Töitä, joista saisi 2200-2500e/kk bruttona?
Olen klo 6-14 työtä tekevä hotellisiivooja/palveluvastaava, peruspalkka on noussut muutamassa vuodessa n. 50snt. Nyt alkaa riittämään. En jaksa tätä jatkuvaa taloudellista ahdinkoa enää, enkä jaksa enää kiristää tahtia entisestään vaivaisella 1800e/kk bruttopalkalla. Työmatkakulut ja pakollinen auto vie 400e kuussa, veroja lähtee 15%, asuminen on halpaa muttei ilmasta, säästöön saati käteen ei jää mitään yhden lapsen yh:na.
Mistä työstä saisi aloittelijakin 2200-2500e/kk? Pl. lähihoitaja tms.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotella laitoshuoltajana tai kunnalla/kaupungilla. Peruspalkka on päälle 2200-2300e/brutto.
Mitä laitoshuoltaja tekee? Ihan konkreettisia esimerkkejä, kiitos. 🙂 Minkälainen henkilö soveltuu, mikä voisi rajoittaa? Onko työ itsenäistä vai tiimissä/ työparin kanssa? Minkä verran kohtaamisia potilaiden kanssa ja minkälaisissa tilanteissa, vai onko ollenkaan? Joo, google, mutta kiva olisi kuulla oikealta työkseen tekevältä.
Hei oikeesti joo... Kävin lukemassa koulutuksesta: perustutkinto, toimitilahuoltaja 2-3 v. Ja tähän päälle 1-1,5 vuoden erikoistuminen laitoshuoltajaksi! Eli 3 - 4,5 v että pääsee tekemään siis mitä...?
Ei, ei, ei. Ammattitutkint
No tietenkin pääsee oppisopimuksella. Yhtälailla lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan oppisopimuksella ilman mitään hoitoalan kokemusta. Siellä työssä ne hommat opetetaan eikä aluksi saa tehdä mitään yksin vaan on kokeneen työparina.
"Siksi sanoinkin, että valikoi ryhmän huolella. Ei häirikköryhmiin kuten jopolle, vaan pienryhmiin, joihin on otettu heikkoja oppilaita. He ovat yleensä hiljaisia ja arkoja, eivät mitään naamalle räkiviä kakkiksia. Jotkut avustavat myös fyysisten syiden takia, esim. pyörätuolioppilasta paikasta toiseen tai käsi paketissa oppilasta kirjoittamaan."
Avustajat ei niitä ryhmiä valikoi, vaan rehtori. Kesken päivän voi tulla määräys siirtyä ryhmästä toiseen. Tai muutama viikko koulun alettua siirretään toiseen ryhmään. Kilttien lasten ryhmissä ei montaa avustajaa ole. Eikä nykyään enää ole mitään kilttien lasten ryhmiä. Ne kiltit nimittäin integroidaan tehokkaasti. Oppilas ei ole kauaa käsi paketissa, eikä sen vuoksi hänelle mitään avustajaa myönnetä. Pyörätuolia kelataan itse, tai myönnetään sähköpyörätuoli. Kukaan ei palkkaa koulunkäynninohjaajaa työntämään pyörätuolia.
Ottakaa oikeasti selvää, mitä erityisryhmät ovat nykyisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen avustaja, yksityisen palveluntuottajan kautta, haastavalle asiakkaalle. Teet vuorotyötä, jolloin myös ilta-, yö- ja viikonlopputyötä (sunnuntait ja juhlapyhät 100 % lisillä). Perustuntipalkka 13-17 euroa / tunti riippuen palveluntuottajasta ja asiakkaan haasteellisuudesta sekä avustajan osaamisesta.
Tuo on alipalkattua hoivatyötä, joista kumpaakaan ap nimen omaan ei halunnut
Mikä on hoivatyö? Ei kaikki avustaminen ole hoivaa. Esim. avustat kommunikoinnissa ja valvot jatkuvasti asiakasta, joka liikkuu itse, syö itse, pukee itse, käy vessassa itse, peseytyy itse. Esim. korkeatasoinen vaikeasti kehitysvammainen, joka on noin 5 vuotiaan taitotasolla. Kommunikoitte kuvin. Ei voi jättää yksin, ja tarvitsee ohjausta esim. ruokapakkauksen aukaisemisessa, mikroaaltouunin käytössä, säähän sopivien vaatteiden valinnassa, dosetissa olevien lääkkeiden ottamisessa, oikean kulkureitin löytämisessä, taksin tilaamisessa, kassalla maksamisessa jen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään muuta alaa, kuin lähihoitajat, sairaanhoitajat, terveyskeskukset jne.? Kaikista ei vaan ole näihin töihin, minä olen yksi niistä jotka ei luultavasti pääsisi edes koulua läpi.
Saako ravitsemispuolella enemmän, siis suurtalouskokki, isommat keittiöt tms.? Tykkään fyysisestä työstä, mutta tuo 2200-2500 bruttopalkka on seuraava tavoite.
ap
Miksi kattelet vaan "naisten ammatteja"? Niissä on palkat ihan pohjamudissa verrattuna samantasoisiin miesvaltaisiin ammatteihin. Kannattaa harkita myös näitä "pelottavia" miesten aloja ja heittää ennakkoluulot romukoppaan. Opettelemalla ja harjottelemalla ne pojatkin on ne jutut oppineet.
Naisena täytyy miesvaltaisella alalla sietää vähättelyä, seksuaalista häirintää ja kampitusta uralla. Nostaa rimaa harkita kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotella laitoshuoltajana tai kunnalla/kaupungilla. Peruspalkka on päälle 2200-2300e/brutto.
Mitä laitoshuoltaja tekee? Ihan konkreettisia esimerkkejä, kiitos. 🙂 Minkälainen henkilö soveltuu, mikä voisi rajoittaa? Onko työ itsenäistä vai tiimissä/ työparin kanssa? Minkä verran kohtaamisia potilaiden kanssa ja minkälaisissa tilanteissa, vai onko ollenkaan? Joo, google, mutta kiva olisi kuulla oikealta työkseen tekevältä.
Hei oikeesti joo... Kävin lukemassa koulutuksesta: perustutkinto, toimitilahuoltaja 2-3 v. Ja tähän päälle 1-1,5 vuoden erikoistuminen laitoshuoltajaksi! Eli 3 - 4,5 v että pääsee tekemään siis mitä...?
Joskus riittää vähempikin, minulle tarjottiin siivousfirmasta mahdollisuutta siirtyä laitohuoltajaksi hotellista, mutta en tarttunut tarjoukseen koska olin vain väliaikaisesti siivousalalla. Mutta että voisit kysyä firman sisällä voiko vaihtaa/koulutuksia siihen tms?
Täällä jotkut ehdottelee jotain sihteerin hommia. Voi jestas. Tiesittekö että noihin paikkoihin on satoja hakijoita? Työttömiä on Suomessa jotain 200 000 ja avoimia paikkoja 50 000. Ylen uutisesta luin tilastot ihan viimeisen kuukauden sisällä. Että vähän realismia mihin voi päästä, sihteeriksi ei noin vaan pääse ilman suhteita ja tuuria jos ei ole mitään kokemusta alalta tai koulutusta. Harmi mutta tällaista se on.
Suosittelen myös vartijan koulutusta. Siinä on palkka tuon verran, mutta kannattaa hakeutua rauhallisiin kohteisiin, niitäkin on, sanoo sen vaan hakemuksessa. On monenlaista aulavartijaa yms ja firma kouluttaa ilmaiseksi.
Siksi sanoinkin, että valikoi ryhmän huolella. Ei häirikköryhmiin kuten jopolle, vaan pienryhmiin, joihin on otettu heikkoja oppilaita. He ovat yleensä hiljaisia ja arkoja, eivät mitään naamalle räkiviä kakkiksia. Jotkut avustavat myös fyysisten syiden takia, esim. pyörätuolioppilasta paikasta toiseen tai käsi paketissa oppilasta kirjoittamaan.