pörssi sähkö tänään 0,43 eur/kwh, oletko paniikissa?
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä on nyt aikamoiset markkinamanipulaatiot meneillään ja koetetaan kaikin tavoin pitää sähkön hinnat täällä Euroopan nurkassa korkeina. Kätevää myös kun asia ei kiinnosta nähtävästi ketään eikä sitä tutki kukaan. Ei tällaista ryccämeininkiä vaan oikeasti voi olla todellisuudessa että laitokset poksuu kuin rautalangalla viritetyt Ladat yksi toisensa jälkeen.
Voisko joku ydinvoimalassa työskentelevä kertoa että onko siellä oikeasti vika, vai onko siellä vaan napista laitettu tehoja alemmas kun pomot käski. Sitten pr-tyyppien käsketään sepustaa jotain diibadaabaa ulos että tutkitaan ja ihmetellään joo kun joku outo vika iski.
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa 2025 siirrytään sähkön vuorokausimarkkinoilla 15min jaksoihin. Voi olla melkoista laskua ja nousua
Ihan samanlaisen käyrän se hinta piirtää, jatkossa vaan vähän tarkemmalla erottelukyvyllä. Piikit voivat olla hieman korkeampia, mutta ne kestävät vain neljäsosan entisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja 6.28 23 aikaan eli yöllä tiedossa taas käytännössä ilmaista virtaa. Kääk paniikki.
Vain kaksi senttiä halvempaa kuin määräaikaisella. Ja sekin vain yhden tunnin ajan. Wau.
Sä voit ihan rauhassa pitää määräaikaiseksi kun mun toteutunut keskihinta syyskuussa oli 4snt, elokuussa 1,35.
Ei vaan mun ollut noin alhaisia. Olin pörssisähkössä vuoden.
Jokainen tyylillään. Etenkin lämpimään aikaan saan painotettua kulutusta helposti yön halvimmille aikoille kun suurin kuluttaja on auton lataaminen. Vaikka pitäisi kiinteistä hinnoista en siltikään ottaisi niitä 2v höpötarjouksia mitä sähköyhtiöt tarjoaa vaan sellaisen sopimuksen jossa on pörssisähkö ja jossa voi myös tehdä hintakiinnityksiä. Itselleni PKS Priima tarjoaa nyt kevättä 2025 hintaan 6,3 ja kesää 2025 5,3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja 6.28 23 aikaan eli yöllä tiedossa taas käytännössä ilmaista virtaa. Kääk paniikki.
Vain kaksi senttiä halvempaa kuin määräaikaisella. Ja sekin vain yhden tunnin ajan. Wau.
Sä voit ihan rauhassa pitää määräaikaiseksi kun mun toteutunut keskihinta syyskuussa oli 4snt, elokuussa 1,35.
Tajuatteko te, miten olemattomista rahoista näissä kummallisissa kisaamisissa, sähkön käyttämättömyydessä ja koko roskassa on oikeasti kyse? Säälittävää väninää tekemällä tehdyistä ongelmista.
Mun vuosikulutus on siinä 20000kWh vuodessa joten ei ihan olemattomista.
"No ei sitä euron päälle tietenkään voi ennakoida, mutta jos nyt on jonkun vuoden asunut samassa talossa eikä mitään oleellisia muutoksia ole tehty mihinkään, niin eipä se kulutuskaan vuosien välillä mitenkään älyttömästi heittele."
Ihan samoin se pörssisähkön hinta vaihtelee kuukausitasolla varsin ennakoitavasti. En ole koskaan ainakaan itse kokenut että joku lasku olisi äkkiä ollut vaikka kaksinkertainen siihen mitä olisin ajatellut. Ei se pörssisähkö niin toimi vaikka moni ilmeisesti niin ajatteleekin. Päiväkohtaisesti heilahtelut ovat isoja, kuukausitasolla taas eivät.
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa 2025 siirrytään sähkön vuorokausimarkkinoilla 15min jaksoihin. Voi olla melkoista laskua ja nousua
Veikkaan enemmän nousuja sillä eihän tuollaiseen muuten siirryttäisi ellei se tietäisi lisää rahanmenoa kuluttajille.
Vierailija kirjoitti:
"No ei sitä euron päälle tietenkään voi ennakoida, mutta jos nyt on jonkun vuoden asunut samassa talossa eikä mitään oleellisia muutoksia ole tehty mihinkään, niin eipä se kulutuskaan vuosien välillä mitenkään älyttömästi heittele."
Ihan samoin se pörssisähkön hinta vaihtelee kuukausitasolla varsin ennakoitavasti. En ole koskaan ainakaan itse kokenut että joku lasku olisi äkkiä ollut vaikka kaksinkertainen siihen mitä olisin ajatellut. Ei se pörssisähkö niin toimi vaikka moni ilmeisesti niin ajatteleekin. Päiväkohtaisesti heilahtelut ovat isoja, kuukausitasolla taas eivät.
Ei pidä paikkansa. Meille tulisi 22 sentillä 250 euron lasku ja kiinteällä 60-80 euroa.
Saanko arvata että nyt ne keksi OL3:llekin jonkun mysteerivian jonka vuoksi joudutaan vähintäänkin rajata tehoja kuukausien ajaksi ellei nyt ihan sammuteta koko laitosta. Kuka enää uskoo näitä satuja kohta näistä vioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa ollut pörssillä ja ei noihin hintoihin päästä. Paljon kertooo sun elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan enemmän nousuja sillä eihän tuollaiseen muuten siirryttäisi ellei se tietäisi lisää rahanmenoa kuluttajille.
Kyllä siellä on tarkkaan tutkittu että mitä tulosta saataisiin tiheämmällä mittaamisella ja huomattu, että tunnin mittauksilla jää paljon rahaa sähköstä saamatta ja se toimii liikaa kuluttajan eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko menee veikkauksen peleihin/viikko. Itse olen viimeksi veikannut joskus talvella, otan asiat varman päälle. Pystyn tarvittaessa hyvin olemaan kuukauden ilman verkkosähköä tai jopa mitään digitaalisia pankkipalveluita.
t. Pörssisähkön käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko menee veikkauksen peleihin/viikko. Itse olen viimeksi veikannut joskus talvella, otan asiat varman päälle. Pystyn tarvittaessa hyvin olemaan kuukauden ilman verkkosähköä tai jopa mitään digitaalisia pankkipalveluita.
No sanottaisiinko, että hyvä Sulle.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti kyllä, mutta esimerkiksi viime tammikuussa saattoi yhden päivän kulutus tehdä kolminumeroisen lisän laskuun. Toki siihenkin pystyi omalla kulutuskäyttäytymisellään vaikuttamaan, mutta vaikkapa suorasähkölämmittäjälle se todennäköisesti teki aika merkittävän ja vaikeasti ennalta nähtävän lisän tammikuun sähkölaskulle. Koko vuodelle jyvitettynä se ei tietenkään mitään massiivista eroa tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa ollut pörssillä ja ei noihin hintoihin päästä. Paljon kertooo sun elämästä.
No tekemättä yhtään mitään olisit elokuussa päässyt 1,59 snt/kwh hintaan, joka oli siis koko kuukauden keskihinta. Syyskuun neljän sentin toteutunut on kyllä vaatinut jo jonkinlaista tekemistä, koska koko kuukauden keskihinta oli 7,03 snt/kwh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo asiasi liittyvät mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaisen käyrän se hinta piirtää, jatkossa vaan vähän tarkemmalla erottelukyvyllä. Piikit voivat olla hieman korkeampia, mutta ne kestävät vain neljäsosan entisestä.
Mutta jos tunnin sillä on jatkuvasti suuria heittoja, niin aika vaikea on silloin hyödyntää mitään halvempaa jaksoa tai arvioida laskua etukäteen.
On ollut aurinkoinen päivä. Paneelit ovat posottaneet meille säästöjä verkkoon. Talo ja sauna lämpiävät puilla. Pullaa ehtii leipoa myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Meille tulisi 22 sentillä 250 euron lasku ja kiinteällä 60-80 euroa.
Mutta miksi se hinta olisi 22 senttiä? Tämän vuoden kallein pörssisähkön kuukauden keskihinta on ollut noin 13 senttiä.
Ja ainakin minulla voi sähköyhtiön äpillä katsoa reaaliaikaisesti mikä on siihen mennessä kertynyt sähkönhinta siinä kuussa joten yllätyksiä ei tule.
Rupeaa v. tää kulutusvaikutus. En haluaisi seurata sähkönhintaa enää yhtään. On lattialämmitystä, ilppi ja sähkösauna. Seuraavassa sopimuksessa pitää olla tarkempi.
Tajuatteko te, miten olemattomista rahoista näissä kummallisissa kisaamisissa, sähkön käyttämättömyydessä ja koko roskassa on oikeasti kyse? Säälittävää väninää tekemällä tehdyistä ongelmista.