Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekniikan maailma testasi

Vierailija
04.10.2024 |

Kitkarengas ei korvaa huonokaan nastarengasta.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minä vaan ihmettelen, että minkä takia sitten kitkat vaatii enemmän ennakointia, varovaista ajoa jne. jos ne kerran on paremmat kuin nastat? Tuo ajamisen vaativuus saa kuulostamaan ne huonommin pitäviltä vaikka toisaalta mainostetaan että ne pitää vähintäänkin yhtä hyvin ellei jopa paremminkin. 

Ei uudet viikingit mitään vaadi

Vierailija
102/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa on nasta lentänyt toisesta autosta omaan tuulilasiin ja rikkonut sen. Seuraavalla kerralla jos käy sama niin ajan nastaurpon kiinni, pysäytän ja koulutan perusteellisesti vaihtamaan kitkoihin.

Mistä voi tietää lensikö nasta vai kivi? 

Molempia lentelee nastarenkaiden vuoksi.

Kyllä kitkakin heittää hiekoitussoraa ilmaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkojen käyttö talvirenkaina pitäisi kieltää. Liikenteessä on muutenkin niin paljon sääntöjä, että ei tarvita yhtään enempää kitkakuskeja luistelemaan pidemmillä jarrutusmatkoilla. Vaarallisuuden lisäksi ovat maaseudulla ärsyttäviä tientukkeita, kun eivät pääse mäkiä ylös, koska pito ei riitä. 

Vierailija
104/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa on nasta lentänyt toisesta autosta omaan tuulilasiin ja rikkonut sen. Seuraavalla kerralla jos käy sama niin ajan nastaurpon kiinni, pysäytän ja koulutan perusteellisesti vaihtamaan kitkoihin.

Puolet katupölystä koostuu nastarenkaista ja se on se myrkyllisin osa, mutta totta puhut. Lopetetaan hiekoitus.

T: Antti Lain.e, pian vapaana hullujenhuoneelta...

Vierailija
105/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkojen käyttö talvirenkaina pitäisi kieltää. Liikenteessä on muutenkin niin paljon sääntöjä, että ei tarvita yhtään enempää kitkakuskeja luistelemaan pidemmillä jarrutusmatkoilla. Vaarallisuuden lisäksi ovat maaseudulla ärsyttäviä tientukkeita, kun eivät pääse mäkiä ylös, koska pito ei riitä. 

Lopeta valehtelu! T: Antti

Vierailija
106/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin yhdenkin taivuteltua pois nastoista, niin sekin olisi jo jotain. No jos huutelisi ja kiukuttelisi vapaalla ollessaan?

T: Antti Lain.e

Vierailija
107/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet katupölystä koostuu nastarenkaista ja se on se myrkyllisin osa, mutta totta puhut. Lopetetaan hiekoitus.

Lähde? Kuulostaa aika epätodennäköiseltä, koska nastoja ei vuoden ympäri edes käytetä. 

Vierailija
108/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla on puolensa, olosuhteista riippuen jompikumpi saa jollakin mittarilla paremman arvon kuin toinen. Itse olen käyttänyt kitkoja talvirenkaina jo 25 talven ajan, eikä ongelmia ole ollut. Kilometreistä n. 80% etelä- ja 20% keskisuomessa.

Vierailija
109/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla on puolensa, olosuhteista riippuen jompikumpi saa jollakin mittarilla paremman arvon kuin toinen. Itse olen käyttänyt kitkoja talvirenkaina jo 25 talven ajan, eikä ongelmia ole ollut. Kilometreistä n. 80% etelä- ja 20% keskisuomessa.

Mä ajoin kortin Lahdessa lumella ja jäällä kitkoilla vuonna 1998. T: Antti

Vierailija
110/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde? Kuulostaa aika epätodennäköiseltä, koska nastoja ei vuoden ympäri e

Kesällä käytetään kesärenkaita, jollet huomannut.

Vierailija
111/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran liuin alamäkeen renkaat sutissa kitkoilla. Oli kirkas jää ja vesisade.

Edessä valui samalla tavalla mersu uusilla nastarenkailla jarrut pohjassa. Se törmäsi poikkeavaa etuoikeutettua katua ajavan hiekoitustraktorin takapyörään. Minä hellitin jarrun ja sain kierrettyä molemmat. Onneksi traktorin takana ei tullut kukaan, siihen olisin luultavasti törmännyt.

Toisen kerran jäin ylämäkeen kitkoilla kun edessä ajanut nasta-auto pysähtyi. Pakko oli pakittaa. Mutta niin teki nastautokin. 

Muut kerrat olen selvinnyt ongelmitta kitkoilla. Ennakoivaa ajoa, ei ihan edellä ajavan takapuskurissa. Mutta samahan se on nastoillakin talvikelissä.

Kolmet kitkat ja lähes kymmenet nastarenkaat olen eläissäni ajanut loppuun. Ajoa Helsingistä Keski Lappiin ja kaikkialla siinä välillä.

Kitkat on seuraavakin valinta 

Laskin juuri, että yhtä talvea lukuunottamatta olen ajanut jo 40 vuotta kitkoilla enkä meinaa enää koskaan laittaa nastarenkaita autoihini.

Vierailija
112/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa kiinnostaa. 24 vuotta ajanut kitkoilla, enkä huolisi vanhaa rapinakumia takaisin edes ilmaiseksi. 

Voin aloittaa sen jarrutuksen neljä metriä aikaisemmin. Ei ole ongelma.

Vierailija
113/114 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa kiinnostaa. 24 vuotta ajanut kitkoilla, enkä huolisi vanhaa rapinakumia takaisin edes ilmaiseksi. 

Voin aloittaa sen jarrutuksen neljä metriä aikaisemmin. Ei ole ongelma.

Nastarengaskielto- tai vero olisi paikallaan. 

T: Antti

Vierailija
114/114 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa ajamaan. Kortti pois, jollei nastattomilla pärjää.