Suomalaiset viettävät tutkitusti kotonaan keskimäärin 16h vuorokaudessa. Viikonloppuisin 18h.
Jos ihmisellä menee viikossa vajaa 40h töissä, niin 16h keskiarvo suomalaiselle kotona vietetystä ajasta per vuorokausi on valtavan paljon. Viikonloppuisin 6 tuntia vietetään keskimäärin muualla kuin kotona. Satakunnassa tunnit on 18h ja viikonloppuisin 20h. Lempipuuhaksi nimetään television ja kännykän katsominen. Millaisia ajatuksia tämä herättää keskustelijoissa? Itselle tulee vääjäämättä mieleen, että melkoisen metsäläisiä ollaan ja sosiaalisia suhteita hoidetaan verkossa, ei kasvotusten. Mielenkiintoista ois saada samaa dataa muista maista. Sitten kun nuo on keskiarvoja, niin oletan että kesäaika on aktiivisempaa, mutta jos katsotaan talviaikaa, luvut ovat käsittämättömiä. En tiedä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jokaisen oma asia miten aikansa viettää. Työttömänä voin olla pari vuorokautta putkeen kotona kun ei jaksa tai huvita mennä mihinkään. Töissä ollessa se on hyvin kun jaksaa kaupassa käydä töiden jälkeen. Sohva kutsuu ja sänkykin kelpaa. Pitäisi olla lyhyemmät työpäivät niin ihmiset jaksaisivat muutakin kuin työnsä ja useammalle olisi töitä. Ei se käy kun sehän olisi ihmisille hyvinvointia. Yritykset ja rahan kahmiminen ovat nykyhallituksen juttuja.
Suomalaisen työttömän mielestä on muka jokaisen oma asia miten aikansa viettää. Jos ei huvita tehdä mitään, voi kääntää aamulla kylkeä ja pieraista, niin ne ketä huvittaa tehdä jotain maksavat kyllä verorahoilla työttömän syömiset ja asumiset.
Tämän asenteellisuuden takia oleskeluyhteiskunta on pakko ajaa alas. Kotiin saa toli vastedeskin jokainen jäädä oleilemaan ja räkimään kattoon tai lentämään Goalle polttelemaan pilveä. Jatkossa se vain pitää tehdä omalla kustannuksella, ei yhteiskunnan.
Niin, voi tehdä mitä haluaa. Viikonloppuis käyn kaupassa ja lenkillä. Muuten olen kotona. Arkisin olen töissä ja käyn kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Työpäivä kestää 7 tuntia ja nukun 8-9 tuntia yössä. Pelkästään tuosta tulee noin 16 tuntia kotonaoloa. Sosiaalisille suhteille ja kodin ulkopuoliselle toiminnalle jää vielä 8 tuntia. En näe tässä mitään ongelmaa.
Eihän siinä mitään ongelmaa olisikaan, jos ihmiset tosiaan käyttäisivät nuo ylimääräiset 8 tuntia ulkona muiden ihmisten kanssa olemiseen. Viikonloppuisin vielä enemmän. Mutta kun eivät käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jokaisen oma asia miten aikansa viettää. Työttömänä voin olla pari vuorokautta putkeen kotona kun ei jaksa tai huvita mennä mihinkään. Töissä ollessa se on hyvin kun jaksaa kaupassa käydä töiden jälkeen. Sohva kutsuu ja sänkykin kelpaa. Pitäisi olla lyhyemmät työpäivät niin ihmiset jaksaisivat muutakin kuin työnsä ja useammalle olisi töitä. Ei se käy kun sehän olisi ihmisille hyvinvointia. Yritykset ja rahan kahmiminen ovat nykyhallituksen juttuja.
Suomalaisen työttömän mielestä on muka jokaisen oma asia miten aikansa viettää. Jos ei huvita tehdä mitään, voi kääntää aamulla kylkeä ja pieraista, niin ne ketä huvittaa tehdä jotain maksavat kyllä verorahoilla työttömän syömiset ja asumiset.
Tämän asenteellisuuden takia oleskeluyhteiskunta on pakko ajaa alas. Kotiin saa toli vastedeskin jokainen jäädä oleilemaan ja räkimään kattoon tai
Aloitetaanko siitä, että asetetaan työnantajille työhönottovelvollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpäivä kestää 7 tuntia ja nukun 8-9 tuntia yössä. Pelkästään tuosta tulee noin 16 tuntia kotonaoloa. Sosiaalisille suhteille ja kodin ulkopuoliselle toiminnalle jää vielä 8 tuntia. En näe tässä mitään ongelmaa.
Eihän siinä mitään ongelmaa olisikaan, jos ihmiset tosiaan käyttäisivät nuo ylimääräiset 8 tuntia ulkona muiden ihmisten kanssa olemiseen. Viikonloppuisin vielä enemmän. Mutta kun eivät käytä.
Miksi pitäisi käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi käyttää?
No jotta ei sosiaaliset taidot rappeudu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi käyttää?
No jotta ei sosiaaliset taidot rappeudu...
No eipä niitä taitoja määräänsä enempää edes tarvitse, kun ei ole ihmisten seurassa viihtyvää sorttia.
Minä olen "aina" kotona, sillä teen etätöitä. Keskiarvo on sitä korkeampi, mitä useampi tekee etätöitä. Sitten on esim. eläkeläisiä, sairaita, kotiäitejä ja -isiä. Kyllähän näistä jo aika korkea prosentti saadaan. Ja missäs muualla maanviljeijä tekee töitään, jollei kotona? Kyllähän oma pihakin (ja omat pellot, metsät) on kotialuetta, eli eihän se kotona oleminen tarkoita välttämättä, että sitten kököttää neljän seinän sisällä koko ajan.
Olen kotona 23h/vrk. Etätöitä n. 7h, 1 h ulkoilua, loppuaika kotona - aah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän asenteellisuuden takia oleskeluyhteiskunta on pakko ajaa alas. Kotiin saa toli vastedeskin jokainen jäädä oleilemaan ja räkimään kattoon tai
Aina olen töihin mennyt kun olen niitä saanut. Se etten liiku mihinkään pariin päivään ei muuta suomen massatyöttömyyttä mihinkään suuntaan.
'Koti voi korvata maailman, mutta maailma ei koskaan kotia."
Olipa tyhjänpäiväinen aloitus!
Ihanaa olla kotona! Terveisin Ikea.
AP kirjoitti:
Suomalaiset viettävät tutkitusti kotonaan keskimäärin 16h vuorokaudessa. Viikonloppuisin 18h.
Jos ihmisellä menee viikossa vajaa 40h töissä, niin 16h keskiarvo suomalaiselle kotona vietetystä ajasta per vuorokausi on valtavan paljon.
Keskimäärin on vaikea käsite joillekin, varsinkin jos ei ymmärrä luettua eikä tilastokäsitteitä. Ensinnäkin puhut suomalaisista, etkä esim työssäkäyvistä: Katsotaanpa neljön hengen joukkoa. Näistä kaksi käy töissä ja on kotona 11 h vuorokaudessa. Sitten on lapsi, kotona 18 h ja vanhus kotona koko ajan. Nämä ovat kotona keskimäärin 16 h, mediaani on sitten jotain muuta.
Mä olin eilen kotona 24h, tänään olen kotona 23h, ja huomenna 17h kun on 6 tunnin työpäivä ja matkoihin menee tunti.
Kaikki eivät tee 40h työviikkoa. Varsinkin he jotka eivät koskaan voi tehdä etätöitä (myyjät, tarjoilijat, siivoojat yms) ovat usein osa-aikaisia, ja heidän työ on usein niin sosiaalista etteivät he edes jaksa tai halua kohdata ihmisiä vapaa-ajalla.
Miksi kotona ei saisi olla jos kotona tykkää olla :)
No missä sitä pitäis nyhjätä jos ei kotona? Koton saa olla niinkö haluaa ja tehä mitä haluaa. Mikä ongelma?
Itse vietän useinkin 24h vuorokaudesta kotona. Teen etätöitä ja vapaalla remonttia. Puhelinta tulee katsottua vartti siellä täällä, telkkaria ei juurikaan.
Itse olen keskimäärin 23 tuntia vuorokaudessa kotona, lasken tähän mukaan myös kotin lähialueella ulkoilut koiran kanssa. Teen etätyötä, eikä minulla ole menoja kuin liikuntaharrastus muutaman kerran viikossa, lisäksi kauppareissut ym. Ystävät ovat jääneet jonnekin vuosien taakse ja perhekin on paljon kotona vapaa-aikana. Täytyy kyllä sanoa, että lomilla mieluusti lähden jonnekin kauas pois kotoota (perheen kanssa toki), jos se on vaan mahdollista.
No mitä vapaalla sitten tehdään, niin kyllä arki-illat menevät aikalailla taloudenhoitoon, sosiaaliseen kanssakäymiseen oman perheen kanssa ja koirasta huolehtimiseen. Sitten tunti-pari telkkaria rentoutumiseen ja nukkumaan. Viikonloppuisinkaan ei paljon tule tehtyä, kun säästellään rahat ennemmin jonnekin lomakauden reissuun.
Suomessa ei voi viettää aikaa ulkona kuin kesällä toisin kuin esim. italiassa jossa katukahvilassa voi käydä läpi vuoden. Ja toisekseen ihan vi..... sama miten muut ihmiset viettää vapaa-aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei voi viettää aikaa ulkona kuin kesällä toisin kuin esim. italiassa jossa katukahvilassa voi käydä läpi vuoden. Ja toisekseen ihan vi..... sama miten muut ihmiset viettää vapaa-aikansa.
En minä Italiassa kävisi kodin ulkopuolella sen enempää kuin täälläkään. Minusta Suomi on ilmastoltaan paras ja kaikki vuodenajat on hienoja ja niissä on oma tunnelmansa. Mitä vuodenaikoja mahtaa olla Italiassa? Ei sillä että oikeesti niinnostaisi, en matkustele.
Mielenkiintoista olisi saada dataa siitäkin, miten tuo on laskettu. Onko mukana kaikki vanhukset, jotka ovat 24/7/365 kotona odotellen vain kotihoidon käyntejä? Kaikki etätyöläiset varmaankin on.
Sosiaaliset kontaktit on nykyisin aika usein somessa/etänä, mutta onko tämä hyvä vai huono juttu, on mielestäni makuasia. Somen kautta voi pitää yhteyttä niihinkin ihmisiin, joihin ilman somea ei pitäisi yhteyttä lainkaan.. Esim itselläni mm serkut, joita olen nähnyt viimeisen 20 vuoden aikana vain hautajaisissa. Enkä kaikkia niissäkään. En mä ennen somea pitänyt heihin mitään yhteyttä. On myös joitain kouluaikaisia kavereita sekä entisiä työkavereita, joihin yhteydenpito tapahtuu ainoastaan somen kautta. Jos somea ei olisi, ei olisi yhteydenpitoakaan.
Uskoisin kyllä, että me suomalaiset ollaan varsin hyvin kotona viihtyviä. Tai korkeintaan mökillä, jos sellaisen omistaa. Nykyisin ei ruokakaupassakaan tarvitse käydä joka päivä, koska on isot jääkaapit ja pakastimet. Onhan meillä jo ihan termikin kerran viikossa kauppareissun tekeville perheille: Prisma-perheet.
Jos kotona on mukavaa, miksi pitäisi ehdoin tahdoin lähteä kotoa pois? Kun pandemiarajoituksen maaliskuussa 2020 alkoi, rautakaupoilla yms alkoi mennä poikkeuksellisen hyvin, koska ihmiset alkoivat remontoida kotejana. Alkoivat tehdä kodeistaan entistä viihtyisämpiä. Miksi investoida rahaa ja vaivaa viihtyisään ympäristöön, jos on tarkoitus käydä siellä vain nukkumassa? Mutta on tosiaan erilaisia ihmisiä ja erilaisia elämäntilanteita. Jollain voi olla hyvinkin aktiivinen sosialainen elämä ja toisella ei juurikaan ystäviä ja kavereita tai sitten nämä asuvat niin kaukana, ettei kovin usein tule tavattua. Lisäksi sitten se, että jos on lapsia, niin ei olekaan lapsenvahteja, jotta voisi lähteä jonnekin kekkereihin. Mieli ehkä tekisi, mutta puuttuu ne tukiverkostot, jotka hoitaisivat lapsia sen aikaa. Raha on varmasti monella yksi syy, miksi ollaan kotona tai kotinurkilla.
Mä viihdyn oikein hyvin kotona. Noh, koiran kanssa tulee tietysti ulkoiltua. Eilen kävin siskoni kanssa lähiravintolassa syömässä ja sunnuntaina kävin isäni luona kahvilla. Kerran kuukaudessa käyn yhden ystäväni kanssa kauppakeskuksessa kahvilla. Samalla tulee hoidettua sellaiset ostokset, mitä ei tuosta lähikaupasta saa tai mitä ei viitsi netistäkään tilata. Kotona on ihan mukavaa. Kohta pitäisdi mennä nostelemaan puutarhakalusteet varastoon ja katsoa pihat talvikuntoon.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/