Ammattikunta, joka on mielestäsi turha tänä päivänä?
Itse sanoisin että puhelinmyyjät, varsinkin lehtimyyjät. Painettujen lehtien lukeminen on vähentynyt ja moni osaisi tilata netistä haluamansa lehdet.
Kommentit (131)
Kaikki ammatit on yhtä tärkeitä. Puhelinmyyjät on yhtä tärkeitä kun lääkärit ja palomiehet
Tässä ei nyt ole kyseessä varsinaisesti mikään turha ammattikunta, mutta töiden päätön järjestely.
Olen töissä kaupungin palveluasumisyksikössä eli siis tuttavallisemmin vanhainkodissa. Vuorossa on yleensä sairaanhoitaja, muutama lähihoitaja, hoiva-avustajia ja sitten laitoshuoltajat kiertävät koko taloa. Jokaisessa ryhmäkodissa on oma tukityöllistetty keittiöapulainen, jonka tehtäviin kuuluvat pyykkien pesu ja järjestely sekä valmiina tulevan ruuan tarjolle laittaminen, kahvin keitto ym. MUTTA, jostain syystä tiskien laitto tiskikoneeseen on tiukasti rajattu näiden kiertävien laitoshuoltajien hommaksi. Usein tilanne on siis se, että tukityöllistetty keittiöihminen istuu jakkaralla ja selaa puhelinta koska mitään hommaa ei ole ja odottaa, että jossain huiteleva laitoshuoltaja tulee laittamaan likaiset tiskit tiskikoneeseen. Aivan päätöntä, miten tuollainenkin hidaste on saatu luotua jotenkin tahalleen heidän työhön. Joskus keittiötyöntekijä sai oikein moitteet kun oli laittanut tiskejä koneeseen, oppi nopeasti ettei kannata tehdä yhtään mitään ylimääräistä.
Papit, krääsäkaupan myyjät tyyliin Flying tiger, teurastajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteeri. Kaikki täyttää lomakkeita ja tekee varauksia itse ammatista riippumatta.
Ei pidä paikkaansa. Kovin rajoittunut on käsityksesi sihteerin töistä.
Näin on. Kuka ne johtajan selät pesee saunassa ellei sihteeri.
Monella sihteerillä on stressaava ja vaativa työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteeri. Kaikki täyttää lomakkeita ja tekee varauksia itse ammatista riippumatta.
Näin on. Kuka ne johtajan selät pesee saunassa ellei sihteeri.
Monella sihteerillä on stressaava ja vaativa työ.
Niin on. Minkä merkkistä giniä johtajalle pitikään olla maanantaina ja millaista keskiviikkoisin. Muistinhan lämmittää saunan juuri oikean lämpöiseksi ennen kuin menemme yhdessä saunaan. Entä jos johtaja pahastuu näitä minun punaisia alusasujani.
TE-toimiston virkailija. Eikö tosiaan tekoäly voi noita korvata?
Persut on tärkeä ja vastuullinen ammatti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien määrää pitäisi vähentää ja koulutuksesta leikata. Samaten AY-väki pitäisi erottaa heti. Paikallisella sopimisella hoituu kätevämmin, ja työssä oppii.
Joo, viis sivistyksestä. Persujen juttuja.
Useampien pitäisi suorittaa edes alempi korkeakoulututkinto. Suomessa on liian vähän koulutettuja ihmisiä. Amis ei oikein riitä.
Kyllä moneen työhön amis riittää. Tai riittäisi, jos siellä opetettaisiin. Kiitos vaan koulutuksen pilaamisesta.
Kiinteistönvälittäjät ovat kokemukseni mukaan suuremmassa määrin täysiä rottia ja autokauppiaat huijareita.
Vierailija kirjoitti:
Televisioluvantarkastajat.
Nyt osuit aivan oikeaan. Eihän meillä ole ollut televisiolupaakaan kai 10 vuoteen. Nykyään saa katsoa paljon halvemmalla telkkaria vaikka kuinka monessa paikassa ja vieläpä puoleen hintaan, ainakin yhden hengen talouksissa.
Tarvitaankohan enää pontikan keittäjiäkään?
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman vaikuttajat ja influensserit. Heille maksetaan käytännössä tyhjästä ihan pimeitä summia. Joku Sara Sippikin. Niinku mikä hän on? Mitä hän tekee? Ottaa valokuvia Instagramiin. Muokkaa ne äärimmilleen. Seuraajia käsittämätön määrä. Ansaita tähtitieteellistä. Voisko joku vaan kertoa että miksi?
Kyse on markkinoinnista. Siitä niille maksetaan.
Höpö höpö HR:ään mahtuu vaikka mitä ihme tyyppiä. "HR-strategian suunnittelija" viestintään pitää olla erikseen ulkoinen, sisäinen, some ja näillä vielä oma viestintäpäällikkö. Mitä isompi firma, niin sitä enemmän turhempia tyyppejä. 100 hengen firmassa 2-3 tyyppiä hoitaa hommat, mutta kun on 1000 henkeä, niin noita pitää olla jo 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin "asiantuntijat". Eivät mitenkään edistä työllistymistä, työpaikat saadaan ihan muuta kautta. Turhia byrokraatteja.
Tunteeko joku jonkun, joka ikinä olisi työllistynyt työvoimatoimiston myötävaikutuksella?
Tuskin. Mikään ei aikoinaan ollut niin vastaan minun koulutustani ja työhalujani kuin työkkäri. Melkein enemmän niin päin, että ne on siinä temppuradalla tukkeena jos vain pystyvät.
Se TE tulee sanoista Työn Esto toimisto ja toimii nimensä veroisesti. Minulta kiellettiin aikoinaan opiskelu uudelle alalle joka olisi heti työllistänyt, kiellettiin myös tietotekniikan kurssi jne. Nyt yrittävät estää jälleen opiskelut.
Tuo on niin totta. Ei saa tehdä mitään järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteereistä on ylitarjontaa. Se johtuu juuri tuosta, että heidän töitään on siirretty muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sihteerit pitäisi päinvastoin palauttaa esim. sairaaloihin, että lääkärien ja hoitajien aikaa vapautuisi käytettäväksi heidän ammattiosaamiseensa. Nyt he tappelevat hankalien tietojärjestelmien kanssa, että saisivat potilastiedot kirjattua ja samaan aikaan ent. sihteerit ovat työttömiä.
Eiköhän kohta tekoäly hoida nuokin työt.
Katse kiinnittyy julkiseen sektoriin. Yksityisellä kun palkka on pois yrityksen liikevoitosta niin turhat toimet kyllä karsiutuu automaattisesti. Paitsi tietysti jos on ala on säännelty ja laki sanoo että pitää olla joku tyhjäntoimittaja. Julkisella ei vastaavaa painetta ole. Mutta ei sielläkään helpolla karsittavaa löydy, jos jonkun ammatin voisi suorastaan turhaksi julistaa varmaan se olisi jo tehty.
Haitalliset ammatit on asia sitten erikseen, juurikin mm. puhelinmyyjät. Mutta ei yritykset niitäkään huvikseen palkkaa.
Jaahas, kommentoijat ei ole kapitalismista kuulleet. Järjestelmä ei perustu siihen onko joku työ hyödyllinen vai ei.