Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta
Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä.
(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?)
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensäkin Suomessa on vaikea saada puudutteita tai riittävää kipulääkitystä? Onko kyse rahasta vai mistä?
Kiire, vähättely ja välinpitämättömyys. Jos satut saamaan puudutteen niin ei malttaa odottaa että se ehtii vaikuttaa ennen toimenpidettä. Kaikki eivät myöskään voi käyttää tulehduskipulääkkeitä esim. sairauden takia. Kävin hiljattain paksusuolentähystyksessä johon ei suostuttu antamaan kivunlievitystä lainkaan ja silloin minulla oli vielä Chronin tauti akuuttina päällä, pahenemisvaiheessa. Tutkimus kesti pitkään, yli 30min. ja oli hyvin tuskallinen.
Vierailija kirjoitti:
Neljä synnytystä ilokaasun vaimoin, koska eka synnytys oli nopea ei epiduraalia annettu muissakaan.
samoin joku järkyttävä näytteenotto varoittamatta,oli todella traumaattinen ja kivulias kokemus. Yksityisellä saa puudutuksen, muualla kun suomessa tehdään nukutuksessa.
ihme kidutus meininkiä. Ymmärrän että gynekäyntejä lykätään.
Suomessa tuntuu että potilaiden kidutus on normaalia. Tähystys tehdään ilman nukutusta, kierukan asennus ilman kipulääkkeitä jne.
Miksi se kierukka on ainoa autuaaksitekevä ehkäisykeino? Kun ei sitä ihminen edes itse huomaa, jos se irtoaa? Itse en uskaltaisi moisen häkkyrän kanssa viettää minkäänlaista seksielämää.
Pillereiden kanssa ainakin tietää, että kaikki on OK, kunhan ottaa sen joka päivä samaan aikaan.
Itse muuten sain pillerit ilman mitään sisätutkimusta. Menin työterveyteen erään toisen asian kanssa ja samalla sanoin, että olisi tarve pillereille. Lääkäri kysyi, että miten kauan olen ollut seksuaalisesti aktiivinen. Vastasin (totuudenmukaisesti) että en ollenkaan, nyt alkaa ekassa seurustelussa olla se vaihe, että seksi on ajankohtaista.
"Jahans, no odotellaan sitten että sulla paikat vähän sen myötä avautuu ja tutkitaan sitten, tässä resepti pillereille".
Ihana lääkäri. Ja tämän jälkeen oli helppoa uusia reseptiä, ilman että kukaan ronkkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kierukan laitto olisi täysin kivuton ja vaivaton toimenpide, niitä laitettaisiin vielä enemmän. Sen seurauksena syntyisi entistä vähemmän lapsia.
niitä laitetaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska niiden hyödyt on huomattu ja etenkin nuoret haluavat usein suoraan hormonikierukan ensimmäiseksi ehkäisyvälineeksi. Sillä kun pääsee usein eroon myös kuukautisista
Ahaa, tämä kuulostaa aikaan sopivalta kun kk:tiset ensin brändätty hirveäksi sukupuolisorroksi johon kierukka tarjoaa täydellisen ratkaisun heti kun 18 napsahtaa mittariin. Kiitos lääketiedebisnes tästäkin huomaavaisuudesta.
Selvää on että jos syntyvyyden ylläpito olisi ollut todellinen kestävän kehityksen prioriteetti, tälläistä(kään) ideologista järjettömyyttä ei olisi päästetty röyhähtämämään muka nuoret
hormonaalinen ehkäisy mahdollistaa nuoren opintojen saattamsien loppuun (ei tule ylläriraskauksia viivästyttämään valmistumista ja työelämään siirtymistä), lisäksi hormonaalinen ehkäisy säilyttää hedelmällisyyttä ja monesti vielä parantaa terveydentilaa. Esimerkiksi endometrioosin voi nykyisin tk-lääkärikin diagnosoida oireiden perusteella ja suositellaankin,e ttä niin tehdään ja sitten hormonaalinen ehkäisy aloitetaan välittömästi, koska on tutkimuksissa todettu, että mitä nopeammin hormonaalinen ehkäisy aloitetaan, niin sitä vähemän endometrioosi ehtii aiheuttaa vahinkoa. Sitten mahdolisesti, oireiden vaatiessa samalla laitetaan lähete julkisen puolen gynelle. ennen oli niin päin, että ensin kirjoitettiin lähete julkisen gynelle ja koko jonotusajan potilas sitten kärvisteli oireidensa kanssa ja endometrioosi sai kehittyä pidemmälle, joka johtaa raskautumisongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks kukaan menee vapaaehtoisesti jonnekin gynelle tai muihin ronklaustoimenpiteisiin?
Tämä. Olen 45v enkä ole koskaan käynyt gynellä. Ei ole kyllä ollut mitään vaivojakaan.
Kannattaa ottaa se levinnyt syöpä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ja kierukka kannattaa poistaa heti kun mahdollista. Sen voi kuulemma tehdä itsekin, jos saa langoista kiinni. Kivusta huolimatta se kannattaa käydä poistattamassa asap, sillä vierasesine ja hormonit häiritsevät kehon luonnollista toimintaa. Sukuelinsyövät, endometrioosi, ym. juontavat juurensa naisten sukuelinten lääketeolliselle sörkkimiselle ja steroidehin, joiden tehtävä on manipuloida naisista seksiorjia
Elikkäs lääkärit pois naisten sukuelimistä JOKAISESSA naisen elämänvaiheessa
jaha. Sopii mulle. Muista sitten ettet koskaan mene lääkäriin sukuelinvaivoissasi, niin aikoja riittää meille, jotka halutaan terveet sukuelimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.
Totta. Kipu on ainoa oikea mittari!!
Sunnytyskivuilla myös nainen lunastaa äitiytensä. Mies saa isyytensä annettuna.
T. Sarkasmus
"Isyys" on sosiaalinen meemi, luonnossa ei nisäkkäillä ole mitään sen kaltaistakaan. On vain emo ja siittäjä. Siittäjää ei voisi vähempää kiinnostaa poikasen touhut
Kädellisillä koiraat ovat alkaneet varastaman poikasia sellaisissa laumoissa, joita ihmiset ruokkivat. Koiraat ovat huomanneet, että ihmiset suosivat emoja ja poikasia, ja vievät poikaset saadakseen itse enemmän ruokaa
monellakin eläinlajilla koiraskin osallistuu poikasten kasvatukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kierukan laitto kovin paljoa satu. Käsittämätöntä ininää nykynaisilta. Itselleni laitettiin ilman puudutusta, eikä se ollut mitään synnytykseen verrattuna. Ihmellisen vellihousumaista porukkaa täällä. Ja miettikääpä vähän syöpähoitoja yms., niiden jälkeen ei kierukan laittaminen tunnu missään.
Kipu on yksilöllistä. Itselläni on endometrioosi ja kierukan laitto sattui enemmän kuin synnytys, vaikka kipu tosin meni nopeammin ohi. Myös tavalliset kuukautiset minulla on sen verran rajut että synnytyksessä supistukset tuntui vaan normaaleilta kuukautiskivuilta :D.
Mutta minusta tuo on maailman huonoin perustelu että "jollain on vielä huonommin ja sattuu vielä enemmän". Tavoite pitäisi olla että potilaalle aiheutuu mahdollisimman vähän kärsimystä.
Kuukautiset eivät ole terv
Kuukautiskivut johtuvat kohdun supistelusta.
Suomalaisessa terveydenhuollossa kautta linjan on tuota, että potilaan täytyy vaan kestää ja sietää, ei välitetä kivuista ei pelosta ja ahdistuksesta. Täällä tehdään ihan ilman mitään esilääkitystä monia toimenpiteitä, jotka sivistyneissä länsimaissa usein tehdään joko vahvassa kipulääkityksessä/puudutuksessa tai jopa yleisanestesiassa.
Toinen on synnytysväkivalta. Synnyttäjää revitään ja riuhdotaan, työnnetään kertomatta kättä alapäähän, synnyttäjälle huudetaan ja ilkeillään. Kipulääkkeitä pihdataan.
Halusin aina 4 lasta, ensimmäisen synnytys oli niin hirveä kokemus että lapsiluku jäi yhteen. En enää koskaan halua altistaa itseäni sellaiselle kohtelulle.
Tämän vuoksi myös opiskelin kätilöksi, halusin ehdottomasti olla yksi terveydenhuollon työntekijä, johon niin haavoittuvassa tilanteessa oleva nainen voi luottaa.
Kierukkaa harvemmin asetellaan jos halutaan päästä raskaaksi, ehkä tämä on AP:n lapsettomuus ongelman ydin?
En halua mitenkään kenenkään kipua vähätellä, meillä kaikilla on hyvin erilainen kipukynnys ja tiedän omaavani todella hyvä kyvyn rentoutua. Kiitos kuuluu jumpan opettajalle, jonka tunnin päätteeksi perjantai iltapäivisin rentouduttiin, taito jonka otan käyttöön niin hammaslääkärin kuin gynekologin penkissä.
Toki olisi tärkeää, että kysyttäisiin kipulääkityksen tarpeesta, eikä oletettaisi, että jokainen selviää joka itkua pidätellen tai hammaspurren tarpeen vaatiessa eikä myöskään vähäteltäisi ihmisen kipua, sillä tiedän, että ainakin koulutuksen puolesta jokaisen ammattilaisella pitäisi ymmärtää kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kierukan laitto kovin paljoa satu. Käsittämätöntä ininää nykynaisilta. Itselleni laitettiin ilman puudutusta, eikä se ollut mitään synnytykseen verrattuna. Ihmellisen vellihousumaista porukkaa täällä. Ja miettikääpä vähän syöpähoitoja yms., niiden jälkeen ei kierukan laittaminen tunnu missään.
Kipu on yksilöllistä. Itselläni on endometrioosi ja kierukan laitto sattui enemmän kuin synnytys, vaikka kipu tosin meni nopeammin ohi. Myös tavalliset kuukautiset minulla on sen verran rajut että synnytyksessä supistukset tuntui vaan normaaleilta kuukautiskivuilta :D.
Mutta minusta tuo on maailman huonoin perustelu että "jollain on vielä huonommin ja sattuu vielä enemmän". Tavoite pitäisi olla että potilaalle aiheutuu mahdollisimman vähän kärsimystä.
Kuukautiset eivät ole terv
Älä puhu nyt ihan paskaa!
Vierailija kirjoitti:
Neljä synnytystä ilokaasun vaimoin, koska eka synnytys oli nopea ei epiduraalia annettu muissakaan.
samoin joku järkyttävä näytteenotto varoittamatta,oli todella traumaattinen ja kivulias kokemus. Yksityisellä saa puudutuksen, muualla kun suomessa tehdään nukutuksessa.
muuallakin kuin suomessa ymmärretään ja tiedostetaan ettei toimenpiteeseen tarvittaisi nukutusta tai puudutusta, mutta se annetaan, koska ei jakseta hysteerisiä potilaita. Se on helpompi toimenpiteen tekijälle, että potilas on tajuton tai tunnoton (yksi kaverini synnytti espanjassa ja koska hän gynekologin mukaan vain kiljui ja kirkui eikä yhtään kuunnellut mitä hänelle sanottiin, niin päättivät nukuttaa synnyttjän ja lapsi kaivettiin ulos kohdusta käsivoimin ja imukupilla. Ihan hirveää, kun ajattelee asiaa lapsen näkökannalta. Synnyttäjällekin sitten tuli siitä vähän enemmän vammoja kuin normaalissa synnytyksessä. että siinä sitä muualla kuin suomessa mallia...).
samalla tuolloin tulee helpommin sitten haittoja. Esimerkiksi, kun potilas ei ole kertomassa voinnistaan, niin jos jotain sattuu, niin yleensä sitten sattuu enemmän ja sitä pitää hoitaa pidempään jälkeenpäin. Lisäksi muualla kuin suomessa on myös monessa paikassa vakuutusjärjestelmä, siis vakuutus ja sitä kautta saman vakuutusfirman muut asiakkaat maksavat ne turhat puudutukset ja nukutukset. Jos tajuaisivat tämän ja sen miten paljon ne nostavat vakuutusmaksuja, niin heti loppuisi muuallakin turhat nukutukset ja puudutukset.
ihan oikeasti: kasvakaa aikuisisiksi. Jos ette osaa ja haluatte olla kivun orjia, niin opetelkaa sanomaan toimenpidettä suunnitellessa jo lääkärille, että haluatte puudutuksen ja olette pelokkaita kivulle tai ennalta kokemattomalle kivulle. Ei ketään pakoteta suomessakaan mihinkään toimenpiteeseen vasten tahtoaan (ellei kyseessä ole pakkohoito)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tuntuu että potilaiden kidutus on normaalia. Tähystys tehdään ilman nukutusta, kierukan asennus ilman kipulääkkeitä jne.
Potilaan pitäisi itse ottaa kipulääke kotona kaksi tuntia ennen toimenpidettä. Ei se auta, että se annettaisiin vastaanotolla kolme minuuttia ennen toimenpidettä. joten miksi potilas ei ota kotona kipulääketta vaan menee ilman kipulääkitystä ja sitten itkee jälkeenpäin, että kun ei ollut kipulääkitystä. Olisi ottanut....
Se on kyllä ihan totta. Monesti puhutaan, että kun nainen synnyttää lapsen, niin hän lakkaa olemasta nainen ja alkaa olemaan "äiti". Luulen, että se alkaa jo synnytyssalissa, kun synnyttävää naista kohdellaan kuin porsivaa emakkoa. Hän lakkaa olemasta ihminen ja potilas, häntä riuhdotaan, revitään, huudetaan ja pidetään kiinni kuin eläintä.
Jo raskaana ollessa tuntuu, että yhtäkkiä oma keho onkin kaikkien omaisuutta ja siihen voi käydä käsiksi ilmoittelematta tai kyselemättä. Kun nuorempana käy gynekologilla perus papakokeissa, niin saa asiallista ja ymmärtäväistä kohtelua. Sitten kun raskausaikana käy tarkistuksissa, niin on ihan toinen ääni kellossa. Mun mielestäni kaikkein parasta oli, että hoitohenkilökunta keskusteli mieheni kanssa ja kertoi hänelle mitä tehdään, mutta mulle ei oikeastaan kerrottu tai kysytty mitään. Toki ymmärrän, että tutkimukset on tehtävä, mutta olisi ihan kohteliasta kuitenkin antaa edes illuusio jonkinlaisesta itsemääräämisoikeudesta eikä kohdella kuin jotakin objektia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se kierukka on ainoa autuaaksitekevä ehkäisykeino? Kun ei sitä ihminen edes itse huomaa, jos se irtoaa? Itse en uskaltaisi moisen häkkyrän kanssa viettää minkäänlaista seksielämää.
Pillereiden kanssa ainakin tietää, että kaikki on OK, kunhan ottaa sen joka päivä samaan aikaan.
Itse muuten sain pillerit ilman mitään sisätutkimusta. Menin työterveyteen erään toisen asian kanssa ja samalla sanoin, että olisi tarve pillereille. Lääkäri kysyi, että miten kauan olen ollut seksuaalisesti aktiivinen. Vastasin (totuudenmukaisesti) että en ollenkaan, nyt alkaa ekassa seurustelussa olla se vaihe, että seksi on ajankohtaista.
"Jahans, no odotellaan sitten että sulla paikat vähän sen myötä avautuu ja tutkitaan sitten, tässä resepti pillereille".
Ihana lääkäri. Ja tämän jälkeen oli helppoa uusia reseptiä, ilman että kukaan ronkkii.
minulla kierukka tuli ulos kuukautisten mukana runsaan vuodon ja voimakkaiden supistelujen säestämänä. Todellakin huomasin, kun tuli ulos. muuna aikana sitten naisen pitäisi itse tarkistaa kierukan langoista sen olemassaolo. jos langat tuntuu, kierukka on sisällä, jos langat ovat pidemmät kuin normaalisti, voi olla, että kierukka on valahtanut kohdunkaulakanavaan tai tulossa ulos. silloin kondomi käyttöön ja lääkräille tsekkauttamaan tilanne.
nykyisin pillereide aloitukseen ei tarvitakaan sisätukimusta. ennenhän niin oli, mutta ei ole enää nykykäytäntö, ellei joku muu syy ole aihe sisätutkimukselle
Miten vaikeaa voi olla ymmärtää, että lääketieteelliset toimenpiteet ovat täysin yksilöllisiä kokemuksia? Minulle itselleni kierukan asennus ja poisto on ollut kivun puolesta hyvin nopeasti ohi mennyt kokemus. Ymmärrän silti, etten voi yleistää omaa kokemustani koskemaan kaikkia muitakin.
Lapsia en ole hankkinut, sillä pelkään synnyttämistä ja pidän muutenkin kaikenlaista ronkkimista hyvin epämiellyttävänä.
Nämä on kyllä.. Ihan papa-koekin terveyskeskuksessa on ollut ihan kammottavaa kidutusta. Ja kerran aloin vuotaa verta ja siitä syytettiin minua ja sätittiin.
Kun taas ollut oikealla gynellä, niin kohtelu ollut mukavaa ja kivutonta. Gynellähän ei nykyään julkisella pääse mitenkään, paitsi kutsunta seulointoihin, joten olen käyttänyt kallista yksityistä jos ollut sen puolen ongelmaa. Ikinä en enää mene alapäätäni revittelemään terveyskeskukseen.
Synnytyksissä on pihdattu kivunlievitystä niin, että kummassakaan en ole kerennyt saamaan epiduraalia ja kiireellä juuri ennen ponnistusta saanut spinaalin. Eli kaikki ne tuskaisimmat supistushetket menty ilman kivunlievitystä kokonaan.
Kierukanlaittokipu ei juuri riipu asentamisesta vaan kohdun rajusta supistumisesta. Kohtu kramppaa kierukan ympärillä hetken tai pidempään. Etukäteen ei voi oikein tietää kennellä kohtu kramppaa ja kenellä ei. Joillakin kohtu synnyttää (työntää) kierukan samantien pihalle rajuilla supistuksilla.
Myös kohdunsuun aukaisu aiheuttaa kipua, kun lihakset pistävät vastaan. Tämäkin kipu on yksilöllinen.