YLE: Pohjois-Karjalassa on työvoimapulaa
Tuossa Ylen 10.10.2024 julkaistussa artikkelissa kerrotaan, että 42% Pohjois-Karjalassa sijaitsevista yrityksistä ilmoittaa kyselyssä, että heillä on työvoimapula ja vielä useampi ilmoittaa, että työvoimapula tulee pahenemaan lähivuosina.
Nyt siis kannattaa alkaa hakea työpaikkoja Pohjois-Karjalasta.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella pitää hyvinkin paikkansa. Ja vielä niin, että mitä enemmän koulutettua henkilöä haetaan niin sitä vaikeampi on löytää. Duunareita saa töihin vähän helpommalla. Kyllä täälläkin on yrityksiä vaikka te olettekin muuta omassa päässänne päättäneet.
Kiva kun tiedät aiheesta enemmän. Kerro mitä firmoja sielä on? Mitä ammattilaisia tarvitaan? Saa laittaa linkkejä.
No en minä ole mikään työvoimatoimisto, ihan samoissa kanavissa avoimet paikat ilmoitetaan kuin muuallakin Suomessa. En tiedä kuin oman työpaikkani eikä siellä juuri tällä hetkellä ole paikkoja auki. Erona muualle on vaan se, että avoimeen paikkaan tulee, toki paikasta riippuen, hyvällä tuurilla 5 jotenkin varteenotettavaa hakemusta siinä missä Helsingissä vastaavaan 500. Laske siitä itse todennäköisyydet kummasta on helpompi saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja Iigor poika tykkää 😁, kun suomalaiset vähenevät itä-suomessa 😃.
Ei kiinnosta enää, mitä Suomessa tapahtuu.
T. M68 Thaimaasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Linkit rekryhakemuksiin?
2. Mikä on työaika ja -palkka?
Jään odottamaan jännityksellä!
Ei ole enää rekry auki kun minut jo valittiin, ihan itse saat rekrylinkkisi etsiä jos muka oikeasti haluat töitä, mutta työaika on 37,5h ja palkka 5200€/kk.
Työaika itsellä 30 h / viikko ja palkka 5000e kk. Tosin on tohtorin paperit taskussa, työpaikka Joensuussa.
Runsaasti siis vapaata aikaa ja luonto aivan lähellä. Saunamökkiä rakennutan parhaillaan järven rantaan.
Vaikka muualla tienaisin enemmän. En lähde. Leppoisaa elämää arvostan.
Vai onko niin että peräkamarin koulujakäymättömillä mammanpojilla ei ole mitään koulutusta, ja sen takia ei voi hakea avoimiin työpaikkoihin? Koska niissä pitää osata lukea ja kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella pitää hyvinkin paikkansa. Ja vielä niin, että mitä enemmän koulutettua henkilöä haetaan niin sitä vaikeampi on löytää. Duunareita saa töihin vähän helpommalla. Kyllä täälläkin on yrityksiä vaikka te olettekin muuta omassa päässänne päättäneet.
Kiva kun tiedät aiheesta enemmän. Kerro mitä firmoja sielä on? Mitä ammattilaisia tarvitaan? Saa laittaa linkkejä.
No en minä ole mikään työvoimatoimisto, ihan samoissa kanavissa avoimet paikat ilmoitetaan kuin muuallakin Suomessa. En tiedä kuin oman työpaikkani eikä siellä juuri tällä hetkellä ole paikkoja auki. Erona muualle on vaan se, että avoimeen paikkaan tulee, toki paikasta riippuen, hyvällä tuurilla 5 jotenkin varteenotettavaa hakemusta siinä missä Helsingissä vastaavaan 500. Laske siitä itse todennäköisy
Ihan vilpittömästi kysyin. Avoimia työpaikkoja ei näytä paljoa olevan. Missä ne luuraa? ylen juttu on valitettavan sisällötön.
Firmat vastaavat kyselyssä että tarve on mutta eivät laita paikkoja hakuun? Toinen juttu on ettei alue ole asuinpaikkana houkutteleva. Silloin pitää maksaa enemmän tai antaa jotain ekstraa.
Olenn itse syntynyt tuolla joten kiinnostaa. En ikinä itse muuttaisi takaisin😅
Ja paskan marjat, sanon minä.
Olisivat nyt edes listanneet ne firmat, joissa sitä pulaa on, niin voisin kysellä paikkoja.
Pulaa on, kun ei ole jonkun tutun kaverin pojankloppia hakijoissa juuri nyt. Työt menee tiskin alta.
"Noin puolet kaikista kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi suurimman pulan olevan ammattiosaajista."
Mitä ne sellaiset on?
Miksei Helsingistä siirretä työttömiä Pohjois-Karjalaan? Olis halvempia asuntoja ja työpaikkoja 👍
Vierailija kirjoitti:
Miksei Helsingistä siirretä työttömiä Pohjois-Karjalaan? Olis halvempia asuntoja ja työpaikkoja 👍
Miksei sieltä peräkamareista siirretä aikamiespoikia johonkin oikeisiin töihin, tai miksei he itse mene niihin työpaikkoihin? He itse ei suostu muuttamaan sieltä perämetsistä työn eikä naisen perässä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
No ne vois mutta ne ei halua. Ja tuskin ne yritykset jotain kouluttamattomia töihinsä haluaakaan.
Ei ne aikamiespojat siellä metsissä mitään oikeaa työtä tee, kunhan kuvittelevat että maailmassa eletään kuin keskiajalla, että voi viettää vaan aikansa kalastellen ja metsästellen. Menkää itse kouluun ja ratkaiskaa työvoimapulanne.
LouLou kirjoitti:
Ja Pohjois-Karjalan pikkupaikkakunnilla kuten Ilomantsissa, Lieksassa ja Nurmeksessa on tosi halpoja asuntoja. Ei edes tarvitse olla iso palkka, että pärjää mainiosti. Kun eihän siellä edes ole mitään "viihdykkeitä", joihin voisi kuluttaa rahansa.
Väitän kyllä, että veneily, moottoripyöräily, metsästys ja kalastus vievät kyllä ihan kaikki rahat mitä niihin haluaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
"Noin puolet kaikista kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi suurimman pulan olevan ammattiosaajista."
Mitä ne sellaiset on?
Tämä nyt kyllä kiinnostaa
Ja jos siellä on niin hienoa ja koulutetetumpia ja viisaampia ihmisiä kuin etelässä, eihän koko ongelmaa pitäisi olla olemassakaan...eiku?
Vierailija kirjoitti:
Millaista ICT-alan työtä siellä olisi ja onko kilpailukykyinen palkka? T:insinööri
On siellä firmoja, normaalia softakehitystä taitavat useimmat tehdä. Palkat eivät ole helsingin tasoa, mutta toimeen niillä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne sellaiset on?
Tämä nyt kyllä kiinnostaa
Yleensä kai tuolla tarkoitetaan putkareita, sähkäreitä sun muita joilla on paperit ja työkokemusta tehdä jotakin hyödyllistä.
Juu sinne lapin ja idän miesten raiskisteltavaksi. Ei tule tapahtumaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista ICT-alan työtä siellä olisi ja onko kilpailukykyinen palkka? T:insinööri
On siellä firmoja, normaalia softakehitystä taitavat useimmat tehdä. Palkat eivät ole helsingin tasoa, mutta toimeen niillä tulee.
Pitää muistaa että myöskään asumiskustannukset ei ole Helsingin tasoa. Saat aika hulppean rantatalon samaan hintaan kuin Helsingissä hädin tuskin jonkun kälyisen yksiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ole mikään työvoimatoimisto, ihan samoissa kanavissa avoimet paikat ilmoitetaan kuin muuallakin Suomessa. En tiedä kuin oman työpaikkani eikä siellä juuri tällä hetkellä ole paikkoja auki. Erona muualle on vaan se, että avoimeen paikkaan tulee, toki paikasta riippuen, hyvällä tuurilla 5 jotenkin varteenotettavaa hakemusta siinä missä Helsingissä vastaavaan 500. Laske siitä itse todennäköisy
Todennäköisesti eivät ilmoita missään vaan lähinnä pyörittelevät peukaloitaan ja ihmettelevät, että mistäs löytyisi tekijä
Totuus on, että jos tekijää ei löydy, paikassa on jotain pielessä
Miksi te peräkamarin runkkarit ette itse mene töihin? Sillä alueella on huimaava työttömyysprosentti ja kehut että työtä riittää. No?