Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Teini tulee kotiin??

Vierailija
09.10.2024 |

Teini on tulossa vkl tapaamaan vanhempaansa eli ns. vanhempi-/äitiviikonloppu. Ihan normaalia eroperheessä.

Lapsi asui meillä kuitenkin koko ikänsä kunnes muutti hiljattain ns. ovet paukkuen toiselle vanhemmalleen. Kun hänelle annettiin se mahdollisuus. Ja hänellä on siihen oikeus.

Minut on alusta asti nimetty syyksi, miksi 12-vuotias halusi muuttaa pois. Tämän hyväksyn, koska en voi muuta. Minä olen kuulemma pitänyt liian paljon kuria ja päättänyt asioista. Biologiset vanhemmat ovat oikeasti välinpitämättömiä.

Miten minun pitäisi tulevana vkl:na olla??? Ihan hiljaa vaan, koska en oikeasti halusi puhua teinille mitään. Eikä hänkään puhu minulle. Haluaisin ignoroida hänet täysin mutta en tietysti voi, koska olen hänestä myös vastuussa.

Kertokaa neuvoja!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä voi olla yhteinen vuotta nuorempi lapsi?  Laitoitte alulle samana päivänä kun tämä vanhempi syntyi?

Lapsiparka

Ehkä tää "isi" hylkäs edellisen jo raskaana? Aika tiiviiseen tahtiin laittaa eri muijille raskauksia alkuun.

Vierailija
22/26 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit voivat olla hankalia. Varsinkin, jos asuvat uusioperheessä jossa on isä-/äitipuoli. Vaikka tämä bonusvanhempi olisi kuinka reilu, järkevä, ajatteleva, huomioonottava, tasapuolinen jne tahansa, voi lapsen ja bonusvanhemman kanssa ilmetä pahojakin kiistoja.

Varsinkin, jos biologiset vanhemmat eivät kumpikaan ole arjessa ns. pääkasvattajia. Eli ovat lasten kanssa vähemmän aikaa arjessa esim. töiden takia.

Lapsi/nuori voi hyvinkin koetella ja haastaa bonusvanhempaa. Meillä näin on käynyt esim. siksi, että meillä on tietyt säännöt ja sopiva kuri (älkää ymmärtäkö tätä sanaa nyt väärin!). Lyhyesti selitettynä; biologisella etävanhemmalla saa tehdä mitä vaan. Kotona bonusvanhempi määrää säännöt. Tottakai nuori haluaa sinne, missä saa olla miten vaan ilman komentelua. Rupeaa sitten kapinoimaan kotona, että pääsisi sinne, missä "ei ole sääntöjä". Ei vahdita miten koulu menee, ei kiinnitetä huomiota pukeutumiseen ja hygieniaan... jne jne jne jne

^^ Noin kärjistetysti.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teinit osaa oikeasti olla kierojakin. Meidän (mä olen siis puolivanhempi) tyttö sai synttärilahjaksi uuden tabletin. Muutaman viikon päästä löysin sen nojatuolin sisään tungettuna näyttö halki. Otin asian esiin ja vähän suutuinkin. Tytön vastaus oli, että en mä tee sillä mitään, siksi se on siellä.

Sanoin että nyt (biologinen vanhempi) ottaa laitteen kun sinua ei kiinnosta. Tämä vanhempi oli siis laitteen ostanut. Lapsi oli mennyt sanomaan koulussa kuraattorille, että ilkeä minä olin muka suuttunut ja rikkonut hänen uuden tabletin! Tämä "tieto" jäi virallisiin papereihin...

Tämän vuoksi en mielelläni enää juttele lapsen kanssa. Kaikki voidaan kääntää minua vastaan.

Vierailija
24/26 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En oikeasti haluaisi puhua teinille mitään"

Miksi? Vähän epäkypsän kuuloista.

"En halua kiukuttelijaa meidän tekemisiin mukaan"

Ootko ees aikuinen? Miksköhän sitä kiukuttaa? Tuommonen asenne on kyllä aistittavissa.

Kun on yli 10 vuotta tehnyt parhaansa eikä se riitä. Monet asiat ovat menneet siihen, että mun sanomiset on käännetty mua vastaan. Lapsi puhuu esim. koulussa kuraattorille asioita minusta mitä en ole tehnyt. Minä en kuitenkaan ole koskaan saanut kertoa omaa kantaani vaan aina uskotaan lasta.

Voin meille tulevalle teinille vaikka sanoa, että nyt kaikki lapset hammaspesulle, niin asia voi myöhemmin olla, että "olen pakottanut pesemään hampaat vaikkei tahdo". Tällaiset jutut on vuosien varrella kääntynyt aina ja usein mua vastaan. Siksi olen tyytynyt asiaan ja aion olla niin hiljaa kun mahdollista. Biologiset äiti ja isä sitten päättävät mitä teinin on tehtävä. Ei ne toisaalta ole kiinnostuneita peseekö teini hampaat.

Vierailija
25/26 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä voi olla yhteinen vuotta nuorempi lapsi?  Laitoitte alulle samana päivänä kun tämä vanhempi syntyi?

Lapsiparka

12 kk raskaus?  🤔  Taitaa biologia olla tuntematon oppiaine.

Vierailija
26/26 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tarkat iät ei ehkä kuulu tänne :( Voivat olla syntyneet vaikka 1-2 vuoden ajalla. Eikä ehkä liity tähän asiaan mitenkään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi