunkaulassa ole tuntoa". Siis että ihminen pyörtyy kivusta, siinä on oikea esimerkki miten toista sattuu, ja silti ei uskota. Kun mä soitin julkiselle ja kysyin toimenpidettä nukutuksessa, olivat ihan äimänkäkenä, että ei me täällä niin pieneen toimenpiteeseen nukuteta. Siis että mun pitäisi olla hereillä, kun mun sisäelimistä revitään näytepaloja irti (ja vielä pelkopotilaana)? Miten se inhimillisyys silloin toteutuu siinä hoidossa, kun se hoito ja sen toteuttaminen rikkoo minua enemmän, kuin parantaa? No, sain tp:n sitten nukutuksessa yksityisen kautta, koska minulla oli sairasvakuutus (suosittelen ottamaan). Mulla se paraneminenkin meni sitten paremmin kuin kaverillani, koska minä olin ollut nukutuksessa koko tp:n ajan, mutta kaverini sai traumat ja se johti siihen, ettei hän mene enää ikinä edes papa-kokeeseen.
Ja aina ne vetoaa siihen samaan syyhyn "nukutus on niin iso riski". No on se jännä kun hammaslääkäriä pelkäävät potilaat voidaan nukuttaa heti kevytnukutuksessa, ja vielä useamman kerran. Hammaslääkäripelkoisille on omat pelkopotilaan vastaanotot ja kaikki otetaan kivunlievityksessä huomioon, mutta mitä vaihtoehtoja on heille, jotka pelkäävät gynekäyntejä tai joita toimenpiteet sattuvat? Niin, ei mitään. Ja kaikkein paskinta tässä on se, että ei oikeasti välitetä niistä naisten omista kokemuksista, tai siitä, miten ne kokemukset rikkovat naisia. Jos ei kerta osata kohdella naisia inhimillisesti ja empaattisesti, niin älkää sitten vttu ihmetelkö ettei täällä lisäännytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun kerran kohdusta otti koejuttuja ilman puudutusta gynellä. Ihan kuin olisi ollut joku kidutuskammio. Eikä etukäteen ollut mitään puhetta että se on kidutustyyppinen juttu.
Tämä. Miksi kohdusta voidaan ottaa koepala, näyte, ilman puudutusta tai kipulääkettä. Samaa ei ikipäivänä tehtäisi esim iholta otettavasta näytteestä. Luomi poistetaan puuduttamalla alue. Hammas hoidetaan puudutuksessa. Haava tikataan puudutuksessa. Jopa verinäyte voidaan ottaa niin että ensin puudutetaan pistoskohta. Mutta kohtu, joka vieläpä on sisäelin eli sen kipu voi johtaa kipushokkiin - tai kohdunkaula josta kohtuu mennään läpi on erittäin kipuarka paikka - ehei ei väliä. Asenne naiset nyt vaan valittaa, vai?
Miksi sitä kipua laitetaan kestämään? Haluaisin kuulla tähän yhden vedenpitävän selityksen. Miksi ei kipua lääkitä?
Olen joskus lukenut, että naisten sukuelinten hermotusta ei yksinkertaisesti olla juurikaan tutkittu, eikä sitä opeteta. Väitetään suunnilleen, ettei kohdunkaula tai kohtu tunne kipua, ei siellä mitään hermoja ole. Miesten paikkojen hermotus kyllä tunnetaan ja esim syöpäleikkaukset voidaan toteuttaa niin ettei hermovaurioita synny tai ne voidaan minimoida. Sen sijaan jotkut epäonniset naiset menettävät kyvyn saada orgasmin kohdunkaulan syövän esiasteen poiston yhteydessä, koska hupsista poltettiin sukuelinten tärkein tuntohermo poikki. Sori, ei tiedetty että sellainen on siellä!
Oksettaa tämä miehiä varten rakennettu maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen sektion saa kun vaatii, Suomessakin. Olen synnyttänyt kaksi
En haluaisi sektiota, vaan alatiesynnytyksen, jossa kivunlievitys ja äidin kokemus on huomioitu parhaalla mahdollisella tavalla. Liikaa pyydetty?
Vierailija kirjoitti:
En halua mitenkään kenenkään kipua vähätellä, meillä kaikilla on hyvin erilainen kipukynnys ja tiedän omaavani todella hyvä kyvyn rentoutua. Kiitos kuuluu jumpan opettajalle, jonka tunnin päätteeksi perjantai iltapäivisin rentouduttiin, taito jonka otan käyttöön niin hammaslääkärin kuin gynekologin penkissä.
Toki olisi tärkeää, että kysyttäisiin kipulääkityksen tarpeesta, eikä oletettaisi, että jokainen selviää joka itkua pidätellen tai hammaspurren tarpeen vaatiessa eikä myöskään vähäteltäisi ihmisen kipua, sillä tiedän, että ainakin koulutuksen puolesta jokaisen ammattilaisella pitäisi ymmärtää kipua.
Kiitos kokemuksestasi, mutta minua suorastaan raivostuttaa nämä neuvot ja oletukset että "rentoutuminen". Olen viisikymppinen. 30 vuoden aikana niin gynellä, papa-näytteessä kuin lapsettomuushoidoissa ei koskaan tullut sietämätöntä kipua. Munajohdinten aukiolotutkimus - voisi kuvitella että sattuu, mutta ei. Ei myöskään alkion laittaminen kohtuun.
Mutta pipelle-näyte!
Ei ole aina kyse yksilöllisestä kipukynnyksestä tai "ei vaan ymmärrä rentoutua". Joku ammattilainen voi oikeasti vaan olla niin kovakourainen, kiireinen, välinpitämätön tms että kipua nyt vaan TULEE. Miksi tämä on aivan mahdoton ajatus myöntää? Ei kaikki osaa, tai kaikki ei välitä potilaistaan, tai, mikä ihmeellisintä, lääkäritkin tekevät virheitä. Virhe sekin että aiheuttaa sietämätöntä, traumatisoivaa kipua.
Itse olen aina ennen gynelle/papakokeeseen/mammografiaan menoa ottanut pari 400 buranaa siinä varttia ennen. Helpottaa kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologit tuntuvat olevan kautta linjan TODELLA v***maista porukkaa. Korjatkaa myös tämä asia, kiitos.
Niin ovat, osalla tuntuu olevan ihan psykopaatin piirteitä, ei mitään käsitystä empatiasta. Itse itkin tutkimuspöydällä kun tutkimus pelotti ja sattui, niin mitä sanoi gyne? "Kuule lopeta tuo itkeminen, sinä saat minut todella vaivautuneeksi." Äänensävy oli semmoinen, mikä antoi ymmärtää, että nyt on parempi olla hiljaa. Minkälainen, vieläpä hoitotyössä oleva, ihminen sanoo tuollaista toiselle ihmiselle, kuka itkee ja pelkää? Oli muutenkin kamala lääkäri. Kun itkin kipua kesken tutkimuksen, hänen mielestään valehtelin (muistan kun hän vielä kutsui minua valehtelijaksi), koska ei se voi sattua. Jälkikäteen kun laitoin valituksen tuosta lääkäristä, niin sairaalan vastaus oli että "lääkäri on kokenut toimineensa koulutuksessa saamiensa pelkopotilaan kohtaamista koskevien oppien mukaan". Eli yllätys yllätys, lääkäri ei taas kokenut toiminnassaan mitään väärää ja jos noin opetetaan kohtaamaan ja puhuttelemaan pelkopotilaita, niin kyllä on yksi vi tun sairas koulutusjärjestelmä.
Suomessa pitää aina vähän kärsiä. Siinä missä ulkomaillakin pistetään taju pois operaatiossa kuin operaatiossa niin täällä meillä annetaan ehkä vähän kipulääkettä ja ei muutaku menoks.
Hoh hoi jaa... naiset... Heistä ei ole mitään muuta kuin ongelmia yhteiskunnalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä synnytystä ilokaasun vaimoin, koska eka synnytys oli nopea ei epiduraalia annettu muissakaan.
samoin joku järkyttävä näytteenotto varoittamatta,oli todella traumaattinen ja kivulias kokemus. Yksityisellä saa puudutuksen, muualla kun suomessa tehdään nukutuksessa.
ihme kidutus meininkiä. Ymmärrän että gynekäyntejä lykätään.
muuallakin kuin suomessa ymmärretään ja tiedostetaan ettei toimenpiteeseen tarvittaisi nukutusta tai puudutusta, mutta se annetaan, koska ei jakseta hysteerisiä potilaita. Se on helpompi toimenpiteen tekijälle, että potilas on tajuton tai tunnoton (yksi kaverini synnytti espanjassa ja koska hän gynekologin mukaan vain kiljui ja kirkui eikä yhtään kuunnellut mitä hänelle sanottiin, niin päättivät nukuttaa synnyttjän ja lapsi kaivettiin ulos kohdusta käsivoimin ja imukupilla. Ihan hirveää, kun ajattelee asiaa lapsen näkökannal
samalla tuolloin tulee helpommin sitten haittoja. Esimerkiksi, kun potilas ei ole kertomassa voinnistaan, niin jos jotain sattuu, niin yleensä sitten sattuu enemmän ja sitä pitää hoitaa pidempään jälkeenpäin. Lisäksi muualla kuin suomessa on myös monessa paikassa vakuutusjärjestelmä, siis vakuutus ja sitä kautta saman vakuutusfirman muut asiakkaat maksavat ne turhat puudutukset ja nukutukset. Jos tajuaisivat tämän ja sen miten paljon ne nostavat vakuutusmaksuja, niin heti loppuisi muuallakin turhat nukutukset ja puudutukset.
ihan oikeasti: kasvakaa aikuisisiksi. Jos ette osaa ja haluatte olla kivun orjia, niin opetelkaa sanomaan toimenpidettä suunnitellessa jo lääkärille, että haluatte puudutuksen ja olette pelokkaita kivulle tai ennalta kokemattomalle kivulle. Ei ketään pakoteta suomessakaan mihinkään toimenpiteeseen vasten tahtoaan (ellei kyseessä ole pakkohoito)
niin jos jotain sattuu, niin yleensä sitten sattuu enemmän ja sitä pitää hoitaa pidempään jälkeenpäin.
Selityksesi ontuu. Moni nainen on kertonut että Suomessa hereillä sattuneita synnytyshaittoja ei ole hoidettu. Mitä väliä sillä siis on, jos haittoja tulee, kun ne pitää joka tapauksessa vain sitten sietää? Nekin?
ihan oikeasti: kasvakaa aikuisisiksi.Jos ette osaa ja haluatte olla kivun orjia, niin opetelkaa sanomaan toimenpidettä suunnitellessa jo lääkärille, että haluatte puudutuksen ja olette pelokkaita kivulle tai ennalta kokemattomalle kivulle.
Ehkä sinäkin vielä kasvat aikuiseksi, ja tälleen keski-ikäisenä tätinä olet ehkä kohdannut ensimmäisen kerran jossain toimenpiteessä sen sietämättömän kivun, jolle luulit olevasi immuuni.
Olet ehkä jo kohdannut sen lääkärin, joka ei PYYNNÖSTÄ HUOLIMATTA PUUDUTA. Mites sitten suu pannaan? Lääkäri vakuuttelee että sattuu jonkun verran mutta puudutusta ei tarvi. Jos et ole koskaan kyseisessä toimenpiteessä ollut, niin uskot varmaan lääkäriä, eikö? Entäs jos se kipu on sittenkin infernaalinen? Kenen syy, sinun mielestäsi? Edelleenkö potilaan syy, joka suostuteltiin toimenpiteeseen ilman puudutetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä kipua laitetaan kestämään? Haluaisin kuulla tähän yhden vedenpitävän selityksen
"koska "eihän kohdunkaulassa ole tuntoa".
"Olen joskus lukenut, että naisten sukuelinten hermotusta ei yksinkertaisesti olla juurikaan tutkittu, eikä sitä opeteta. Väitetään suunnilleen, ettei kohdunkaula tai kohtu tunne kipua, ei siellä mitään hermoja ole. "
Mitä ihmettä????? Mutta onhan näitä tutkittu? Kohdunkaula on erittäin kipuherkkä, ja kohdun häiritseminen ulkopuolisella instrumentilla voi johtaa shokkiin. Nämä ovat tiedettyjä ja tutkittuja faktoja ja itse olen vain hoitaja. Mitä ihmettä, oikeasti? Kyllä nämä on tiedossa. Onko tuollainen puoskari sitten nukkunut nämä luennot läpi vai mistä ihmeestä kyse??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kierukan laitto kovin paljoa satu. Käsittämätöntä ininää nykynaisilta. Itselleni laitettiin ilman puudutusta, eikä se ollut mitään synnytykseen verrattuna. Ihmellisen vellihousumaista porukkaa täällä. Ja miettikääpä vähän syöpähoitoja yms., niiden jälkeen ei kierukan laittaminen tunnu missään.
Kipu on yksilöllistä. Itselläni on endometrioosi ja kierukan laitto sattui enemmän kuin synnytys, vaikka kipu tosin meni nopeammin ohi. Myös tavalliset kuukautiset minulla on sen verran rajut että synnytyksessä supistukset tuntui vaan normaaleilta kuukautiskivuilta :D.
Mutta minusta tuo on maailman huonoin perustelu että "jollain on vielä huonommin ja sattuu vielä enemmän". Tavoite pitäisi olla että potilaalle aiheutuu mahdollisimman vähän kärsimystä.
Joo ja eikö ole aika kipeää vertailla syöpähoitoja, jotka ovat hoitamattomina yleensä kuolemaan johtavia tiloja lisääntymisbiologiaan, joka lähtökohtaisesti koskettaa lähes jokaisen naisen elämää? Syöpähoidot ovat aikalailla poikkeustila, toisin kuin se lisääntymisbiologia. Näkisin että mitä arkipäiväisempi jokin asia on, sitä suuremmin pitäisi tähdätä siihen, että sen hoito on mahdollisimman asiakasystävällistä.