Mitkä tuotteet olet jättänyt ostamatta hintojen noustua?
Meillä lopetettiin kokonaan leikkeleiden ostaminen. Leivän päälle riittää hyvin juusto, kurkku, salaatti ja/tai tomaatti. En osta enää myöskään kananfileitä, ellei ole sopivassa tarjouksessa. Emme myöskään osta enää työlounaaksi eineksiä, vaan valmistamme itse viikon työlounaat. Emme osta enää myöskään perunajalosteita, vaan teemme itse ihan perunasta ranskalaiset tai perunalaatikot jne. Pyykinpesuaine vaihtui edulliseen vaihtoehtoon, jonka hinta on noin 1-2e / litra. En ala maksamaan merkkituotteesta 13e / pönttö. Leipää ostetaan hävikkinä pakkaseen. Itse saatan syödä työlounaaksi kaurapuuroa. 80-90-lukujen keittokirjat on kaivettu esiin ja viikolla syödään edullisemmin, viikonloppuna paremmin.
Aika monta asiaa on tullut vaihdettua edullisempaan. Siinähän sitten nostelevat veroja, sähkönsiirtoja ja muita maksuja. Ei huvita maksaa kaikesta ylihintaa, joten ostolakko sopii tähän tilanteeseen oikein hyvin.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään jätän enemmän tuotteita kauppaan, tuoteryhmä kuin tuoteryhmä. Ei vaan jaksa enää kiinnostaa. Laatu harvemmin on kummoinen, ja jos käykin ilmi että pidän esim. uutuustuotteesta, pian se vedetään myynnistä kuitenkin.
Kyllä se on niin, että vaatimaton perusruoka on paras. Elämykset erikseen, eikä niitäkään tarvitse viikottain saada. Puoliso pyöräytti eilen alusta asti itse lohikiusauksen, ja siitä syödään vielä huomennakin. Ihan tarpeeksi gourmeeta itselleni.
on se sitä täilohta joissa epidemia, jos teitä ei häiritse,mutta mua, vaikka söisin kypsennettyä täitä.
En mitään. Ennen meni ruokalaskuun noin 250 euroa/kk. Nyt nostin rajaksi 300 euroa/kk.
Kaiken mikä ei ole aivan välttämätöntä.
Kotimaiset tuotteet, jollei ei-suomalainen tuote ole tyyliin monta euroa kalliimpi.
Onnea matkaan Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Limsat jää ostamatta.
Pepsi Max on halvempaa kuin maito... toisaalta maitoa en juokaan. 76ct/litra ei ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi mansikat. Minua ärsytti niiden korkea hinta keskikesällä ja sitten kun tuli vielä vinkuvonku-uutisia siitä, miten sadot olivat nyt siinä tältä kesältä, lakkasin ostamasta niitä kokonaan. Kummasti vaan oli ihan vielä syyskuun lopullakin tavaraa hyllyssä, ja aulamyyjällä pullisteli loppukesän + alkusyksyn ajan pöytä marjoista...ehkä ei olisi kannattanut ruveta ahneeksi niiden hintojen kanssa? Nyt jäi ostamatta monelta muultakin, saas nähdä moniko joutuu lopettamaan tämän takia.
Totta, ei tullut ostettua mansikoita yhtään kertaa menneenä kesänä. Kohtuus kaikessa, myös rahastamisessa.
Kaiken turhan olen jättänyt pois mitä ihminen ei ruuassaan tarvitse. Limsat, alkoholi, karkit ja muut sokeriset turhakkeet, sipsit jne teolliset tuotteet joita ihmisen ei edes kuuluisi syödä. Itse leivon ja kokkaan kaiken. Välipaloja en harrasta. Syön lounaan, päivällisen ja illallisen. Syön sadon edukkaita tuotteita esim nyt on porkkanat olleet 0,59€/kg ja niistä olen tehnyt paahdettuja uuniporkkanoita kanan kanssa. Lihaa syön päivittäin jotta saan proteiinia. Kokkaan kerralla 3-4 päiväksi. Kaupassa käyn 1-2kertaa viikossa. Ruoka on ainoa missä voin tällä hetkellä karsia kuluja. Kaikki muu taas tulee hankittua tarjouksesta -30-70%. En edes muista milloin olisin ostanut jonkun tuotteen joka olisi ollut normaalihintainen. Kaupan poistopisteeltä löysin syystakin jonka alkuperäinen hinta oli 109€ ja maksoin siitä 20€. Näitä löytöjä ostan kun vastaan tulevat.
Asioin vain Lidlissä ja listaan aina tarjoukset etukäteen puhelimeeni. Appia en ole vielä ladannut, mutta joutunen piakkoin luopumaan periaatteestani sen suhteen.
Normaalihintainen kala (lähinnä graavi- ja savukirjolohi), jota aiemmin ostin viikottIn on jäänyt kokonaan pois jo vuosia sitten.
Viimeksi normaalihintaiset juustot ja tarjoushintaInenkin suklaa ovat kokeneet saman kohtalon.
Minulla oli pitkään tapana ostella melko huolettomasti kaikenlaista alle 10 €/kg ja harkita tarkemmin vain sitä kalliimpia tuotteita. Nykyään harkintaraja on ollut pakko nostaa 12 euroon, enkä edes muista milloin olisin ylittänyt sen määrällisesti merkittävän tuotteen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
En osta lohta, muutakaan kalaa enkä lihaa. Syödään vain omaa riistaa. Leivon leivät itse. Leikkeleet Lidlistä, siellä ne on halpoja. Teen itselle pastaa ym. helppoa ruokaa lounaaksi. En käy ulkona syömässä. Pesuaineet ostan Lidlistä, samoin vessapaperit ym.
muikku ja silakka hyvää ja terveellistäkin
Silakkafile tänään tarjouksessa 8,95/kg. Ei ole halpaa. Muikku maksaa täälläpäin vielä enemmän, kun se joudutaan muualta tuomaan.
Vierailija kirjoitti:
Asioin vain Lidlissä ja listaan aina tarjoukset etukäteen puhelimeeni. Appia en ole vielä ladannut, mutta joutunen piakkoin luopumaan periaatteestani sen suhteen.
Normaalihintainen kala (lähinnä graavi- ja savukirjolohi), jota aiemmin ostin viikottIn on jäänyt kokonaan pois jo vuosia sitten.
Viimeksi normaalihintaiset juustot ja tarjoushintaInenkin suklaa ovat kokeneet saman kohtalon.
Minulla oli pitkään tapana ostella melko huolettomasti kaikenlaista alle 10 €/kg ja harkita tarkemmin vain sitä kalliimpia tuotteita. Nykyään harkintaraja on ollut pakko nostaa 12 euroon, enkä edes muista milloin olisin ylittänyt sen määrällisesti merkittävän tuotteen suhteen.
Graavi on niin helppoa tehdä itse, että ei juuri kannata valmiina ostaa. Vain karkeaan merisuolaan yöksi ja valmista on.
Mulla on ollut kipuraja 5- 6 euroa, mitä tulee esim. lihoihin ja kaloihin. Nyt on ollut pakko nostaa rajaa 7- 8 euroon, jos mielin niitä syödä. Se on sitten pois muusta kulutuksesta, koska tulot ovat laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen siirtynyt ostamaan opiskeluajan herkkua, kanankoipia 2,95e/kg ja muuta luulllista kanaa. Esim. kanan rintaleikkeitä myydään n. 7e/kg, mikä on paahdettuna oikein herkku, mutta josta voi itse leikata "sisäfileet" tai kananfileet halutessaan tai voihan sen suikaloidakin. Kananfileet taas ovat usein lähemmäs 20e kg. Valitsemalla vähemmän jalostettua, saa halvemmalla.
Kanankoipia mäkin ostin tänään, juuri tuohon 2,95 hintaan. Teen niistä kasarilta tuttua, mielipiteitä jakavaa kanaviillokkia, joka on mielestäni paljon maukkaampaa kuin jostain valmiista suikaleista tehty kastike.
Olen vaihtanut lihan pitkälti sianlihaan. Ennen tein naudasta, koska pidän siitä, mutta ei vain rahat riitä enää.
Hinnat tosiaan ovat mitä ovat. Säästöt lähinnä kohdentuu ylimääräisiin turhan päiväisiin ostoksiin mikä on terveyden kannalta ihan tervetullut ratkaisu. On syytä tarkastella hintojen kehitystä mikä aikaajoin nostetaan ja esitetään alekamppanjoiksi sittemmin tuntuva hintojen alentaminen ja johdetaan kuluttajaa harhaan siinä käsityksessä että hinnat olisivat pysyvästi laskeneet mikä ei pidä paikkaansa. Muutoinkin vierastan markkinataloudessa ilmeneviä markkinointiin ja mainontaan liittyviä ihmisten halujen ja himojen yltäkylläistä kalastelua mikä johtaa pitkälläaikavälillä tarkasteltuna lähinnä mikään ei tunnu miltään -kaavaan. Kohtuudella ja säästäväisyydellä pahan päivän varalle suuntautuneet ratkaisut palkitaan ja voidaan hyvällä syyllä todeta niiden olevan valintoja joita jokaisen kuluttajan tulisi noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Limsat jää ostamatta.
Pepsi Max on halvempaa kuin maito... toisaalta maitoa en juokaan. 76ct/litra ei ole kallista.
Maito onkin ollut pitkän aikaa kovassa hinnassa ja vetää vertoja jo bensan hinnalle joka on täysin käsittämätöntä.
Maito on vastaukseni aloituksen kysymykseen. En osta sitä kuin kahvin sekaan litra per viikko kun aiemmin sitä kulutin 4 - 5 litraa viikossa ruoka- ja välipalajuomana.
Vihannekset, hedelmät.
Perunaa ja kastiketta ja makaroonia ja ketsuppia. Näillä mennään.
Olen ihan hirveästi tykännyt kahvissa vaniljanmakuisesta soijamaidosta. Mutta se on nyt mitä kahden-kolmen vuoden aikan pompannut 1.99e hinnasta 3.7e hintaan. Ei yksinkertaisesti voi sitä enää ostaa. Mikä on harmi, koska olisin halunnut syödä enemmän kasvispainotteisesti, mutta nyt on pakko ostaa lehmänmaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken turhan olen jättänyt pois mitä ihminen ei ruuassaan tarvitse. Limsat, alkoholi, karkit ja muut sokeriset turhakkeet, sipsit jne teolliset tuotteet joita ihmisen ei edes kuuluisi syödä. Itse leivon ja kokkaan kaiken. Välipaloja en harrasta. Syön lounaan, päivällisen ja illallisen. Syön sadon edukkaita tuotteita esim nyt on porkkanat olleet 0,59€/kg ja niistä olen tehnyt paahdettuja uuniporkkanoita kanan kanssa. Lihaa syön päivittäin jotta saan proteiinia. Kokkaan kerralla 3-4 päiväksi. Kaupassa käyn 1-2kertaa viikossa. Ruoka on ainoa missä voin tällä hetkellä karsia kuluja. Kaikki muu taas tulee hankittua tarjouksesta -30-70%. En edes muista milloin olisin ostanut jonkun tuotteen joka olisi ollut normaalihintainen. Kaupan poistopisteeltä löysin syystakin jonka alkuperäinen hinta oli 109€ ja maksoin siitä 20€. Näitä löytöjä ostan kun vastaan tulevat.
Luin, että paistopisteeltä ja ajattelin, että olit vähän suhmuroinut hintalappujen kanssa
Ostan mitä haluan
Ei ole rahasta kiinni :)
Vierailija kirjoitti:
Ei lihaa tarvitse syödä päivittäin. Ei edes kannata syödä.
Hsln kertaliput. En siis mene pummilla vaan välttelen matkojasins kun voin. Käytän enemmän pyörää.
Minäkin käyn kunnollisissa töissä, mutta säästän silti. Säästäminen myös pitää hoikempana. Ei tarvitse niitä herkkuja ostella. Vaatteita ja laukkujakin on jo liiaksi kertynyt. Jotenkin säästäminen tuo myös sadistista mielihyvää kun tiedän miten paljon ostovoimaa juuri nyt tarvitaan. Enpäs ostakaan 😂