Synnintunto
Onko teillä käynyt niin että asia joka ennen tuntui täysin arkipäiväiseltä, alkoi tuntua pahalta ja syntiseltä myöhemmin? Itselläni esimerkiksi irtoseksi ja valehteleminen tuntuvat vääriltä.
Kommentit (41)
Älkää tehkö vääriä asioita. Kyllä ne jossakin kohtaa alkaa tuntumaan pahalta, silloin on täysin luonnollista että järkiinnytte.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi onko esimerkiksi jokin tietty tapahtuma saanut tuon muutoksen aikaan vai tuliko se vain yhtäkkiä itsestään?
Pitääkö se järki tulla aina ulkopuolelta? Kannattaa tehdä mahdollisimman pian niitä muutoksia. Se järki kolkuttelee kyllä mutta saattaa tulla opetuksia myös tapahtumien muodossa ja niitähän on lukemattomia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Sitten ne pitää vaan lopettaa ja antaa anteeksi itselleen, jatkaa vähän parempana eteenpäin. Jumala rakastaa sinua
Ja tehdä myös ne muutokset. On myös kärsittävä itsessään kaikki mitä se tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä irtoseksissä on pahaa?
Ei tähän kukaan osaa mitään järkevää vastata, apinalauma vaan lyö alapeukkua.
Se on se syy sille irtoseksille, ei se irtoseksi. Tämä on tärkeä huomio koska palstallakin arvostellaan sinkkuja jotka vain elävät.
Siis ettekö te ymmärrä että esimerkiksi valehtelu on yleensä väärin, ellei jumala sano että hyi ja että palat ikuisessa jos niin teet?
Eikö teillä ole sisäsyntyistä moraalintajua, jos tarvitsette synnin käsitettä ohjaamaan ajatteluanne?
Vierailija kirjoitti:
Juu. Sitten ne pitää vaan lopettaa ja antaa anteeksi itselleen, jatkaa vähän parempana eteenpäin. Jumala rakastaa sinua
Mitäs jos ei kykene? Vaikka rukoilisi ja kävisi ehtoollisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene niin ei kykene. Jossakin vaiheessa kykenee ihan väkisin, se tuo sitä kärsimystä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Siis ettekö te ymmärrä että esimerkiksi valehtelu on yleensä väärin, ellei jumala sano että hyi ja että palat ikuisessa jos niin teet?
Eikö teillä ole sisäsyntyistä moraalintajua, jos tarvitsette synnin käsitettä ohjaamaan ajatteluanne?
Ei kannata sinunkaan pitää moraalintajuasi itsestäänselvyytenä. Ylpeys käy lankeemuksen tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene niin ei kykene. Jossakin vaiheessa kykenee ihan väkisin, se tuo sitä kärsimystä sitten.
Minä luulen, että vanhuus voi sen aikanaan tehdä. Ainakin joissain asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Syntisiä paikalla?
Uskon että viha, joka kestää usein jopa kymmeniä vuosia, on pahin synti, toiseksi valehtelu koska totuus vapauttaa. Ei mikään yksittäinen juopottelu tai muu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä valehtelu olisi väärin? Voitko selittää?
Minulla alkoi tulla tunne, että en enää voi harrastaa seksiä ellei kyseessä ole vakavampaan tähtäävä suhde. Muuten tunnen pettäväni tulevaa puolisoani. Olen suoraan tämän joillekin miehille sanonut, ja he ovat pitäneet minua pilkkanaan. Mutta sellainen tunne minulla on, että haluan olla uskollinen sille jollekulle, kuka hän sitten onkaan, enkä typistää seksiä seksiksi.
Ota vastuu itsestäsi. Jumala ja synti on ihmisten satuilua.
Vierailija kirjoitti:
Itsestäsi ja muista.
Pakko sanoa: ääriagnostikkona aloin harjoittaa ns centering prayeria (voit googlettaa). Synti ei ole satuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäsi ja muista.
Pakko sanoa: ääriagnostikkona aloin harjoittaa ns centering prayeria (voit googlettaa). Synti ei ole satuilua.
Syntihän on viisautta. On aivan eri asia tulla ns synnintuntoon, kuin jeesustella sillä raamatun mukaisesti egon ohjauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Moni asia. Etenkin yletön ahneus ja hedonismi alkoi etoa lähes kaikissa ns nautinnoissa - olipa kyse sitten seksistä, ruoasta, juomasta, rahasta tai omaisuudesta. Olen aina ollut vihainen ja pitkävihainen ihminen, mutta sain todella oudon kutsumuksen rukoilla inhoamieni ja vihaamieni ihmisten puolesta iltaisin.
Mä olen ihan ateisti, mutta tämä saa minussa jotakin outoa sisäistä uteliaisuutta heräämään. Haluaisin keskustella kanssasi rauhassa :)
Vihaisen (vanhan) naisen syndrooma
Erityiset yhteiset nimittäjät vihaisen (vanhan) naisen oireyhtymässä erottavat sen kaikista nykyisistä vakiintuneista luokitteluista. Nämä oireet ovat jaksoittaiset provosoimattoman vihanpurkaukset, avioliitoon yhteensopimattomuus, vakavat itsemurhayritykset, alttius alkoholin ja huumeiden väärinkäytölle, sairaalloisesti suuntautunut kriittinen asenne ihmisiin ja päinvastainen pakkomielteinen tarve menestyä kaikissa pyrkimyksissä, sekä voimakas siisteyden ja täsmällisyyden tarve. Tämä jatkuva täydellisyyteen pyrkiminen on heidän tuhonsa. Hoito on parhaimmillaan lievittävää ja sitä yleensä vastustetaan. Esitämme kolme tapausta sekä heidän takiaan kärsivien miestensä seurausoireyhtymän, jotka reagoivat vihaan vahvistamalla heikkoja maskuliinisia halujaan.
Journal of American Medical Association, 'The Angry Woman Syndrome': https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/490382
Joo, tuttua. Tulin kunnolla uskoon ja elämä meni totaalisen uusiksi kun synnintunto heräsi. En enää nauti mistään mikä ennen oli mukamas henki ja elämä. Eli kulttuuririennot, keikoilla käynnit, baarit jne. Juovuksissa tuli tehtyä kaduttavimmat synnit, ilolla sain jättää alkoholin pois.
Cd:itä ja vinyylejä lensi roskiin tuhansien eurojen edestä, tuli todella vapaa olo kun siivosin kodistani kaiken tavaran mikä liittyi syntiseen elämääni.
Olen vapaampi ja onnellisempi ja tyytyväisempi elämääni kuin olisin milloinkaan voinut kuvitella. Onni on olla perheen kanssa, elää tavallista arkea, harrastaa liikuntaa ja lukea Raamattua sekä käydä seurakunnassa.
On kevyt elää kun ei tarvitse olla enää ahdistunut ja epävarma, vaan vapaa uskossa Jeesukseen.
En ole hän, enkä ole koskaan ajatellut noin, mutta ta daa, kokemassani seksuaaliväkivallassa kävi juuri tuolla tavalla. Se oli jotain ihan hirveää.