Kun paino ei tipu.
En kaipaa kettuiluja. Muutin elämäntapoja ja lisäsin liikuntaa. Otin salikortin ja käyn salilla kahdesti viikossa ja uimassa kahdesti viikossa. Lisäksi minulla on koira, jonka kanssa tulee käveltyä 5-6km päivittäin.
Ruokavaliosta jätin pois perunan, pastan, riisin ja vaalean leivän. Ennen kun joku sanoo, että syön enemmän mitä väitän: punnitsen ruokani, vanha jäänne jostain Fitfarmilta. Kaloreita tulee päivässä 1400-1500.
Ongelman luulen olevan jojoilu. Olen kokeillut kaikki mahdolliset dieetit varmaan 10 eri maksetusta nettidieetistä kaalikeitto- ja sairaaladieettin. Ja paino on tippunut. Ja tullut takaisin. Nyt päätin, että en halua sitä enää takaisin ja tämä on sujunut superhyvin! Nautin liikunnasta ja olen oppinut tekemään hyvää terveellistä ruokaa.
Mutta se paino. Ei mihinkään. Käyn vaaalla ja melnaan purskahtaa itkuun. Vartalo on kamala löllyvä läskikasa ja salilla hävettää kun kuvittelen muiden ajattelevan, että tuokin syöttöporsas syö varmaan kaiken muun ajan kun ei ole salilla. En aio luovuttaa, koska ei ole mitä luovuttaa. Nukun paremmin ja voin paremmin, muutin elämäntapoja eikä tämä ole jotain mistä haluan takaisin.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ikää kun tulee, kilot lähtee hitaammin. Mulla kesti 8 viikkoa, kun paino alkoi putoamaan paremmin. 50 + vee
TÄMÄ 1. muistaa
Olen katsonut YouTubesta brittiläisen Secret Eaters nimisen ohjelman jaksoja enkä enää voi mitenkään uskoa että olisi olemassa ihmisiä joiden paino ei putoa niukalla kalorimäärällä. Jokaisen sarjassa kuvatun henkilön paino en selittynyt syömisellä. Ihmisen kyky itsepetokseen on käsittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Treenaa lihaksiin kokoa ja syö tarpeeksi, mutta älä höttöpaskaa. Lihaskasvuprosessi syö kehon rasvaa ja lisää kulutusta. Monet kyllä treenaavat lihasten kasvattamistakin ihan päin honkia.
Ei ole mitään järkeä vaihtaa ylensyöntiä ylitreenaamiseen. Lihakset ovat lihavuutta siinä missä tarpeeton rasvakin. Kulutus on yhtä suurta ja kehon kuormitus jopa suurempaa. Myös kehonrakentajien tulisi laihduttaa ja miettiä järkevää kehonkoostumusta sen tarkoituksellisen kasvattamisen sijaan - ellei aio myydä itseään teuraaksi tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut YouTubesta brittiläisen Secret Eaters nimisen ohjelman jaksoja enkä enää voi mitenkään uskoa että olisi olemassa ihmisiä joiden paino ei putoa niukalla kalorimäärällä. Jokaisen sarjassa kuvatun henkilön paino en selittynyt syömisellä. Ihmisen kyky itsepetokseen on käsittämätön.
Olen miettinyt tätä samaa. Tinderissä jos tulee vastaan lihava ihminen, en voi olla miettimättä, että kuinka suuri osa hänen päiväänsä kuluu ruuan hankkimiseen ja syömiseen. Ajatelkaa parisuhdetta, missä vaan katsot, kun toinen syö. Sairasta
Kiitos useasta asiallisesta kommentista! Ruokavalio on kunnossa eli siitä ei ole kyse. Ikä tosiaan alkaa painaa jo ja vaihdevuodet kolkuttelevat jo ovella elleivät ole jo sisään päässeet! Ehkä jatkan vaan näin, koska tiedän, että mitään en väärin tee ja kaipa se paino sieltä sitten lähtee ajan kanssa joskus tai jouluna perästä alaspäin.
Kauanko aikaa on kulunut? Jos liikunnalla aiot lisätä kalorivajetta, niin intensiteettiä, kestoa ja ehkä kertojakin pitää lisätä. Hidas 5 km lenkki koiran tahdissa ei kuluta paljon mitään vaikkakin siitä on muita hyötyjä. Tunnin+ lenkki useimpina viikonpäivinä rasitustasolla, jolla pystyt vielä puhumaan mutta vähän hengästyt, kuluttaa enemmän ja kuukausien tähtäimellä lisää lihassoluihin mitokondrioita, jolloin rasvan käyttö energianlähteenä tehostuu. Itse en jättäisi perunaa pois. Tsemppiä ja ole kärsivällinen ja pitkäjänteinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoa hyvä ihminen
Jos elimistö on jo säästöliekillä kuten jojolaihduttajalla luultavasti on, niin paastoaminen vain pahentaa sitä. Kuten moni on jo sanonut, niin lisätty liikunta kasvattaa lihaksia ja lisää painoa vaikka rasva vähenisi.
Paastoaminen ei pahenna säästöliekkiä vaan korjaa sitä, koska se tehostaa aineenvaihduntaa. Tästä voit lukea vaikkapa terveyskirjaston sivulta, jos et muuten usko.
Terveyskirjasto ei mitenkään erityisesti suosittele paastoamista, koska sen vaikutukset ovat lyhytaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä samaa. Tinderissä jos tulee vastaan lihava ihminen, en voi olla miettimättä, että kuinka suuri osa hänen päiväänsä kuluu ruuan hankkimiseen ja syömiseen. Ajatelkaa parisuhdetta, missä vaan katsot, kun toinen syö. Sairasta
Mä olen ollut sairaalloisen lihava, ja kyllä, ihan liikakaloreilla + aika totaalisella liikkkumattomuudella kiloni hankin ja ylläpidin, mutta en todellakaan silti koko ajan syödä mussuttanut jotain. Söin 4 kertaa päivässä: aamupala, lounas, iltapäivän välipala, päivällinen. Harvoin napostelin mitään siinä välissä. Mutta ne mun annokset oli isoja ja täynnä kaloritiheitä ruoka-aineita. Jos tein vaikka kevyen pikku lounassalaatin, siihen upposi juustoja, pähkinöitä, avokadoa, reilusti öljykastiketta, ehkä vähän pastaa - ja kaveriksi muutama leipäviipale ja puolen litran lasi appelsiinimehua. Ja minä uskoin, että söinpä kevyesti kun ihan vaan salaatti ja mehua. Sitten kun aloin laskea kaloreita, tajusin että siinä mun salaattilounaassa oli yhtä paljon kaloreita kuin hesen kerrosateriassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoa hyvä ihminen
Jos elimistö on jo säästöliekillä kuten jojolaihduttajalla luultavasti on, niin paastoaminen vain pahentaa sitä. Kuten moni on jo sanonut, niin lisätty liikunta kasvattaa lihaksia ja lisää painoa vaikka rasva vähenisi.
Paastoaminen ei pahenna säästöliekkiä vaan korjaa sitä, koska se tehostaa aineenvaihduntaa. Tästä voit lukea vaikkapa terveyskirjaston sivulta, jos et muuten usko.
Terveyskirjasto ei mitenkään erityisesti suosittele paastoamista, koska sen vaikutukset ovat lyhytaikaisia.
Ei siellä sanota, että vaikutukset ovat lyhytaikaisia, vaan että ne loppuvat, kun paasto lopetetaan. Pätkäpaasto perustuu siihen, että paaston hyötyjä tulee joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi insuliiniresistenssistä kärsivä, minulla on PCOS. Eli kaikki rasva menee vyötäröön ja yläkroppaan, jalat ovat hoikat. Itse kokeilin elämäntapamuutosta pari vuotta, eli salitreeni 4-5 kertaa viikossa ja ruokavaliona 1500-1800 kaloria päivässä saliruokaa. Eli noudatin noita valmennustehtävissä ruokavalioita, pari kertaa kuussa pidin cheatpäivän. Kahdessa vuodessa vyötärö ei pienentynyt yhtään 😂 Lihakset toki kasvoi ja sillä tapaa kroppa näytti paremmalta.
Ainoa tapa taistella tätä vastaan on keto ja pätkäpaasto. Siis ainoa. Älä usko niitä, jotka muita väittävät. Kun tätä jatkaa riittävän pitkään (vähintään 6-8 viikkoa) voi lisätä maltillisesti hiilareita, etenkin sitten jos tasapainottaa sitä paastolla. Glucose goddess vinkit ovat kullanarvoisia. Ja siis kyseessä on tosiaan lopun elämän juttu, hiilareihin palaaminen paisuttaa vyötärön salamana. Itseä on kyllä metformiinilääkitys aut
PCOS-potilaille suositellaan lähinnä kevyttä ja pitkäkestoista kestävyysliikuntaa. Kävelyä esimerkiksi 2h päivässä tai muuta matalan sykkeen liikuntaa useampi tunti. Itse olen saanut kauniin ja hoikan vyötärön pilateksen ja lenkkeilyn avulla, liikun 2-4h päivässä. Voin syödä vapaasti myös hiilareita.
Ruokavaliossasi on jotain, minkä jättäminen on avain. Esim prosessoitu ruoka, leikkeet juustot ja makkarat. Niitä ei tarvi.
Silppua kokonaisia salaatteja. Paista öljyssä, laita pippuria. Syö. Jos jäi nälkä paista toinen iso pannullinen. Tai kolmas. Kun ruoka on tilavuudeltaan vähäenergistä, voit syödä mahan täyteen.
Myös kaurapuuroa voi syödä paljon. Herkuksi popkornia. Vältä liikaa suolaa.
Eli mitä on paino ja pituus? Onko oikeasti laihdutettavaa?
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisen ihmisen on vaikea liikkua. Kenen tahansa liikkuminen vaikeutuu, kun kannettavaksi laitetaan kymmenien tai jopa yli 100 kilon kuorma. Hapenottokyky ei riitä, lihakset kipeytyvät, nivelet ovat kovilla ja on jopa vaara loukata itsensä. Myös jalkovälin hankautuminen ja iho-ongelmat ovat ylipainoisilla yleisiä. Ylipainoinen myös hikoilee voimakkaasti ja paksu rasvakerros estää lämmön poistumisen lihaksista.
Kyvyttömyys tuntea kylläisyyttä. Vaikka ylipainoinen kiduttaisikin itseään lähes jatkuvassa nälässä, hän voi silti syödä liikaa, koska elimistö ei kykene välittämään kylläisyydentunnetta. Ylipainoinen ei siis valehtele, kun vähän väliä sanoo että taas on nälkä.
Rasvasolun muisti. Rasvasolu pyrkii kaikin konstein palaamaan suurimpaan aikaisempaan kokoonsa mikä tarkoittaa, että elimistö pyrkii palaamaan korkeimpaan aikaisempaan painoonsa. Laihduttamis
t. ChatGpt
Se ruokamäärä, jonka voi syödä, että laihtuu on oikeasti käsittämättömän pieni. Kun yrittää noudattaa sitä virallista ohjetta, että syödään pieniä määriä ja usein, niin siitä tulee tosi helposti kokonaisuutena liikaa. Eikä silti ikinä ole kylläinen olo, kun ei ikinä saa syödä "tarpeeksi".
Minä aloin laihtua vasta, kun tajusin, että voin syödä 2 asiaa päivässä. Yhdistetyn aamupala-lounaan puoliltapäivin (yleensä jogurttia marjoilla tai hedelmillä tai leipä juustolla ja kasviksilla) ja sitten "kunnon ruoan" joskus ehkä kuuden aikaan. Se on kasvispainotteista kotiruokaa, ja sitä syön sellaisen määrän, että tulen kylläiseksi. Ei kuitenkaan mikään jättiannos, ja hyvin tarkasti harkitsen aina jos tekee mieli santsata. Sen jälkeen on tyytyväinen olo loppuillan, eikä yleensä tee enää mieli syödä.
Ihmiset ovat erilaisia, ja itselle sopivan tavan laihtua löytää yleensä vasta kokeilemalla. Minäkin yritin monenlaista ainakin 10 v. ennen kuin onnistui, ja tiputin 23 kg. Olennaista on löytää sellainen ruokavalio ja -rytmi, joka tuntuu siltä että sitä voi noudattaa loppuelämänsä ilman isompia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kalorien seuraaminen ole nykyään vaikeaa
Ennen se oli käytännössä mahdotonta, esim 20 vuotta sitten.
Nyt
Fat Sec ret
Fat sec ret on sensuroitu sana, koska ilmeisesti mode ei halua ihmisten vaihtuvan.
Ohjelma on ilmainen ja sellaisena olen sitä aina käyttänyt. Ohjelmassa ei ole mainoksia. Onhan se hämmentävää. Itse en ole halunnut aiemmin käyttää näitä ohjelmia kun en halua jakaa mitä syön (vainoharhainen) mutta lopulta olin siinä tilanteessa, että en pystynyt nukkumaan ilman oksennusta suussa ja heräsin siihen että kieli tukkinut hengitystiet. Suu kuiva ja Haikon henkeä. Niin ei enää väliä jos joku tietää mitä syön.
Nyt tuo kaikki on vain muisto. Nyt olen laihtunut 20 kg tällä. 👍
Fat Secret
Kalorilaskuri on välttämätön sovellus syömiesi ruokien ravintosisältöjen etsimiseen ja
Aivan paska ohjelma ei todellakaan kannata käyttää
Vierailija kirjoitti:
Paastoa nyt aluksi 24 tuntia
Parantaa insuliinin vastetta
Se taas laihduttaa
Minä en syönyt eilen mitään koko päivänä.
Veikkaan ettei ap pysty..lisäksi sain outoja kommentteja, tein ketjun asiasta
Joo eli olen laihduttanut ennenkin. Kerran yli 30kg ja useampaan kertaan 10-20kg. Nyt ylipainoa on TAAS se 30 kg ja painoakin liki 100kg eli peruskulutuksekin pitäisi olla enemmän kun hoikalla. Liekö sitten nuo useat kymmenet laihdutukset vai ikä, mutta ei vaan tipu enää. Samalla tavalla olisin huudellut aikanaan, että syöt liikaa jne mutta kun nyt kyse ei ole siitä ja tiedän sen. Ja viimeiset 20kg tuli alle vuodessa eli kyllä, kilot tulee huomattavasti nopeammin kun lähtevät. Turha siis selittää, että ei ne kilot ole hetkessä tulleet niin miksi pitäisi lähteä. Itse luulen pilanneeni kroppani normaalin toiminnan noilla kymmenillä ihmedieeteillä vaan mistä apu siihen, että sen saisi normaaliksi?
Rasva palaa sykkeen ollessa 112-120, 4-6g tunnissa, näin se männöö.
Lisäksi jos dyöt vähemmän, kuin kulutat tehostuu painon pudotus.
Välillä voi tulla viikon parin pysähdys, mutta sitten taas lähtee tippumaan.
Viikossa voi hyvin ottaa 1-2 kertaa runsaampi kalorisen päivän ja huijata kehoa polttaa rasvaa enemmän, kun se muuten menee säästö moodiin.
Ikää kun tulee, kilot lähtee hitaammin. Mulla kesti 8 viikkoa, kun paino alkoi putoamaan paremmin. 50 + vee