Pari vuotta vielä töitä ja sitten myyn asunnon ja muutan ulkomaille
Helpottavaa kun päätös on tehty.  Ja muutan Ruotsiin. 

Adjö Finland.
jos olisin nuori ja koulutettu niin lähtisin heti.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Useampi on tullut maitojunalla takaisin. Mieleen tulee se ylöjärven taksimies, tohinalla lähti. Vastikään oli joku Thaimaasta palannut lehdissä.
Vielä useampi ei tule.
Nokian huippuvuosina vuosituhannen alussa olin töissä Helsingissä parissakin teknofirmassa joissa toistui sama kuvio kolme kertaa: kesällä töihin tuli takaisin Suomeen muuttanut koulutettu expat-perhe jonka lapset haluttiin syksyllä "hyvään suomalaiseen kouluun" (USA, Saksa ja yksi taisi tulla UK:sta)
Nämä tulivat siis suomalaisittain ylimmän tulodesiilin töihin pitkän ulkomaankomennuksen jälkeen ja muuttivat aluksi vuokralle että ehtivät valita ajan kanssa kunnon omakotitalon Helsingin tai Espoon arvoalueelta.
Vajaan vuoden aikana näille oli valjennut käteen jäävien tuloje ostovoima, asuntoje hinnat kartan valkoisilla alueilla ja ihan välttämättömyyahyödykkeiden kuten kahden laadukkaan perheauton hinta ja ylläpitokulut. Sekä suomalaisen koulun taso.
Lähtökahvit juotiin kaikille heti suvivirren perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutan Suomeen kun eläkeikä lähestyy. Kaipuu kotimaahan on alkanut vuosi vuodelta vaivaamaan yhä enemmän ja enemmän.
Kaipuusi kohdistuu maahan jota ei ole enää ollut olemassa vuosikymmeniin sikäli kuin koskaan.
Hyvä pointti. Se mitä oli joskus, ei ole enää olemassa.
Sama mutta Espanjaan . Siinä vaiheessa lapset riittävän isoja . Ei jää ikävä suomen kelejä ja konkurssiaaltoja.
Vierailija kirjoitti:
Muutan Suomeen kun eläkeikä lähestyy. Kaipuu kotimaahan on alkanut vuosi vuodelta vaivaamaan yhä enemmän ja enemmän.
Minä muutin pari vuotta sitten kun jäin eläkkeelle, mies seuraa perässä muutaman vuoden kuluttua.
Huh, ei kannata palata Suomeen!
Et saa terveydenhuoltoa ellei ole varaa kalliiseen yksityiseen, et vanhainkotipaikkaa edes dementoituneena, sää on enimmäkseen huono ja kaikki sikakallista!
Kaipuu kotimaahan jatkaa.
Kiitos huolenpidosta, mutta tiedän kyllä millainen maa Suomi nykyäänkin on, sillä käyn täällä lomilla ja vietän täällä kesä-heinäkuun. Seuraan Suomen tiedotusvälineitä, minulla on suomalaisia ystäviä ja perheenjäseniä joiden kanssa tietoja tasaamme.
Olen asunut ja työskennellyt 3 eri maassa joista viimeisimpänä eräs Välimeren valtio. Kun vertaa näiden maiden oloja kuten mm. sosiaali- ja työttömyysturva, äitiyspäiväraha, sairaanhoito, eläkkeet, koululaitos jne. Suomeen, ei Suomi todellakaan huonoimmaksi jää vaan päinvastoin. Tiedän kyllä Suomen tämänhetkisen tilanteen eikä se naurata, mutta tokihan suosta on noustava ja se vaatii kaikilta uhrauksia.
Kaipaan kotimaatani, ja vaikka en talvea rakastakaan, niin veri vetää Suomeen. Käyn sitten syys- ja talvilomilla etelässä lämmittelemässä.
Mun ukki ja mummi asui Kanarial yli kymmene vuotta ja koronan tullessa palasivat tänne. Eivät kuulemma enää muuta takasi kun Suomes toimii kaikki paremmi. Ilmasto tietty huonompi ja hintataso kaupois korkeempi, mutta ei Kanarialkaa enää halpaa ole ja palvelut on huonompii.
Suomen haukkujat voisivatkin muuttaa vähäksi aikaa johonkin muuhun valtioon ja kokeilla miten kivaa ja helppoa elämä siellä on 🤔
Vierailija kirjoitti:
Suomen haukkujat voisivatkin muuttaa vähäksi aikaa johonkin muuhun valtioon ja kokeilla miten kivaa ja helppoa elämä siellä on 🤔
Muutettu jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettu jo.
Minne ja mikä on paremmin kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettu jo.
Etelä-Sudaniin. Kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettu jo.
Italia.
Hinta-laatusuhde erityisesti asumisessa ja erinomaisessa lähiruuassa vaikka hinnat onkin nousseet parissa vuodessa. Lämpö, valoisuus, upeat maisemat. Aktiivinen elämä, ensi viikonloppunakin 3 kyläjuhlaa ja 1 taidenäyttely mihin olen menossa. Rahaa menee n 50e kaikkeen tähän hupiin! Ja tuossa on jo bensatkin mukana!
Vierailija kirjoitti:
En ole haukkunut Suomea kun ei huvita haukkua mitään maata. Silti, olen elänyt 53 vuotta Suomesta pois kolmessa EU-maassa ja niin elän edelleenkin EU-maassa, Italiassa. Ihan mukavaa elämää olen viettänyt kaikki vuosikymmenet, ei ole ollut mikään vaikeaa ja ongelmallista. Lapset koulutettu hyviin ammatteihin ja hekään eivät asu Suomessa, muutaman kerran käyneet ovat kyllä lapsina ja nuorina. Sellaista Suomea ei enää ole, johon olisi mukava edes tulla käymään.
Kaipuusi kohdistuu maahan jota ei ole enää ollut olemassa vuosikymmeniin sikäli kuin koskaan.