Manipulaatio parisuhteessa, esimerkkejä?
Haluaisin huomata tilanteet kun mielelläni tehdään tällaista.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim päätetään ettei osteta joululahjoja mutta sitten nainen ostaa kuitenkin ja suuttuu kun hänelle ei ostettu.
Miehetkin osaavat tämän.
Tottakai miehet osaavat, mutta eivät kieroile kuten naiset.
Vierailija kirjoitti:
Epäsuora puhe eli ei tarkennusta tai vastausta, vaan 'kyllä sä tiedät'.
Kielteisten tunteiden herättäminen eli uhrin arvostelu ja häpäisy, syyllistäminen, pelottelu ja uhriutuminen, jolloin saadaan toimimaan toivotulla tavalla. ' Sä et koskaan ...'
Myönteisten tunteiden herättäminen, imartelu, love bombing, palveluksen tekeminen ja sitten toisen avun pyytäminen omiin tarpeisiin, yleensä kohtuuttomiin palveluksiin. Samaan kategoriaan kuuluu avuttomuuten ja hätään vetoaminen, kun kukaan ei auta (esim. normaalisti maksullinen palvelu) johon halutaan uhrin apua.
Eettiseen toimintaan vetoaminen, ' ja maailma pelastuu ...'.
Läheisyyden luominen, kertoo omista murheista ja kipukohdista (joilla ei todellisuudessa enää merkitystä, esim. tapahtumat kymmenien vuosien takaa) ja samalla saaden uhrin avautumaan omista asioista, joita sitten käytetään uhria vastaan. 'Olet niin herkkä kun ...'
Kiitollisuuden velkaan saattam
Manipuloijat ovat elämänsä tapalella aika pahasti rikkoituneita ihmisiä, eivätkä juurikaan koskaan muutu. Muiden hyväksikäyttö on niin syvällä tälläisessä ihmisessä.
Valitettavan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäsuora puhe eli ei tarkennusta tai vastausta, vaan 'kyllä sä tiedät'.
Kielteisten tunteiden herättäminen eli uhrin arvostelu ja häpäisy, syyllistäminen, pelottelu ja uhriutuminen, jolloin saadaan toimimaan toivotulla tavalla. ' Sä et koskaan ...'
Myönteisten tunteiden herättäminen, imartelu, love bombing, palveluksen tekeminen ja sitten toisen avun pyytäminen omiin tarpeisiin, yleensä kohtuuttomiin palveluksiin. Samaan kategoriaan kuuluu avuttomuuten ja hätään vetoaminen, kun kukaan ei auta (esim. normaalisti maksullinen palvelu) johon halutaan uhrin apua.
Eettiseen toimintaan vetoaminen, ' ja maailma pelastuu ...'.
Läheisyyden luominen, kertoo omista murheista ja kipukohdista (joilla ei todellisuudessa enää merkitystä, esim. tapahtumat kymmenien vuosien takaa) ja samalla saaden uhrin avautumaan omista asioista, joita sitten käytetään uhria vastaan. 'Olet niin herkk
Minä jaksoin lukea, oli niin hyvä kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manipuloija haluaa hyötyä tilanteesta. Kannattaa katsoa mikä se hyöty on. Saada toinen ostamaan jotain kallista mistä itse tykkää? Saada toinen katsomaan läpi sormien muiden iskemistä tai pettämistä? Saada toinen tekemään kaikki hommat ja itse voi sluibailla? Pääsee juomaan tai käyttämään muita päihteitä?
Manipuolinti näkyy näissä imarteluna, syyllistämisenä, suuttumisena jne. Kunhan tavoite saavutetaan.
Avoimuuden ja aitouden erottaa tästä hyvin. Rehellinen ihminen on turvallisempi koska häneltä voi kysyä asioita. Itse osaan esimerkiksi perustella ja tuoda turvaakin vielä avaamalla asioita kaiken lisäksi. Ymmärrän että ihmisiin voi olla vaikea luottaa tai aina ei ymmärrä kaikkia ihmisiä heti. En myöskään loukkaannu siitä jos minua vähän testaillaan tai asioita kysellään kierrellen. Osaan myös sanoa jos loukkaannun tai menee ihan yli. Tarvittaessa vo
Minua aina epäilyttää ihminen, joka kuvaa itseään noin täydelliseksi. Kuvauksesi perusteella en luottaisi sinuun yhtään.
Manipulointi voi olla myös niin hienovaraista, ettei sitä huomaakaan. Ainakaan heti.
Esimerkikisi mielipiteidein käännyttäminen jonkin asian puolesta, tai jotain asiaa vastaan.
Näinhän on mm. politiisissa liikkeissä, uskonlahkoissakin, vastarintaliikkeissä ym.
Ja mitä nuoremmasta ja kokemattomasta henkilöstä on kyse, sitä helmpompi hänen on käännyyttää ja sopeuttaa haluamaansa suuntaan.
Pakko tehdä eroa. Tässä ilmeisesti puhutaan sairaanloisesta patologisesta manipulaatiosta. Kaikki ihmiset manipuloivat joskus, se joka muuta väittää on todennäköisesti jo pstologisella puolella.
Mutta asiaan... Minä juuri tänään muistelin minun exääni. Hän aloitti manipulaation todella alussa, väittämällä aina olevansa järkevä riitelyiden aikana ja että, naiset käyttävät itkua manipulaatioon. Hän siis yritti saada minut heti alussa uskomaan, että hän on aina riidoissa viisas ja minä en.
Toinen testi tuli myös todella nopeasti. Hän pyysi minut pitkästä aikaan kylään ja alkoi rakentaa auton stereoita minun saavuttuani. Kun ihmettelin tilannetta, hän alkoi moittimaan, että "enkö minä siedä ollenkaan erillisyyttä parisuhteessa." Eli pieniä koukkuja tulee heti.
Aika nopeasti alkoi myös ulkonäön mitätöinti, mutta ei suoraan, koska se olisi liian ilmiselvää.
Tämä minun exäni ei vain tuntunut tajuavan, että näin tuollaisen käytöksen läpi. Tosin lähdin kuitenkin liian myöhään, vaikka en itseäni suhteessa menettänytkään. Manipulointi vain pahenee, mitä enemmän manipuloida huomaa toisen kestävän. Se vahvuus koitetaan luonnollisesti nujertaa.
Terveiset vain sinne Espooseen. Harmi, että sinä et tajunnut, keneen koitit manipulaatiotasi käyttää! Toivottavasti olet kuitenkin löytänyt itseäsi, edes vähän, ettei sinun tarvitsisi paeta tyhjyyttäsi toisia alentamalla.
Vierailija kirjoitti:
Manipulointi voi olla myös niin hienovaraista, ettei sitä huomaakaan. Ainakaan heti.
Esimerkikisi mielipiteidein käännyttäminen jonkin asian puolesta, tai jotain asiaa vastaan.
Näinhän on mm. politiisissa liikkeissä, uskonlahkoissakin, vastarintaliikkeissä ym.
Ja mitä nuoremmasta ja kokemattomasta henkilöstä on kyse, sitä helmpompi hänen on käännyyttää ja sopeuttaa haluamaansa suuntaan.
Jep Kuten salaliittottoreoriat myös.
Vierailija kirjoitti:
Opettele tiivistämään! Kukaan ei jaksa lukea.
Pyydettiin esimerkkeJÄ, eikö niitä anneta silloin useampi kuin yksi? Miksi luet jos koet tarpeettomaksi tai yleensäkään kommentoit? Olet manipuloiva ihminen.
"Manipulointi voi olla myös niin hienovaraista, ettei sitä huomaakaan. Ainakaan heti."
Yleensä tulee joku tunne, vatsan pohjaan tai muualle kehoon, tuntemus, että tässä on jotain outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manipuloija haluaa hyötyä tilanteesta. Kannattaa katsoa mikä se hyöty on. Saada toinen ostamaan jotain kallista mistä itse tykkää? Saada toinen katsomaan läpi sormien muiden iskemistä tai pettämistä? Saada toinen tekemään kaikki hommat ja itse voi sluibailla? Pääsee juomaan tai käyttämään muita päihteitä?
Manipuolinti näkyy näissä imarteluna, syyllistämisenä, suuttumisena jne. Kunhan tavoite saavutetaan.
Avoimuuden ja aitouden erottaa tästä hyvin. Rehellinen ihminen on turvallisempi koska häneltä voi kysyä asioita. Itse osaan esimerkiksi perustella ja tuoda turvaakin vielä avaamalla asioita kaiken lisäksi. Ymmärrän että ihmisiin voi olla vaikea luottaa tai aina ei ymmärrä kaikkia ihmisiä heti. En myöskään loukkaannu siitä jos minua vähän testaillaan tai asioita kysellään kierrellen. Osaan myös sanoa
Okei, olen huomannut että minuun ei luoteta. En tiedä mistä se sitten johtuu koska olen tottunut elämässä toimimaan tällä tavalla, olen kuitenkin tullut juttuun esimerkiksi töissä ihan jokaisen kanssa olemalla juuri oma itseni. Puhun aika paljon koska aistin myös muiden tunnetiloja ja olen tottunut arempiin ihmisiinkin, kaikki eivät oikein rohkene sanoittaa vaikkapa tunteita. Olen luotettava ihminen mutta en tietenkään pakota ketään luottamaan tai pitämään minusta. Saa olla myös pitämättä, en minä nyt itsekään ihan kaikkien ystäväksi hinkua ja on täysin normaalia että kaikki eivät vain sitten kaikista pidä.
Vierailija kirjoitti:
"Manipulointi voi olla myös niin hienovaraista, ettei sitä huomaakaan. Ainakaan heti."
Yleensä tulee joku tunne, vatsan pohjaan tai muualle kehoon, tuntemus, että tässä on jotain outoa.
Mitä on se outo? Joko se on jotakin pahaa tai sitten et ole varma. Joskus kannattaa kysyä ettei aina ajattele sitä pahaa olevan.
"Tilastot kyllä väittävät muuta. Jostain syystä miessukupuoli altistaa narsismille. Ehkä tytöille sallitaan tunteet ja heitä kohtaan ollaan empaattisempia kun ovat pieniä? Mutta tuskin nyt mitään kovin suurta eroa on näissä. Etenkin vanhemmissa ikäluokissa myös tunnekylmiä naisia, jotka käyttäytyvät manipuloivasti ja narsistisesti."
Näissä mielenterveysjutuissa on usein vähän ongelmallista se että kun ne eivät ole mitään varsinaisesti mitattavia asioita vaan diagnostisiin kriteereihin perustuvia sopimus- ja mielipidekysymyksiä niin se vähän vääristää. Perinteinen grandioosi narsismi on miehille tyypillisempää mutta sitten toisaalta sekä huomiohakuinen että epävakaa persoonallisuus, joilla on hyvin paljon yhteistä narsismin kanssa, ovat naisille tyypillisempiä, kuten myös niin sanottu ohutnahkainen narsismi.
Aina ei ole ihan selvää että onko kyse diagnostisista eroista/ongelmista vai todellisista sukupuolieroista. Jos haluaa toisen esimerkin niin esimerkiksi masennus käy hyvin. Yleiesti sanotaan että se on naiisilla yleisempää, mutta toisaalta voidaan ihan perustellusti väittää että se on todennäköisesti miehillä alidiagnosoitu mm. siksi että miesten tyyppioireet (mm. aggressiviisuus ja externalisointi) eivät oikein istu tyypilliseen käsitykseen masennuksesta.
Toinen esimerkki mitä voi pohtia on psykopatia - kun sitä on pääosin tutkittu ja sen tunnistamiseen kehitetty työkaluja lähinnä miesten vankiloissa niin kenen mielestä on kovin yllättävää että psykopaatit ovat usein a) miehiä ja b) rikollisia? :-)
Aika tyypillinen parisuhteissa (ja muissakin ihmissuhteissa) toistuva manipulointikuvio on se että halutaan itse jotain mutta kysytään että haluaisiko toinen sitä.
Tämä video avasi minun silmäni eksäni suhteen.
Youtube: Painajaismaiset riidat narsistin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Aika tyypillinen parisuhteissa (ja muissakin ihmissuhteissa) toistuva manipulointikuvio on se että halutaan itse jotain mutta kysytään että haluaisiko toinen sitä.
Jep ja usein vielä ollaan ikäänkuin tekemässä toiselle palvelusta. Joskus tämä mene niin pitkälle että mitään ei koskaan pyydetä suoraan vaan aina tuolla tavalla nurin perin. Luulen että se liittyy jotenkin siihen että pidetään itseä niin paljon parempana, ettei haluta alentua pyytämään tai jäämään velkaa.
Exällä oli tapana aina kuuluvalla äänellä julistaa kuinka hän aikoo tehdä milloin minkäkin kotityön, vaikka ei oikeasti ollut aikomustakaan itse tehdä vaan pelkästään ilmoittaa että sellainen työ olisi tekemättä ja minun sopisi se mahdollisimman pian tehdä.
Toivottavasti löydät jonkun joka osaa arvostaa sinua.
Kerrot että jokin asia loukkaa sinua, manipuloija vastaa että sä teet samaa.
Kun osoitat todisteita manipulaatiosta ihan mustaa valkoisella tutkittuja juttuja, niin olet hullu joka kellon ympäri maanisena lukee tuollaisia juttuja.
Manipuloija kieltää/ohittaa sinun kokemuksen ja tunteet silleen ettet edes huomaa sitä. Hän yrittää vaikuttaa sinun ajatuksiisi. Kun kerrot että ajattelet jostain tai koet jonkun jutun tietyllä tavalla, hän välittömästi kieltää sen esim toteamalla että se ei pidä paikkaansa. Keskustelu ei etene mitenkään.
Joudut vääntämään rautalangasta että sinulla on oikeus päättää itse mitä ajattelet asioista tai miten koet erinäisiä tilanteita. Sinun tunteita ei kukaan muu kontrolloi.
Olet kertonut miljoona kertaa toiveesi, mutta jotta riitatilanne loppuisi manipuloija kysyy jälleen, mitä oikein haluat, eikä kuuntele kun kerrot.
Tilastot eivät pysty osoittamaan kuin diagnosoitujen ihmisten tietoja. Jos tämä iänkaikkisen vanha väittämä pitää oikeasti paikkansa nykytilastoissa, se voi selittyä esim. mies- ja naisnarsistien erilaisina toimintatapoina. Näihin tilastoihinhan päätyvät käytännössä pääasiassa rikolliset, koska aniharvan narsistista persoonallisuushäiriötä tutkitaan muuten.
Eron voi selittää pelkästään se, että miehet syyllistyvät useammin rikoksiin. Suurimmalla osalla vangeista on diagnosoitu esim. narsismia tai psykopaattisia piirteitä. Naisnarsistit toteuttavat viettejään ihan tavallisessa elämässä sosiaalisissa kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on siis palstan naisista kurjaa kun miehet manipuloivat - kieroilevat, yrittävät johtaa toisille urille, vääristelevät, heittäytyvät tyhmäksi, esittävät suuttuvansa, suuttuvatkin, jos on hankala kommentti niin haukkuvat kommentoijan inceliksi jne. Kuulostaako tutulta?
Jos ei niin olette vuosisadan valehtelijoita, palstikset!
Molemmissa sukupuolissa on näitä. Mutta joo, keskenkasvuisia, narsistisia yksilöitä on enemmän miehissä ja jostain kumman syystä hinkuvat myös parisuhteisiin, vaikka heistä ei siihen ole.Naisissa on yhtä tavalla ja ikäluokkakysymyskin.
Tilastot kyllä väittävät muuta. Jostain syystä miessukupuoli altistaa narsismille. Ehkä tytöille sallitaan tunteet ja heitä kohtaan ollaan empaa
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Taustalla oma hyöty. Ei käsitellä asioita tasapuolisesti tai objektiivisesti vaan oma etu mielessä. Tämä etu kuitenkin naamioidaan yleiseksi hyväksi tms. Keinot ovat monet. Taitava manipuloija ei hauku vaan on rauhallinen ja hyödyntää toista osapuolta asioitaan ajaessaan. Kun hän saa toisen hermostumaan ilmiselvään epäreiluuteen, saa hän luvan syyttää esim. siitä, että toinen reagoi tunteella. Tekee usein poikkeuksesta säännön ja säännöstä poikkeuksen - jälleen omaksi edukseen. Kääntää asiat aina taitavasti omaksi edukseen. Usein myös käyttää vaikenemista tehokkaasti hyväkseen. Ei aina valehtele suoraan, mutta jättää olennaisia asioita sanomatta. Vasta-argumentteihin laukoo jotain yleispätevää kuten "kokonaisuus on paljon monimutkaisempi tai nyt ymmärrät yksinäisyyden käsitteen aivan väärin". Ei milloinkaan tule vastaan toista. Vastapuolella on olo, ettei milloinkaan tule kohdatuksi.
Varmasti lähes kaikki manipuloivat joskus, mutta on ihmissuhteissa, joissa toisen manipulointi on jatkuvaa.
Opettele tiivistämään! Kukaan ei jaksa lukea.