Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei ole kyllä mitään alaa johon palkatttaisiin yli 60-vuotiaita

Vierailija
08.10.2024 |

Lähihoitaja taitaa olla ainut ala. 

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulutuksesta ja kokemuksesta enemmänkin kuin iästä 

Minä en kelvannut bloggaajalle viisikymppisenä kääntämään blogia toiselle kielelle, vaikka olen käytännöllisesti katsoen kaksikielinen. Ilmeisesti bloggaaja ajatteli, ettei ikäiseni tiedä mitään blogeista tai osaa käyttää tietokonetta jne. Se on sinällään huvittavaa, koska olin maininnut lukemisen harrastuksissani ja siihen lukeutuvat myös blogit. 

Ei se ehkä siitä ole kiinni, vaan kielen muuttumisesta. Jos kyseessä oli nuori bloggaaja, hän haluaa käyttää trendisanastoa, ja siksi ehkä ei luota siihen, että viisikymppisenä tietäisit trendikkäät ilmaisut molemmilla kielillä.

Vierailija
42/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotiin ottavat

Eipä jaksa eläkeikää lähestyvät juosta pienten perässä. Tai kantaa tai kontata. Plus pitäisi olla lehmän hermot ja fyysisesti 25v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin jo 45v että rouva on liian vanha palkattavaksi. Siis ihan toimistohommiin.

Onneksi sitten sain jotain. Nyt 10v myöhemmin en kyllä ikinä saisi uutta työtä. Yritän pitää tästä kynsin ja hampain kiinni.

Vierailija
44/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä mun äiti että isä on vaihtaneet työpaikkaa yli 60v iässä. Äiti on sosiaalityöntekijä ja isä akateemisella uralla, vaihtoi proffasta johtajaksi toiseen paikkaan. Mun työpaikalla on krooninen lääkäripula ja pari eläkeläistäkin osapäivätöissä, sinne palkattaisiin takuulla yli kuusikymppinen jos ois pätevä ja halukas tulemaan. Yksi työkaveri, sairaanhoitaja, vaihtoi sieltä just työpaikkaa esihenkilötehtäviin, on tosin hädin tuskin alle 60v vielä. 

Joten kyllä palkataan aloille joissa on pula tekijöistä tai jos on jotain erityisosaamista josta on hyötyä työelämässä. Yliopistoissakin on ihan tavallista että emeritukset käy jotain luentoja pitämässä vielä pitkään eläkkeelle jäämisen jälkeen. 

Vierailija
45/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietysti hienoa, että näitä yksittäistapauksia halutaan nostaa luettaviksi. Kylmä totuus kuitenkin on, että 50+ -ikäisiä työttömiä on noin 100 000 eivätkä he, ikävä kyllä, työnantajille useinkaan kelpaa. Kaikki eivät voi olla haluttuja aivokirurgeja, vaan suurin osa on ihan taviksia työntekijöitä - tai siis entisiä sellaisia.

Kun naapurimaista apinoidaan kaikenlaista mm. työttömyysturvan suhteen, pitäisi Ruotsista ottaa malli vanhimpien työntekijöiden turvasta, heidät irtisanotaan viimeisinä.

Täällä meillä taas viisi-kuusikymppiset miesjohtajat paiskaavat surutta 50 täyttäneitä työntekijöitä ulos, he kun ovat jo niin hitaita eivätkä opi uutta 🤬. Tilalle sitten juuri valmistuneita, mutta ah niin kivan näköisiä ja iloisia tyttöjä ja poikia.

Ja tiedoksi nuoremmille lukijoille, alimmat eläkeiät ovat n. 65 vuotta, ei siis kannata ehdottaa näille poispotkituille eläköitymistä!

Onhan se niin ja aina on helpompi saada töitä jos on työpaikan vaihtaja eikä työtön, varmasti pätee erityisesti kun ikää tulee. 

Vierailija
46/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 60-vuotiaat työntekijät on todellisia aarteita monessa duunissa! Niillä on usein vuosikymmenten kokemus ja elämänviisaus, mitä ei opi mistään oppikirjasta. Esim. asiakaspalvelussa, myyntitehtävissä tai vaikkapa kouluttajina ne on huippuja, koska niillä on rauhallinen ote ja hyvät sosiaaliset taidot.

Vierailija
47/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen työelämä perustuu verkostoihin, joista tärkein on sukuverkosto. Monimuotoisuuden vuoksi halutaan palkata mahdollisimman monimuotoisesti oma suku samaan työpaikkaan. Kuusikymppinenkin käy siinä missä nuorikin, kunhan on sukua, niin ei CV:täkään tarvita. Mys kavereita palkataan, kun ei osata tulla vieraiden ihmisten kanssa toimeen.

Vierailija
48/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukua palkkaa muut kuin perussuomalaiset ja jotkut uskovaiset.

Vierailija
49/83 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läihoitajille töitä Vantaalla 24 kpl. Vuosi sitten 600 vapaata työpaikkaa lähihoitajille. Nämä 24 paikkaa, ovat tunnettuja siitä, että kukaan ei halua työskennellä niissä. Työttömiä hoitajia on paljon, koska alueilla on meneillään säästöt, määrä- aiksisuuksia ei jatketa, mennään alimman mahdollisen mitoituksen mukaan. 

Vierailija
50/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole tullut selväksi, että töitä ja töihin otetaan akateemisen koulutuksen saaneita tai missä ei tarvita kummoistakaan fyysistä voimaa. 

Eli ihan mekaaniseen kuluttavaan raskaaseen työhön ei pääse/oteta yli 50 vuotiaita, ihan sairastumisen pelossa.

Itse ainakin 50 vuotta täytettyäni alkoi joka paikka särkyä, milloin mitäkin,polvet, varpaat, vatsa, olkapäät jne... En itse ainakaan palkkaisi suorittavaan työhön vanhusta, jolla suurempi riski sairastua. 

Vierailija
51/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kyllä päästä omaan firmaani töihin vielä. Toimenkuva vaatii ihan muuta kuin hoiva-alan koulutuksen.

Vierailija
52/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papiksi pääsee. Ei nyt mihinkään Helsinkiin, mutta pikkupaikkakunnilla varsinkin pohjoisempana on pula sijaisista ja virkoihinkin syrjäisissä paikoissa on vähän hakijoita. Kirkolla ei ikä ole ongelma, vaan etu. 

Vierailija
53/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita vaikka kuinka. Lääkäri, arkkitehti, insinööri, kirjanpitäjä ja monia muita aloja missä monet tekee työtä vielä pitkään eläkeiän jälkeen. 

Öh? On eri asia, palkataanko yli 60- vuotiaana vai onko töissä. Kääntäen, tuskin miltään alalta irtisanotaan heti, kun 60- vuotta tulee mittariin. 

Vierailija
54/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen työelämä perustuu verkostoihin, joista tärkein on sukuverkosto. Monimuotoisuuden vuoksi halutaan palkata mahdollisimman monimuotoisesti oma suku samaan työpaikkaan. Kuusikymppinenkin käy siinä missä nuorikin, kunhan on sukua, niin ei CV:täkään tarvita. Mys kavereita palkataan, kun ei osata tulla vieraiden ihmisten kanssa toimeen.

Palstan oudoin tyyppi on tämä sukujankkaaja. En tiedä, pitääkö paikkansa jossain. Ehkä lestatiolaisalueilla? En kyllä käytännössä ole nähnyt yhtään työpaikkaa, jossa olisi keskenään sukulaisia töissä. Mahdolliset avioparit ovat tutustuneet siinä työpaikassa. 

Vierailija
55/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta sen sijaan hyvä-veli-sisko verkostoon on pakko kuulua jos haluaa nykypäivänä työpaikan, muutoin ei ole mitään toiveita, koulutuksella ei ole mitään merkitystä...

Vierailija
56/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koulutuksesta ja kokemuksesta enemmänkin kuin iästä 

Minä en kelvannut bloggaajalle viisikymppisenä kääntämään blogia toiselle kielelle, vaikka olen käytännöllisesti katsoen kaksikielinen. Ilmeisesti bloggaaja ajatteli, ettei ikäiseni tiedä mitään blogeista tai osaa käyttää tietokonetta jne. Se on sinällään huvittavaa, koska olin maininnut lukemisen harrastuksissani ja siihen lukeutuvat myös blogit. 

Ei se ehkä siitä ole kiinni, vaan kielen muuttumisesta. Jos kyseessä oli nuori bloggaaja, hän haluaa käyttää trendisanastoa, ja siksi ehkä ei luota siihen, että viisikymppisenä tietäisit trendikkäät ilmaisut molemmilla kielillä.

Ei kyllä tiedäkään. Mun omat lapset on 14-, 18, ja 24-vuotiaat, enkä pysy perässä kielellisesti.

Vierailija
57/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta sen sijaan hyvä-veli-sisko verkostoon on pakko kuulua jos haluaa nykypäivänä työpaikan, muutoin ei ole mitään toiveita, koulutuksella ei ole mitään merkitystä...

Älä jaksa lässyyttää. Tietenkin tieto duuneista kulkee verkostoissa, mutta niiden kautta etsitään just tyyppiä, johon voi luottaa. Jos henkilö tunnetaan tai luotettavat henkiöt tuntee sen, niin tämä pienentää rekryn riskiä. 

Vierailija
58/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monimuotoisuus noudatetaan lattiatasolle palkataan työsopimuksista kuutamolla oleva ulkkari. Näin saadaan suomalaiset pidettyä kortistossa eikä tarvitse pelätä että se palkattu työtön olisi parempi työssä. Ylityöt tehdään itse samalla valiittaen että joutuu paljon töitä tekemään ja työttömiäkin solvaten. Jos töitä alkaa liikaa kasautua eikä sukulaista löydy hommiin jätetään ne työt vaan tekemättä. Hyvinvoinnin ahnehtimista.

Vierailija
59/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä mun äiti että isä on vaihtaneet työpaikkaa yli 60v iässä. Äiti on sosiaalityöntekijä ja isä akateemisella uralla, vaihtoi proffasta johtajaksi toiseen paikkaan. Mun työpaikalla on krooninen lääkäripula ja pari eläkeläistäkin osapäivätöissä, sinne palkattaisiin takuulla yli kuusikymppinen jos ois pätevä ja halukas tulemaan. Yksi työkaveri, sairaanhoitaja, vaihtoi sieltä just työpaikkaa esihenkilötehtäviin, on tosin hädin tuskin alle 60v vielä. 

Joten kyllä palkataan aloille joissa on pula tekijöistä tai jos on jotain erityisosaamista josta on hyötyä työelämässä. Yliopistoissakin on ihan tavallista että emeritukset käy jotain luentoja pitämässä vielä pitkään eläkkeelle jäämisen jälkeen. 

Suomi on periaatteessa teollisuus maa ja pitäisi olla muitakin aloja kuin sairaanhoito.

Vierailija
60/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotiin ottavat

Eipä jaksa eläkeikää lähestyvät juosta pienten perässä. Tai kantaa tai kontata. Plus pitäisi olla lehmän hermot ja fyysisesti 25v.

Ei taida jaksaa nuoretkaan.