Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä mulla voi olla? Olen yhtäkkiä järkyttävän väsynyt ja vihainen

Vierailija
07.10.2024 |

Aivan valtaisa uupumus ja väsymys iski torstaina ja on jatkunut siitä saakka. En jaksa yhtään mitään ja nukahtelen. Ja epämääräinen huimaava olo. Ja olen kaikille vihainen, todella vihainen ilman erityistä syytä. Olen useammalle ihmiselle viikonloppuna karjunut pää punaisena vaikka muulloin en huuda vaan olen rauhallinen ihminen. Mikä minulla voi oikein olla? Help.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perheellinen 44 v nainen. Ap

Just tuossa iässä alkoi vastaava oireilu mulla ja ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta. Olin varma, että on joku aivokasvain tai ainakin verisuoni sanomassa poks mutta ehei, esivaihtarioireita ne olikin.

Ja ettet sinäkin epäilisi tekeväsi kuolemaa tai ainakin saavasi sydäriä niin mainitsen yhtenä itselleni täydellisen yllättävänä oireena paniikkihäiriön. Ei sillä, että olisi odottanut näiden raivokohtaustenkaan olevan tällaisia mutta sen sentään tiesin ennalta, että pinnaa voi kiristää kun on vaihtarit, mutta vasta tosiaan sitten joskus ehkä +55-vuotiaana eikä jo reilu nelikymppisenä. Nyt sitten lähempänä viiskymppistä on jo sitten riesana nivelkivut ja kaikkea muutakin mikä "vaihtarikattaukseen" kuuluu.

Itse en saa apua edes hormonikorvaushoidosta veritulppataipumukseni takia. Tai ei kai sitä pelkäksi taipumukseksi pidä vähätellä koska yksi tulppa on tullut koettua nuorena kiitos e-pillerien.

Vierailija
22/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin esivaihtarit iskivät äkkiä ja rajusti. Seuraile tilannetta ja koita olla karjumatta lähimmillenä tai töissä, oli muuten aika helvetin raskasta. Nykyään hormonikorvauksella kuuntelen tukka takana toista karjujaa.

Se on jännä kuinka murrosiän hormonimyrskyistä puhutaan ja puhuttiin jo 30 vuotta sitten, mutta eihän niistä voi ainakaan omalla kohdalla edes puhua samana päivänä kuin näistä esivaihdevuosioireista. Samalla tavallahan nämä hormonien sekoilusta ja muuttumisesta johtuu, mutta nämä on kyllä murrosikä potenssiin tuhat.

Lisänä vielä sitten tuo, että siinä missä murrosikäiseen suhtautuu suunnilleen kaikki ymmärryksellä niin samaa ei tosiaan saa osakseen vaihtarioireista kärsivä keski-ikäinen, vaan jos ei muuta niin tuntemuksia vähätellään tai sitten syyllistetään, että teit aikanaan sen tai tämän väärin koska EI MINULLAKAAN ole mitään oireita tai ainakin pidetään luulotautisena uhriutujana jonka oikkuilun takia kaikki kärsii. Toisaalta sen kyllä ymmärtää, koska eipä näiden oireiden voimakkuutta ja moninaisuutta osannut itsekkään kuvitella ennen kuin omalle kohdalle osui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oireilee esivaihtarit just tuolla tavalla kun kierto on sopivassa kohdassa. Kaikki nuo oireet täsmää plus on muutakin just yhtä mukavaa..

Ikä?

Olen 46-vuotias ja oireita on ollut reilun pari vuotta. 

Vierailija
24/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan klassinen esivaihdevuosien oire. Muita voivat olla huimaus, tinnitus, kuivat silmät, iho ja limakalvot, pms-oireiden paheneminen, runsaat tihentyvät vuodot, lihas- ja nivelkivut, jalkapohjien kipu ja kuumotus, unihäiriöt, muistihäiriö, ruuansulatusvaivat, virtsatietulehdukset, yskä, masennus, ahdistus, rytmihäiriöt, hiusten lähtö, lihaskato, lihominen ymsyms.

Hormonitasojen mittaaminen on hyödytöntä, koska esivaihdevuosien aikana hormonien määrä heittelehtii todella paljon. Hormonikorvaushoitoa saa kyllä hyvältä gynekologilta, vaikka kuukautiset olisi edelleen. Sitä kannattaa kokeilla ennen kuin tuhoaa elämänsä ja ihmissuhteensa. Estrogeenilla on paljon terveyttä suojaavia ominaisuuksia ja syöpäpelottelu perustuu virhetulkintaan. Enemmän haittaa on oireista ja siitä, että syö vaivoihin mielialalääkkeitä, kipulääkkeitä tmv.

Vierailija
25/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Minkälainen ihminen karjuu pää punaisena muille???

Minä. Ekan kerran ikinä nyt viikonloppuna. Enkä edes tiedä syytä miksi tein niin. Ap

Vielä järkyttävämpää on se, että et pysty hallitsemaan reaktioitasi. Äkkiä lääkäriin!

En pystykään. Ja järkyttävää on. Siksi pyydän neuvoja. Ap

Mun neuvo on, varaa aika gynelle, ja nimenomaan kokeneelle, vaihdevuosiasioihin erikoistuneelle. Et halua käydä läpi vääriä lääkityksiä tai vääriä diagnooseja, kuten mulle kävi - ei ole tarvetta unilääkkeille, verenpainelääkkeille eikä Propralille (rytmärilääke), kun ongelmien juurisyy löytyi. Ei ollut työstressiä, ei. Ja kullanarvoinen vi

Luinko just omat oireeni 😳

Mitä apuja sait?

t. 49v

Vierailija
26/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin esivaihtarit iskivät äkkiä ja rajusti. Seuraile tilannetta ja koita olla karjumatta lähimmillenä tai töissä, oli muuten aika helvetin raskasta. Nykyään hormonikorvauksella kuuntelen tukka takana toista karjujaa.

Se on jännä kuinka murrosiän hormonimyrskyistä puhutaan ja puhuttiin jo 30 vuotta sitten, mutta eihän niistä voi ainakaan omalla kohdalla edes puhua samana päivänä kuin näistä esivaihdevuosioireista. Samalla tavallahan nämä hormonien sekoilusta ja muuttumisesta johtuu, mutta nämä on kyllä murrosikä potenssiin tuhat.

Lisänä vielä sitten tuo, että siinä missä murrosikäiseen suhtautuu suunnilleen kaikki ymmärryksellä niin samaa ei tosiaan saa osakseen vaihtarioireista kärsivä keski-ikäinen, vaan jos ei muuta niin tuntemuksia vähätellään tai sitten syyllistetään, että teit aikanaan sen tai

Totta turiset. Mullakin oli hämärä mielikuva, että kuukautisten keskimääräinen loppumisikä on jossakin vähän viidenkympin paremmalla puolella, joten jotenki etäisesti ajattelin oireiden alkavan silloin, jos ovat alkaakseen, eikä kuin salama 43-vuotiaana. Mielikuvien "vähän jotain kuumia aaltoja" oli käytännössä kombo, joka olisi jatkuessaan tehnyt minusta työkyvyttömän pääasiassa nivelkipujen ja unettomuuden takia. (Kokeile muuten niveliin glukosamiinia, sitä ei oma elimistö enää tuota tietyssä iässä. Iso apu fyysisen työn tekijälle.) No, tosiaan, nyt neljävitosena olen seesteytynyt, kiitos Mirenan ja geelin, mutta ihan äkkiä se ei käynyt, ja onnistuinpa johdattamaan työterveyslääkärinkin harhaan tempoillessani yleisoireissa. Ei ollut halpaa, helppoa eikä edes hauskaa. Mies sanoi hajamielisenä jokin aika sitten, että olen nykyään paljon mukavampi ihminen, ja kutsuu estrogeenigeeliäni hempeysrasvaksi. Omasta puolestani, olen pahoillani muille aiheuttamastani mielipahasta, kiitollinen siitä, että apu löytyi, ja todellakin sitä mieltä, että tästä pitäisi edelleen puhua vielä paljon nykyistäkin enemmän. On ihan järjetöntä vaatia esim. täysiä työtehoja tilanteessa, jossa jo päivästä toiseen selviäminen voi olla kirjaimellisesti yhtä tuskaa.

Vierailija
27/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Minkälainen ihminen karjuu pää punaisena muille???

Minä. Ekan kerran ikinä nyt viikonloppuna. Enkä edes tiedä syytä miksi tein niin. Ap

Vielä järkyttävämpää on se, että et pysty hallitsemaan reaktioitasi. Äkkiä lääkäriin!

En pystykään. Ja järkyttävää on. Siksi pyydän neuvoja. Ap

Mun neuvo on, varaa aika gynelle, ja nimenomaan kokeneelle, vaihdevuosiasioihin erikoistuneelle. Et halua käydä läpi vääriä lääkityksiä tai vääriä diagnooseja, kuten mulle kävi - ei ole tarvetta unilääkkeille, verenpainelääkkeille eikä Propralille (rytmärilääke), kun ongelmien juurisyy löyt

Luinko just omat oireeni 😳

Mitä apuja sait?

t. 49v

Mulla oli vuoden verran yhdistelmäe-pillerit. Niiden aikana alkoivat ns läpäisyvuodot, eli vuosin verta 15-20 pv kuusta, syyksi paljastuivat ultrassa myoomat. Niiden rauhoittamiseksi nyt on Mirena ja sen kaverina estrogeenigeeli. Kuukautiset mulla on edelleen nyt 45-v, kierukasta huolimatta, omalla 22 päivän rytmillä, vain paljon lyhyemmät ja niukemmat kuin luomut. (Koputan puuta että jatkossakin), muut oireet ovat poissa. Niveliin syön glukosamiinia, niin lonkkiin ei satu vuoron 12000 askelta.

Vierailija
28/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea diagnoosi: laiskuus 

Vierailija
29/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei hormonit liity, voi olla myös uniapnea.

Vierailija
30/32 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ei saa käyttää estrogeenia? Pitääkö vaan raivota

Vierailija
31/32 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta glukosamiini-muistutuksesta! Jotenkin se oli mielessä niiden hankkiminen ja kokeilu olisiko niistä apua kun etenkin lonkat ja nilkat juimii, mutta kappas että johonkin sekin ajatus sitten jäi.

Mikähän auttaisi tähän "sumuisuuteen"..?

Vierailija
32/32 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevyodet