Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ventovieraan ihmisen kotona kuin omassa kodissasi?

Vierailija
06.10.2024 |

Tätä mietin, kun ystäväni toi miesystävänsä näytille tänään. Ensinnäkin kumpikin jätti kätensä pesemättä tullessaan sisälle. Vasta kehotuksesta pesivät käpälänsä. Olen kuvitellut että kaikki edes etäisesti sivistyneet ihmiset pesevät kätensä tullessaan ulkoa sisälle, etenkin kun eivät tule omaan kotiinsa.

Toiseksi tämä nuori mies harppasi toistuvasti sohvalle istumaan selkänojan yli. Siis astui ensin toisella jalalla sohvatyynyjen päälle, sitten toisella jalalla kevyesti selkänojalle ja sohvatyynyjen kautta lattialle. Olen varmaan aika niuho, mutta onhan se ällöttävää. Lisäksi lopksi istui jalat pitkänä sohvalla ja siirsi varpaillaan kaukosäätimen pois tieltä.

Lähtiessään mies keräsi roskansa (karkki- ja keksipapereita) pöydältä ja tunki ne syvälle bioroskikseen. Roskiksia on kaapissa 3 kpl ja vain bioroskiksessa on biopussi. Virheitä toki sattuu, mutta itselläni on tapana kysyä miten roskat lajitellaan.

Onko tämä ihan normaalia nykyään?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että tämä on normaalia nykyään. Toisen kodin sääntöjä ei kunnioiteta. Siksi luonani käy harvoin vieraita. Minua ällöttää kun ihmiset lampsivat ulkokengissä pitkin huushollia niin että jokapaikassa on mustia kengänjälkiä. Käsiä ei tosiaankaan pestä ja roskia tungetaan ihan mihin sattuu. Hyvät käytöstavatkin puuttuvat.

Tuo on toinen iso ihmetyksen aihe. Etenkin miehen kaverit vaeltavat kodissamme kengät jalassa. Tulevat siis tervehtimään ja vaihtamaan kuulumiset ennen kuin ottavat kengät pois. Ei kuulu mielestäni Suomessa tapoihin.

Ap

Siis yök, sukkasillaanko sä haluat niiden teillä kulkevan? Kas kun ei paljain jaloin

Käytetäänkö teillä kenkiä sisällä?

Vierailija
22/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Riisun itseni alastomaksi. Istun sohvalle ja laitan jalat pöydälle.👵

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kodista. Monella suomalaisella on niin kolkot tai täydet kodit ettei niissä viihdy vaikka olisi kuinka tuttu. Toisilla on taas sisustettu lämmöllä ja ajatuksella, jolloin heillä on helppo viihtyä. 

Käsien peseminen ei minusta liity tähän, kyllähän ne kuuluu omassakin kodissa pestä. Tuo sohvapointti meni minulta ohi, kävelläänkö teillä kengät jalassa? 

Niin, en nyt puhunut viihtymisestä vaan käyttäytymisestä.

Ei kuljeta kengät jalassa, mutta mun mielestä on outoa kiipeillä sohvilla kuin apina ja sotkea tyynyt mennessään. 

Ap

Olla kuin kotonaan viittaa yleensä nimenomaan viihtymiseen, ei käytöstapojen unohtamiseen. Se, että kädet pestään sisään tultaessa liittyy hygieniaan, ei sosiaalisesti sovinna

Olla kuin kotonaan tarkoittaa sitä että on kuin kotonaan, eli ei esim. noudata käsihygieniaa ja kiipeilee sohvilla. Jos siis sellainen on omassa kodissa tapana. Eivät kaikki viihdy kotonaan.

Ja kyllä, käsihygienian ylläpito on nimenomaan hyvä käytöstapa ja sosiaalisesti sovinnaista käytöstä.

Ap

Vierailija
24/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona-aikaan pestiin käsiä tai silloin kun perheessä oli vauva. Ehkä flunssakaudella. Mutta ei muuten. Täytyy olla joki hygienifriikki, jos olettaa, että kaikki vieraat pesee kätensä kotiin tullessa!

Siis oikeastiko on ihan yleisesti tapana mennä paskaisilla käsillä kahvipöytään? Hullu ajatus.

Ap

Vierailija
25/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku muu kuin hoito- tai huoltohenkilökunta olisi ventovieraan ihmisen asunnossa?

Vierailija
26/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku muu kuin hoito- tai huoltohenkilökunta olisi ventovieraan ihmisen asunnossa?

Koska ystäväni halusi minun tapaavan uuden kumppaninsa. 

Olen itsekin ollut monesti kutsuttuna ventovieraan ihmisen kotiin. Nuorempana tosin useammin, mutta viime vappuna viimeksi.

Ap

Vierailija
27/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat käyvät käsipesulla ennen kuin siirrymme kahville. Eivät rötkötä pitkin sohvia, vaan istuvat ihan tavallisesti. 

Vierailija
28/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kehotetaan olemaan kuin kotonaan, niin heittäydy sohvalle makaamaan ja alan selata tätä palstaa.

Vierailija
29/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraat käyvät käsipesulla ennen kuin siirrymme kahville. Eivät rötkötä pitkin sohvia, vaan istuvat ihan tavallisesti. 

Tätä minäkin ehkä odotin. Omituinen kokemus.

Ap

Vierailija
30/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä välttämättä pese käsiä heti mennessäni kylään, tuntuisi jotenkin oudolta kadota heti saavuttuaan käsipesulle jos on tullut vaikka autolla suoraan kotoa... Ja sitten se vaan unohtuu siinä höpötellessä. Yleensä ennen pöytään menemistä kyllä tulee mieleen ja sanon että hei mäpä käyn nopee pesemässä kädet. 

Vierailija
31/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kehotetaan olemaan kuin kotonaan, niin heittäydy sohvalle makaamaan ja alan selata tätä palstaa.

Joo, ja jääkaapista haet evääksi sen minkä irti saat.

Ap

Vierailija
32/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

heittäydyn*

Vierailija
33/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aikaan pestiin käsiä tai silloin kun perheessä oli vauva. Ehkä flunssakaudella. Mutta ei muuten. Täytyy olla joki hygienifriikki, jos olettaa, että kaikki vieraat pesee kätensä kotiin tullessa!

Siis oikeastiko on ihan yleisesti tapana mennä paskaisilla käsillä kahvipöytään? Hullu ajatus.

Ap

No, et sinä mistään kahvipöydästä puhunut! Vaan siitä, että vieraiden pitäisi ensimmäiseksi ovesta tultuaan mennä pesemään käsiään!!

Vierailija
34/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä välttämättä pese käsiä heti mennessäni kylään, tuntuisi jotenkin oudolta kadota heti saavuttuaan käsipesulle jos on tullut vaikka autolla suoraan kotoa... Ja sitten se vaan unohtuu siinä höpötellessä. Yleensä ennen pöytään menemistä kyllä tulee mieleen ja sanon että hei mäpä käyn nopee pesemässä kädet. 

Miksei voi sanoa että käyn pesemässä kädet? Ei tarvitse kadota mihinkään. Onneksi sentään ennen tarjottaviin koskemista tajuat käydä pesulla.

Ap

Vierailija
35/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että tämä on normaalia nykyään. Toisen kodin sääntöjä ei kunnioiteta. Siksi luonani käy harvoin vieraita. Minua ällöttää kun ihmiset lampsivat ulkokengissä pitkin huushollia niin että jokapaikassa on mustia kengänjälkiä. Käsiä ei tosiaankaan pestä ja roskia tungetaan ihan mihin sattuu. Hyvät käytöstavatkin puuttuvat.

Tuo on toinen iso ihmetyksen aihe. Etenkin miehen kaverit vaeltavat kodissamme kengät jalassa. Tulevat siis tervehtimään ja vaihtamaan kuulumiset ennen kuin ottavat kengät pois. Ei kuulu mielestäni Suomessa tapoihin.

Ap

Siis yök, sukkasillaanko sä haluat niiden teillä kulkevan? Kas kun ei paljain jaloin

Käytetäänkö teillä kenkiä sisällä?

Kyllä käytetään. Omalla väellä on kotikengät erikseen, mutta kyllä vieraat pitävät kengät jalassa kylään tullessaan. Ei kukaan halua toisen sukkamehuja haistella.

Terveisiä Suomen ulkopuolelta.

Vierailija
36/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja jääkaapista haet evääksi sen minkä irti saat.

Ap

No en. En minä kotonakaan sohvalla syö.

Vierailija
37/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muusta kuin käsipesusta: Ei ole ok rötvätä toisen luona kuvailemallasi tavalla, kun ei olla läheisiä. Huonotapainen äijä.

Vierailija
38/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, et sinä mistään kahvipöydästä puhunut! Vaan siitä, että vieraiden pitäisi ensimmäiseksi ovesta tultuaan mennä pesemään käsiään!!

Totta hemmetissä kädet pestään sisälle tultaessa. Ihan perusjuttuja.

Ap

Vierailija
39/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ystäväni halusi minun tapaavan uuden kumppaninsa. 

Olen itsekin ollut monesti kutsuttuna ventovieraan ihmisen kotiin. Nuorempana tosin useammin, mutta viime vappuna viimeksi.

Ap

Puoli vuotta sitten sinut kutsuttiin viimeksi jonnekin? Vappubileisiin ilmeisesti? Taitaa olla aika hiljaista? Viesteistäsi voi kyllä päätellä, että et ole niitä ihan halutuimpia vieraita itsekään! Sinuna ehkä olisin onnellinen, jos joku suostuu edes kerran käymään sinun luonasi.

Vierailija
40/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muusta kuin käsipesusta: Ei ole ok rötvätä toisen luona kuvailemallasi tavalla, kun ei olla läheisiä. Huonotapainen äijä.

Kiitos tästä. Ilmeisesti harva ymmärtää mitä kummastelen. Rötvääminen on hyvä sana. Sanoisin että rötvääminen on ok vaikka lapsuudenkodissa tai hyvän ystävän tai puolison luona. Ei tuntemattoman ihmisen kotona.

Ap