Ensimmäinen talvi eläkkeellä
Mitä kaikkea teette eläkkeellä? Minulla ensimmäinen talvi tulossa eläkeläisenä eikä taloustilanne mahdollista pientäkään lomailua. Mietin kovasti, miten käytän ensimmäisen talven ja mitä tämä eläkkeellä oleminen on. Jo nyt olen joka aamu, että mitähän tänään tekisin. Kertokaa te joillain jo kokemusta.
Kommentit (26)
Täällä sama tilanne. Mietin kuitenkin mahdollisuutta tehdä töitäni osa-aikaisena.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama tilanne. Mietin kuitenkin mahdollisuutta tehdä töitäni osa-aikaisena.
Eläkkeellä saa tehdä töitä niin paljon kuin haluaa. Osaeläkkeellä on tarkat tulorajat.
Aloittajalle kerron, että kyllä sitä tekemistä löytyy yllättävän paljon. Eihän kukaan ole niin kiireinen, kuin eläkeläinen.
Jos kunto riittää, niin ehkä jotain vapaaehtoistyötä? Hyväntekijöitä ei ole koskaan liikaa.
Talvi Suomessa on kyllä pitkä ja ankea.
Inhoan kylmää mutta käyn siedättämässä (eikä auta!) itseäni avannossa n kerran viikossa ja samoin uimahallissa vesijumpassa tai -juoksemassa. Aika nopeasti viimetalvena muodostui ryhmä joka käy samaan aikaan. Juttukavereita.
Äänikirjat on mun pelastus, rakastan niitä! Käyn myös kansalaisopiskon kielikurssilla.
Laitan ruokaa, leivon.
Itsellä toki seuraa kun mies on etätöissä ja lasten perheitä tapaamme viikoittain mutta arkisin on luppoaikaa.
Koulukavereiden kanssa pidetään yhteyttä ja tavataan, useimmat työkaverit vielä töissä kun ovat nuorempia.
Neulomisesta pitävä ystäväni kutoi monta sukkaparia avustuskuormaan 1. talven aikana.
Hanki museokortti. Sillä pääset edullisesti museoihin rajattoman määrän kertoja. Riippuen tietysti siitä missä asut, onko tällaisia lähistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä teet täällä Vauva palstalla ?:))))))))))
AIHE VAPAA!
En ole vielä eläkkeellä (2 vuoden päästä jo olen), mutta sen ekan talven mä en varmaan tee yhtikäs mitään. Tai no on tietty siivottava, tehtävä lumitöitä, laitettava ruokaa jne, mutta mä haluan vaan katsoa ikkunasta ulos ja nauttia siitä, että kaikki kiire on vihdoin ohi. Käpertyä sohvannurkkaan peiton alle ja katsella suoratoistokanavia, lukea kirjaa, tehdä käsitöitä tai kuunnella podcasteja. Tai vaan nk syljeskellä kattoon. Niin ja huolehdin kissoistani, niitä mulla on silloin varmaan ainakin kolme. Sitten, kun joutenolo alkaa kyllästyttää, ryhdyn ehkä johonkin vapaaehtoistyöhön. Ellei sitten isäni ole jo siinä kunnossa, että mun aikani menee hänen hoitamiseensa.
Olen ollut jo jonkun aikaa eläkeläinen. Tykkään olla vaan kotona. enkä kaipaa mitään erityistä tekemistä. Työni yliopistolla oli aikoinaan liiankin sosiaalista. Varsinkin kesäkoulun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan sitä mitä muutkin, eli keskustelee :D
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen eläkkeellä ja miksen saisi olla tällä palstalla?????????:)?
Sain mahdollisuuden jäädä pois työelämästä noin 60 vuotiaana.
En ole kertaakaan miettinyt itseäni eläkeläisenä, jonka pitäisi kuluttaa aikaansa keksimällä jotakin tekemistä. Koen, että se on tehokas keino saada itsensä turhautumaan ja kaipaamaan jatkuvaa sirkusta ympärilleen.
Minä en ensi alkuun tehnyt mitään ja menin sen mukaan kuin aamulla heräsin, miltä tuntui. Jos se oli tyhjään tuijottamista, niin ihan yhtä tärkeää se on kuin väkisin punnertaa itselleen ohjelmaa. Opettelin kuuntelemaan itseäni, sillä mikään ulkoinen tekijä ei enää velvoittanut suorittamaan ja ottamaan vastuuta mistään.
En luettele, mitä kaikkea teen ja mitä en tee, koska jokainen tekee sitä mistä kiinnostuu ja pärjää.Sitä ennen kannattaa vähän aikaa vain olla, kokea se epämukavuuden tunne joka voi tekemättömyydestä seurata, mutta sen jälkeen yleensä keksii sitä mielenkiintoista tekemistä. Toinen vaihtoehto on kokeilla ja mennä ihan mitä vain päähän pälkähtää.
Ite en ole vielä eläkkeellä, mutta muutaman kuukauden kuluttua jään. Olen kuitenkin ollut pari viimeistä vuotta työttömänä ja sitä ennen sairastin aivoperäisen saidauden, josta kyllä selvisin. Jotakin pikku häikkää jäin, mutta niistä kyllä selviää. Alkuun tunsin huonoa omaatuntoa, etten ollut töissä, mutta en enää. Ymmärsin tuon sairauden aikana, että elämä ei välttämätta jatku ikuisesti. Aika ei kyllä ole tullut pitkäksi. Nautin kiireettömistä aamuista, ja luvattoman paljon tulee kyllä käytettyä aikaa koneella, kuten nytkin. Mutta sen lisäksi luen paljon, olen aina lukenut. Teen käsitöitä, eli kudon sukkia , villapaitoja jne. Joskus teen palapelejä ja talvisin lumitöitä, hiihdän ja käyn uimassa. lenkkeilen lähes päivittäin, marjastan, sienestän jne.
Tekeminen ei ole loppunut koskaan kesken. Siivota pitää aina välillä ja kesäisin hoitaa pihaa ja kukkaistutuksia. Tekemistä on niin palljon. Mutta osaan myös nauttia vain siitä, ettei tarvii tehä yhtään mitään. Työaika kului ihmisten parissa ja vastuussa heidän paranemisestaan. En kyllä kaipaa enää mitään vastuuta enkä kaipaa työelämään patkääkään. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, joille työ on koko elämä. Minulle elämä on aina enimmäkseen ollut sen työelämän ulkopuolella.
Jos siivoaa, laittaa ruokaa, kuuntelee äänikirjoja, neuloo, käy uimassa ja museoissa, ja tekee hyväntekeväisyyttä, niissäkö riittää tekemistä koko talveksi?
Otat jotkut halvat lennot ja käyt jossakin edullisessa lomakohteessa ja olet siellä vaikka pari viikkoa. Menee kivasti aika kun suunnittelet reissua. Majoitus: edullinen airbnb tai couch surfing. Ja lennot tosiaan vaikka Ryanairin tai vastaavan sivuilta. Kysy ChatGPT:ltä vinkkejä, että miten teet mahdollisimman edullisen matkan, se voi listata sulle kohteita ja mitä tehdä niissä. Varmasti pystyt näin viettämään edullisempia viikkoja kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Otat jotkut halvat lennot ja käyt jossakin edullisessa lomakohteessa ja olet siellä vaikka pari viikkoa. Menee kivasti aika kun suunnittelet reissua. Majoitus: edullinen airbnb tai couch surfing. Ja lennot tosiaan vaikka Ryanairin tai vastaavan sivuilta. Kysy ChatGPT:ltä vinkkejä, että miten teet mahdollisimman edullisen matkan, se voi listata sulle kohteita ja mitä tehdä niissä. Varmasti pystyt näin viettämään edullisempia viikkoja kuin Suomessa.
Tein nopean ChatGPT-kyselyn sulle :)
Tässä muutamia edullisia lomakohteita, joihin pääsee Suomesta ja joissa matkakustannukset pysyvät kohtuullisina myös paikan päällä:
1. **Puola**: Varsova ja Krakov ovat hyviä kohteita, joissa majoitus, ruoka ja aktiviteetit ovat edullisia. Lennot Suomesta Puolaan ovat usein edullisia, ja maassa on monipuolista nähtävää aina kaupunkikulttuurista luonnon kohteisiin.
2. **Latvia**: Riika tarjoaa kauniin vanhankaupungin, monia museoita ja edullisia ruokailuvaihtoehtoja. Matka on lyhyt ja usein halvalla saatavilla.
3. **Viro**: Tallinna ja Pärnu ovat molemmat hyviä vaihtoehtoja. Erityisesti Pärnu on loistava kesäkohde, ja majoitus sekä ruokailu ovat suhteellisen edullisia. Lisäksi sinne pääsee helposti laivalla.
4. **Bulgaria**: Sofia tai rannikkokaupungit, kuten Varna tai Burgas, ovat edullisia kohteita. Lennot eivät ole kovin kalliita, ja hintataso Bulgariassa on edullinen majoituksen, ruoan ja aktiviteettien suhteen.
5. **Tšekki**: Praha on suosittu kohde, mutta myös pienemmät kaupungit kuten Brno tarjoavat edullisempaa hintatasoa ja kauniita nähtävyyksiä. Tšekissä matkailijan budjetti venyy pitkälle.
6. **Unkari**: Budapest on tunnettu kylpylöistään, kulttuuristaan ja edullisesta hintatasostaan. Lennot ovat usein edullisia, ja myös majoitus, ruoka ja nähtävyydet ovat kohtuuhintaisia.
7. **Romania**: Bukarest sekä Transilvanian alue tarjoavat paljon nähtävää ja koettavaa kohtuullisella budjetilla. Romania on vielä suhteellisen tuntematon, mutta siellä on paljon mielenkiintoista historiaa ja kauniita maisemia.
8. **Slovakia**: Bratislava on kohtuuhintainen kaupunkikohde, ja Tatravuoret tarjoavat upeita maisemia ja vaellusmahdollisuuksia. Slovakia on edullinen sekä majoituksen että ruokailun suhteen.
9. **Albania**: Tirana ja rannikkokaupungit, kuten Durrës, ovat edullisia, ja maa tarjoaa kauniita rantoja ja upeaa luontoa. Albania on vielä hieman vähemmän tunnettu, mutta hintataso on erittäin kohtuullinen.
Nämä kohteet ovat paitsi edullisia saavuttaa, myös paikan päällä kustannukset pysyvät matalina, mikä tekee niistä hyviä valintoja budjettimatkailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein nopean ChatGPT-kyselyn sulle :)
Tässä muutamia edullisia lomakohteita, joihin pääsee Suomesta ja joissa matkakustannukset pysyvät kohtuullisina myös paikan päällä:
1. **Puola**: Varsova ja Krakov ovat hyviä kohteita, joissa majoitus, ruoka ja aktiviteetit ovat edullisia. Lennot Suomesta Puolaan ovat usein edullisia, ja maassa on monipuolista nähtävää aina kaupunkikulttuurista luon
Vielä lämpimiä kohteita:
Tässä on muutamia edullisia talvikohteita, joissa on lämmintä ja joihin pääsee kohtuullisella budjetilla Suomesta:
1. **Kanariansaaret, Espanja**: Teneriffa, Gran Canaria ja Lanzarote tarjoavat mukavan lämpimän sään talvella, ja lennot Suomesta ovat usein edullisia, erityisesti tarjouksia etsimällä. Kanariansaaret ovat suosittuja talvikohteita, joissa hintataso voi pysyä kohtuullisena erityisesti majoituksen ja ruokailun osalta, kun ei matkusta korkeimman sesongin aikaan.
2. **Turkki (etelärannikko)**: Alanya ja Antalya ovat mukavan lämpimiä talvella, ja lennot ovat yleensä kohtuuhintaisia. Hintataso paikan päällä on edullinen, ja Turkissa löytyy myös paljon historiallisia kohteita ja kaunista luontoa.
3. **Egypti**: Hurghada ja Sharm El Sheikh ovat suosittuja talvikohteita, joissa on lämmin sää ja aurinkoa. Lennot Suomesta voivat olla edullisia erityisesti matkatoimistojen kautta, ja myös majoitus sekä ruokailu ovat kohtuuhintaisia.
4. **Marokko**: Marrakech tarjoaa lämpimän sään talvella, ja Marokossa hintataso on edullinen, erityisesti majoituksen, ruoan ja paikallisten markkinoiden suhteen. Myös Agadirin rannikkokaupunki on hyvä vaihtoehto talviauringon etsijälle.
5. **Kypros**: Vaikka lämpötila ei ole kesäisen kuuma, Kyproksella voi talvella nauttia mukavasta ja leudosta säästä. Pafos ja Limassol ovat hyviä kohteita, joissa on myös edullisia majoitusvaihtoehtoja.
6. **Malta**: Talvella Maltalla on leudot lämpötilat ja paljon nähtävää. Lennot ovat kohtuuhintaisia, ja hintataso majoituksen ja ruokailun suhteen pysyy edullisena, erityisesti sesongin ulkopuolella.
7. **Arabiemiirikunnat (Fujairah tai Ras Al Khaimah)**: Dubaissa hintataso voi olla korkea, mutta esimerkiksi Fujairah ja Ras Al Khaimah tarjoavat edullisempia vaihtoehtoja. Talvella lämpötila on miellyttävä, ja lennot Dubaihin voivat olla kohtuuhintaisia erityisesti tarjousten aikana.
8. **Thaimaa**: Esimerkiksi Pattaya ja Hua Hin ovat hieman edullisempia vaihtoehtoja verrattuna suosituimpiin kohteisiin, kuten Phuketiin. Lennot ovat pidemmän matkan vuoksi hieman kalliimpia, mutta elinkustannukset Thaimaassa ovat erittäin edullisia, ja talvella siellä on lämmin ja aurinkoinen sää.
Nämä kohteet tarjoavat talvella miellyttävän lämpimän sään ja kohtuullisen hintatason sekä majoituksen että ruokailun suhteen, mikä tekee niistä hyviä valintoja budjettimatkailuun lämpöä kaipaaville.
Vastaisin ap:lle, että alkuun menee aikaa omassa mielessä hyväksyä se, että tässä onkin nyt oikeutettu täyspäiväiseen lomailuun.
Olen ollut jo monta vuotta eläkkeellä ja huomaan edelleen, että aivan "vapaasta päivästä" tunnen jonkinlaista syyllisyyttä ts oma persoonani on ilmeisesti rakentunut niin, että aina pitäisi tehdä jotain hyödyllistä.
Omaa tilannettani ja tekemättömyyttäni helpottaa se, että aika usein hoidamme mieheni kanssa lastenlapsia. Haemme päiväkodista, kuljetamme harrastuksissa, autamme läksyissä, otamme yökylään jne jne.
Olen vielä hyvässä kunnossa ja jos ei lasten perheitä olisi, tekisin varmaan osa-aikaisesti entistä työtäni.
Muuten aika ei tule pitkäksi, ulkoilen, käyn uimassa, luen, kuuntelen äänikirjoja ja teen kotitöitä ja samalla seurailen maailman menoa uutisista, dokumenteista ja vauva.fi keskusteluista (täältähän löytyy aina aiheet, mitkä kohauttavat ja keskusteluttavat :D).
Mukavia eläkepäiviä sinulle.
Mulla oli alussa sellaista tyhjäkäyntiä kun en tiennyt mitä oikein ryhtyisi tekemään. Onneksi keksin sukututkimuksen, osaaminen kehittyi pikkuhiljaa kun pääsin alkuun ja tutkin ensin mistä kaikkialta saisi tietoa. Lukeminen on sellainen harrastus joka työelämässä jäi kun ei enää iltaisin ehtinyt/jaksanut. Jos olet käsityöihmisiä, siltäkin puolelta voisi löytyä joku kiinnostava tekeminen. Lisäksi huomasin että liikuntaan jää aikaa ja Areenassakin on paljon hyvää ilmaista katsottavaa (La Promesa :D) Uskon että päivät täyttyy aikaa myöten kummasti. parasta on aamukahvit kaikessa rauhassa kun ei tarvitse mihinkään mennä.
Eläkeliitolla on vireää toimintaa, kerhoja ja matkoja. Löytyykö kotipaikkakunnaltasi?
Olen ollut nyt vuoden elääkkeellä ja aika kyllä kuluu nopsaan,talviaikaan aamupuuron keitto ,lumityöt jos on satanut sitten parin tunnin hiihto/lumikenkä reissu,päiväkahvit ja sen jälkeen pyöräreissu(ajan läpitalven polkupyörällä).ruoan laitto,käsitöitä tykkään neuloa villapuseroita ja sukkia,katson illalla myös tolkkua.joku päivä pitää myös siivota leipoa japestä pyykkiä.Hiihto ja pyöräily on kyllä lumiaikana jokapäivän rutiini.Kyllä aika kuluu.