Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pentulive 2024 official, bordercolliet.<3

Vierailija
01.10.2024 |

Uusi pentulive alkaa 25.10, ja tällä kaudella pääsemme seuraamaan bordercollieiden elämää!<3 Todella fiksu ja kiinnostava rotu. Näistä pennuista tulee varmasti melkoisia viikareita. :)

Kommentit (11739)

Vierailija
10821/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Antaisin. Ei se ole niin vakavaa. Tällaiset kommentit kertovat kyllä enemmän nykyihmisen narsismista - siitä, että jopa koira on sen oman egon jatke. Minun pentu, minun nimi, joku stanan rändömi (kasvattaja siis) ei MINUN pentuani nimeä. Nämä on näitä, jotka vissiin adoptiossakin nimeävät ja kastavat lapset uudelleen. Koska se on MINUN. Lapsi sinänsä ei ole tärkeä, vaan se miten se ja sen nimi kuvastaa MINUA, MINUN egoani.

Niin eläinten kuin ihmistenkin kanssa käy käytännössä niin, että jos ja kun ystävystytään tutustumisen jälkeen, lempinimet ovat niitä, jotka tulevat kuvastamaan sitä suhdetta. Hellittelynimenä tai vain käytännöllisempänä nimenä. Minun koirani oli viralliselta nimeltään DoorKeeper, kun minä sen sain. Ensin se oli meille Portsari (ovivahti), mutta siitä se lyheni Portsuksi. Terveisiä meidät tunnistaneille!"

Härregyyd!! Olipas sellainen purkaus että jos olisin sinä niin hävettäis hitosti jos joku mut tunnistaisi. Tai no, kaipa kaikki sun tutut jo ennestään tietää että oot aika agressiivinen ja muutonkin nolo tyyppi.

Vierailija
10822/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Kai nyt jokainen haluaa ja saa nimetä lapsensa ja lemmikkinsä kuten itse haluaa. Jos nyt aikuisen koiran ottaisi niin sitten tietysti eri juttu kun se koira on jo ehdollistunut siihen nimeen ehkä.

Ei näillä pennuilla esim ollut mitään käsitystä mistään nimistä. Nyt ne alkaa vasta oppia uudessa kodissa sitä.

Tämä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10823/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen valitkoon ihmis- ja eläinlapselleen sen sopivimman nimen. Koirilla kennelnimi on kasvattajan päättämä, usein juurikin tietyllä kirjaimella alkava (A-, B-, C- jne pentueet) tai tietyn tyyliset kuten mm. elokuvat, kahvilaadut tai planeetat. Koiran kutsumanimi on omistajan valitsema ja hyvä niin. Kennelnimi on jotain ihan muuta kuten omani eli Sxxxwxxx Hop xx xx Thump. Ei tullu Tumppia 😉

Näille oli kivasti jemmattu nuo pentuliven nimet niihin kennelnimiin.

Tulinen Aamunrusko, Tulinen Alituinen Pilke, Tulinen Auringonsäde jne.

Helppo siis olisi poimia noista se jo "tuttu" nimi, jos se muuten miellyttää.

Vierailija
10824/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, ettei alkuperäinen nimi "kelvannut" juuri kelleen, vaikka oli tosi hyviä ja koiramaisia nimiä. Ehkä haluavat välttää tunnistamisen myöhemmin?

Minä en ihmettele yhtään. Käytännössä kaikki haluaa päättää pentunsa nimen ihan itse. Antaisiko itse jonkun randomin päättää pentusi nimen? :D 

Antaisin. Ei se ole niin vakavaa. Tällaiset kommentit kertovat kyllä enemmän nykyihmisen narsismista - siitä, että jopa koira on sen oman egon jatke. Minun pentu, minun nimi, joku stanan rändömi (kasvattaja siis) ei MINUN pentuani nimeä. Nämä on näitä, jotka vissiin adoptiossakin nimeävät ja kastavat lapset uudelleen. Koska se on MINUN. Lapsi sinänsä ei ole tärkeä, vaan se miten se ja sen nimi kuvastaa MINUA, MINUN egoani.

Niin eläinten kuin ihmistenkin kanssa käy käytännös

vai onko narsismia se, että pentuliven katsoja kuvittelee voivansa päättää toisen ihmisen koiran nimen ja sitten loukkaanttu siitä, kun omistaja vaihtaa koiralleen omasta mielestään paremman nimen.

Vierailija
10825/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välke meni uuteen kotiin, otti tilan haltuun ja oli sillai, ei tässä kuule mamma mitään, oon iso poika jo.😊

Vierailija
10826/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- Aika reteesti se otti luun suuhun ja kellahti Gleen petiin sitä syömään, Glee katsoi sivusta vähän järkyttyneenä, omistaja kuvaa koirien kohtaamista."

:D Ihan oma itsensä on :D

lähde: https://yle.fi/a/74-20118513

Vierailija
10827/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenitestitulokset tulleet.

Kulo, Tuike, Hämy, Tähti ja Salama näköjään CEA kantajia.

En kyllä yhtään tiedä mitä se edes tarkoittaa 😁

Vierailija
10828/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlesta: CEA sairaus on collie-sukuisilla koirilla tavattu silmänpohjan (suonikalvon ja kovakalvon) kehityshäiriö. Sairautta esiintyy eri vaikeusasteista, mutta sairaus ei yleensä ole kovinkaan vakava. CEA aiheuttaa harvoin täydellistä sokeutta, kuitenkin vakavammissa (coloboma, ablaatio) muodoissa tämä on mahdollista. Colobomassa, jossa syntyy kuoppa tai reikä näköhermonpäähän ja ablaatiossa, joka on vakavin ja harvinaisin muoto, verkkokalvo saattaa irtautua kokonaan aiheuttaen sokeutumisen.

https://www.movet.fi/tutkimukset/cea-collie-eye-anomaly-choroidal-hypop…

Vierailija
10829/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa sitä että Kulo, Tuike, Hämy ja Salama ovat geneettisesti terveitä, mutta kantavat tuota geeniä ja saattaa siirtyä heidän pentuihinsa.

Vierailija
10830/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlesta: CEA sairaus on collie-sukuisilla koirilla tavattu silmänpohjan (suonikalvon ja kovakalvon) kehityshäiriö. Sairautta esiintyy eri vaikeusasteista, mutta sairaus ei yleensä ole kovinkaan vakava. CEA aiheuttaa harvoin täydellistä sokeutta, kuitenkin vakavammissa (coloboma, ablaatio) muodoissa tämä on mahdollista. Colobomassa, jossa syntyy kuoppa tai reikä näköhermonpäähän ja ablaatiossa, joka on vakavin ja harvinaisin muoto, verkkokalvo saattaa irtautua kokonaan aiheuttaen sokeutumisen.

https://www.movet.fi/tutkimukset/cea-collie-eye-anomaly-choroidal-hypop…

ja  lisään tähän vielä, että nuo pennut siis ovat kantajia, eli ei tarkoita, että ovat sairaita

Vierailija
10831/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Loimu tuon CEAn kantaja?

Vierailija
10832/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän kaikkea löytyisi jos meikäläinen geenitestattaisiin.

Vierailija
10833/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Loimu, mutta Peto on CEA+BCG kantaja.

Eli juuri puolella pentueessa ainakin tuo CEA kantajuus, mikä tulee jos vanhemmista toinen ei ole kantaja.

Vierailija
10834/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Loimun GEENITESTIT

Geenitestattavat sairaudet: Ei kantajuuksia,

Vierailija
10835/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti mitä sairauksia sukulaisillasi on ollut. Mitä luultavimmin sinustakin löytyy niille altistavia geenejä, jos siis olet ns. normaalisti syntynyt sukuusi, eli geneettisesti sukulainen.

Vierailija
10836/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti mitä sairauksia sukulaisillasi on ollut. Mitä luultavimmin sinustakin löytyy niille altistavia geenejä, jos siis olet ns. normaalisti syntynyt sukuusi, eli geneettisesti sukulainen.

Rotukoirien tilanne ei ole verrattavissa tähän. Samaan koirarotuun kuuluvat koirat ovat geneettisesti toisiaan yhtä lähellä kuin lähisukulaiset ihmisillä. Se näkyy myös perinnöllisten sairauksien yleisyydessä.

Vierailija
10837/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"CEA sairaus on collie-sukuisilla koirilla tavattu silmänpohjan (suonikalvon ja kovakalvon) kehityshäiriö. Sairautta esiintyy eri vaikeusasteista, mutta sairaus ei yleensä ole kovinkaan vakava."

Tähänkin, nuo pennut ovat siis kantajia.

Vierailija
10838/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä huvittava ketju. Mistäs nää geenitestitkin jo joku kaivoi 🤔

Vierailija
10839/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Loimun GEENITESTIT

Geenitestattavat sairaudet: Ei kantajuuksia,

Eikös tuo nyt ole jo aika harvinaista ettei muka mitään kanna.

Vierailija
10840/11739 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä huvittava ketju. Mistäs nää geenitestitkin jo joku kaivoi 🤔

Jostain hovineidon somesta, ehkä.

Ketju on lukittu.