Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ventovieraan ihmisen kotona kuin omassa kodissasi?

Vierailija
06.10.2024 |

Tätä mietin, kun ystäväni toi miesystävänsä näytille tänään. Ensinnäkin kumpikin jätti kätensä pesemättä tullessaan sisälle. Vasta kehotuksesta pesivät käpälänsä. Olen kuvitellut että kaikki edes etäisesti sivistyneet ihmiset pesevät kätensä tullessaan ulkoa sisälle, etenkin kun eivät tule omaan kotiinsa.

Toiseksi tämä nuori mies harppasi toistuvasti sohvalle istumaan selkänojan yli. Siis astui ensin toisella jalalla sohvatyynyjen päälle, sitten toisella jalalla kevyesti selkänojalle ja sohvatyynyjen kautta lattialle. Olen varmaan aika niuho, mutta onhan se ällöttävää. Lisäksi lopksi istui jalat pitkänä sohvalla ja siirsi varpaillaan kaukosäätimen pois tieltä.

Lähtiessään mies keräsi roskansa (karkki- ja keksipapereita) pöydältä ja tunki ne syvälle bioroskikseen. Roskiksia on kaapissa 3 kpl ja vain bioroskiksessa on biopussi. Virheitä toki sattuu, mutta itselläni on tapana kysyä miten roskat lajitellaan.

Onko tämä ihan normaalia nykyään?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että tämä on normaalia nykyään. Toisen kodin sääntöjä ei kunnioiteta. Siksi luonani käy harvoin vieraita. Minua ällöttää kun ihmiset lampsivat ulkokengissä pitkin huushollia niin että jokapaikassa on mustia kengänjälkiä. Käsiä ei tosiaankaan pestä ja roskia tungetaan ihan mihin sattuu. Hyvät käytöstavatkin puuttuvat.

Tuo on toinen iso ihmetyksen aihe. Etenkin miehen kaverit vaeltavat kodissamme kengät jalassa. Tulevat siis tervehtimään ja vaihtamaan kuulumiset ennen kuin ottavat kengät pois. Ei kuulu mielestäni Suomessa tapoihin.

Ap

Ettekö te pöljät oikeasti saa suutanne auki?

Vierailija
42/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä vaan pese käsiäni mennessäni kylään, eikä minunkaan vieraani, ellei heillä ole muuta asiaa vessaan. Vielä ollaan kaikki hengissä.

Hyi ällötys. Minä kyllä sanon asiasta. Monet kyllä pesevät ihan pyytämättä onneksi.

Ap

Mitä pöpöjä on ovikellossasi? Se kun on ainoa kotini ulkopuolinen asia, johon kosken ennen kuin tulen luoksesi. Miksi et desinfioi sitä, jos se on niin likainen, että siitä saa taudin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku muu kuin hoito- tai huoltohenkilökunta olisi ventovieraan ihmisen asunnossa?

Koska ystäväni halusi minun tapaavan uuden kumppaninsa. 

Olen itsekin ollut monesti kutsuttuna ventovieraan ihmisen kotiin. Nuorempana tosin useammin, mutta viime vappuna viimeksi.

Ap

Puoli vuotta sitten sinut kutsuttiin viimeksi jonnekin? Vappubileisiin ilmeisesti? Taitaa olla aika hiljaista? Viesteistäsi voi kyllä päätellä, että et ole niitä ihan halutuimpia vieraita itsekään! Sinuna ehkä olisin onnellinen, jos joku suostuu edes kerran käymään sinun luonasi.

Ei, vaan puoli vuotta sitten minut kutsuttiin viimeksi ventovieraan ihmisen luokse juhlimaan. Useimmiten kutsutaan kaverin ja tuttavan kotiin.

Ap

Vierailija
44/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että tämä on normaalia nykyään. Toisen kodin sääntöjä ei kunnioiteta. Siksi luonani käy harvoin vieraita. Minua ällöttää kun ihmiset lampsivat ulkokengissä pitkin huushollia niin että jokapaikassa on mustia kengänjälkiä. Käsiä ei tosiaankaan pestä ja roskia tungetaan ihan mihin sattuu. Hyvät käytöstavatkin puuttuvat.

Minä haluan nähdä ihmisiä ulkona. Perinteisten kahvitteluiden jne aika on ohi. Enkä todellakaan halua mennä toiseenkaan koteihin kyläilemään, koska osa ottaa tarjoilut liiankin tosissaan ja kohdalleni on sattunut sellainenkin kyläänkutsuja, jonka perheen pizzat päädyin maksamaan sen jälkeen kun he olivat ne tilanneet ja heillä ei ollut varaa maksaa omia pizzojaan.

Eikä se tapaaminen ole välttämättä edes rahasta kiinni. Minulle riittää se, että vaikka istutaan puistonpenkillä turisemassa ja juodaan kaupasta otettuja juomia (alkoholi ei ole minulle välttämättömyys missään tilanteessa). Arvostan sitä, että toinen sanoo suoraan olevansa PA. Nykyaikana ei kukaan tule kymmenien kilometrien päästä pyörällä tai hiihtäen kylään. Siten ei ole mikään välttämättömyys tarjota mitään vesilasillista kummempaa jos toinen ei tahdo. Itse en edes pidän kahvista. Voin vaikka tuoda mukanani omat teepussini jos niin pyydetään tekemään.

Vierailija
45/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on toinen iso ihmetyksen aihe. Etenkin miehen kaverit vaeltavat kodissamme kengät jalassa. Tulevat siis tervehtimään ja vaihtamaan kuulumiset ennen kuin ottavat kengät pois. Ei kuulu mielestäni Suomessa tapoihin.

Ap

Ettekö te pöljät oikeasti saa suutanne auki?

Saan kyllä yleensä. Tässä sohvatyynyntallojan tapauksessa menin jotenkin sanattomaksi.

Ap

Vierailija
46/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän sisällä sandaaleita, koska olen huomannut, että viileä lattia tekee jalkoihin kipua.

Vierailija
47/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä vaan pese käsiäni mennessäni kylään, eikä minunkaan vieraani, ellei heillä ole muuta asiaa vessaan. Vielä ollaan kaikki hengissä.

Hyi ällötys. Minä kyllä sanon asiasta. Monet kyllä pesevät ihan pyytämättä onneksi.

Ap

Mitä pöpöjä on ovikellossasi? Se kun on ainoa kotini ulkopuolinen asia, johon kosken ennen kuin tulen luoksesi. Miksi et desinfioi sitä, jos se on niin likainen, että siitä saa taudin.

Kosket kyllä todennäköisesti myös hissin kahvaan ja nappuloihin. Tai ainakin valtaosa koskee, kun asumme 6. kerroksessa.

En ole ottanut ovikellosta pyyhkäisynäytettä.

Ap

Vierailija
48/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä välttämättä pese käsiä heti mennessäni kylään, tuntuisi jotenkin oudolta kadota heti saavuttuaan käsipesulle jos on tullut vaikka autolla suoraan kotoa... Ja sitten se vaan unohtuu siinä höpötellessä. Yleensä ennen pöytään menemistä kyllä tulee mieleen ja sanon että hei mäpä käyn nopee pesemässä kädet. 

Miksei voi sanoa että käyn pesemässä kädet? Ei tarvitse kadota mihinkään. Onneksi sentään ennen tarjottaviin koskemista tajuat käydä pesulla.

Ap

Koska opin lapsena semmoiseen, että kylään mennessä tervehditään ja jutellaan ja vieraat ohjataan siinä samalla yleensä peremmälle. En muista, että lapsuudessani oltaisiin käyty kylässä heti alkuun käsipesulla jos esimerkiksi isoäitini kanssa mentiin naapuriin kahville. 

Korona-aikana kulttuuri toki muuttui. Mutta ei se käsipesu ole edelleenkään ensimmäisenä mielessäni kun jonkun eteisessä seison, ellei kyseessä ole joku infektioriskikoti.

Vierailija
49/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon kanssa mentiin tutustumaan uusiin naapureihin. Pyysivät sisälle ja olohuoneeseen mentiin. Talon emäntä sanoi, että menee keittämään kahvit ja sanoi "olkaa kuin kotonanne". Vaimo rupesi siinä sitten munaa imemään ja sittten ruvettiin anaaliyhdyntään. Heteken päästä emäntä tuli takaisin ja alkoi kiljumaan. Lähdettiin pois. Ei ole edes tervehtinyt tuon jälkeen. Ollaan vähän ihmetelty mikä sille tuli?

Vierailija
50/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä sinä sen tiedät, etteikö sitä ole desinfioitu? Eihän siihen mene yhtään sen pitempää aikaa kuin vessanpöntön nupin desinfiointiin. Pidän käsittämättömänä sitä, kuinka suomalaiset taantuvat pahimman korona-ajan jälkeen entisiin rähmäkäpälä-tapoihinsa. On ihan peruskohteliaisuutta pestä kätensä kun menee jonkun luokse. Mielestäni asiasta saa kyllä huomauttaa jos toinen ei tajua asiaa itse. Sitä vartenhan on vieraalle laitettu puhdas pyyhe ja muutenkin lavuaari pesty ja hana desinfioitu puhtaaksi.

Vierailija
51/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä välttämättä pese käsiä heti mennessäni kylään, tuntuisi jotenkin oudolta kadota heti saavuttuaan käsipesulle jos on tullut vaikka autolla suoraan kotoa... Ja sitten se vaan unohtuu siinä höpötellessä. Yleensä ennen pöytään menemistä kyllä tulee mieleen ja sanon että hei mäpä käyn nopee pesemässä kädet. 

Miksei voi sanoa että käyn pesemässä kädet? Ei tarvitse kadota mihinkään. Onneksi sentään ennen tarjottaviin koskemista tajuat käydä pesulla.

Ap

Koska opin lapsena semmoiseen, että kylään mennessä tervehditään ja jutellaan ja vieraat ohjataan siinä samalla yleensä peremmälle. En muista, että lapsuudessani oltaisiin käyty kylässä heti alkuun käsipesulla jos esimerkiksi isoäitini kanssa mentiin naapuriin kahville.&n

Ai. Minulla on. Kuten myös se että otan kengät pois, vien jotain tarjottavaa mukanani, kerään roskani enkä kiipeille sukkasillani pisin sohvia. Automaatioita.

Ap

Vierailija
52/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraissa voi mennä pesemään käsiään, koska toisten kylppäriin ei saa mennä erikseen lupaa pyytämättä ja on törkeää pyytää tuollaista vessalupaa heti sisään tullessa - ihan kuin ei olisikaan tullut ihmisiä tapaamaan vaan vain kuselle.

Oletko romaani?

Vierailija
53/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kehotetaan olemaan kuin kotonaan, niin heittäydy sohvalle makaamaan ja alan selata tätä palstaa.

Joo, ja jääkaapista haet evääksi sen minkä irti saat.

Ap

Meillä kävi kerran puolisoni kaverin mukana nuori nainen, joka käveli jääkaapille ja valitteli tarvivansa suolaista voileipää kun krapula painaa niin kovasti päälle. Suhde ei ilmeisesti jatkunut kovinkaan pitkään, koska tämä kaveri itse osaa kyllä sisäsiistimpiin ihmisen käytöstavat.

Vierailija
54/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kehotetaan olemaan kuin kotonaan, niin heittäydy sohvalle makaamaan ja alan selata tätä palstaa.

Ap

Meillä kävi kerran puolisoni kaverin mukana nuori nainen, joka käveli jääkaapille ja valitteli tarvivansa suolaista voileipää kun krapula painaa niin kovasti päälle. Suhde ei ilmeisesti jatkunut kovinkaan pitkään, koska tämä kaveri itse osaa kyllä sisäsiistimpiin ihmisen käytöstavat.

Huh. Kaikenlaisia siis löytyy. :D Uskomatonta.

Ap

Vierailija
55/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään roskaa tai kulje kengät jalassa toisen kotona, vaikka käsienpesu ei olekaan ekana mielessä kun jonnekin saavun. Se että joku on yhdessä asiassa tottunut erilaiseen tapaan kuin sinä, ei tarkoita että ihminen on täysi barbaari :D 

Ja niin kuin sanoin, viime vuosina tapakulttuuri on tässä muuttunut. 

Minusta on myös ihan ok sanoa saapuville vieraille, että "tässä on muuten kylppäri, haluutte varmaan pestä kädet" tai jotain vastaavaa, jos eivät itse ajattele asiaa. Jos on useampia vieraita niin siitä tulee semmonen ketjureaktio että hei minäpä käyn myös. 

Vierailija
56/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään roskaa tai kulje kengät jalassa toisen kotona, vaikka käsienpesu ei olekaan ekana mielessä kun jonnekin saavun. Se että joku on yhdessä asiassa tottunut erilaiseen tapaan kuin sinä, ei tarkoita että ihminen on täysi barbaari :D 

Ja niin kuin sanoin, viime vuosina tapakulttuuri on tässä muuttunut. 

Minusta on myös ihan ok sanoa saapuville vieraille, että "tässä on muuten kylppäri, haluutte varmaan pestä kädet" tai jotain vastaavaa, jos eivät itse ajattele asiaa. Jos on useampia vieraita niin siitä tulee semmonen ketjureaktio että hei minäpä käyn myös. 

En pidä ketään täytenä barbaarina, kunhan ihmettelen hyvin erilaista suhtautumista toisen kotiin. Ja kehotan kyllä aina vieraita pesemään kätensä, ellei sitä tehdä oma-aloitteisesti.

Ap

Vierailija
57/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Apua. Mä tein tän joskus kyselemättä kännissä exän kaverin luona 🤦 aika paljon nolotti.

Mutta jos on nälkä niin sit on nälkä.

Vierailija
58/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraissa voi mennä pesemään käsiään, koska toisten kylppäriin ei saa mennä erikseen lupaa pyytämättä ja on törkeää pyytää tuollaista vessalupaa heti sisään tullessa - ihan kuin ei olisikaan tullut ihmisiä tapaamaan vaan vain kuselle.

Oletko romaani?

Jos et aiemmin tiennyt niin romaneilla ovat todella tiukat hygieniasäännöt. He pitävät todella epäkohteliaana jos vieras ei heti ensimmäisenä pese käsiään ja vasta sitten mene seurustelemaan muiden kanssa. Erityisen sikamaista on heidän mielestään jos itseään vanhemman seuraan edes samaan huoneeseen änkeää pesemättömin käsin. 

Romaneilla hygieniakoodisto on perimätiedosta muodostunutta perinnettä, joka on pitänyt heidät terveinä etenkin ennenvanhaan. Hehän heittävät lattialle pudonneet ruoat kompostiin ja ovat todella tarkkoja siitä, etteivät lapset pudottele astioitaan ja aterimiaan lattialle. Perinteisesti nekin pitäisi laittaa roskiin ja kierrätykseen. Tuntemani romanirouva sanoi, että luottaa kyllä astianpesukoneeseen ja sen teho-ohjelmaan.

Hän myönsi toki, ettei kerro asiasta vanhemmilleen ja ottaa mukaansa kompostoituvat kertakäyttöaterimet lapsilleen kun menevät vanhempiensa ikäluokan ja sitä vanhempien ihmisten luokse kylään ja lapset syövät. Yksi suuri ero meidän ja heidän lastenkasvatuksessaan on: heillä ei tule kuuloonkaan, että lapset vaeltaisivat sisällä kuljettaen syötävää sinne sun tänne. Pitää syödä pöydässä. Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan.

Vierailija
59/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Apua. Mä tein tän joskus kyselemättä kännissä exän kaverin luona 🤦 aika paljon nolotti.

Mutta jos on nälkä niin sit on nälkä.

No etkö osaa pyytää syötävää? Ei toisen jääkaapille mennä omin luvin tonkimaan.

Vierailija
60/103 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän sisällä sandaaleita, koska olen huomannut, että viileä lattia tekee jalkoihin kipua.

Vai niin.