Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä oikeasti tunnistaa hyvän työntekijän - ihmiset valehtelee cv:ssään

Vierailija
02.10.2024 |

Jos olet joskus rekrynnyt töihin jotakin tai hoitanut työhaastatteluja, niin mistä oikeasti tunnistat hyvän ja tehtävään sopivan työntekijän? Soitteletteko entisille työnantajille? Kysyttekö tarkasti CV:stä hakijalta lisätietoja?

Ihmiset pystyvät antamaan aivan toisenlaisen kuvan linkkarissa, ja liioittelevat ja jopa valehtelevat CV:ssään. Olen nyt hoitanut meillä rekrytointiin liittyviä asioita useamman ihmisen kohdalla, joista osan tunnen/tiedän jo entuudestaan. Olen hämmästynyt siitä, kuinka ihmiset kehtaavat kauniisti sanottuna muuntaa totuutta. Tehtävänimike saattaa olla johtaja tai päällikkö, vaikka tiimissä ei olisi ollut kuin yksi työntekijä. Kaksikymmentä vuotta sitten opiskeluvuosina tehty tapahtumajärjestämisen kurssi muuntuu hakemuksessa niin, että oletkin ammattimainen tapahtumajärjestäjä, jolla valtavasti kokemusta alalta...

Alan ymmärtää niitä, jotka hokevat, että rekrytointi on yritykselle kauhea riski. Enkä ymmärrä, miten ihmiset kehtaavat valehdella tähän tyyliin, kun ala kumminkin suht pieni ja pitkään alalla töitä tehneet kyllä tuntevat firmat, ihmiset tai ainakin näiden ihmisten kanssa töitä tehneet ihmiset... Totuus tulee aina julki.   

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu on nykyään maan tapa. Kilpailu on vedetty äärimmilleen ja hakijat haluavat työllistyä. Kaikki tässä kuviossa kusettavat toisiaan. Työnantaja on maksavinaan hyvää palkkaa ja työntekijä on tekevinään osaavasti töitä. Kuka vaan osaa haastatella ja kysellä kiperiä kysymyksiä. Näihin kaikkiin kysymyksiin voi opetella ulkoa oikeat vastaukset. Kysyjän ei myöskään pitäisi kysyä epäolennaisia asioita. Jos vaikka haet tehdastyöläistä niin miksi kysyä? Esim. mikä on paras saavutuksesi tällä hetkellä työelämässä?

" mikä on paras saavutuksesi tällä hetkellä työelämässä?"

Miksi tuo on epäolennainen kysymys? Ainakin itse kysyn tuota sen takia että kuulen mitä ihminen kokee saavutukseksi. Kyllä suorittavan työn tekijöissäkin on ihmisiä, jotka kokevat saavuttaneensa jotain normaalia parempaa ihan siinä arkisessa puskemisessa. Osalle tuo taas on vaa

Mitä rekrytoija tekee päiväsaikaan vauva-palstalla? Eikö sinun pitäisi olla töissä?

Vierailija
42/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vastaus:

Parhaimmat työntekijät eivät ole enää pääsääntöisesti työmarkkinoiden käytettävissä. He ovat vetäytyneet syrjään saatuaan mittansa täyteen nykyistä pelleilyä.

Nyt lasten hiekkalaatikkoleikkejä saavat leikkiä muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se hakukirjeen kirjoittaminenkin on sellaista soopaa, ettei sitä tavallinen työtätekevä tallaaja kestä kirjoittaa.

99% ihmisistä haluaisi kirjoittaa "minulla ei ole nyt töitä, haluan tehdä töitä koska laskut pitää maksaa, minulla on tähän kokemusta ja koulutusta, teen työni ja lähden kotiin."

Kaikki sanahelinä "ahkerasta ja motivoituneesta työntekijästä joka keksi uuden tavan johtaa tiimiä ja pääsi huipputulokseen edellisellä kvartaalilla" on vain shaissenjauhantaa.

Vierailija
44/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan saaminen on lähes mahdotonta tänä päivänä, joten tottakai omaa osaamista kaunistellaan niin paljon kuin vain mahdollista. Se voi olla elämän ja kuoleman kysymys.

Vierailija
45/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitan kaikkiin entisiin työpaikkoihin. Mistä sitä muuten voi tietää, millainen henkilö kyseessä?

Eli jos on kyseessä viisikymppinen kunnon uran tehnyt hakija niin häiriköit ihan sitä ensimmäistä työnantajaa 30 vuotta sitten joka todennäköisesti eläkkeellä?

Vierailija
46/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä juuri näistä hr, ja esimiesten vastauksista ja työntekijöiden vastauksista näkee hyvin sen kuinka aivan eri planeetoilla ollaan asioissa. 

Työnhakijaksi suurimpiin työpaikkoihin riittää normaalilla järjen juoksulla ja normaalin rajoissa olevilla käytöstavoilla.  Jos hakee jotain aivan yltiö ihmistä, tulee varmasti pettymään ja pahasti. Olisikin vaikka raketti tieteen tohtori. 

Pitäisi paremmin osata tunnistaa ja jakaa työtehtäviä järkevämmin. Suomessa muutenkin aivan yli koulutetaan aivan kaikkialle. Siivoojallakin jo nykyisin suurinpiirtein pitää olla koulutus, vaikka on ihan perus hommaa, josta jokainen selviytyy. 

Itse olen päässyt usein niihin töihin nopealla aikataululla, missä ensimmäinen rekry epäonnistuu. Koska ottavat varmaan jollain ihan ihme perusteella näitä sinne. Uskomatonta..

Ei näitä kyllä jaksa. Ihmisiä ollaan kaikki ja paska nakki voi käydä niin työnantajien kuin hakijoidenkin kannalta. Sen takia on koe aika. 

Ja mikä ihmeen ongelma sekin on, jos työssä haluaa vain tehdä työnsä? 

Asioista tehdään liian monimutkaista, eikä työntekijöiden pitäisi olettaa olevansa esimiestensä "päivä kahvi" seuraa väkisin. Normi töisssäkin on jo kiire, että vielä seurustella kuin pitäisi jatkuvasti ehtiä töitäkin tehdä. Hohhoijaa... 

Suurin osa työpaikoista on Suomeksi aikuisten lastentarhoja... Tässä olisikin hyvä rekry lause, työpaikkamme ei ole aikuisten lastentarha, vaan täällä tehdään töitä 😅

Vierailija
47/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitan kaikkiin entisiin työpaikkoihin. Mistä sitä muuten voi tietää, millainen henkilö kyseessä?

Mitä pitää sanoa jos jonkun työpaikan pomo raivostui siitä etten halunnut jatkaa siellä? Hän varmasti haukkuu minut kaikille. Poistanko tuon paikan cv:stä kokonaan vai selitänkö tilanteen etukäteen?

Vierailija
48/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkisintä on että puheisiin perustuvissa arvioissa laiskemmat voivat saada erityisen kehuvia arvioita. Etenkin jos jää kuva kuinka laajasti joku johtaa tiimejä ym, voi tulkita ettei henkilö tee käytännön arkista työtä tai arvioija ei tiedä siitä puolesta.

Ikävää jos omaa päivittäistä suoritustaan korostavia pidetään "alempina" tai "vähemmän kehittyneinä".

Tekninen työ tai hallinto on eri asia kuin ihmisjohtaminen tai vaikka toimittajan työ. Riippuu paljon mitä haetaan.

Huom. harvoin tarvitaan pelkkää ihmisjohtamista. Mielikuvapuhuminen ja muiden taivuttelu eivät tarkoita että työt jakautuvat tasaisesti tai on järjestetty tehokkaasti.

Karrikoiden yhdessä työpaikassa eräällä kehutulla pomolla oli lähes 100 alaista. Pomo vaikutti suositulta ja nuorekkaalta mutta työntekijät käyttivät valtavasti resursseja. Moni ratsasti tiettyjen alaisten työllä, vähän vähätteli heitä ja silti kertoi eteenpäin, kuinka he itse tekivät jotain saman aihepiirin parissa. Vähäpätöiset vaan hoitivat päivittäisiä käytännön töitä.

Vierailija
49/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja haluaa kuulla että olet sosiaalinen tiimipelaaja, mutta mutta .... harva suomalainen on, saavat enemmän aikaan yksin puurtamalla. 

En laittaisi kovin paljon painoa entisten esimiesten lausunnoille, juuri heidän vuokseen moni on paikkaa vaihtamassa, ovat pelänneet oman paikkansa puolesta ja saaneet hyvän työntekijän lähtemään. 

Vierailija
50/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo päällikön tai johtajan nimikkeen käyttäminen on tosi harhaanjohtavaa.

Omaan tiimiini palkattiin ihminen, jonka cv:ssä oli kaksikin eri vaikuttavalta kuulostavaa johtaja- ja päällikkötitteliä. Jotenkin aika pian siinä töiden alettua tajusin, että tämä ihminen ei kyllä varmasti ole ollut esihenkilötehtävissä koskaan. Oli sellainen sählä, häiritsi kikattelullaan palavereita ja puhui aina aivan asian vierestä, uhkaili jäävänsä sairauslomalle jos ei saa tahtoaan läpi jossakin asiassa... Sitten selvisikin, että toinen titteli oli jonkun kaverinsa start up -firman ajoilta, jossa ei ollut saanut edes palkkaa, vaan palkkana oli ollut työtodistus ja titteli, ja toinen päällikkötitteli oli just joku tämmöinen outo ratkaisu, että  pikkufirmassa oli kolme henkeä töissä ja kaikki jotakin johtajia ja päälliköitä...

Mä luen aina nykyään hakemukset ja cv:t sellaisen ikävien hyvin epäluuloisten lasien läpi. Jotkut ihmiset o

Yhdessä hakemassani paikassa suunnilleen kaikki olivat projektipäälliköitä. Johtivat käännösprojekteja tms. En muista ketkä käänsivät, itsellä olisi ollut jotain työtä asian parissa. Ehkä tilasivat keikkatyöläisiltä. Sain sitten toisen työn joten en mennyt.

Vierailija
51/51 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen meillä kymppinä ja minä olen esimiehen ohella toinen haastattelija. En  kysy tyypillisiä haastattelukysymyksiä, joiden tehtävä on vain saada hakija myymään itsensä yli-ihmisenä, vaan kysyn tavallisia kysymyksiä ihmisestä itsestään. Mitä harrastat tai teet vapaa-ajalla, lempielokuva,  mieleenpainuvin muisto elämästä yms. Mun työssä tarvitaan kaikkien kanssa toimeentulevaa työtä tekevää tekijää, mutta ei supliikkia puhemiestä, joka vain miellyttää muita puheillaan. Persoona painaa eniten, että miten sopii joukkoon. Etsitään aina "loppuelämän" työntekijää eikä pelkkää ns. Kesäduunaria. Oon noin 10 tekijää vuosien aikana rekrynny eikä intuitio oo vielä pettänyt ,ja kiitostakin olen saanut kun olen antanut mahdollisuuden sille introvertillekin, joka tekee sata lasissa vaikka suu ei samaa tahtia käykään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi