Paljonko 6200e bruttopalkasta pitäisi jäädä säästöön
Palkkani on 6200e ja nettona noin 3700e. Paljoko pitäisi jäädä säästöön kun ei ole lainaa ja oma asunto ? Työmatkoihin ei mene rahaa kun teen etätyötä ja työterveyshuolto ei maksa mitään. Lääkkeitä ei ole. Lapset on jo muuttaneet kotoa.
Kommentit (50)
Minulla jäisi 3700 euron nettotuloista nykyisillä menoilal säästöön 2200 e.
Olet siinä tilanteessa että säästöön jää juuri sen verran kuin haluat. Ei lainoja eikä elätettäviä. Muutoinkin kustannukset pakolliset kustannukset olemattomat. Ei ole mitään pitäisi jäädä määrää olemassa. Itselläni lainan päätyttyä se osuus alkoi mennä lisää sijoituksiin. Sitä ennen vähemmän ja siitä hetkestä enemmän. Me puolison kanssa maksamme menot puoliksi joten kustannukset ovat maltillisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos itteeni vertaan niin sulle pitäis jäädä 2900 e säästöön. Ite elelen 800 eurolla per kuukausi.
Oletkos taas se jolla velaton omakotitalo johon ei mene euroakaan kuukaudessa?
Mihin enää säästät jos lainaakaan ei enää ole. Matkustat, käyt syömässä ystävien kanssa. Ostat jotain itsellesi tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yritysarkkitehti? Ja millaista asiantuntemusta kun onhan kaikissa töissä jotain asiantuntemusta
Yritysarkkitehti (Enterprise Architect) on ammattilainen, joka vastaa organisaation kokonaisarkkitehtuurin suunnittelusta, kehittämisestä ja hallinnasta. Hänen tehtävänään on varmistaa, että liiketoiminnan ja tietotekniikan tarpeet ja tavoitteet ovat yhdenmukaisia ja tukevat toisiaan. Yritysarkkitehti toimii usein tulkkina liiketoimintajohdon ja teknologian kehittäjien välillä, ja hänen on osattava esittää ja perustella mallinnukset ja analyysit siten, että ne ovat helposti liiketoimintajohdon omaksuttavissa ja hyödynnettävissä päätöksenteon tukena.
Ei sitten ihmekään kun yritykset ei pysy pystyssä kun arkkitehti tuommoisia puuhastelee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itteeni vertaan niin sulle pitäis jäädä 2900 e säästöön. Ite elelen 800 eurolla per kuukausi.
Oletkos taas se jolla velaton omakotitalo johon ei mene euroakaan kuukaudessa?
Velaton rivari ja kyllä asuminen maksaa.
Mulla netto 4000€. Olen budjetoinut menoihin 1500€ eli säästöön jää 2500€/kk. Toteutunut ka kulutus taitaa olla noin 1300€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3700 netosta pitäis jäädä ainakin 2000 säästöön. Minun netto on 2400. Asun tosi halvalla. Olen asunut tässä yksiössä 15 vuotta. Säästöön jää 1000 euroa kk Ostin asunnon siis tämän yksiön 45000 eurolla v 2015. Lainaa en ottanut vaan ostin käteisellä. Laitoin remonttiin 10000 euroa, remontoin itse lähes koko asunnon.
Hmmm, oma nettopalkkani on 5.000+, mutta ei siitä juuri säästöön jää. En esim ymmärrä, miksi pitäisi asua tosi halvalla. Koti ja perhe ovat minulle tärkeintä tässä elämässä. Mihin säästät?
Miksi pitäisi maksaa asumisesta paljon, kun saa vähemmälläkin? Ihan sellaisia alkeellisia oman talouden hallintaan liittyviä asioista.
Itselläni nettopalkka on puolet vähemmän ja siitä jää puolet säästöihin ja sijoittamiseen kuukausittain eri pituiseksi ajaksi ennakoiden tulevia hankintoja. Mistään emme jää paitsi ja voimme tarvittaessa hankkia, mitä tarvitsemme.
Koti ja perhe ovat hyviä arvoja, mutta rahalla ei voi läsnäoloa.
Säästämme meillä esim. yhteisiin matkoihin, yllättäviin hankintoihin, erilaisiin talouden vuosimaksuihin (vakuutukset, harrastukset, bussiliput) sekä pidemmälle ajalle useiden vuosikymmenien päähän oletuksena, ettei tulot tule olemaan aina samat.
-eri
Eihän tommoisesta duunarikastin jämäliksasta mitään tarvitse, voikaan jäädä säästöön. PYH !