Mistä oikeasti tunnistaa hyvän työntekijän - ihmiset valehtelee cv:ssään
Jos olet joskus rekrynnyt töihin jotakin tai hoitanut työhaastatteluja, niin mistä oikeasti tunnistat hyvän ja tehtävään sopivan työntekijän? Soitteletteko entisille työnantajille? Kysyttekö tarkasti CV:stä hakijalta lisätietoja?
Ihmiset pystyvät antamaan aivan toisenlaisen kuvan linkkarissa, ja liioittelevat ja jopa valehtelevat CV:ssään. Olen nyt hoitanut meillä rekrytointiin liittyviä asioita useamman ihmisen kohdalla, joista osan tunnen/tiedän jo entuudestaan. Olen hämmästynyt siitä, kuinka ihmiset kehtaavat kauniisti sanottuna muuntaa totuutta. Tehtävänimike saattaa olla johtaja tai päällikkö, vaikka tiimissä ei olisi ollut kuin yksi työntekijä. Kaksikymmentä vuotta sitten opiskeluvuosina tehty tapahtumajärjestämisen kurssi muuntuu hakemuksessa niin, että oletkin ammattimainen tapahtumajärjestäjä, jolla valtavasti kokemusta alalta...
Alan ymmärtää niitä, jotka hokevat, että rekrytointi on yritykselle kauhea riski. Enkä ymmärrä, miten ihmiset kehtaavat valehdella tähän tyyliin, kun ala kumminkin suht pieni ja pitkään alalla töitä tehneet kyllä tuntevat firmat, ihmiset tai ainakin näiden ihmisten kanssa töitä tehneet ihmiset... Totuus tulee aina julki.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Minulle eräs työvalmentaja sanoi että kyllä ne yrityksetkin valehtelee ja työnhakijatkin voi näin tehdä.
Valehtelun lisäksi harrastavat ihan laittomuuksiakin, mistä en tiedä harrastavatko työntekjiät
Hakemuksessa tulee valehdella vähintään saman verran kuin mitä työpaikkailmoituksessakin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne puhuu eniten totta, joilla on eniten määräaikaisuuksia takana tms.
Jep olen kuullut, että moni jopa väärentää työtodistuksia jne. Kuka tietää lopulta..
Ja kolmas asia, mä en varmaan koskaan saa töitä koska en nuole kenenkään persettä vaan hoidan vaan hommani ja jos musta joku soittaa jonnekin olen ihan Sale, että kukaan mua edes kehu kummemmin vaan päinvastoin..
Ehkä eniten vtuttaa, että on lähes mahdotonta osoittaa ja todistaa oma osaaminen ja sitten ne jotka valehtelevat parhaiten saavat paikan..
MInusta on kauheaa, että Suomi on mennyt tällaiseksi. Että joku kehtaa valehdella taidoistaan ja osaamisestaan. Mutta en olenkin ylittänyt keski-iän. Ennen pidettiin sivistymättömyyden huippuna, jos joku kehui itseään. Se on mennyt meidän ikäpolvelle veriin eikä tulisi mieleenkään kehua taitojani, jos niitä nyt on. Tuttavani kertoi tapauksesta, kun hänen tuntemansa nuori ihminen rustaili työhakemuksta. Tuttavani on opettanut kieliä yläasteella ja lukiossa. Hakemusta kirjoittava nuori ihminen suunnitteli laittavansa hakemukseen, että hänellä on erinomainen englannin taito. Tuttavani jutteli vähäsen englanniksi hänen kanssaan ja piti kielitaitoa keskinkertaisena. En tiedä millainen työhakemus lopulta lähti työpaikkalle.
Sitten taas ihmisen selviytyminen voi olla kyseisestä työpaikasta kiinni, joten on aivan inhimillistä jos silloin otetaan kaikki keinot käyttöön. Pitäisin harvinaisena, jos päin vastoin ihminen olisi hädässäkin rehellinen ja tunnollinen
No minä en voi sille mitään että nykyinen työnantaja on antanut tittelin päällikkö. Suoria alaisia mulla ei ole mutta johdan silti sellaista kokonaisuutta, että x määrä ihmisiä saa työnsä tehtyä.
Sorry, kaikkeen ei voi työnhakijakaan vaikuttaa.
Mä soittelen edellisille työnantajille. CV ei kerro käytännössä mitään ja apinakin osaa teeskennellä miellyttävää ja ahkeraa haastattelussa.
Kerran tein sen virheen, että rekrysin työntekijän, joka antoi itsestään todella supliikin ja pirteän kuvan haastattelussa. Mutta sitten alkoi jatkuva saikuttelu, kun on niin uupunut ja masentunut.
Onhan niissä jo töissä olevissa ihmisissäkin *vikoja*. Eli kukaan ei ole täydellinen.
Koeaika on kokeilua varten, luulis siinä näkevän. Ei rekrytoinnin tarvitse olla niin raskas prosessi sen takia ja luulis kyllä jos kysyy joitain järkeviä syventäviä kysymyksiä, niin kulissit murtuu nopeasti jos ei ole oikeaa osaamista.
Palkattu on. On katsottu lukion päästötodistus, yo todistus, oppilaitoksen valmistumispaperit. Alkuperäisinä, ellei löydy niin seuraava.
Työtodistuksista voi olla iloa, usein kuitenkin jonkin pomon henkilökohtaisia mieltymyksiä. Suosittelijoista sen verran että jos on esim ministeri tai muu vastaava niin ei jatkoon, yksi oli. Tai jos suosittelija on joku verkostoihminen tai optio. Somesta ei ole katsottu mitään, ovat kiiltokuvia eivätkä kerro mitään. 500 linkkiä, entä sitten? Tai jos edellytetään laskutaitoa, somesta viis.
Hakutilanteessa vielä testataan ammattitaitoa. Psykologiset testit ovat usein kallista puppua. Eikä saa olla kenenkään sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa ottaa joskus haastatteluun joku pitkäaikaistyötön. Hakemuksesta näkee kyllä onko tosissaan, ja onko edes yrittänyt tehdä asialle jotain (käydyt kurssit ja vastaavaa). Itse hoidin aikanaan rekrytointeja isossa firmassa, ja vaikka valtaosa palkkaamistani olivatkin sitä normaalia meritoitunutta masaa, niin missään nimessä en siirtänyt kaikkia pitkäaikaistyöttömiä suoraan ö-mappiin, vaan luin kyllä hakemukset ajatuksella.
Teoriani taustalla oli, että jos joutuu syystä tai toisesta jossain elämäntilanteessa pois työelämästä pitemmäksi aikaa, voi se työttömyysjakso olla jatkossa ainoa syy sille ettei saa töitä, ja ajan mittaa kierre vaan pahenee työttömyysjakson venyessä. Uskoin siis, että joissakin tapauksissa siperia on niinsanotusti opettanut arvostaman työtä, ja halusin antaa mahdollisuuden katkaista kierre ja palata työelämään.
Enkä ollut väärässä, sieltä työttömien joukosta löysin pari firman ahkerinta
Kiitos, olet hieno ihminen. Olen itse työtön ja lämmitti kovasti mieltä, että on sinun kaltaisia ihmisiä, jotka haluaa antaa työttömille mahdollisuuden. Moni laittaisi työttömän hakemuksen suoraa ei-pakkaan.
Tuo päällikön tai johtajan nimikkeen käyttäminen on tosi harhaanjohtavaa.
Omaan tiimiini palkattiin ihminen, jonka cv:ssä oli kaksikin eri vaikuttavalta kuulostavaa johtaja- ja päällikkötitteliä. Jotenkin aika pian siinä töiden alettua tajusin, että tämä ihminen ei kyllä varmasti ole ollut esihenkilötehtävissä koskaan. Oli sellainen sählä, häiritsi kikattelullaan palavereita ja puhui aina aivan asian vierestä, uhkaili jäävänsä sairauslomalle jos ei saa tahtoaan läpi jossakin asiassa... Sitten selvisikin, että toinen titteli oli jonkun kaverinsa start up -firman ajoilta, jossa ei ollut saanut edes palkkaa, vaan palkkana oli ollut työtodistus ja titteli, ja toinen päällikkötitteli oli just joku tämmöinen outo ratkaisu, että pikkufirmassa oli kolme henkeä töissä ja kaikki jotakin johtajia ja päälliköitä...
Mä luen aina nykyään hakemukset ja cv:t sellaisen ikävien hyvin epäluuloisten lasien läpi. Jotkut ihmiset ovat todella hyviä kehumaan itseään, mutta totuus onkin sitten jotakin aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne puhuu eniten totta, joilla on eniten määräaikaisuuksia takana tms.
Jep olen kuullut, että moni jopa väärentää työtodistuksia jne. Kuka tietää lopulta..
Ja kolmas asia, mä en varmaan koskaan saa töitä koska en nuole kenenkään persettä vaan hoidan vaan hommani ja jos musta joku soittaa jonnekin olen ihan Sale, että kukaan mua edes kehu kummemmin vaan päinvastoin..
Ehkä eniten vtuttaa, että on lähes mahdotonta osoittaa ja todistaa oma osaaminen ja sitten ne jotka valehtelevat parhaiten saavat paikan..
Voisiko joku hoitaa hommasi sillä tavalla, että se jäisi positiivisena esimiesten mieleen? Siksi kysyn, kun tuollainen 'hoidan vaan hommani'-tekijä ei välttämättä sittenkään ole se suurin kultakimpale työntekijänä.
Kun hakemuksia yhteen paikkaan tulee satoja niin hankalin osuus on päästä haastatteluun. Kun CVssä liioittelee niin sinne pääsee varmemmin. Kun on enää kymmenkunta (jos sitäkään) kilpailijaa niin voittomahdollisuudet on paremmat. Haastattelussa voi sitten puhua rehellisemmin.
Sieltä kun valitsee sen keskinkertaisen hakijan CV:n perusteella, niin ihan hyvä tulee.
Valehtelu on nykyään maan tapa. Kilpailu on vedetty äärimmilleen ja hakijat haluavat työllistyä. Kaikki tässä kuviossa kusettavat toisiaan. Työnantaja on maksavinaan hyvää palkkaa ja työntekijä on tekevinään osaavasti töitä. Kuka vaan osaa haastatella ja kysellä kiperiä kysymyksiä. Näihin kaikkiin kysymyksiin voi opetella ulkoa oikeat vastaukset. Kysyjän ei myöskään pitäisi kysyä epäolennaisia asioita. Jos vaikka haet tehdastyöläistä niin miksi kysyä? Esim. mikä on paras saavutuksesi tällä hetkellä työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo päällikön tai johtajan nimikkeen käyttäminen on tosi harhaanjohtavaa.
Omaan tiimiini palkattiin ihminen, jonka cv:ssä oli kaksikin eri vaikuttavalta kuulostavaa johtaja- ja päällikkötitteliä. Jotenkin aika pian siinä töiden alettua tajusin, että tämä ihminen ei kyllä varmasti ole ollut esihenkilötehtävissä koskaan. Oli sellainen sählä, häiritsi kikattelullaan palavereita ja puhui aina aivan asian vierestä, uhkaili jäävänsä sairauslomalle jos ei saa tahtoaan läpi jossakin asiassa... Sitten selvisikin, että toinen titteli oli jonkun kaverinsa start up -firman ajoilta, jossa ei ollut saanut edes palkkaa, vaan palkkana oli ollut työtodistus ja titteli, ja toinen päällikkötitteli oli just joku tämmöinen outo ratkaisu, että pikkufirmassa oli kolme henkeä töissä ja kaikki jotakin johtajia ja päälliköitä...
Mä luen aina nykyään hakemukset ja cv:t sellaisen ikävien hyvin epäluuloisten lasien läpi. Jotkut ihmiset o
Ei päällikkö tai johtaja tarkoita esihenkilötehtävää. Outo käsitys, että tarkoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Soitan kaikkiin entisiin työpaikkoihin. Mistä sitä muuten voi tietää, millainen henkilö kyseessä?
Mulla monet entiset työpaikat jo hävinneet ja muutama pomokin siirtynyt jo rajan toiselle puolelle joten saattaa olla aikas hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelu on nykyään maan tapa. Kilpailu on vedetty äärimmilleen ja hakijat haluavat työllistyä. Kaikki tässä kuviossa kusettavat toisiaan. Työnantaja on maksavinaan hyvää palkkaa ja työntekijä on tekevinään osaavasti töitä. Kuka vaan osaa haastatella ja kysellä kiperiä kysymyksiä. Näihin kaikkiin kysymyksiin voi opetella ulkoa oikeat vastaukset. Kysyjän ei myöskään pitäisi kysyä epäolennaisia asioita. Jos vaikka haet tehdastyöläistä niin miksi kysyä? Esim. mikä on paras saavutuksesi tällä hetkellä työelämässä?
" mikä on paras saavutuksesi tällä hetkellä työelämässä?"
Miksi tuo on epäolennainen kysymys? Ainakin itse kysyn tuota sen takia että kuulen mitä ihminen kokee saavutukseksi. Kyllä suorittavan työn tekijöissäkin on ihmisiä, jotka kokevat saavuttaneensa jotain normaalia parempaa ihan siinä arkisessa puskemisessa. Osalle tuo taas on vaan tyhtmää työtä jolla elätetään perhettä. Usein tuo ero näkyy työssäkin.
Jaa-a, ja miten hyvä työntekijä pystyy osoittamaan hyvyytensä jos on sattunut vaikka paska edellinen työpaikka, kuten itselleni. Mitä huonompi johto, sitä nopeammin hyvän työntekijän urakin sakkaa, kun johto kusee nilkoille ja kohtelee kuin roskaa
Työtodistukset tietysti pitäisi olla kaikista työpaikoista, jotka voi tarkistaa haastattelussa. Mutta lähtökohtaisesti itse työnhakijana olen kyllä myös todella tarkka rekryn käytöksestä: jos tämä osoittaa epäluuloisuutta tai muuten huonoa käytöstä minua kohtaan, se kertoo että firma on mätä ja tekee hallaa omalle uralleni, enkä ottaisi enää tällaista paikkaa vastaan
Itse sanoisin että firman kannattaa panostaa työnantajabrändiinsä ja tarjota kunnon palkkaa, ja harkita rekryjä ajan kanssa. Jos on pakkoraossa, että on välttämätöntä saada tekijä nopeasti, niin se kertoo lähinnä että firma on huonosti johdettu eikä ennakointikykyä tai pelivaraa ole -> paska firma joka tekee hallaa uralle
Jos sinä olet tällaisessa yrityksessä tekemässä rekryä, vähennä huomattavasti panostasi firmaan ja ala miettimään muita toimeentulomahdollisuuksia niin nopeasti, kuin mahdollista