Pentulive 2024 official, bordercolliet.<3
Uusi pentulive alkaa 25.10, ja tällä kaudella pääsemme seuraamaan bordercollieiden elämää!<3 Todella fiksu ja kiinnostava rotu. Näistä pennuista tulee varmasti melkoisia viikareita. :)
Kommentit (11739)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joku uskalsi kysyä täysin aiheellisen kysymyksen agilitystä, loukkaantumisvaarasta ja eettisyydestä. Kunnollista vastausta ei kasvattaja(kaan) antanut ja jo pian koko kysymystuokio loppuikin. Miksei koirien voi vain antaa olla koiria vaan niiden elämät pitää alistaa ihmisten kilpailuvietille ja huonon itsetunnon pönkittämisen välineiksi?
No miten se koira on koira ? Luonnossa sudet juoksee kilometrejä päivässä ja saalistaessaan spurtit on hurjia. Maastot eivät ole mitään tekonurmia. Lammaskoirat taas..niin no onko nekään sitten koiria tai koiran elämää eläviä. ?
Koiraa voi taajamien ullopuolella pitää vapaana ja antaa sen juosta vapaana, ei sen kanssa tarvitse pakkoharrastaa pokaalien ja itsetunnon pönkityksen perässä. Lamamskoira paimentaa luonnostaan, ei pakosta.
Borderin tyyppinen koira nauttii tekemisestä jossa se työskentelee ihmisen kanssa yhteistyössä. Se tarvitsee työtä myös aivoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joku uskalsi kysyä täysin aiheellisen kysymyksen agilitystä, loukkaantumisvaarasta ja eettisyydestä. Kunnollista vastausta ei kasvattaja(kaan) antanut ja jo pian koko kysymystuokio loppuikin. Miksei koirien voi vain antaa olla koiria vaan niiden elämät pitää alistaa ihmisten kilpailuvietille ja huonon itsetunnon pönkittämisen välineiksi?
Koirat kaipaavat tekemistä. Se ei tarkoita, että pitäisi kilpailla, mutta ainakin harrastaa jotain josta koira tykkää. Olen itse harrastanut koirien mukaan eri lajeja ilman kilpailua.
Tiedän kyllä. Harrastan itsekin esim. jäljestystä koirani kanssa ihan ilman mitään kilpailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko Hehku pyreneittenpaimenkoira rodultaan?
On. Hovineidon sanojen mukaan pieni pomppurotta ja hömelö koheltaja 😁😁
Sehän juoksikin ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri eilen Ylen sivuilta Sinin pentujen 1v kuulumiset ja valokuvat. Ihan hassua kun muistaa ne pentuna ja nyt ne on isoja vinttikoiria.
Voisitko laittaa linkin juttuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaita nämä kommentit "joo mullaha ei oo siis koira enkä tiedä mistään mitään, mutta miksi pitää tehdä sitä ja tätä sen koiran kans, miksi ei voi vaan olla". 😂
Joo kyllä on aivan liian paljon niitä koiria joita oikeasti säälin. Eli koira siellä kerrostalokämpässä josta sitten päästään juuri ja juuri niille pissalenkeille. Maata päivät pitkät tekemättä mitään kaluten jotain kuivaa puruluun jämää.
Tuo on taas toinen ääripää. Ei kerrostalossa asuminen tarkoita aina sitä, että koira ei saa tarpeeksi liikuntaa tai ettei sitä aktivoitaisi sille sopivilla tavoilla.
Joo en puhunut nyt sinänsä kerrostalosta vaan siitä että moni koira on turhautunut jkoska sillä ei ole mielekästä tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Pennut sai taas uuden härpäkkeen. Mutta varmaan tulevat tykkäämään tuosta.
Pentuliven sivustollahan sanottiin, että pennut ulisee tylsyyttään joten kai niille välillä pitää uutta härpäkettä ja tekemistä antaa, että pysyvät tyytyväisinä eikä ulise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaita nämä kommentit "joo mullaha ei oo siis koira enkä tiedä mistään mitään, mutta miksi pitää tehdä sitä ja tätä sen koiran kans, miksi ei voi vaan olla". 😂
Joo kyllä on aivan liian paljon niitä koiria joita oikeasti säälin. Eli koira siellä kerrostalokämpässä josta sitten päästään juuri ja juuri niille pissalenkeille. Maata päivät pitkät tekemättä mitään kaluten jotain kuivaa puruluun jämää.
Tuo on taas toinen ääripää. Ei kerrostalossa asuminen tarkoita aina sitä, että koira ei saa tarpeeksi liikuntaa tai ettei sitä aktivoitaisi sille sopivilla tavoilla.
Joo en puhunut nyt sinänsä kerrostalosta vaan siitä että moni koira on turhautunut jkoska sillä ei ole mielekästä tekemistä.
No miksi sitten nimenomaan mainitsit kerrostaloasumisen? Kyllä koira ok-talossakin tylsistyy, jos sen kanssa ei olla ja sitä ei aktivoida. Valitettavasti moni ajattelee, että koiralle riittää, kun se saa olla pihalla vapaana.
Kohta Välke puraisee hovimestaria herkästä paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri eilen Ylen sivuilta Sinin pentujen 1v kuulumiset ja valokuvat. Ihan hassua kun muistaa ne pentuna ja nyt ne on isoja vinttikoiria.
En minä kyllä mitään 1-vuotis juttua ole löytänyt, löysin vain 15-viikkois kuulumisia jonka olen itsekin lukenut aikaa sitten.
Jospa hän kuka puhuu 1v kuulumisista kertois mistä sen artikkelin löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä mitään 1-vuotis juttua ole löytänyt, löysin vain 15-viikkois kuulumisia jonka olen itsekin lukenut aikaa sitten.
Linkki on jo tuolla muutama viesti sitten laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattajalle näyttää agilitystä tulleen pakkomielle. 3 viikkoa vanhoista pennuistakin pitää jo katsella, kuka niistä sopisi parhaiten agilityyn ja kuka pelastuskoiraksi. Sama asia kuin muutaman viikon ikäisestä vauvasta jo katselisi, tuleeko hänestä olympiasprintteri. Sairasta.
Mitäs jos lopetat nyt taas tämän jankkaamisen. Sinut tunnistaa tyylistä.
Kumma juttu, sillä kirjoitan tänne ekaa kertaa.
Höpö höpö
Onko vaikea uskoa, että agilityä kritisoi monikin ihminen. Plop, pieni agilitykuplasi puhkeaa. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pennut sai taas uuden härpäkkeen. Mutta varmaan tulevat tykkäämään tuosta.
Pentuliven sivustollahan sanottiin, että pennut ulisee tylsyyttään joten kai niille välillä pitää uutta härpäkettä ja tekemistä antaa, että pysyvät tyytyväisinä eikä ulise.
Ennemmin niiden kanssa pitäisi olla ja sosiaalistaa niitä kuin antaa niille härpäkkeitä, joista ne eivät näytä niin välittävän.
Olet niin ilmiselvä trolli kuin vaan voi olla.
Taidat itse olla. Todella ihmetyttää, miksei pentujen kanssa olla enempää. En ole juurikaan nähnyt pentujen leikkinän noilla härpäkkeillä, ehkä sinä sitten olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se linkki. Kannattaa etsiä hiukan ketjua taaksepäin kun kysyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, olihan tuolla se 1 vuotis juttu. Itse en sitä löytänyt enkä koskaan ole nähnyt, joten kiitokset minultakin.
Ei liity aiheeseen mutta laitetaan tänne tiedoksi:
Hauhau-puruluiden epäillään sairastuttaneen koiria nyt yhtiö vaatii salassapitoa korvausta hakevilta omistajilta
Syksyn aikana sadat koirat ovat saaneet oireita sen jälkeen, kun ne ovat syöneet Hauhau-puruluita. Maahantuoja lupaa korvauksia, mutta tiukoin ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki on jo tuolla muutama viesti sitten laitettu.
Joo, pitäisi alkaa lukemaan viestejä uusimmasta taaksepäin, eikä sieltä minkä on joskus aiemmin viimeksi lukenut. 🌞
Möpsönkin pennuista löytyy myöhempiä kuulumisia Ylen pentulivesivuilta. Taitaa olla Akankin
Chatin aikana sattui kamera ikuistamaan hetken pennun ja Loimun välisen katsekontaktin. Inhimillistäen oli juuri niin kuin äidin ja lapsen välinen, tunteikas katse ja yhteisymmärrys. Pentu piti hampaitaan kiinni sillan laidassa, tuntui kai hyvältä, Loimu tuli paikalle katsomaan mikä on homman nimi.
Nyt ollaan kiltisti kun tontutkin kurkkii ikkunoista. Eipä kinastella. Eläin, ihminen, hellyyttä täynnä (Rasaa mukaellen tai sinne päin).