Mitkä tuotteet olet jättänyt ostamatta hintojen noustua?
Meillä lopetettiin kokonaan leikkeleiden ostaminen. Leivän päälle riittää hyvin juusto, kurkku, salaatti ja/tai tomaatti. En osta enää myöskään kananfileitä, ellei ole sopivassa tarjouksessa. Emme myöskään osta enää työlounaaksi eineksiä, vaan valmistamme itse viikon työlounaat. Emme osta enää myöskään perunajalosteita, vaan teemme itse ihan perunasta ranskalaiset tai perunalaatikot jne. Pyykinpesuaine vaihtui edulliseen vaihtoehtoon, jonka hinta on noin 1-2e / litra. En ala maksamaan merkkituotteesta 13e / pönttö. Leipää ostetaan hävikkinä pakkaseen. Itse saatan syödä työlounaaksi kaurapuuroa. 80-90-lukujen keittokirjat on kaivettu esiin ja viikolla syödään edullisemmin, viikonloppuna paremmin.
Aika monta asiaa on tullut vaihdettua edullisempaan. Siinähän sitten nostelevat veroja, sähkönsiirtoja ja muita maksuja. Ei huvita maksaa kaikesta ylihintaa, joten ostolakko sopii tähän tilanteeseen oikein hyvin.
Kommentit (150)
Olen siirtynyt ostamaan opiskeluajan herkkua, kanankoipia 2,95e/kg ja muuta luulllista kanaa. Esim. kanan rintaleikkeitä myydään n. 7e/kg, mikä on paahdettuna oikein herkku, mutta josta voi itse leikata "sisäfileet" tai kananfileet halutessaan tai voihan sen suikaloidakin. Kananfileet taas ovat usein lähemmäs 20e kg. Valitsemalla vähemmän jalostettua, saa halvemmalla.
Itse jätin leivältä ja salaatista kurkun. Se on lähinnä vettä jota en viitsi ostaa kaupasta. Tomaattia ostan joskus.
Vierailija kirjoitti:
Olen siirtynyt ostamaan opiskeluajan herkkua, kanankoipia 2,95e/kg ja muuta luulllista kanaa. Esim. kanan rintaleikkeitä myydään n. 7e/kg, mikä on paahdettuna oikein herkku, mutta josta voi itse leikata "sisäfileet" tai kananfileet halutessaan tai voihan sen suikaloidakin. Kananfileet taas ovat usein lähemmäs 20e kg. Valitsemalla vähemmän jalostettua, saa halvemmalla.
Tämä on totta. Kanankoivet ovat ihmeen edullisia edelleen ja ovat mielestäni aina maistuneet paremmalta kuin helposti kuivahtavat leikkeet.
Aijemmin ostin viikonlopuksi leikkokukkia kimpun, nyt en joka viikko. Jäätelöä ostin aijemmin useammin, irtotötteröitä en enää ollenkaan. Ĺeikkeleitä en osta, enkä keksejä. Valitsen halvempia jugurtteja/rahkoja kuin aijemmin. Kosmetiikassa olen siirtynyt marketista saataviin. Kampaajalla käyn 2-3 kuukauden välein, aijemmin 5-6 viikon välein. Kasvo- ja jalkahoidoissa 1-2 vuodessa, aihemmin 3-4 kuukauden välein. Vaatteiden osto vähentynyt. Kuntosalikortti oli tauolla 3kuukautta.
Mikäs Speden sketsi se tämä nyt oikein on? Helpompaa olisi luetella tuotteet joita en ole jättänyt ostamatta. Niistä sentään on ainakin edes teoriassa jonkinlaiset tositteet.
Muutaman vuoden sisällä on tippuneet pois vaatteet (vain ihan välttämättömät ostan), karkit lähes kokonaan, limsat kokonaan, ne vähätkin ulkomaiset hedelmät (marjoja ja kotimaisia kasviksia taas menee enemmän), pakastepizzat yms, pizzeriasta haetaan pari kertaa vuodessa... Harrastuksista ei ole tingitty, ei edes ravintolaharrastuksesta. Sijoituksiin menee sitten vastaavasti 200€ enemmän kuussa.
Noutoruuan syömisen lopetin oikeastaan kokonaan kun hinnat nousivat niin järkyttävästi ja vielä kassalla hintaan tuli kaikenlaista palvelumaksua edellisten päälle. En todellakaan koe, että kaksi pikaruoka-ateriaa olisi 40€ arvoista. Kahvista luopumista olen harkinnut koska hinta alkaa olemaan aivan liian kova.
Monissa tuotteissa on sitten tullut kokeiltua halpismerkkejä kun merkkituotteissa on koko pienentynyt ja hinta noussut. Tulojen puolesta ei edes olisi pakko karsia kulutusta, mutta en todellakaan voi hyväksyä tuplahintaa 2020 hintatasoon nähden ja moni asia jää mieluummin ostamatta. Meneepähän enemmän sijoituksiin.
En osta juurikaan uusia vaatteita, poikkeuksena sukat ja alusvaatteet. Uudenveroista ja hyväkuntoista vaatetta on tori.fi pullollaan ja jos hankinnoilla ei ole kiire, voi hakuvahtien avulla tehdä hyviä täsmäostoksiakin.
Puutarhakaupoilla käytän myös vähemmän rahaa. Ostan ruukut ym. torista, olen nikkaroinut kukkalaatikoita jämäpuutavarasta ja taimien ostelun sijaan harrastan enemmän kasvatusta siemenistä sekä taimien ja pistokkaiden vaihtoa perheen ja kaverien kanssa.
Alkoholijuomat ja makeiset. Kauppalasku ei ole paha, kun herkut yms. Jättää pois ostoskorista.
Oikeastaan lihojen ostelu on aikalailla jäänyt.
Muissa kategorioissa ei ole jäänyt pois mitään mutta halvempia vaihtoehtoja katsellaan.
Tosiaan jos alkaa tuntumaan siltä, että tuote/ryhmä ei ole ollenkaan uuden törkeän hinnan arvoinen niin luultavasti pärjäilee ilmankin. Pakollisia juttuja on lopulta aika rajallisesti.
Olemme aina syöneet edullista ruokaa. Nyt tosin kauppakassin hinta väkisin nousee jonkin verran. Paljon syömme satokauden kasviksia. Lapselle ainoastaan ostamme kanaa ja lihaa.
broilerin pelastus onvalmiiksi grillattua paistopisteen kokonainen broileri tai koipia,myös rintapaloista tulee ok ruokaa. perkaat ja heität pasta sekaan ,teet vain soosin esim. noi halvat pyykinpesuaineet haalistaa värit. LV color oli testeissä ok,eli siitä ei tingitä. muuten tuo sun lista ok. oliko mahkuja käydä marjassa,eli onko auto tms paikkoja keruulle. iso apu niistäkin moneen,piirakkaan,pullaan puuronpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Luovuin kahvista ja suklaasta. Ei vaan palkka riitä kaikkeen.
kokonaanko,eikä, voisiko vähentää vain... se kait onnistuu
Vierailija kirjoitti:
Fazer jäi ostamatta ja kahvi sekä osa juustoista mitä ennen syötiin. Myös veriset lihat on aina oksettanut mutta nyt jäi ostamatta ne paistilihat missä ei ole verta. Alkaa kaalikeitto ja hernekeitto sekä kasvikset kiinnostaa. Mitään majoneesi juttuja ei muutenkaan ostella koska raakaa keltuaista. Aito englantilainen prinssi Wales tee paketti onkin tehty Puolassa, joten koska se ei ole englannista emme osta. Hinta merkissä hyllyn reunassa on nykyään mikrosiru jos huomaatte koittaa hyllyn reunasta. Erityisesti k kaupoissa. Siinä voidaan kaukosäädöllä muuttaa vaikka sitä hintaa. Se siru siinä hyllyn reunahinnassa on pitkittäinen mallilta. Mitä enemmän vaaditaan palkkoja sen enemmän hinnat nousee. Muista siinä kassalla että sä maksat myyjän palkan.
verinen liha on housussas,menkat vai. lihassa verta näy kaupoilla, se on lihanestettä ,,voi sua
Kaffebulla kirjoitti:
En osta lohta, muutakaan kalaa enkä lihaa. Syödään vain omaa riistaa. Leivon leivät itse. Leikkeleet Lidlistä, siellä ne on halpoja. Teen itselle pastaa ym. helppoa ruokaa lounaaksi. En käy ulkona syömässä. Pesuaineet ostan Lidlistä, samoin vessapaperit ym.
muikku ja silakka hyvää ja terveellistäkin
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
En osta lohta, muutakaan kalaa enkä lihaa. Syödään vain omaa riistaa. Leivon leivät itse. Leikkeleet Lidlistä, siellä ne on halpoja. Teen itselle pastaa ym. helppoa ruokaa lounaaksi. En käy ulkona syömässä. Pesuaineet ostan Lidlistä, samoin vessapaperit ym.
Nyt sitä lohta kannattaa ostaa vaikka pakkaseen kun on monissa paikoissa 9-12 e / kg fileet.
kirjohessko on se täiepidemia, vaikka kuolee kun valmistat, niin ei nappaa täilohi,oli just hiljan lehdessä
Vähentänyt minimiin kaiken sen mitä on pakko ostaa Suomesta. Auton varaosat ja joitain ei niin pakollisia ostan nykyään ulkomailta. Viimeksi tilasin 1/3 hintaan autoon varaosan ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fazerin suklaalevyt ovat jääneet hyllyyn aina kun hinta alkaa kolmosella.
Etkö oikeasti näe noita 5 kpl 10 eurolla tarjouksia joita on joka paikassa?
ai ne pv ummessa kohta,sesonki ohi ja alkaa maistua ikä
Ei jää. Pepsi max ja cokis zero 2x1,5l setit irtoaa edelleen 3-4 eurolla.