Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15-vuotias Saana lopetti puhumisen

Vierailija
02.10.2024 |

Onko AV:lla mutisteja? 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 36-vuotiaana olen tajunnut että mulla taisi lapsena olla selketiivinen mutismi.  Oli ihan hirveää. 

Vierailija
22/31 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin 36-vuotiaana olen tajunnut että mulla taisi lapsena olla selketiivinen mutismi.  Oli ihan hirveää. 

Miten se ilmeni? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä puhun, vaikka puhun dorkasti ja näytän vajaalta ahdistuksen vuoksi.

🥳

Vierailija
24/31 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tänään uusintana tuo dokkari. Mielenkiintoista. Toivottavasti Saana löytää sopivan opiskelupaikan ja ammatin. Yläkoulu voi olla ahdistava kenelle vaan kun kiusataan ym. Mutta lukiossa on jo fiksumpaa porukkaa. Saanan suvussahan on myös tällaista " lukkoon menemistä", isällä ja mummolla. Joten periytyvä alttius tuohon. 

Vierailija
25/31 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetti puhumisen, mutta änkeää silti telkkariin puhumaan 

-Eri asia ja mitä sitä ihminen ei julkisuuden vuoksi tekisi 

Niin sinäkin. Mariset julkisella palstalla. 

Vierailija
26/31 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valtaosa muistakin ihmisistä voisi lopettaa puhumisen. Ja valtaosa tämän palstan väestä voisi lopettaa myös kirjoittamisen.

Vierailija
27/31 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika epäreilua ettei tarvitse esitelmää pitäessä puhua. Tai entäs ryhmätyöt? Kaikki niitä inhoaa, mutta yksi vaan vapaamatkustaa ja odottaa että muut kertoo työnjaon.

Tulevaisuudessa.. entä kun mahdollinen työnantaja soittaa? Mutisti ei vastaa. Onnea vaan.

Ja itse olen asperger. On tässä tarvinnut taipua ja etsiä keinoja pärjätä. Soisi itse kunkin tekevän niin.

Vierailija
28/31 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika epäreilua ettei tarvitse esitelmää pitäessä puhua. Tai entäs ryhmätyöt? Kaikki niitä inhoaa, mutta yksi vaan vapaamatkustaa ja odottaa että muut kertoo työnjaon.

Tulevaisuudessa.. entä kun mahdollinen työnantaja soittaa? Mutisti ei vastaa. Onnea vaan.

Ja itse olen asperger. On tässä tarvinnut taipua ja etsiä keinoja pärjätä. Soisi itse kunkin tekevän niin.

Ole vaikka Gerhard Berger.

Vierailija
29/31 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi pitää esitelmän jos ei ole puhekykyä? Onko myös epäreilua että pyörätuolissa olevan ei tarvi suorittaja Cooperia?

Vierailija
30/31 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa kusetukselta. Meidän muiden on puhuttava ja sitten tommoset prinsessat ottaa etuoikeuksia. 

Monet mutistit mukaan lukien minä maksaisivat tonnin pysyäkseen puhumaan normaalisti ja sinä valitat vaikka pystyt itse säätelemään puhutko vai et. Mutisti ei pysty.

Vierailija
31/31 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun rajoituksia pitäisi ymmärtää mutta muiden ei? Selektiivinen mutismi tai mutismi ei ole oma valinta sen enempää kuin asperger tai muutkaan. Tyttäreni ei ole puhunut 6 vuoteen, tosi vaikeaa sekä hänelle että perheelle. Koulussa ei tarvi tehdä kuin sen minkä pystyy, on lääkärin todistukset että pääsee luokalta vaikka on erityislapsi. Ei siis Suomessa vaan ulkomailla. Täällä on onneksi monilla työpaikoilla ja valtion viroissa vammaiskiintiöt, paremmin suhtaudutaan ja paremmat mahdollisuudet pärjätä ja työllistyä kuin Suomessa.