Miten teillä muilla köyhillä on tällä hetkellä raha-asiat?
Nettotulot 1900 e/kk, viikon päästä palkkapäivä ja just kävin kaupassa että sain viikon ruoat ja tilille jäi 0,70 e. Luotto miinuksella tältä kuulta 700 euroa. Ei hyvin mene. Kaikki (ja enemmän) mitä tulee, menee. Ens palkasta kun maksan tuon luoton pois, ei jää rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin tottunut köyhän elämään että en varmaan osaisi toisin enää elääkään. Yllättävän vähällä sitä pärjää eikä elämänlaatu ole edes erityisen huono ainakaan siis sellaisilta osin mitkä olisi rahalla korjattavissa ja / tai ainakin jotenkin muuten paremmin jos olisi enemmän rahaa.
Tietysti voisi olla kurjempaa jos olisi jossain vaiheessa totuttanut itsensä leveämpään elämään ja pitäisi esim erilaisia suoratoistopalveluita, wolttaamista ja ruokarobotteja jne jotenkin normaaleina ja tavalliseen arkeen kuuluvina asioina. Monilla on useampi suoratoisto (siis tuilla elävillä / muuten pienituloisilla) ja tätä pidetään jotenkin normaalina ja suunnilleen ihmisoikeutena, mutta eipä vaikka 20 (saati 30) vuotta sitten tuilla elävät / muuten pienituloiset tilanneet useampaa sanoma- ja aikakauslehteä vaan tuollaiset oli just se turhuus jota ilmankin pystyy elämään ihan ongelmitta.
Kaikkea sitä saa lukea. En ole köyhä enkä ole pihi, mutten tarvitse suoratoistopalveluita mihinkään. En ole tilannut ainoatakaan lehteä, niitä saa ostaa jos huvittaa, harvoin huvittaa. Ei paljon kiinnosta mitä kenelläkin on tyyliin, että pitää mulla olla kun naapurilla ja sukulaisillakin on. Ehei, elän niinkuin tykkään ja kaikkea on tarpeeksi ja ylikin, talo velaton ja kaikki vehkeet toimivat, ei puhelintakaan tartte joka vuosi vaihtaa. Rahaa jää reilusti tilille joka kk.
Niin se vaan on että toisille mikään palkka ei ole riittävän suuri, kaiken saa hassattua hetkessä ja sitten valitellaan köyhyyttä.
Säästin siivoojana vuodessa neljä tonnia. Brutto 1922 e/kk. Ei velkaa, ei omaisuutta. Pari ulkomaanmatkaa vuodessa lähimaihin.
No ok.kun vaan Laskuista selviää.Tiukka säästökuuri.Ilmasia juttuja löytyy kun haluu.Tekemisen ilo.Pistäkää kaikki teille turha kiertoon.En tiedä mitä puuttuu..ei tartte ostella kun voi saada ilmankin.Ruokaa ei tosin saa ilman mut muuttaa ruokatottumukset.Tänään ostin juhla mokka,valkosipulit Prisma meni joku11.€,sit rustaan 3€.Vähällä saa osterttuu myös ees jnt.
Vierailija kirjoitti:
No ok.kun vaan Laskuista selviää.Tiukka säästökuuri.Ilmasia juttuja löytyy kun haluu.Tekemisen ilo.Pistäkää kaikki teille turha kiertoon.En tiedä mitä puuttuu..ei tartte ostella kun voi saada ilmankin.Ruokaa ei tosin saa ilman mut muuttaa ruokatottumukset.Tänään ostin juhla mokka,valkosipulit Prisma meni joku11.€,sit rustaan 3€.Vähällä saa osterttuu myös ees jnt.
juhlamokka ja valkosipulit yhteensä 11e? Eihän noilla elä päivääkään.
Jaa,a...hyvä kysymys.
Ei paljoa mieli mettä keittänyt kun tänään tuli palkkanauha.
Vaivaiset 5562,37 euroa, ja sillä pitäisi pärjätä loppukuu.
Hemmetti kun kaikenmaailman pummeille meni veroina suurinpiirtein saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1481 €/ kk, työkyvyttömyyseläke ja asumistuki. Vuokra mulla on 700, mutta alhaisempi vuokra ei auta, kun asumistuki sitten laskee samassa suhteessa, eikä käyttöön jäisi yhtään enempää rahaa. Huonosti menee. Kaikki menee, mitä tulee. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Ainoan harrastuksen jouduin lopettamaan. Ei ole varaa edes bussilla matkustaa ihmisten ilmoille täältä pussinperältä, missä asun. Kävelen ja istun kotona. Sienestyskausikin loppui ja suppilovahveropaikat on tyhjennetty. Nyt ei ole kuin televisio. Syön vähän, olen laihtunut keväästä yli kymmenen kiloa.
Ei oo ruokaa, ei oo rahaa, mut ei oo onneks pahemmin nälkäkään.
No miten sitten kun vuodenvaihteen jälkeen ei enää vanhalla televisiolla lähetykset näy?
Kävelen jos ei näy. Television sain siskolta vuosia sitten, että vanha se on.
Kuun alussa maksaa laskut, sitten osa rahasta tulee myöhemmin, siitä vuokra miltei kokonaan (se toinen osa on maksettu jo kuun alussa). Loppuraha sitten lasketaan eurolleen riittämään, usein ainakin puolitoista viikkoa kuun lopussa on liian tiukkaa. Tämän kuun turhat ostokset ovat ja jo olivat hiusväri pitkästä aikaa (10€), käytetty reppu kirpparilta (n. 10€), tarjousmeikkivoide (6€) ja Tokmannilta tarjouskarkkia (n. 10€, ei pikkumäärästä kyse). Loput rahat sitten lasketaan tarkkaan, vain näin kuun alussa "tuhlataan" ja juhlitaan. Paljon olisi, mitä tarvitsisi, mutta sairaana ja silti työttömyysetuudella ei ole mahdollisuutta edes töihin (kun joku kohta sen heittää ehdotuksena, mutta eläkkeelle en pääse vielä vuosiin edes aikaistettuna, enkä saa kuntoutustukeakaan, kun en voi kuntoutua. Ja en saa tietenkään myöskään ammatillista kuntoutusta, kun en voi kuntoutua, mutta en siltikään pääse millekään eläkkeelle, eli täysi paradoksi tämä kyllä). Eli kun vielä kituuttaa noin seitsemän vuotta näin, pääsee jo eläkkeelle ja tulo kasvaa ainakin neljällä sataa kuussa. Kun vain sinne sitten eläisi.
Oon syönyt tänään sämpylöitä maustevoilla. Muuhun ei ole rahaa. Pari munaa ja tonnikalapurkki on, ne säästän viikonlopuksi. Omenoita on vielä, kun sain kaverilta. Sieniä ei maha kyllä kestä yhtään enempää. Ajattelin tehdä kotiviiniä, jahka saan tarvikkeet hankittua. Sitä varten pitää säästää. Onpa sitten jotain viihdykettä. Kalaa tekisi mieli, mutta tällä hetkellä se on ulottumattomissani.
Minulla on säästötilillä 3200 euroa, käyttötilillä 2.72 euroa ja kotona säästössä jotain 48000 euroa. Kyllä minä jotenkin pärjään.
Siedettävästi, keliakia, en vaan silti osaa luopua leivästä.