Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun työttömäksi vasten tahtoani ensimmäisen kerran elämässäni

Vierailija
08.10.2024 |

Määräaikainen työsuhteeni ei enää jatku säästötoimenpiteiden vuoksi. Julkinen sektori. Kyllä tämä ikävälle tuntuu, vaikka osasin varautua. Syy tälle on taloudellinen, työtodistukseni on kiitettävä. Tiedän etä varmaan saan töitä jostakin, mutta tuskinpa ihan heti kuitenkaan. Onneksi on säästöjä kolmeksi kuukaudeksi, toki liiton rahat myös. Harmittaa silti, työpaikka oli kiva.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Byrokraatteja lentää nyt pellolle. Tekevälle riittää aina töitä, mutta on syytä varautua siihen, ettei paperien pyörittely enää riitä työpanokseksi.

No esim Attendo potkii hoitajia pihalle. 

Odottavatko hoitorobotit jo varastossa?

Sitä sun pitäisi kysyä Attendolta mutta varmaan sitten odottaa koska potkivat hoitajia pihall. Se siitä "hoitoalalla saa varman työpaikan" asiasta. Sellaista alaa ei ole olemassa eikä tule olemaan missä olisi varma työpaikka. t: eri

Vierailija
62/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeiluun on tulossa työvelvoite. 

https://yle.fi/a/74-20043998

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, tämä on vähän itsekäs kommentti mutta ihmetyttää hieman 60v jotka ahdistuu työttömyydestä loputtomasti, eikö tuossa iässä ole jo melkein eläkkeellä ja voi antaa paineiden vähän hellittää? Ottaa sen niin että parhaansa yrittää mutta jos ei kelpaa niin ei kelpaa. Itse olen vasta 35v ja kokenut työttömyyttä ja pelkään sitä todella. Jos tässä iässä joutuisin uudestaan työttömäksi en saisi enää mitään omaisuutta, elämä oli todella ohi. 

Jostain syystä 60-vuotiaskin tarvitsee rahaa ihan elämiseen! Sairastaminen voi tulla eteen ja lääkkeet kallistuvat Alvin nousun myötä ensi vuonna. Sotemaksuja nostetaan monella sotealueella: täällä on päivystyskäynnin maksu nousemassa 70 euroon. 

Vierailija
64/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nuori niin toivoa on. Mutta yli 60-vuotisilla ei ole edes mahdollisuutta jos jää työttömäksi.

Raja menee noin 47 vuodessa. Sen jälkeen olet heikoilla mikäli sairastut.

Vierailija
65/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt mahdollisuus tehdä jotain ihan uutta. Valitse joku kiva maa, kuten Sveitsi ja hae töitä sieltä. Muuta kokonaan uuteen maahan, missä ei ole tälläistä työttömyyttä. Se piristää, Sveitsissä on jo isot suomalaisyhteisöt; fb:ssä liityt niihin vaan ja kyselet neuvot. 

Vierailija
66/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, tämä on vähän itsekäs kommentti mutta ihmetyttää hieman 60v jotka ahdistuu työttömyydestä loputtomasti, eikö tuossa iässä ole jo melkein eläkkeellä ja voi antaa paineiden vähän hellittää? Ottaa sen niin että parhaansa yrittää mutta jos ei kelpaa niin ei kelpaa. Itse olen vasta 35v ja kokenut työttömyyttä ja pelkään sitä todella. Jos tässä iässä joutuisin uudestaan työttömäksi en saisi enää mitään omaisuutta, elämä oli todella ohi. 

Jostain syystä 60-vuotiaskin tarvitsee rahaa ihan elämiseen! Sairastaminen voi tulla eteen ja lääkkeet kallistuvat Alvin nousun myötä ensi vuonna. Sotemaksuja nostetaan monella sotealueella: täällä on päivystyskäynnin maksu nousemassa 70 euroon. 

Niin ja hallitus nostaa oven ikärajaa ja suunnittelee sen poistamista kokonaan. 

Vierailija
67/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin myös hallituksen säästöjen vuoksi työttömäksi. Muutaman kuukauden olen köllötellyt ansiosidonnaisella, mutta kohta alkaa uusi duuni. Oli kyllä mielenkiintoinen kokemus tämä yhtäkkinen työttömyys "työn ja yrittämisen" hallituksen aikana :D Noh, tekevälle hommaa löytyy.

Itselläkin työt vähenivät.

Ihan ei ole vielä selvinnyt, miten suomi nousee sillä, että tehdään vähemmän työtä ja leikataan aivottomasti sieltä täältä miettimättä seurauksia. Tiesin, että järki ja logiikka ei ole oikeiston vahvin alue, mutta en uskonut sen totaaliseen puutteeseen.

Niin, kun ihmisiä on yhä enemmän työttömänä, heidän maksamansa verotulot jäävät saamatta ja kulutus vähenee. Jostain syystä porvarien mielestä tämä parantaa Suomen tal

Kyllä EK ulisee ulkomaisen työvoiman perään. 

Vierailija
68/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin vasten tahtoasi jopudut työttömäksi? Muut työttömätkö jäävät omasta halustaan työttömiksi? 

Voi olla että omaat parempaa tietoa, joten en tyrmää ajatuskulkujasi.

Tähän on todennäköisesti jo vastattu. Mutta luultavasti ap on aiemmin ollut ihan omasta tahdostaan työttömänä. Minäkin olen tähän asti ollut vain omasta tahdostani työttömänä, esimerkiksi armeijan jälkeen muutaman kuukauden. En silloin hakenut edes työttömyyskorvauksia vaan menin töihin kun rahat alkoivat loppumaan.

Vierailija
69/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on nyt mahdollisuus tehdä jotain ihan uutta. Valitse joku kiva maa, kuten Sveitsi ja hae töitä sieltä. Muuta kokonaan uuteen maahan, missä ei ole tälläistä työttömyyttä. Se piristää, Sveitsissä on jo isot suomalaisyhteisöt; fb:ssä liityt niihin vaan ja kyselet neuvot. 

Siellä on halpaa työttömän aloittaa uusi elämä?! Naurettavia ehdotuksia. 

Vierailija
70/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat etsimään heti töitä, välttämättä et saa töitä heti. Et edes tänä vuonnakaan,

Vierailija
71/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja hallitus nostaa oven ikäraja

Laitatko linkin tuohon OVEn poistoon? Itsellä mennyt ohi. 

Vierailija
72/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Byrokraatteja lentää nyt pellolle. Tekevälle riittää aina töitä, mutta on syytä varautua siihen, ettei paperien pyörittely enää riitä työpanokseksi.

Ai kun sitä paperia ei tehdä enää juuri Suomessa? Vai loppuiko sulla taksihommat, kun tuli se uudistus, ja nyt uliset byrokraateista ja ulkomaalaisista?

Vierailija
73/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä ap että muut työttömät haluaa, oikein hinkuu jäädä työttömäksi, tuollainenko ajatusmaailmasi on. Toivon oikeastaan että et ihan vuoteen etkä kahteen työllisty, heräät tähän todellisiutee.

Mun ex oli aina töissä vain sen ajan, että sai taas ansiosidonnaista. Minä olin koko ajan työssä käyvä  petheen elättäjä. Ihan monesta syystä et.

Vierailija
74/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ex monesta syystä

Vierailija
75/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuon ikäisillä alkaa olla jo omistusasunto alla omana, eli suurin menoerä elämässä,asuminen, pienenee. No ei sillä, itse pääsin vakityöhön vasta kolmekymppisenä että en ole vielä edes hankkinut asuntolainaa. En tiedä ovatko kuusikymppisetkään aikanaan.

Vierailija
76/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan jos olet kolmekymppinen ja työtön on sosiaalisestikin ihan eri tilanteessa kuin eläkeikää lähestyvä ihminen. Näin minun näkökulmastani. Tottakai elää pitäisi ja joo onhan se tiukkaa kaiken ikäisille.

Vierailija
77/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuon ikäisillä alkaa olla jo omistusasunto alla omana, eli suurin menoerä eläm

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta sitä vähentää vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot myös osakesäästötili.

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
78/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä ap että muut työttömät haluaa, oikein hinkuu jäädä työttömäksi, tuollainenko ajatusmaailmasi on. Toivon oikeastaan että et ihan vuoteen etkä kahteen työllisty, heräät tähän todellisiutee.

Mun ex oli aina töissä vain sen ajan, että sai taas ansiosidonnaista. Minä olin koko ajan työssä käyvä  petheen elättäjä. Ihan monesta syystä et.

Jaa, no ainakaan vuorotteluvapaa sijaisuuden jälkeen ei töitä jatketa, että kyllä se on työnantajasta kiinni. 

Vierailija
79/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen ja koska porrastus vie 1/5 osan + lapsikorotukset lähti niin pienellä palkalla ansiosidonnainen on työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa suuruinen. 

Vierailija
80/83 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&n

Oven ikärajaa ollaan nostamassa ja poistoa vasta suunnitellaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä