Kela: kohtuulliset sähkömenot ovat 55e kahdelle kuukaudessa. Onko jokin uusi juttu taas?
Kommentit (65)
On se ollut ennenkin. Kun sähkön hinta nousi jättilukuihin niin oli muutaman vuoden pois.
Soita kelaan ja kysy. Turha näitä asioita täällä on vatvoa
Riippuu missä asuu. Suurimmalle osalle tuo riittää vallan hyvin.
20 sentin kalliilla kilowattituntihinnalla se on 3300 kWh vuodessa. Jos saa hintansa hilattua 15 senttiin, niin voi kuluttaa 4400 kWh vuodessa. Siinä ehtii pelata Pleikkaa aika paljon.
Ei minulla ole noin isoja sähkölaskuja
Vierailija kirjoitti:
Köyhän pitää istua pimeässä.
Tästä tuli mieleen viime talvi. Istuin ihan oikeasti pimeässä ja talvivaatteissa asunnossani säästääkseni sähköä. Vuokranantaja päätti juuri ennen talvea, että sähkö ei enää sisälly vuokraan. Se oli 60-80 euroa kuukaudessa lämmittää sitä koppia.
Kelan sivuilta löytyy, kohtuulliset asumismenot, sieltä pdf myös sähköstä
Tuo on ihan kohtuullinen raja. Eli mikä tässä ongelma?
Minulla on yksiössä 3kk sähkölasku 250€
Ja mikä se jyväksyttävä vesilasku on per hlö? Isännöitsijäthön veloittaa niin eri summia. Jotkut 17€ hlö, jotkut 25€. Jotkut tasaavat laskun kulutuksen mukaan.
Tuossa 25€ ei tasata. Tuli mieleen että varmaan tuohon käyttöön laskeraan jo yksi suihku hlö ja ehkä myös yksi koneellinen pyykkiä päivässä sekä yksi astianpesukone pyöritys. Muuten eivät uskaltaisi veloittaa tuota ilman tasausta?
Mitä mieltä?
Miten ihmisten tiedonhakutaidot voivat olla näin olemattomat? Jatkuvasti kysellään täällä asioita, jotka saa selville alle minuutissa googlaamalla. Kyse ei edes ole keskustelunavauksesta, kun vastaus on vain tietty asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen viime talvi. Istuin ihan oikeasti pimeässä ja talvivaatteissa asunnossani säästääkseni sähköä. Vuokranantaja päätti juuri ennen talvea, että sähkö ei enää sisälly vuokraan. Se oli 60-80 euroa kuukaudessa lämmittää sitä koppia.
Voiko vuokran ehtoja muuttaa noin vain?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksiössä 3kk sähkölasku 250€
Kuinka paljon sulla oikein on siellä kannabislamppuja? Itse asun yksin kaksiossa ja 250€ riittää noin 10 kuukauden sähköihin siirtoineen.
Vierailija kirjoitti:
20 sentin kalliilla kilowattituntihinnalla se on 3300 kWh vuodessa. Jos saa hintansa hilattua 15 senttiin, niin voi kuluttaa 4400 kWh vuodessa. Siinä ehtii pelata Pleikkaa aika paljon.
Meillä menee sähköä melko tasan 200 kWh kuukaudessa, joten sähkö ja sähkönsiirto ovat yhteensä noin 65 euroa. Pleikkaa ei meidän kulutuksella ole varaa pelata.
Tuo ei riittänyt yksiön sähköön, jossa ei edes asuttu. Kun kylppärin lämmitys hoksattiin laittaa pois päältä (oli vain kevyt lämmitys), sähkölasku tippui alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko vuokran ehtoja muuttaa noin vain?
Voi, jos vuokrasopimukseen on kirjattu niin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan kohtuullinen raja. Eli mikä tässä ongelma?
Kohtuullinen ja realistinen ei kulje tässä asiassa käsi kädessä.
Mun luona 2 lasta asuu vuoroviikot ja sitten vuoroviikot olen yksin. Mulla kela kohtuullisti 65 euroon mikä on pelkän siirtonaksun verran. Paikallinen sossu ihmetteli asiaa mutta kela on kela. Itse maksan sen 40e mitä kela ei maksa mutta pieni summa tuo 40e on itse maksaa.
Jos on pakollinen lattialämmitys, niin tuohon summaan on kyllä aika hankala päästä. Lattialämmitys jo itsessään maksaa melkein tuon summan kuukaudessa.