pörssi sähkö tänään 0,43 eur/kwh, oletko paniikissa?
Kommentit (391)
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköläiset aina perustelevat että pitkällä tähtäimellä pörssisähkö on paras, mutta miten perustelette sen, että hintapiikkien aikana sähkösopimuksia myydän hyvin paljon, ja lähes poikkeuksetta tilaaja on pörssisähköläinen,joka tilaa kiinteän sopparin? Enpä mä tätä pahakseni silti pistä, sillä provikkaa napsuu näiltä päiviltä hyvin runsaastj.
T. osa-aikaisesti sähkösopimuksia myyvä
Kerrohan sinä meille nyt sitten hyvä edullinen aähkösopimus, jossa ei ole yllätyskuluja
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköläiset aina perustelevat että pitkällä tähtäimellä pörssisähkö on paras, mutta miten perustelette sen, että hintapiikkien aikana sähkösopimuksia myydän hyvin paljon, ja lähes poikkeuksetta tilaaja on pörssisähköläinen,joka tilaa kiinteän sopparin? Enpä mä tätä pahakseni silti pistä, sillä provikkaa napsuu näiltä päiviltä hyvin runsaastj.
Tiedät itsekin että ihmisten typeryyteen se sinunkin ansainta perustuu. Jollain ei vain kasetti kestä että muutamana päivänä vuodessa sähkö on kalliimpaa kuin kiinteällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näinhän typerimmät toimiikin. Ottavat pörssin, pää ei kestä yhtään hintapiikkejä ja mennään vaihtamaan määräaikaiseen talvea vasten. Kaikista hölmöintä mitä voi tehdä. Ja ne, joilla on ollut kauan pörssisähkö, tietää, että hintapiikkejä tulee. Tosin itse vaihdoin sopimusta viime talvella kahden viikon ajaksi, sitten peruminen ja takas pörssiin. Vältin tammikuun kalliin päivän ;)
Niinhän se menee pörssijutuissa. Osakkeitakin ostetaan ensin rinta kaarella ja heti myydään pois tappiolla kun punaiselle valahtaa ekan kerran ja vannotaan ettei koskaan enää sijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan sinä meille nyt sitten hyvä edullinen aähkösopimus, jossa ei ole yllätyskuluja
Monessa asiassa pätee sellainen sääntö ettei ole olemassa hyvää ja halpaa. Mutta itse sähkölämmitteisessä ok-talossa asuvana olen solminut 6kk sopimuksen talveksi (7,69snt/kWh) ja kevät-syksy mennään pörssisähköllä. Uskon vahvasti, että tämän tyyliset sähkösopimukset tulevat jatkossa yleistymään.
Olen pöntöllä nyt, kiitos kysymästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa asiassa pätee sellainen sääntö ettei ole olemassa hyvää ja halpaa. Mutta itse sähkölämmitteisessä ok-talossa asuvana olen solminut 6kk sopimuksen talveksi (7,69snt/kWh) ja kevät-syksy mennään pörssisähköllä. Uskon vahvasti, että tämän tyyliset sähkösopimukset tulevat jatkossa yleistymään.
TUollaisia seiskan päälle olevaa mekin katsottiin, mutta niissä sitten olikin muuttuvia kuluja. Jatkoimme sittenn yhä pörssillä.
Mutta jos jollain on vinkata yhtiö jolla piilokuluja ei tuohon hintaan kuulu, olemme avoimia sillekin.
Niistä vaihtuvahintaisista kiinteistä sopimuksista ei ottanut edes asiantuntija selvää, että minkä hintaiseksi ne oikeasti tulevat.
Paras olisi kun ne kiellettäisiin kokonaan, koska niiden hinnoittelu on kuluttajalle epäselvää
En panikoi koska pörssisähkö on keskimäärin riskipreemion verran halvempaa kuin kiinteähintainen sähkö, ja jos voin siirtää osan sähkönkäytöstä halvimpaan aikaan on hintaero vielä suurempi.
Ap:lla on suuri hätä tulla kyselemään tätä aina kun sähkön hinnassa on piikki. Varmaan ahdisti silloin kun sähkö maksoi sentin.
Vierailija kirjoitti:
Autoilusta tulee kyllä huimaa säästöä pörssisähköllä verrattuna kiinteähintaiseen tai etenkin bensa-autoon. Sähköauton lataaminen ei ole maksanut pitkään aikaan juuri mitään. Varmaan n. 7000 km on tullut ajettua suunnillleen eurolla/100 km viime keväästä tähän päivään. Osa tuosta on vielä työajoa mistä saa takaisin sen 5,30€/100 km.
Tämä on kyllä totta. Sähköauton/hybridiauton käyttäjänä en voisi (muiden syiden lisäksi) kuvitellakkaan ottavani kiinteää sopimusta. Lataamme auton aina lähestulkoon ilmaiseksi. Auton kulut on laskeneet aivan radikaalisti sen myötä kun vaihdoimme sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilusta tulee kyllä huimaa säästöä pörssisähköllä verrattuna kiinteähintaiseen tai etenkin bensa-autoon. Sähköauton lataaminen ei ole maksanut pitkään aikaan juuri mitään. Varmaan n. 7000 km on tullut ajettua suunnillleen eurolla/100 km viime keväästä tähän päivään. Osa tuosta on vielä työajoa mistä saa takaisin sen 5,30€/100 km.
Tämä on kyllä totta. Sähköauton/hybridiauton käyttäjänä en voisi (muiden syiden lisäksi) kuvitellakkaan ottavani kiinteää sopimusta. Lataamme auton aina lähestulkoon ilmaiseksi. Auton kulut on laskeneet aivan radikaalisti sen myötä kun vaihdoimme sähköautoon.
Tuskin kukaan ostaa kuitenkaan sähköautoa vain siksi että se on halpaa ladata öisin. Iso investointi, jonka arvo tippuu kun auton ajaa pois liikkeestä. Akun vaurioituminen myös kallis paukku.
Syyskuun pösä-keskihinnan katsoin juuri ja oli 3,7snt/kWh. Kulutus 106kWh.
Ei kiinteätä maksua päälle puoleen vuoteen, kun vaihdoin firmaa.
Elokuun lasku 120kWh:n kulutuksella 2,5€. Eivät laskuttaneet, vaan siirtyy seuraavaan laskuun.
Eli 2 kk lasku tulee olemaan noin 6,2€. Onko paha?
Siirtoihin menee toki noin 30€/2kk. Enpä muista, milloin olisin päässyt näin halvalla.
Missä solmitaan tuollaisia käteviä 6kk sopimuksia kun minun silmään ei näy muita kuin 12 ja 24kk sopimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko se ison palan arvostaan menettänyt sähköauto on maksanut itsensä takaisin halpana ajona? Entäs ne teidän aurinkopaneelit monta vuotta vielä menee että on omillaan?
Nyt maksatetaan kansalla Fortumin seikkailuja Venäjällä ja Saksassa myös verottaja hyötyy mitä korkeampi sähkön hinta on.
Jos et ota kallista kiinteää sopparia niin ajetaan laitoksia tarkoituksella alas jotta pörssisähkön hinta on korkeampi, enemmän alvituloja.
Tilanne selitetään tuulivoiman epäsäännöllisellä tuotannolla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt maksatetaan kansalla Fortumin seikkailuja Venäjällä ja Saksassa myös verottaja hyötyy mitä korkeampi sähkön hinta on.
Jos et ota kallista kiinteää sopparia niin ajetaan laitoksia tarkoituksella alas jotta pörssisähkön hinta on korkeampi, enemmän alvituloja.
Tilanne selitetään tuulivoiman epäsäännöllisellä tuotannolla.
Tavalla tai toisella maksat tappiot mitä Fortum ja valtio kärsivät.
Kyllä kansa maksaa! 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä väsyttää, kun yöllä pestään pyykkejä ja kokkaillaan.
-PörssiPetteri
Suurin osa kodinkomeista toimii ajastimella. Ei tarvii valvoa.
Heittääkö se ajastin pyykit kuivumaankin? Safkat kokkaantuu itsestään? Ja varmaan tää ajastin istuu saunassakin sun puolesta?
Pyykit voi aamulla ripustaa, kun yöllä halvalla sähköllä pesee. Tai vkl on halpaa päivälläkin Sauna lämpiää yösähköllä, saunoa voi koska tahansa, ns. ainavalmis kiuas on kuuma koko päivän Uunissakin on automaattinen paisto ja keitto ajastus. Säästänyt olen pörssisähköllä
Sehän vain KÄY ylhäällä, ei aiheuta mitään tunnekuohua. Eikä kokonaisuuteen vaikuta, kun vastaavasti on nollahintaisia tunteja useinkin ja keskihinta ei ole huomattavan korkea. Lisäksi voi valita milloin sitä enemmän käyttää . Juuri oli laskelma vuoden keskihinnalla sekä soppari että pörssisopimuksella ja sen mukaan pörssisähkö oli halvempi. Siinä ei ollut huomiotu sitä että käyttää halpoina tunteina, vaan oli vrk keskihinta ja silti halvempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
57 € / 100 km palautuu meillä. Sähkärillä tienaa siis työajoissa sellaiset 56 € sataa kilsaa kohden. Kyllä siinä ihan tuntipalkoille pääsee, kahdella työmatkalla kuittaa kuukauden lyhennykset.
Mitenköhän oikein lasket noita kulutuksia? Mikä auto kuluttaa polttoainetta 57 eurolla sadalla kilometrillä? Tankkaatko autoa seteleillä?
Sähkövispilä vaatii omakotitalon kotilataukseen. Ja se vispilä maksaa 60000 eur. Tässä kokonaisuudessa muutaman euron säästö pörssisähkölaskussa on täysin merkityksetöntä.
Juuri näinhän typerimmät toimiikin. Ottavat pörssin, pää ei kestä yhtään hintapiikkejä ja mennään vaihtamaan määräaikaiseen talvea vasten. Kaikista hölmöintä mitä voi tehdä. Ja ne, joilla on ollut kauan pörssisähkö, tietää, että hintapiikkejä tulee. Tosin itse vaihdoin sopimusta viime talvella kahden viikon ajaksi, sitten peruminen ja takas pörssiin. Vältin tammikuun kalliin päivän ;)