Työvoimakoulutuksessa olleet, onko hyvä?
Onko kukaan täällä ollut / on parhaillaan jossain työvoimapoliittisessa tms. koulutuksess? Siis sellainen, jossa etupäässä ollaan jossain yrityksessä jonkinlaisessa työharjoittelussa.
Tavoitteena kai rekrytoitua siihen yritykseen, mutta tosiaalta niille yrityksille sitä ohjelmaa markkinoidaan " ei velvoitetta työllistää" .
Onko teillä hyvät kokemukset, saako oikeasti esim. lisäosaamista ja täsmäkokemusta juuri sellaisiin asioihin mitä tarvitsee?
(Itse olen ollut nyt " vain" vuoden kotona, ja työkokemusta kyllä löytyy taustalta, mutta kaipaisin ehkä päällikköasemasta vähän lisää kokemusta kun sitä on vain n. 2,5 vuodelta.)
VAi onko nämä vaan sellaisia " hyväksikäyttö" juttuja, joista saa lukea yleisönosastonpalstoilta?
Ja JOS ihminen otetaan k.o. yritykseen töihin harjoittelun jälkeen, maksetaankohan heille edes mitään kunnon palkkaa... vai ajatellaanko että " työttömäle kelpaa mikä vain" .
Itse tod.näk. tulen jäämään työttömäksi, mutta vielä se ei ole alkanut, joten mietin kannattaako vielä tässä vaiheessa lähteä tuollaiseen koulutukseen mukaan.
Olin syksyllä 4 kk kestäneessä työvoimakoulutuksessa. Kyseessä oli akateemisille suunnattu ohjaava koulutus, johon kuului 7 vkon harjoittelujakso. Täytyy sanoa, että kurssin ainut hyöty oli 8 euron ylläpitokorvaus/pvä ja se, ettei ansiosidonnaisen päivät kuluneet kurssin aikana.
Kouluttajamme oli täysin ammattitaidoton ja kokematon täti, jolla ei ollut mitään kontakteja alueen yrityksiin. Harjoittelupaikan hankkiminen oli täysin kurssilaisten vastuulla. Muutama meistä jäi kokonaan ilman harjoittelupaikkaa eikä yksikään harjoittelussa ollut työllistynyt. Pari sai jatkaa harjoittelupaikassaan työelämävalmennuksessa (käytännössä siis edelleen ilmaisena työvoimana).
Edelliseltä kurssilta kuulemma oli puolet työllistynyt, en tiedä, olisiko eri kouluttajalla ollut osuutta asiaan...
Eli kannattaa huolella miettiä, mihin päänsä pistää, sillä tuollaisen koulutuksen keskeyttäminen ei käy ihan tuosta noin vain, vaan vaatii kirjalliset perustelut ja lautakunnan käsittelyn. Ja totuushan on myös se, että halvalla ei saa hyvää ja ilmeisesti kuitenkin työvoimahallinto ottaa sitä, mitä halvalla saa.
Moni yritys perusteli harjoittelijan ottamattomuuttaan resurssien puutteella. Eli joko niin, ettei ollut tarjota fyysistä tilaa harjoittelijalle tai niin, ettei kukaan halunnut ottaa harjoittelijaa niskoilleen omien töittensä lisäksi. Jotkut kritisoivat myös 7 vkoa liian lyhyeksi ajaksi. Toisaalta, enpä tiedä, olisinko valmis menemään johonkin ilmaiseksi työvoimaksi moneksi kuukaudeksi ilman mitään normaaleja työsuhde-etuja...