Minkä korkuinen vuokra on mielestäsi suuri? Perheasunto kyseessä.
Mikä summa tuntuu pieneltä, mikä normaalilta ja mikä suurelta?
Paljonko teidän perhe laittaa asumiseen kuukaudessa (vuokraan tai lainanlyhennykseen & vastikkeeseen)
Kommentit (38)
mutta jos samalla summalla ei lyhentäisi sen asunnon velkaa näillä koroilla käytännössä lainkaan, niin onko summa silloin pieni?
Vuokra on suuri, jos samalla summalla lyhentää samansuuruisen asunnon lainaa ja summa on suhteessa tuloihin.
Meillä oli ennen uudehkossa rivitalossa 3h+k 80 m2 ja lainan kuukausierä 800 euroa. Asumme yhdessä Suomen suurimmista ja kalleimmista kaupungeista ja tuolla summalla ei saa hyvämaineiselta alueelta vuokra-asuntoa. Ja kaupungin vuokraläävissä en halua kasvattaa lapsiani. Eli minusta tuo oli halpaa asumista ja nyt rivari on velaton. Tosin vaihdoimme sen juuri ok-taloon ja asumiskustannukset ovat tälläkin hetkellä järkevät.
Helsingissä asutaan, rivari, 5 h ja keittiö, oma piha.
Minusta vähän liian kallis, mutta pystymme tuon kuitenkin maksamaan. Hakusalla koko ajan isompi, halvempi ja kauempana keskustasta oleva asunto. :)
Meillä oli ennen uudehkossa rivitalossa 3h+k 80 m2 ja lainan kuukausierä 800 euroa. Asumme yhdessä Suomen suurimmista ja kalleimmista kaupungeista ja tuolla summalla ei saa hyvämaineiselta alueelta vuokra-asuntoa. Ja kaupungin vuokraläävissä en halua kasvattaa lapsiani.
Heh, me asumme yhdellä Helsingin halutuimmista asuinalueista - kaupungin vuokratalossa ja maksamme vuokraa 700 e/kk ja on oma piha. Jonot näihin asuntoihin ovat useamman vuoden pituiset, ja sen kyllä huomaa, ovat ihan normaalirauhallisia taloja. Iso ja istutuksia, leikkipaikkoja jne täynnä oleva yhteinen piha lisäksi, niin kyllä kelpaa. Samalla aluella vastaava asunto maksaisi omana sellaiset 250 000-280 000 e.
Kaikki kaupungin vuokra-asunnot eivät ole lääviä, riippuu alueesta ja asukkaista. Häiriköiviä naapureita on myös omistusasunnoissa (kaverin omistusasunnon ovella kävi naapuri uhkailemassa kirveen kanssa), myös omakotitaloalueella (sukulaisen naapuri on juoppo jonka piha on melkoinen kaatopaikka ja bileet kuuluvat hyvin sisälle).
josta maksetaan reilu 700 € vuokraa. Vastaavasta asunnosta vapailla markkinoilla joutuu maksamaan +-1000 €/kk riippuen vuokran antajasta. Jos me haluttaisiin ostaa asunto meidän alueelta (josta me tykätään tosi paljon) niin me jouduttaisiin ottamaan 300.000 - 350 000 € lainaa.
Lainaa ei ole, asumiskustannukset ehkä kuukaudessa noin 150euroa (sähkö, jätehuolto, vakuutukset).
Se on vähän siitä kiinni että mistä suostuu maksamaan. Kaveri asuu kaupungin asunnossa Itä-Helsingissä. Harmaat muovilattiat, kulahtaneet kaapinovet ja seinät, sijainti ei ole mun mielestä hyvä. Maksaa kolmesta huoneesta melkein 800 euroa, siis aivan liikaa.
Me asutaan omassa ja maksetaan n. 1700 euroa lainaa kuussa. Meillä on kyllä lyhyt laina-aika, siksi niin suuri summa. Mielummin näin, kuin että vähemmän ja ruma ankea koti, huonolla paikalla.
mutta jos samalla summalla ei lyhentäisi sen asunnon velkaa näillä koroilla käytännössä lainkaan, niin onko summa silloin pieni?
Yritäkö nyt esim. perustella miehellesi että kannattaa asua vuokralla eikä ostaa omaa?
Vuokra summa on pieni jos se on pienemi kun yksityiset vuokra-asunnot alueella.
Kaupungin vuokra-asunnoissa (varsinkin tulorajoitteisissa) vuokra on aina pieni.
jos sinulla on puolet asunnon arvosta lainaa ja silti ei samoilla asumiskustannuksilla laina juuri lyhene niin vuokra on pieni. Minun mielestäni näin. Mun mielestä kun ostaa asunnon ja ottaa suuren lainan (varsinkin jos ei oo alkupääomaa) on syytä alkuun laittaa laina lyhenemää maksamalla isompia eriä. eihän sellaisessa lainanmaksussa ole mitään järkeä että 90%kk-kuluista menee korkoihin ja itse lyhennykseen vaan 10%.
mutta se nyt vaan on mun mielipide.
Mun on vaikea uskoa ettei kuluja olisi enempää noin suuressa taloudessa? Mitenkäs ylläpito, remontointi yms.?
Mun on vaikea uskoa ettei kuluja olisi enempää noin suuressa taloudessa? Mitenkäs ylläpito, remontointi yms.?
Eihän sitä kokoajan jotain remonttia tehdä. Ja ylläpito, mitähän siihen kuuluu ?
Kyllä nuo kulut ovat tuossa, 150 euroa kuussa.
Eihän sitä kokoajan jotain remonttia tehdä. Ja ylläpito, mitähän siihen kuuluu ?
Kyllä nuo kulut ovat tuossa, 150 euroa kuussa.
Meitä asuu 4 aikuista, 2 lasta, 3 koiraa ja 2 kissaa. Pihavalot palavat pimeään aikaan ja talvisin autot lämpiää lämppärin avulla aamuisin. Pesukone pyörii melkein joka ilta.
Asuimme ennen tosi edullisessa 3h+k+s vuokrarivarissa, vuokra oli n. 550 euroa. Muutimme toiseen kaupunkiin, jonka vuokrataso oli kalliimpi ja vuokrarivari 3h+k+s maksoi 750 euroa kuussa. Se tuntui niin järjettömältä, että päätimme ostaa oman kerrostalo kolmion, josta lainakulut + vastike + vesimaksut + autopaikka + saunavuoro ovat yhteensä 900 euroa.
asumiskustannuksia. Mites vesimaksut, meillä täällä kerrostalossa vesimaksua tulee 5 henkilöltä yhteensä 76 euroa. Sehän olisi jo puolet tuosta 150 eurosta.
Mitenkäs vesimaksut ja lämmitys? Kiinteistövero? Tontin vuokra jos ei ole oma?
Lainaa ei ole, asumiskustannukset ehkä kuukaudessa noin 150euroa (sähkö, jätehuolto, vakuutukset).
Ihan ok kunnossa. SATO:n kämpää, pk-seudulla. Vuokra n 700e (+sähkö). Sopii meidän nykyiseen tilanteeseen, asutaan tässä varmaan vielä 3-4 vuotta, eli niin kauan kuin olen kotona lasten kanssa. Sitten voisi katsoa uudestaan oman hankkimista.
Mitenkäs vesimaksut ja lämmitys? Kiinteistövero? Tontin vuokra jos ei ole oma?
Ai niin kiinteistövero, sitä en laskenutkaan. Se nostaa kk maksun 170 euroon.
Vesimaksuja ei ole.
vuokra on ihan kohtuullinen. Ainahan sitä tahtoisi niin pienen vuokran kuin mahdollista, mutta ei tuo ole isokaan näin hyvästä kämpästä pk-seudulla.
asumiskustannuksia. Mites vesimaksut, meillä täällä kerrostalossa vesimaksua tulee 5 henkilöltä yhteensä 76 euroa. Sehän olisi jo puolet tuosta 150 eurosta.
Jätekaivon tyhjentäminen ei maksa mitään. Kaverin mies on lokafirmassa töissä.
Joten kaikki sen yli vuokrana tuntuu isolta. Vaikka ei todellisuudessa olisikaan mitenkään paljon perheasunnosta...