Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta
Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä.
(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?)
Kommentit (270)
Gynet vihaavat sinua, jos olet hoikka synnyttämätön nainen, joka voi hyvin ja jolla on seksielämä hengissä. Eli ei siis käytä hormoniehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologian historiasta sen verran, että naisethan ennen synnyttivät esimerkiksi kontallaan lattialla tai synnytystuolissa. Tai jossain muussa naisten itse parhaaksi katsomassa asennossa. Yksi Ranskan kuninkaista (en muista kuka) kuitenkin halusi nähdä itse livenä, kuinka hänen rakastajattarensa puskivat emättimistään hänen perillisiään, joten hänen ansiostaan naiset alkoivat synnyttää selällään, jalat harallaan. Tämä kuningas siis vakoili verhon takaa, kun hänen monet naisensa synnyttivät hänen lapsiaan hänen vaatimassaan asennossa. Tapa levisi sitten lääkärien keskuudessa ja siitä tuli vallitseva käytäntö gynekologiassa.
Mitä ihmettä? Olen synnyttänyt 1985 kyykyssä, 1987 vesisängyssä ja 1991 halusin itse keinutuolin jälkeen sänkyyn, kun lapsi tuli niin nopeasti. Ei kukaan ole vaatinut silloinkaan makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on kyllä.. Ihan papa-koekin terveyskeskuksessa on ollut ihan kammottavaa kidutusta. Ja kerran aloin vuotaa verta ja siitä syytettiin minua ja sätittiin.
Kun taas ollut oikealla gynellä, niin kohtelu ollut mukavaa ja kivutonta. Gynellähän ei nykyään julkisella pääse mitenkään, paitsi kutsunta seulointoihin, joten olen käyttänyt kallista yksityistä jos ollut sen puolen ongelmaa. Ikinä en enää mene alapäätäni revittelemään terveyskeskukseen.
Synnytyksissä on pihdattu kivunlievitystä niin, että kummassakaan en ole kerennyt saamaan epiduraalia ja kiireellä juuri ennen ponnistusta saanut spinaalin. Eli kaikki ne tuskaisimmat supistushetket menty ilman kivunlievitystä kokonaan.
Miksi levität väärää tietoa? Mitä ne potilaatt julkisella gynellä on, joita naistentautien polilla on päivittäin käymässä tutkimuksissa ja toimenpiteissä? Jotain palkkatuettuja työtömiä, jotka on palkattu sinne näyttelemään gynen potilaita? Aivan... taitavat olla ihan oikeita potilaita, silelä julkisella gynellä... eli sinne pääsee nykypäivänäkin. yhteiskunta ei tosin ala maksamaan kenenkään palstamamman papakokeiden ottamista gynellä, koska ne papakokeet voi ottaa ihan yleisessä labrassa. tulee halvemmaksi maksaa hoitajan tuntipalkkaa 20 euroa papan ottamisesta kuin sitten gynen 200 euron tuntipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun kerran kohdusta otti koejuttuja ilman puudutusta gynellä. Ihan kuin olisi ollut joku kidutuskammio. Eikä etukäteen ollut mitään puhetta että se on kidutustyyppinen juttu.
Tämä. Miksi kohdusta voidaan ottaa koepala, näyte, ilman puudutusta tai kipulääkettä. Samaa ei ikipäivänä tehtäisi esim iholta otettavasta näytteestä. Luomi poistetaan puuduttamalla alue. Hammas hoidetaan puudutuksessa. Haava tikataan puudutuksessa. Jopa verinäyte voidaan ottaa niin että ensin puudutetaan pistoskohta. Mutta kohtu, joka vieläpä on sisäelin eli sen kipu voi johtaa kipushokkiin - tai kohdunkaula josta kohtuu mennään läpi on erittäin kipuarka paikka - ehei ei väliä. Asenne naiset nyt vaan valittaa, vai?
Miksi sitä kipua laitetaan kestämään? Haluaisin kuulla tähän yhden vedenpitävän selityksen. Miksi ei kipua lääkitä?
koska kohdussa ei juuri ole tuntoaistia. Se kipu, jota jotkut kokevat tietyissä näytteissä johtuu kohdun supistelusta. Terkuin nainen, jolta juuri poistettiin hysteroskopiassa kaksi polyyppia ilman puudutusta. kotona otin esilääkkeeä panadolia ja buranaa ja thats it. Ei tuntunut edes kuukautiskipujen suuruiselta kivulta missään vaiheessa. Siksi niitä kohtunäytteitä otetaan ilman puudutuksia, koska niiden ottaminen ei normaalisti tunnu. Kohtu supisteli toimenpiteen jälkeen - kuin kuukautiskivut. kesken toimenpiteen gyne vielä vetäisi hysteroskoppin pois kohdusta ja katsoi ultralla ja sitten hysteroskooppi uudestaan sisään, eli sain niinkuin kaksi hysteroskopiaa samalla kerralla.
Kipua lääkitään, potilaan pitää osata kommunikoida siitä muute kuin kiljumalla ja huutamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä synnytystä ilokaasun vaimoin, koska eka synnytys oli nopea ei epiduraalia annettu muissakaan.
samoin joku järkyttävä näytteenotto varoittamatta,oli todella traumaattinen ja kivulias kokemus. Yksityisellä saa puudutuksen, muualla kun suomessa tehdään nukutuksessa.
ihme kidutus meininkiä. Ymmärrän että gynekäyntejä lykätään.
muuallakin kuin suomessa ymmärretään ja tiedostetaan ettei toimenpiteeseen tarvittaisi nukutusta tai puudutusta, mutta se annetaan, koska ei jakseta hysteerisiä potilaita. Se on helpompi toimenpiteen tekijälle, että potilas on tajuton tai tunnoton (yksi kaverini synnytti espanjassa ja koska hän gynekologin mukaan vain kiljui ja kirkui eikä yhtään kuunnellut mitä hänelle sanottiin, niin päättivät nukuttaa synnyttjän ja lapsi kaivettiin ulos kohdusta käsivoimin ja imukupilla. Iha
Olen kohdannut. Kesken leikkauksen puudutus lähti pois. Ei siinä sen ihmeempää. Kerroin asiasta leikkaavalle lääkärille ja sitten piti vain hengitellä ja rentouttaa itsensä ja luottaa siihen, että kehon oma kivunhallintajärjestelmä alkaa toimia. Pitkä juttu, tuossa lyhyt versio. En ole tuon jälkeen enää pelänyt kipua, vaan oivalsin sen. kipu on ystävä, ei vihollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun kerran kohdusta otti koejuttuja ilman puudutusta gynellä. Ihan kuin olisi ollut joku kidutuskammio. Eikä etukäteen ollut mitään puhetta että se on kidutustyyppinen juttu.
Tämä. Miksi kohdusta voidaan ottaa koepala, näyte, ilman puudutusta tai kipulääkettä. Samaa ei ikipäivänä tehtäisi esim iholta otettavasta näytteestä. Luomi poistetaan puuduttamalla alue. Hammas hoidetaan puudutuksessa. Haava tikataan puudutuksessa. Jopa verinäyte voidaan ottaa niin että ensin puudutetaan pistoskohta. Mutta kohtu, joka vieläpä on sisäelin eli sen kipu voi johtaa kipushokkiin - tai kohdunkaula josta kohtuu mennään läpi on erittäin kipuarka paikka - ehei ei väliä. Asenne naiset nyt vaan valittaa, vai?
Miksi sitä kipua laitetaan kestämään? Halu
kuinkas hoitajana selität sen, että monet naiset eivät koe hysteroskopiassa mitään kipua, kun heiltä vaikka poistetaan polyyppi tai myooma. Sitä ei vain tunne. Kuuluu vain koneen naksunta ja välillä tuntuu kun kohtu supistaa, mutta jos olisi silmät sidottu, niin eivät osaisi kertoa, että juuri poistetaan terävillä instrumenteilla kudosta kohdustani.
Suomessa on kyllä ihmeellinen tapa että niitä kipulääkityksiä tai puudutteita pihdataan ihan liikaa. Minulle ensimmäinen papa oli todella epämukavaa, ei kivulias onneksi. Viimeisimmässä seulonnassa näytteenottaja kertoi että minun kohdunkaula on ylöspäin kallellaan mikä tekee sen, että pitää vähän väännellä ja käännellä spekulaa. En edes halua kuvitella millaista kierukan laitto minulle olisi.
Mutta en voi kuin ihmetellä sitä, miten tässäkin ketjussa vähätellään toisten kokemaa kipua gynekologisissa tutkimuksissa ja testeissä.
Jätin menemättä papa joukkoseulontaan, kun viime kerralla kokemus oli karu. Nuorehko sadistilikka ensin vilhjaili minun olevan ylipainoinen. Sitten ronkki kohdun suuta piiiiiitkääääään ja hartaasti, ja sattui niiiiin ssssaaaatanasti. Epäilin vahvasti että ei saanut näytettäkään otettua. Sen kivun kanssa elin sen loppupäivän ja päätin että sadisti sai olla viimonen joka kohdunsuutani ronkkii. Suoranaista väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä ihmeellinen tapa että niitä kipulääkityksiä tai puudutteita pihdataan ihan liikaa. Minulle ensimmäinen papa oli todella epämukavaa, ei kivulias onneksi. Viimeisimmässä seulonnassa näytteenottaja kertoi että minun kohdunkaula on ylöspäin kallellaan mikä tekee sen, että pitää vähän väännellä ja käännellä spekulaa. En edes halua kuvitella millaista kierukan laitto minulle olisi.
Mutta en voi kuin ihmetellä sitä, miten tässäkin ketjussa vähätellään toisten kokemaa kipua gynekologisissa tutkimuksissa ja testeissä.
ei täällä vähätellä toisten kokemaa kipua, vaan sitä miten siitä kirjoitetaan yleistäen ja vaaditaan suurinpiirtein papakin puudutuksella otettavaksi kaikilta automaattisesti. Se on hysteriaa.
kivussa ja sen kokemisessa suurin tekijä on psyykellä. Jos joskus on traumatisoitunut jostain kipukokemuksesta, niin silloin oikeasti asiaa kannattaisi lähteä selvittämään psykologin avustuksella sen sijaan että elää koko elämänsä peläten sitä päivää, että voikin joutua lääkäriin ja kokemaan kipua. Sellainen on hirveän kuormittavaa. miksi ihmiset ei tekisi asioita omaksi hyväkseen - tässä tapauksessa lähtisi purkamaan sitä kiputraumaa.
tosiasia nyt kuitenkin on se, että valtaosa naisista ei koe noita toimenpiteitä mitenkään erityisen kivuilaina, niin että pitäisi saada täydellinen anestesia. he, jotka kokevat, niin heidän itsensä vastuulla on käydä juttelemassa siitä hoitohenkilökunnan kanssa etukäteen. EIkä haittaa yhtään opetella kivunhallintataitoja. nitä voi tarvita vaikka joskus jos on metsälenkillä ja kaatuu ja jalka murtuu ja on pakko mennä sillä murtuneella jalalla paikkaan, jossa kännykä saa kenttää, jotta voi soittaa häkeen. nimimerkillä kokemusta on.
Jos ei tuon vertaa kestä hetkellistä kipua, on kyllä heikkoa tekoa. Kyllä on outoa porukkaa nuori polvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei täällä vähätellä toisten kokemaa kipua, vaan sitä miten siitä kirjoitetaan yleistäen ja vaaditaan suurinpiirtein papakin puudutuksella otettavaksi kaikilta automaattisesti. Se on hysteriaa.
kivussa ja sen kokemisessa suurin tekijä on psyykellä. Jos joskus on traumatisoitunut jostain kipukokemuk
Kun auttaisikin se hoitohenkilökunnan kanssa etukäteen juttelu, eikä vastaukseksi tulisi, että "No ei se satu" tai "Ota Buranaa ja hengitä" tai "Nyt ne jalat auki kunnolla, että saan tämän näytteen, ihan sama, vaikka sinulla onkin väkivallasta johtuvia traumoja".
Eihän meillä kukaan valittaisi mistään kivusta, jos sen saisi puhumalla etukäteen jotenkin hoidettua, esimerkiksi se puudutus.
Minulla on korkea kipukynnys. Pidin 3 vuotta kierukkaa, joka supisteli 24h niin paljon, että piti kysyä jo lääkäriltä, että saako päivässä ottaa enemmän kuin 3000mg särkylääkettä, kun tämäkään määrä ei auta. Synnytin kaksi kierukkaa ulos. Samanlaiset krampit kuin synnyttäessä 24/7. En omista autoa tai ajokorttia, joten kävelin joka paikkaan noissa krampeissa. Olivat melkein samanlaisia kuin aiemmat menkkakrampit, jotka taas johtuivat kasvaimista.
Sormi murtui, enkä tuntenut kipua. Hammas meni kuolioon ja selvisin siitä 500mg Buranaa per päivä ja menin hammaslääkäriin viikon päästä varmuudeksi katsomaan, että onkohan siellä kenties reikä, kun vähän jomottaa.
Ei silti tulisi mieleeni vähätellä muiden tuntemaa ja kokemaa kipua, kivuliaiden kokemusten psykologista vaikutusta ja suoranaista traumaa, enkä hoitohenkilökunnan ammattitaidottomuutta kohdata kipupotilas Suomessa - maassa, jossa kuoleviltakin pihdataan kipulääkkeitä, ettei se nyt vaan jää opiaattikoukkuun viimeisten elinviikkojensa aikana.
kivussa ja sen kokemisessa suurin tekijä on psyykellä. Jos joskus on traumatisoitunut jostain kipukokemuksesta, niin silloin oikeasti asiaa kannattaisi lähteä selvittämään psykologin avustuksella sen sijaan että elää koko elämänsä peläten sitä päivää, että voikin joutua lääkäriin ja kokemaan kipua. Sellainen on hirveän kuormittavaa. miksi ihmiset ei tekisi asioita omaksi hyväkseen - tässä tapauksessa lähtisi purkamaan sitä kiputraumaa.
tosiasia nyt kuitenkin on se, että valtaosa naisista ei koe noita toimenpiteitä mitenkään erityisen kivuilaina, niin että pitäisi saada täydellinen anestesia. he, jotka kokevat, niin heidän itsensä vastuulla on käydä juttelemassa siitä hoitohenkilökunnan kanssa etukäteen. EIkä haittaa yhtään opetella kivunhallintataitoja. nitä voi tarvita vaikka joskus jos on metsälenkillä ja kaatuu ja jalka murtuu ja on pakko mennä sillä murtuneella jalalla paikkaan, jossa kännykä saa kenttää, jotta voi soittaa häkeen. nimimerkillä kokemusta on.
Onhan vähätelty, ei ymmärretä sitä miten jokainen kokee kivun, meillä on omat kipukynnykset. Minä kestän kipua, mutta rajani siinäkin. On murtunut nilkka, on itsetuhotaustaa ja olen ollut auto-onnettomuudessakin, silti esim tarvittaessa otan särkylääkkeen jos on tarvetta. Onnekseni (vielä) papakoe ei ole sattunut, mutta on äärimmäisen epämukavaa kohdunkaulan asennon vuoksi, mutta en ollenkaan vähättele sitä jos jollain se sattuu.
Kierukka ei ole ainoa ehkäisykeino. Itse en sellaista sisuksiini ottaisi. Jos pillerit ei käy, marketista saa kondomeja. Jokaisen oma valinta.
Terveydenhoitoalalla on erilaisia työntekijöitä erilaisessa työkuormituksessa. Virheitäkin sattuu, se on inhimillistä. Kaikkiin ammattiryhmiin mahtuu myös sadisteja. Ne jotka nyt ihmettelevät, kuinka joku toimenpide on voinut sattua, kun itse kokivat sen kivuttomaksi, voivat joku kerta yllättyä kun vahingossa vähän rouhaistaan syvemmältä ja vuotaa sitten jälkeen päin verta muutaman päivän.
On suoranaista typeryyttä vähätellä toisten kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kierukka ei ole ainoa ehkäisykeino. Itse en sellaista sisuksiini ottaisi. Jos pillerit ei käy, marketista saa kondomeja. Jokaisen oma valinta.
Niinpä. Ihme valitusta ketju täynnä. Sitä vekotinta ei ole pakko asennuttaa.
Onneksi miesten kalleuksiin ei satu ja miehet saavat tutkitustikin kivuttomampaa terveydenhoitoa. Minä sentään kärsin kunniallisesti kuten kunnon naisen kuuluukin ja tuomitsen muiden naisten kivusta nillittämisen.
T:sarkasmi
Vierailija kirjoitti:
Muualla Euroopassa puudutetaan ihan pyytämättä.
Miten mahtaa puuduttaminen tapahtua?
Vierailija kirjoitti:
tosiasia nyt kuitenkin on se, että valtaosa naisista ei koe noita toimenpiteitä mitenkään erityisen kivuilaina, niin että pitäisi saada täydellinen anestesia. he, jotka kokevat, niin heidän itsensä vastuulla on käydä juttelemassa siitä hoitohen
toisen kokema kipu ymmärretään, mutta ei sitä, että ihminen väittää, että automaattisesti pitäisi tyrkätä jokaiseen potilaaseen puudutusta, koska se kivusta valittaja itse koki, että kipu oli liiallista. tuossa tilanteessa pitää ymmärtää ennen seuraavaa käyntiä puhua siitä että epäilee itsellään olevan jotenkin liian herkän kipuaistin alapäässä. Sekin kun voi olla oire esim. vulvodyniasta. jos sitä ei tee, niin oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.
Selvästi et ole kokenut sitä. Taju meinaa lähteä kankaalle.
Miksi naisten pitää kärsiä kipua gynekologisissa tutkimuksissa ja toimenpiteissä, ja synnytyksissä? Jos valitat siitä, saat gynekologin vihat niskaasi. Ja miksi noihin kipuihin suhtaudutaanniin vähättelevästi?" Synnytykseen kuuluu kipu!" Sanoi minulle eräs kätilö. Jos kätilöiden asenne ( ja gynekologien) on tuommoinen, niin asiat eivät miksikään muutu.
Yksi syy siihen, että naiset tekevät niin vähän lapsia/ eivät tee lapsia on tuo synnytyksiin liittyvä kipu. Monelle naiselle tullut synnytyspelkoja sen ensimmäisen synnytyksen jälkeen, joka on ollut kivulias. Jos miehet joutuisivat synnyttämään, niin siihen liittyvä kipu olisi hoidettu jo aikoja myöten. Asenne naisten kokemaan kipuun synnytyksiin liittyen on vanhanaikainen ja vähättelevä. Naisen ajatellaan jopa olevan kevytkenkäinen, jos haluaa kivuttoman synnytyksen.
Ulkomailla annetaan oksikodonia sektion jälkeen.