Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta
Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä.
(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?)
Kommentit (270)
Aina valitetaan. Miksei osata olla ollenkaan kiitollisia siitä mitä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä ihmeellinen tapa että niitä kipulääkityksiä tai puudutteita pihdataan ihan liikaa. Minulle ensimmäinen papa oli todella epämukavaa, ei kivulias onneksi. Viimeisimmässä seulonnassa näytteenottaja kertoi että minun kohdunkaula on ylöspäin kallellaan mikä tekee sen, että pitää vähän väännellä ja käännellä spekulaa. En edes halua kuvitella millaista kierukan laitto minulle olisi.
Mutta en voi kuin ihmetellä sitä, miten tässäkin ketjussa vähätellään toisten kokemaa kipua gynekologisissa tutkimuksissa ja testeissä.
ei täällä vähätellä toisten kokemaa kipua, vaan sitä miten siitä kirjoitetaan yleistäen ja vaaditaan suurinpiirtein papakin puudutuksella otettavaksi kaikilta automaattisesti. Se on hysteriaa.
kivussa ja sen kokemisessa suurin tekijä on psyykellä. Jos joskus on traumatisoitunut jostain kipukokemuk
Hei.
Minä en ole synnyttänyt, joten synnytyskanavani on ahdas. Silloin se papakokeenkin ottaminen sattuu hlvetisti. Se on yksi syy siihen, miksi en käynyt moneen vuoteen papa- kokeessa, kun yksi Gynekologi otti kokeen niin että minulta meinasi taju lähteä kankaalle kivusta. Taatusti näki, että en ole synnyttänyt.
Minua myös vtuttaa nämä naisten sankarikwrtomukset siitä miten ei muka koske, koska minuun ei koskenut. Kipu on yksilöllinen kokemus, ja se tulee ottaa vakavasti, ja sitä tulee hoitaa asianmukaisesti. Lähtee jo siitä, että kipua arvioidaan. Ensimmäinen kerta, kun kipuni otettiin asiallisesti, oli kun minulta löytyi polyyppeja, ja tk- lääkäri ja sairaalan Gynekologi ottivat kipuni vakavasti, ja huomioivat sen toimenpiteessä( puudutus, toimenpiteen hoitaminen niin hellävaraisesti, kuin pystyi, hengitystekniikan käyttäminen toimenpiteen aikana, ja kertominen, että mitä tehdään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.
Selvästi et ole kokenut sitä. Taju meinaa lähteä kankaalle.
Miksi naisten pitää kärsiä kipua gynekologisissa tutkimuksissa ja toimenpiteissä, ja synnytyksissä? Jos valitat siitä, saat gynekologin vihat niskaasi. Ja miksi noihin kipuihin suhtaudutaanniin vähättelevästi?" Synnytykseen kuuluu kipu!" Sanoi minulle eräs kätilö. Jos kätilöiden asenne ( ja gynekologien) on tuommoinen, niin asiat eivät miksikään muutu.
Yksi syy siihen, että naiset tekevät niin vähän lapsia/ eivät tee lapsia on tuo synnytyksiin liittyvä kipu. Monelle naiselle tullut synnytyspelkoja sen ensimmäisen synnytyksen jälkeen, joka on ollut kivulias. Jos miehet joutuisivat synnyttämään, niin siihen liittyvä kipu olisi hoidettu jo aikoja myöte
naisten ei tarvitse kärsiä kipua, naisten pitää oppia kertomaan kivusta siten, että toinen ihminen ymmärtää, että se on liiallista. Sitten, kun nainen tajuaa, että hän kokee aina (vaikka gynekologiset tutkimukset) hyvin kivulaina, niin hänen pitää tajuta ottaa se yhdeksi käynnin syyksi, jotta lääkäri voi tutkia onko siellä jotain selittävää tekijää kivulle. Minä menin gynekologille kerran ihan vain sen vuoksi, että papakokeet sattuivat niin paljon. Gynekologi tutki ja totesi, että kohdunkaulakanavani on selvästi normaalia kapeampi ja sen lisäksi mutkittelee, että ei ihme, että sattuu. Sain sitten siihen tietoa ja tieto auttoi ymmärtämään ja sen jälkeen varmistin aina, että papat otetaan oikeaan kuukautiskierron aikaan, koska se auttoi kivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä ihmeellinen tapa että niitä kipulääkityksiä tai puudutteita pihdataan ihan liikaa. Minulle ensimmäinen papa oli todella epämukavaa, ei kivulias onneksi. Viimeisimmässä seulonnassa näytteenottaja kertoi että minun kohdunkaula on ylöspäin kallellaan mikä tekee sen, että pitää vähän väännellä ja käännellä spekulaa. En edes halua kuvitella millaista kierukan laitto minulle olisi.
Mutta en voi kuin ihmetellä sitä, miten tässäkin ketjussa vähätellään toisten kokemaa kipua gynekologisissa tutkimuksissa ja testeissä.
ei täällä vähätellä toisten kokemaa kipua, vaan sitä miten siitä kirjoitetaan yleistäen ja vaaditaan suurinpiirtein papakin puudutuksella otettavaksi kaikilta automaattisesti. Se on hysteriaa.
kivussa ja sen kokemisessa suurin tekijä on psyykellä
Niitä kivuttomuuskokemukia on pakko kertoa, jos ketjut menee ylihysteeriseksi yleistämiseksi. Se on tasapainon laki. (miksi sinua vtuttaa se, että joku sanoo, että minuun ei koskenut, joten ei voi muitakaan koskea, mutta sinua ei vtuta se, että joku sanoo, että minuu koski, joten muitakin koskee? ja minä koin sen kiudutuksena, joten muutkin kokevat)
Ei pidä laittaa kierukkaa ja muutkin ehkäisyvälineet voitaisiin kieltää niin syntyvyys lähtee nousuun. Raskaudenkeskeytys voitaisiin myös kieltää ihan sillä perusteella että vauvoja tarvitaan lisää. Luulisi että naiset ja miehet olisivat tyytyvisiä kun ei tarvitse enää huolehtia ehkäisystä ollenkaan.
menkää gynekologille viroon, jos suomalaiset gynekologit ahdistaa
Vierailija kirjoitti:
Kierukka ei ole ainoa ehkäisykeino. Itse en sellaista sisuksiini ottaisi. Jos pillerit ei käy, marketista saa kondomeja. Jokaisen oma valinta.
Kierukkaa käytetään myös mm. sen endometrioosin hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä laittaa kierukkaa ja muutkin ehkäisyvälineet voitaisiin kieltää niin syntyvyys lähtee nousuun. Raskaudenkeskeytys voitaisiin myös kieltää ihan sillä perusteella että vauvoja tarvitaan lisää. Luulisi että naiset ja miehet olisivat tyytyvisiä kun ei tarvitse enää huolehtia ehkäisystä ollenkaan.
Pakkoraskauksilla tulee vain lisää turhia abortteja, jotka olisi voitu välttää ehkäisyllä, sekä ei-toivottuja lapsia, jotka on pakko pitää, ja joista ei tule muuta kuin yhteiskunnallisia kuluja tulevaisuudessa.
Jos minut pakotettaisiin raskaaksi ilman aborttia, vetäisin itseni ja sen lapsen mukanani kiikkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka ei ole ainoa ehkäisykeino. Itse en sellaista sisuksiini ottaisi. Jos pillerit ei käy, marketista saa kondomeja. Jokaisen oma valinta.
Kierukkaa käytetään myös mm. sen endometrioosin hoitoon.
Minulle asennettiin anemian hoitoon, kun vuosin kuin Niagara ja muu hormonaalinen ehkäisy oli kielletty. Kohdunpoistoa kun ei valitettavasti saa ennen kuin on kokeiltu muut hoidot anemiaan, endometrioosiin, kasvaimiin jne.
Vierailija kirjoitti:
kivussa ja sen kokemisessa suurin tekijä on psyykellä. Jos joskus on traumatisoitunut jostain kipukokemuksesta, niin silloin oikeasti asiaa kannattaisi lähteä selvittämään psykologin avustuksella sen sijaan että elää koko elämänsä peläten sitä päivää, että voikin joutua lääkäriin ja kokemaan kipua. Sellainen on hirveän kuormittavaa. miksi ihmiset ei tekisi asioita omaksi hyväkseen - tässä tapauksessa lähtisi purkamaan sitä kiputraumaa.
tosiasia nyt kuitenkin on se, että valtaosa naisista ei koe noita toimenpiteitä mitenkään erityisen kivuilaina, niin että pitäisi saada täydellinen anestesia. he, jotka kokevat, niin heidän itsensä vastuulla on käydä juttelemassa siitä hoitohen
Minulle (ei synnytyksiä) on tehty seuraavat operaatiot ilman puudutusta: kaksi polyyppileikkausta, kaksi kertaa kierukan asennus, yhden kierukan poisto ja koepalan otto kohdusta. Selvisin, tuntui korkeintaan epämukavalle. Olisin silti vähintään dorka, jos menisin sanomaan muille naisille, että mitä te valitatte, minuun ei sattunut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kivussa ja sen kokemisessa suurin tekijä on psyykellä. Jos joskus on traumatisoitunut jostain kipukokemuksesta, niin silloin oikeasti asiaa kannattaisi lähteä selvittämään psykologin avustuksella sen sijaan että elää koko elämänsä peläten sitä päivää, että voikin joutua lääkäriin ja kokemaan kipua. Sellainen on hirveän kuormittavaa. miksi ihmiset ei tekisi asioita omaksi hyväkseen - tässä tapauksessa lähtisi purkamaan sitä kiputraumaa.
tosiasia nyt kuitenkin on se, että valtaosa naisista ei koe noita toimenpiteitä mitenkään erityisen kivuilaina, niin että pitäisi saada täydellinen anestesia. he, jotka kokevat, niin heidän itsens
Tuo jota lainasit ei sanonut mitään tuollaista. Miksi vääristelet toisen viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tosiasia nyt kuitenkin on se, että valtaosa naisista ei koe noita toimenpiteitä mitenkään erityisen kivuilaina, niin että pitäisi saada täydellinen anestesia. he, jotka kokevat, niin heidän itsens
Mutta kun eihän noissa ole edes kyse aina siitä, että joku olisi jotenkin erityisen herkkä kivulle. Monesti ne ovat ihan anatomisetkin seikat jotka vaikuttaa. Sama operaatio voi myös olla erilainen eri kerroilla ja se operoitava aluekin vaikuttaa. Kyllähän joskus normaalissa verikokeessakin voi tulla tilanne, että toisella kerralla sattuu enemmän kuin toisella. Joskus se voi osua ihan kunnolla hermoonkin ja aiheuttaa sitten pyörtymistä. Kyllähän hoitohenkilökunnan pitäisi tällaiset seikat itse ymmärtää, eikä odottaa että potilas nimenomaan taistelee itselleen oikeuksia, joita ei välttämättä edes ymmärrä tarvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiv
Lähes aina niihin on liitetty mukaan jotain muita vähättelevää ja itsensä ylentämistä, koska ei tunne kipua. Vähintäänkin naiset valittaa taas turhasta jne. Onhan se nyt vähän eri asia, kuin todeta että itsellä ei sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei täällä vähätellä toisten kokemaa kipua, vaan sitä miten siitä kirjoitetaan yleistäen ja vaaditaan suurinpiirtein papakin puudutuksella otettavaksi kaikilta automaattisesti. S
enemmänkin on haluttu lukea viesti väärin, jotta päästään ruikuttamaan omasta pelosta, että joku täällä vähättelee kipuani
Suomessa lääkärien kyky kivunlievitykseen on vain heikkoa, en tiedä johtuuko se koulutuksesta vai vain haluttomuudesta. "Eihän tämä kun nipistä, menee aikaa jos puudutetaan" tyyliin. Ja varmasti osa lääkäreistä on masokisteja, eli he nauttivat kivun tuottamisesta potilailleen, ja koska suomessa ei ole mitään lääkärikohtaista arvostelukanavaa eivät he koskaan tule esille. Eli ihan sama onko nainen vai mies potilaana, yhtä huonoja he ovat kivunlievityksessä.
Omalla kohdallani se kierukan laitto oli lähinnä traumaattinen. Minulta on murtunun jalka, kylkiluita ja olkapää, katkennut nivelsiteitä jne. Hampaitakin paikattu ilman puudutusta. Nämä eivät olleet mitään tuohon kierukan laittoon verrattuna. En edes osannut pelätä sitä ja gynellä käynti ei ikinä ole ollut ongelma.
Noissa tapaturmissa olen pystynyt toimimaan (ollut yksin liikenteessä), mutta tuo kierukan laitto vei tajun ja aloin oksentamaan. Mieheni tuli hakemaan ja oli kauhuissaan, koska hänen mielestään minulla on korkea kipukynnys. Kierukka otettiin sitten pois nukutuksessa. Ja oli ottanut Buranaa ohjeiden mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tapa on myös työntää 140cm skooppia perseeseen pelkällä buranalla, ellei potilas osaa vaatia nimenomaan kipulääkitystä. Rauhoittavat eivät vie kipua.
Mulle lykättiin pyytämättä suoneen sekä kipulääkettä että rentouttavaa. Ja jäi hieman kesken kivun takia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lääkärien kyky kivunlievitykseen on vain heikkoa, en tiedä johtuuko se koulutuksesta vai vain haluttomuudesta. "Eihän tämä kun nipistä, menee aikaa jos puudutetaan" tyyliin. Ja varmasti osa lääkäreistä on masokisteja, eli he nauttivat kivun tuottamisesta potilailleen, ja koska suomessa ei ole mitään lääkärikohtaista arvostelukanavaa eivät he koskaan tule esille. Eli ihan sama onko nainen vai mies potilaana, yhtä huonoja he ovat kivunlievityksessä.
sinulla on varmaan lähteitä todisteena lääkärien kyvyttömyydestä kivunlievitykseen? Entä sitten ne potilaat, jotka ovat saaneet lääkäreiltä kivunlivietystä? Ovatko potilaskertomukset noist alääkäreistä pelkkää silmänlumetta?
Vierailija kirjoitti:
sinulla on varmaan lähteitä todisteena lääkärien kyvyttömyydestä kivunlievitykseen? Entä sitten ne potilaat, jotka ovat saaneet lääkäreiltä kivunlivietystä? Ovatko potilaskertomukset noist alääkäreistä pelkkää silmänlumetta?
Potilaskertomukset ovat lääkärin näkemys asiasta ja siirtyvät kantaan ainoana totuutena, ja sitä ei voi muuttaa millään keinolla. Eli potilaskertomuksissa lääkäri voi valehdella ihan niin paljon kun haluaa ilman mitään seuraamuksia. Tietääkseni suomessa ei ole mitään tietä edes oikeuden kautta muuttaa noita jorinoita jos lääkäri ei halua tekstiään muuttaa, eli on jumalainen olento joka ei ole koskaan väärässä.
"Sen sijaan jotkut epäonniset naiset menettävät kyvyn saada orgasmin kohdunkaulan syövän esiasteen poiston yhteydessä, koska hupsista poltettiin sukuelinten tärkein tuntohermo poikki. Sori, ei tiedetty että sellainen on siellä!"
Siis täh? Miten tuollainen on mahdollista? Eikös kohdunkaulan syövän esiasteet polteta kohdunkaulasta nimenomaan? Ehkä emättimen pohjukasta jos tarpeen. Miten tuo liittyy klitoriksen hermorataan?