Mummo "haukkuu" lastenlasten kuvat
Joo taisin nyt vihdoin oppia että viimeinen kerta kun annetaan mummolle lasten koulu/päiväkotikuvia. Hän löytää niistä aina virheitä ja sanoo ne ääneen. Outo ilme, mikä varjo tässä on kasvoilla, ei näytä itseltään, vaatteet ei sovi kun on liian lapselliset tai aikuismaiset (?), no kai voin tämän kuvan ottaa vaikka en tästä oikein Maijaa tunnista...
Mikä tuollaista ihmistä vaivaa?!
Kommentit (76)
Appeni tapa puhua.
Haukkuu aina ihan kaiken ja lopun aikaa jauhaa, miten lupsakka ja rento ihminen hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaivakaapa omat tarha/koulukuvat, yksin ja ryhmäkuvat esiin. Ovatko ne kaikki hyviä, onko kuvaaja onnistunut?
Kuvan arvostelu ei aina tarkoita kohteen arvostelua. Maisemakin on kaunis vaikka kuvaajan kuva on mikä sattuu olemaan.
Jos arvostelet lapsen ulkonäköä, ilmettä tai vaatteita, niin arvostelet lasta. Pidä suusi kiinni, jos ei ole positiivista sanottavaa. Kiitä kuvista ja ole hiljaa. Jos kuvat tuodaan isovanhemmalle, niin oletus on, että perhe pitää niitä itse hyvinä. Tuskin kukaan kehittää varta vasten mummolle kuvaa, jos pitää sitä huonona. Juuri tilasin omien lasteni koulukuvia. Kahden lapsen kuvat (luokkakuvat, yksittäiskuvat, kaveri- ja sisaruskuvat) maksoivat 140 euroa. Eli ei ihan ilmaista lystiä.
Kun saat lastesibryhmäkuvan takuuvarmasti arvostelet kuvasta lapsesi luokkakaverien vaatteet, ilmeet, lihavuuden ja sit pyörität silmiäsi: saahan sitä nyt totuuden sanoa.
Luokkakuvat on kulloinkin tärkeitä, niitä pyörii lasten vanhat ja neljän lapsenlapsen tarha/luokkakuvat kaapissa . Ne menettää merkityksensä ja rakkaampia muistoja minulle on muissa jutuissa heistä otetut kuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti jaksan ihmetellä netissä viihtyvien ajatusmaailmaa ja mielenterveyttä. Minua kiehtoo jotenkin noin valtavat äiti/mummovihat. Onko se tosiaan nyt tullut ainoiden lasten myötä muotiin, ainoat lapset odottavat äidiltään ja mummoiltaan ja anopeiltaan paljon enemmän kuin mitä itse olen nähnyt tai miten olisi mieleen tullut aikuisena kiukutella lasten mummoille.
Meillä isovanhempi soittelee tappouhkauksia ja on väkivaltainen. Käyttäytyy uhkaavasti jopa pikkuvauvaa kohtaan. En koe tekeväni väärin, vaikkemme juuri tapaile. Että moralisoi ihan rauhassa, ei kiinnosta.
Taisin kirjoittaa että vauvalla suurin kirjoittajaryhmä on ei niin tavalliset ihmiset. Moni kertoo mitä on saanut perimässään, niinpä. Katso äitiä, näet tyttären.
En ole sukua appiukolleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vauvalla kirjoittavat samat ihmiset (live-elämä ei ehkä kunnossa?) mutta ratkaisu kaikkeen, älä pidä äitiisi/anoppiisi/johonkin enää mitään yhteyttä. Pistä välit poikki. Ihmiset tahtovat sanella säännöt, kuulla vain hymistelyä. Ainoiden lasten tragedia?
Kun sinä saat lastenlastesi valokuvia, sanotko sinä suoraan että ovatpa rumia? Sinunko toksista persettäsi tässä pitää nuolla?
Sivistynyt äiti siellä kirjoittelee. Kuvahan on vain kuva. Lapsi on eri asia. Omista lapsista on ainakin epäonnistuneita kuvia koulukuvauksissa.
No ei kukaan täysjärkinen sano lapsen koulukuvasta, että onpa ruma. Vaikka olisikin vähän epäonnistunut.
Eihän aloittajan mummokaan sanonut lasta rumaksi vaan kuvaa epäonnistuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuon käytöksen takana on jotain muuta ongelmaa. Katkeruutta, kateutta, tyytymättömyyttä? Se saattaa purkautua tuollakin tavalla.
Ennen aikaan monissa perheissä kritisoitiin ja moitittiin lapsia koko lapsuuden ajan. Ajattelutapa oli, ettei pidä kehua liikaa. Siinä ilmapiirissä kasvanut lapsi ei osaa aikuisena itse toimia eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti jaksan ihmetellä netissä viihtyvien ajatusmaailmaa ja mielenterveyttä. Minua kiehtoo jotenkin noin valtavat äiti/mummovihat. Onko se tosiaan nyt tullut ainoiden lasten myötä muotiin, ainoat lapset odottavat äidiltään ja mummoiltaan ja anopeiltaan paljon enemmän kuin mitä itse olen nähnyt tai miten olisi mieleen tullut aikuisena kiukutella lasten mummoille.
Meillä isovanhempi soittelee tappouhkauksia ja on väkivaltainen. Käyttäytyy uhkaavasti jopa pikkuvauvaa kohtaan. En koe tekeväni väärin, vaikkemme juuri tapaile. Että moralisoi ihan rauhassa, ei kiinnosta.
Taisin kirjoittaa että vauvalla suurin kirjoittajaryhmä on ei niin tavalliset ihmiset. Moni kertoo mitä on saanut perimäss
No ei nyt tavis haukua appeaankaan aamukymmeneltä netissä. Vähän outoja me ollaan kaikki jotka täällä kirjoitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiehtoo se, miksi joillain menee herne syvälle nenään, jos joku kertoo hänellä olevan ongelmia äitinsä kanssa tai että tämä käyttäytyy kummallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaivakaapa omat tarha/koulukuvat, yksin ja ryhmäkuvat esiin. Ovatko ne kaikki hyviä, onko kuvaaja onnistunut?
Kuvan arvostelu ei aina tarkoita kohteen arvostelua. Maisemakin on kaunis vaikka kuvaajan kuva on mikä sattuu olemaan.
Jos arvostelet lapsen ulkonäköä, ilmettä tai vaatteita, niin arvostelet lasta. Pidä suusi kiinni, jos ei ole positiivista sanottavaa. Kiitä kuvista ja ole hiljaa. Jos kuvat tuodaan isovanhemmalle, niin oletus on, että perhe pitää niitä itse hyvinä. Tuskin kukaan kehittää varta vasten mummolle kuvaa, jos pitää sitä huonona. Juuri tilasin omien lasteni koulukuvia. Kahden lapsen kuvat (luokkakuvat, yksittäiskuvat, kaveri- ja sisaruskuvat) maksoivat 140 euroa. Eli ei ihan ilmaista lystiä.
Kun saat lastesibryhmäkuvan takuuva
No tuo kommentti kertoi kaiken ajatusmaailmastasi. Ei normaalit käytöstavat omaavalle tule edes mieleen haukkua lapsen luokkakuvasta kavereitten ulkonäköä, jos pidät sellaista tavanomaisena käytöksenä niin huh. Sääliksi käy lapsia ja lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin aihe on ollut palstalla ties miten monta kertaa. Keksi uusia, ap.
Jotkut palstalla olevat aiheet ovat yleismaailmallisia. Niitä esiintyy kaikissa perheissä ja suvuissa. Mielestäni niistä pitää voida puhua. Osa vauvalaisista ei ole ollut täällä silloin, kun aiheesta keskusteltiin ensimmäisten kerran. Toki jokaisen olisi omassa elämässä hyvä ottaa toiset huomioon ja olla ymmärtäväinen. Suku on silti suku, vaikka joskus ärsyttävä.
Uusin aloha sun 7000 Puffs kertakäyttöinen vape. Se on kertakäyttöistä höyryä ja sillä on muodikas värin ulkonäkö. Se saa virtansa 650 mAh sisäänrakennetusta ladattavasta akusta. sähkösavuke ilmakytkimellä, voit ohjata höyryä hengittämällä 7000 hengityksellä. Lisäksi pod-patruunan tilavuus on 15 ml. Tämä sähkötupakka, joka on suunniteltu vastaamaan kasvavaan mukavuuden ja tyytyväisyyden kysyntään, on täydellinen sekä kokeneille vapailijoille että aloittelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon käytöksen takana on jotain muuta ongelmaa. Katkeruutta, kateutta, tyytymättömyyttä? Se saattaa purkautua tuollakin tavalla.
Ennen aikaan monissa perheissä kritisoitiin ja moitittiin lapsia koko lapsuuden ajan. Ajattelutapa oli, ettei pidä kehua liikaa. Siinä ilmapiirissä kasvanut lapsi ei osaa aikuisena itse toimia eri tavalla.
Juu. Minun oma mummo on kans vähän tuommoinen, aina hakee negatiivista sanottavaa kaikesta, positiivista ei ikinä. Äitini onneksi ei ole perinyt tätä ominaisuutta omalta äidiltään. Tai ehkä juuri siksi on hyvin sensitiivinen mummona, kun on omakohtaista kokemusta toisenlaisesta.
Minun anoppini. Mikään ei ikinä kelvannut tai riittänyt. Jopa häissämme marmatti koko ajan miten miehen serkulla oli ollut häissään parempi ruoka ja miten siellä oli ollut hevosajelu ja muutenkin kaikki paremmin.
Sitten ihmettelee miksi emme ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri puhui äskettäin tästä aiheesta vakavasti ajankohtaisohjelmassa. Hänen mukaansa vanhemmat tekevät virheen, jos lapsen elämää jatkuvasti tasoitellaan, ehkäistään pettymyksiä ja mielipahaa ja annetaan lapsen olla "pikkupomo", jonka toiveita myötäillään kaikessa. Sellainen tausta ei valmista lasta kypsyyteen ja aikuisen ihmisen elämään. Hän tuntui jopa pitävän tätä kasvatustapaa syynä nsiihen, että monilla lapsilla on käytösongelmia ja mt-ongelmia. Ei ole aikuisenakaan minkäänlaista kykyä kestää vastoinkäymisiä. (tyyliin: Niko sanoi mulle jotain rumasti yhden kerran tai kaksi kertaa ja nyt mun elämä on lopullisesti pilalla ja mä haluaisin kostaa sille/en ole enää sen kaveri)
Vierailija kirjoitti:
No älä nyt ainakaan välejä rupea katkomaan mummoon tuollaisen takia. Siinä kanssa oikein supisuomalainen neuvo, että näin kasataan ylisukupolvisia tunnemöykkyjä ja katkeruuksia.
Suhtaudu huumorilla. Purskahda nauruun ja huudahda, että ethän sä nyt herranjumala noin voi sanoa. Tai totea, että kuvat on oikein onnistuneita kuten lapsetkin, onneksi olen hyvä tekemään niitä. Tai sit sanot suoraan, että et tuo enää kuvia kun aina niissä on jotakin moitittavaa.
Ei kaikki ole niin vakavaa.
Mummolle voi huomauttaa vähän sarkastisesti, että lapsellahan on sinun geenejäsi. Kannattaa kokeilla.
Ihmisten ongelmat on nykyään tosi pieniä. Itse lisäks vielä arvostellaan ja haukutaan äidit, mummot , anopit, sukulaiset ja sitten hämmästellään, einö tää ole ihan tavallista käytöstä, saahan sitä nyt sanoa kun he ovat vaurioittaneet minut tämmöseksi ressukaksi. 233
Kaikki valokuvat on hyviä ja onnistuneita. Myös sukulaisten ottamat. Muistakaa se.
Anoppikin varmaan näki vikaa meidän lasten kuvissa, oli nimittäin ainoat lastenlasten kuvat jotka eivät olleet esillä takan reunuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin kirjoittaa että vauvalla suurin kirjoittajaryhmä on ei niin tavalliset ihmiset. Moni kertoo mitä on saanut perimäss
Lapsesi ovat. Miten olet tullut hankkineeksi epävakaiset geenit lapsillesi?
Vierailija kirjoitti:
Anoppikin varmaan näki vikaa meidän lasten kuvissa, oli nimittäin ainoat lastenlasten kuvat jotka eivät olleet esillä takan reunuksella.
Siinäpä se. Tällä viikolla juuri laskin että yhtä monta kuvaa joka lapsesta ja lastenlapsesta hyllyn päällä. Tarkka pitää olla. Kehykset hankkia heti kun kuvan saa.
No ei kukaan täysjärkinen sano lapsen koulukuvasta, että onpa ruma. Vaikka olisikin vähän epäonnistunut.