Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Manipulaatio parisuhteessa, esimerkkejä?

Vierailija
30.09.2024 |

Haluaisin huomata tilanteet kun mielelläni tehdään tällaista.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkejä on miljoonia mutta tässäpä muutama:

Yrittää saada sinut epäilemään muistiasi (ei se asia noin mennyt, muistat väärin, ei tuollaista tapahtunut) ja kun uskot omia muistojasi sanoo sinua hulluksi, sekopääksi. (Yleensä heidän eksät on kaikki myös hulluja, AINA.)

Ymmärtää tahalleen väärin sovittuja asioita. 

Kun syytät häntä jostain tai mainitset hänen virheestään, niin se on "no entäpä kun sä teit näin ja näin" ja se hänen tekemä asia unohtuu kun alat puolustaa itseäsi. 

Tekee kotityöt hutiloiden ja tahalleen väärin koska hän ei osaa ja sinä olet parempi tai tee sitten ite kun ei kerta kelpaa.

Kaikki on sun syytä, SÄ pakotat manipuloijan käyttäytymään tällä tavalla koska käyttäydyt noin ja "mä teen/sanon näin vain koska mä rakastan sua". (Tän takia moni oppii jo lapsena että väkivalta on rakkautta.)

Manipulointia on myös kun toinen ei anna tai tee

Juuri näin. Naisen ei pidä koskaan epäillä itseään tai sanomisiaan sillä ne ovat aina totta!

Vierailija
62/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassa manipuloija kääntää asiat omaksi edukseen. Ei kerro totuutta sielläkään vaan manipuloi terapeutinkin, kertoo hullusta puolisostaan valittuja paloja, mitä hän on esim pahimmillaan sanonut, mutta ei kerro mitä itse on sitä ennen tehnyt, joka on saattanut olla pahimman luokan henkistä väkivaltaa ja emotionaalista manipulointia. Sen hän unohtaa kertoa, hän kertoo vain ja ainoastaan sen miten toinen reagoi tähän. Ja tämänkin hän kertoo sitten kumppanilleen mitä terapeutti on sanonut. Terapeutti sanoi että sinä et ole henkisesti tasapainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manipulointi voi olla myös niin hienovaraista, ettei sitä huomaakaan.  Ainakaan  heti.

Esimerkikisi mielipiteidein käännyttäminen jonkin asian puolesta, tai jotain asiaa vastaan.

Näinhän on mm. politiisissa liikkeissä, uskonlahkoissakin, vastarintaliikkeissä ym.

Ja mitä nuoremmasta ja kokemattomasta henkilöstä on kyse, sitä helmpompi hänen on käännyyttää ja sopeuttaa haluamaansa suuntaan.

Jep Kuten salaliittottoreoriat myös.

Karppaaminen, veganismi, ekohulluus..

Vierailija
64/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki manipuloivat joskus, se kuuluu normaaliin elämään. Kaikki toiminta, joka pyrkii vaikuttamaan toiseen ihmiseen on manipulointia. Kuvittele tilanne, jossa pariskunta on erimieltä tavasta viettää syysloma. Molemmat aivan varmasti yrittävät manipuloida tilannetta mahdollisimman lähelle omaa ihannelomaansa.

Jos vaikka tykkään puolison tekemästä ruoasta, kehun maasta taivaisiin ja toivon että tekee samaa ruokaa joskus uudelleen.

Eri asia, missä menee terveen ja sairaan manipuloinnin raja.

Vierailija
65/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluatko että minä vien koiran vielä ulos?" kun on itse menossa nukkumaan eikä haluaisi viedä enää omaa koiraansa ulos.

Eli sen sijaan että pyydetään viemään niin vieriteenkin asia toiselle tuommoiseksi "voit olla hyvä kumppani tai huono kumppani"-pelleilyksi.

Vierailija
66/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Haluatko että minä vien koiran vielä ulos?" kun on itse menossa nukkumaan eikä haluaisi viedä enää omaa koiraansa ulos.

Eli sen sijaan että pyydetään viemään niin vieriteenkin asia toiselle tuommoiseksi "voit olla hyvä kumppani tai huono kumppani"-pelleilyksi.

Eikä, mun mies on usein tehnyt tuota kun tietää varsin hyvin et pitäis siivota. Haluatko että siivoan? Oon aina ihmetellyt miksi kysyy noin tyhmää kysymystä. Ihan niin kun se olisi mun halusta kiinni ja jonkun pitää joka tapauksessa siivota.

Vierailija
67/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä, mun mies on usein tehnyt tuota kun tietää varsin hyvin et pitäis siivota. Haluatko että siivoan? Oon aina ihmetellyt miksi kysyy noin tyhmää kysymystä. Ihan niin kun se olisi mun halusta kiinni ja jonkun pitää joka tapauksessa siivota.

Varo vaan. Sitten kun aluat vastaamaan että "haluan" niin kohta alkaa jo rutina kuinka olet hirveä justiina ja  pomottaja ja ties mitä. Ja lisäksi samalla sementoit itsesi organisointivastuuseen siivoamisesta eli mies ei oma-alotteisesti tee sitäkään vähää minkä ennen ehkä on tehnyt.

Noin meillä ainakin meni, vaikka sukupuolet olikin toisin päin.

Vierailija
68/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä kerrottujen lisäksi esim

- Valheellinen imartelu : Vetoaminen johonkin auktoriteettiin tai suosittuun ihmiseen, jos halutaan puoliso johonkin tapahtumaan tai tekemään jotain. Esim jos haluaa, että vaimo tekee ruokaa johonkin nyyttärikesteihin kertoo, kuinka KAIKKI on kyselleet tekeekö Irma lohikeittoa, kun se on niiiiin hyvää ja ehdottomasti saatava mukaan. Tai että Heikki odottaa näkevänsä sut siellä ja on kertonut, että sä oot niin huippu tyyppi. Ja siis oikeasti kukaan ei ole sanonut mitään.

- sumuttaminen: väitetään, että on kerrottu poikienillasta jo "ajat sitten" ja kaikki odottaa miestä siellä ja on jo luvattu mennä ja itseasiassa mies on vastuujärjestäjä ja koko homma peruuntuu KAIKILTA ja se olisi niin iso pettymys muille. Ja vaimo nyt yrittää pistää kapuloita rattaisiin jollain lasten hammaslääkärikäynneillä.

Nämä on meillä käytössä säännöllisesti, Harmi vaan, kun ei mene läpi enää...

Vierailija
69/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö manipuloija koskaan tavastaan? Oma kokemus on että eivät myönnä sitä ikinä. Ei vaikka miten vääntäisit rautalangasta että hei, tuollainen ei ole ok ja kertoisit miksi. Sellaisessa tilanteessa sitten alkaakin ylimieliseksi. Kommentoi ihan sama. Ei ota vastaan todellakaan. Vaikka siis olisi oppikirja esimerkki manipuloijasta.

Vierailija
70/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö manipuloija koskaan tavastaan? Oma kokemus on että eivät myönnä sitä ikinä. Ei vaikka miten vääntäisit rautalangasta että hei, tuollainen ei ole ok ja kertoisit miksi. Sellaisessa tilanteessa sitten alkaakin ylimieliseksi. Kommentoi ihan sama. Ei ota vastaan todellakaan. Vaikka siis olisi oppikirja esimerkki manipuloijasta.

Voi päästä, jos aidosti haluaa. Eli täytyy joutua sellaiseen tilanteeseen että kokee sen itsekin ongelmaksi. Suurin osahan ei koe, vaan ongelma on aina muissa. 

Vierailija
71/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki manipuloivat joskus, se kuuluu normaaliin elämään. Kaikki toiminta, joka pyrkii vaikuttamaan toiseen ihmiseen on manipulointia. Kuvittele tilanne, jossa pariskunta on erimieltä tavasta viettää syysloma. Molemmat aivan varmasti yrittävät manipuloida tilannetta mahdollisimman lähelle omaa ihannelomaansa.

Jos vaikka tykkään puolison tekemästä ruoasta, kehun maasta taivaisiin ja toivon että tekee samaa ruokaa joskus uudelleen.

Ymmärsin pointin mutta yrität tässä nyt samaa kuin ennen yritettiin sen narsisminkin kanssa.

Tuo ruokajuttu meni jo ihan yli, minä kehun aidosti hyvää ruokaa ja kohteliaisuuttani myöskin maittavaa ruokaa ja miksipä en toivoisi että tekisi uudestaankin mutta eipä se liity manipuloimiseen oikeasti mitenkään.

Vierailija
72/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi päästä, jos aidosti haluaa. Eli täytyy joutua sellaiseen tilanteeseen että kokee sen itsekin ongelmaksi. Suurin osahan ei koe, vaan ongelma on aina muissa. 

Jep, ja koska manipuloijalla on aina tunteiden kanssa häikkää niin ei ole empaattinen myöskään toisten tunteita kohtaan, eikö häntä haittaa jos muut kärsii. Hän saattaa esim sanoa että rakastaa mutta on yhdentekevää jos hänen käytös aiheuttaa tuskaa.

Vierailija
73/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
74/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin pointin mutta yrität tässä nyt samaa kuin ennen yritettiin sen narsisminkin kanssa.

Tuo ruokajuttu meni jo ihan yli, minä kehun aidosti hyvää ruokaa ja kohteliaisuuttani myöskin maittavaa ruokaa ja miksipä en toivoisi että tekisi uudestaankin mutta eipä se liity manipuloimiseen oikeasti mitenkään.

Huomaatko että kommentillasi pyrit manipuloimaan minua? Ja se on aivan ok.

Vierailija
75/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa, jos he ajautuvat ahtaalle niin se manipulointi alkaa käydä vaikeaksi. Joko on jäänyt kiinni tai jäämässä. Yleinen reaktio on pakeneminen koska vastuunotto on liikaa vaadittu ja häpeä on liikaa käsitellä. Jos kyseessä on vain pieni asia niin tilanne on tietysti helpompi käsitellä ja myöntääkin. Pakeneminen on keino päästä turvaan ja samalla seurata mitä tapahtuu, kontrolloida mahdollisesti myöskin. Saattavat jopa odottaa että pöly laskeutuu ja parastahan on uhrin anteeksipyyntö ja alistuminen tähän valtapeliin. Jos saa kaiken anteeksi eikä asioista puhuta ja saa lupauksen siitä että on turvassa niin silloin manipuloija antaa anteeksi. Ei sitten kannata myöhemminkään enää ottaa asioita esille. Hyvin haastava tilanne tälläinen hoitaa, käsitellä ja jatkaa tälläisen kanssa. Kokemuksella. Ajan kanssa pahenee eikä kestä mahdollisesti sitten yhtikäs mitään ja alleviivattuna. 

Vierailija
76/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En huomaa koska se ei pidä paikkaansa. Olen ketjussa opettamassa osaltani asioita mahdollisimman oikein joten nyt en jaksa leikkiä. Intentiohan voi olla saada toinen kokkaamaan enemmän, asioita voi ilmaista niin että antaa samalla ymmärtää jotakin siinä samalla. Tämä on varmasti suurimmalle osalle tuttua. Olen vain hieman huolissani siitä miten taitavaa valehtelu on nykyisin ja se näkyy valitettavasti sosiaalitoimistoissakin eikä ole yhtään ok.

Vierailija
77/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manipulointi on ajatuksiin vaikuttamista ja kaikki meistä tekevät sitä. Jos kaverini kokee olonsa huonoksi ja sanon hänelle jotain rohkaisevaa toivoen, että se häntä piristää, se on manipulointia. Pahantahtoinen manipulointi on asia erikseen. 

Vierailija
78/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manipulointi on ajatuksiin vaikuttamista ja kaikki meistä tekevät sitä. Jos kaverini kokee olonsa huonoksi ja sanon hänelle jotain rohkaisevaa toivoen, että se häntä piristää, se on manipulointia. Pahantahtoinen manipulointi on asia erikseen. 

Ei se ole manipulointia vaan auttamista. Olette tällä besserwismillänne pilanneet perheiden elämiä ja hyvistä huoltajista on tehty pahoja. Muistakaa että humorismi puheessa ei saa kuulostaa totuudelta eikä sitä tule totuutena kirjoittaa. Elämä on peli mutta vastuukin on ihan jokaisella pelaajalla. Rikoksia tapahtuu myöskin tästä syystä.

Vierailija
79/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen

Vierailija
80/95 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme