Mikä on varmasti totta?
Minkä asian tiede pystyy todistamaan täysin varmasti?
Kommentit (10)
Ajattelen, siis olen. Teistä muista ja tästä ympäröivästä maailmasta en ole niin varma.
Matematiikan ja logiikan alueella on tuhansittain todistettuja asioita.
Ilman tiedettäkin täysin varma juttu: kaikki elollinen kuolee joskus.
Aina pitää olettaa jotain. Esim. jos A on totta ja A:sta seuraa B, voidaksemme olettaa että B on totta, pitää meidän myös olettaa että siitä että A on totta ja että A:sta seuraa B, seuraa se että myös B on totta. Asia erikseen on vielä se että onko A totta, ja että seuraako A:sta todella B.
Varmin asia mitä minä tiedän on luonnolliset luvut. Jossei oikein oleteta mitään ei voida oikein mielenkiintoista sanoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää olettaa jotain. Esim. jos A on totta ja A:sta seuraa B, voidaksemme olettaa että B on totta, pitää meidän myös olettaa että siitä että A on totta ja että A:sta seuraa B, seuraa se että myös B on totta. Asia erikseen on vielä se että onko A totta, ja että seuraako A:sta todella B.
Varmin asia mitä minä tiedän on luonnolliset luvut. Jossei oikein oleteta mitään ei voida oikein mielenkiintoista sanoakaan.
Ensimmäinen aksiooma on sellainen että sitä ei voi todistaa. Se kuuluu: On olemassa yksi.
Kaikki on totta mitä voin aistia tässä maailmassa. Sen lisäksi uskon että on myös näkymätön maailma, yhtä todellinen. Emme vain vielä saa nähdä sitä. Tekoäly sorvaa meille feikkimaailmaa ja siinä emme enää voi tietää mikä on todellista. Iso osa netissä olevasta kuva- ja videomateriaalista on feikkiä, joten emme voi tietää mikä netissä on totta.
Totta ollaan minä ja sinä, luonto. Vai onko jo sellaisia robotti-ihmisiä joista ei erota onko robotti vai ihminen?
Tiede ei pysty todistamaan mitään. Edes matematiikalla ei pystytä todistamaan kaikkea matematiikassa. Tiede on vain paras tulkinta todellisuudesta havaintojen pohjalta.
Vanha kansanviisaus joka on totta: Jos vappuna harakka hyppii katolla lumessa, lunta on maassakin
Ainoa varma asia on epävarma.