Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alavatsakivut, lääkärin vähättely, syövän pelko

Vierailija
30.09.2024 |

Hei! Mitä pitäisi tehdä?

Joulukuussa 2022 alkoi alavatsakivut. Soitin itkien lääkäriin monta kertaa, voimakas kipukohtaus oli ja kesti 6kk että pääsin gynekologille joka teki vain sisätutkimuksen ja vaihdettiin kierukka. Heinäkuussa 2023 eka käynti naistentautipolilla, jossa ultrattiin 3cm dermoidikysta. Kivut rauhottu hieman hormonikierukan laiton jälkeen.

2024 helmikuussa seurantakäynti, kysta 3cm edelleen.

Huhtikuussa alkaa taas kovat kivut. Kävin päivystyksessa pahan kipukohtauksen takia, kotiin ja buranaa. Kesäkuussa ultrattiin, kasvain 6cm ja kolmelokeroinen. Laitettiin leikkausjonoon. Mahdollisesti leikkaus voi olla vuoden päästä.

Heinäkuussa oli virtsatientulehdus, mahdollisesti kun aika uusi kumppani minulla. Testattiin seksitaudit ym ja puhtaat oli.

Koko kesän pahat alavatsakivut. Ehkä 2-3pv kuukaudessa kivutonta. Herään öisin kipuihin jne. On yhdyntäkipua, tärinäkipua, voimakkaita kipukohtauksia, yhdynnän jälkeistä verenvuotoa, vetistä runsasta valkovuotoa aika-ajoin, alaselkäkipuja, alaraajojen ja vatsan turvotusta, virtsaamisvaikeuksia. 

Nyt kävin syyskuussa seurannassa. Lääkäri ultras ja kasvain edelleen 6cm. Yritin kertoa huolestani ja pahentuneista oireista. Tiedän itse, että näille kaikille oireille on monta erilaista selitystä olemassa, mutta silti muiden ihmisten syöpätarinpiden pohjalta kamala pelko munasarja- tai kohdunkaulan syövästä.

Lääkäri ei edes kuunnellut, puhui vaan päälle. Yritin kertoa pahoista kivuista, mutta otti esiin virtsatien tulehduksen. Kerroin verenvuodosta, johtuu kuulemma kierukasta jne. Ei kuunnellut, ei uskonut. En saanut kerrottua oireista juurikaan. Olin varma että tällä kertaa saan kerrottua lääkärille huolistani ja jos pelkoon ei ole aihetta, selkeän vastauksen siihen. Tämä vähättely ja ohittaminen vaan niin raivostutti.

Omakannasta luin nyt, että lääkäri kirjottanut: "Jostakin syystä tullut kontrollii", "Mirena-kierukka paikallaan, sen kanssa pientä tiputteluvuotoa, ei kuukautisia". Kuukautiset on, niukat ja kuukautiskipuja ei ole. Tiputteluvuoto on yhdynnän jälkeen jne. Eli ei ole kuunnellut ollenkaan.

Miten selviän syövän peöon kanssa jos leikkaus on vasta vuoden päästä?

T. N28

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä miten yhdynnän jälkeinen verenvuoto voisi johtua kierukasta? 

Yksityiselle gynelle.

Kovat langat raapivat kohdunkaulaa yhdynnässä ja uusi kierukka aiheuttaa usein muutenkin puolen vuoden tiputteluvuodon.

Tsiisus. Tuli mieleen kun miesten e-pilleristähän tuli "liian vaikeita sivuvaikutuksia" kuten haluttomuutta ja homma pistettiin heti jäihin. 😄

Heh ja moni lääkäri on vielä tänäkin päivänä sitä mieltä (...) että kohdunkaula on tunnoton. 

😭

Vierailija
42/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut välillä toiminnallisia kystia munasarjoissa. Kivuliaita ovat. Tarkempia tutkimuksia ei tehdä, koska kuuluu kuulemma hedelmällisessä iässä olevan naisen elämään nämä kärsimykset. 

Mene yksityiselle. 

Munasarjakystat saattaa myös olla endometrioosin oire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole toiminnallinen nestekysta, vaan kiinteää tavaraa. Kolmilokeroinen ja 6cm pitkä. Ilmeisesti tämä kasvaimen lokeroituminen voi viitata pahanlaatuisuuteen;

" Munasarjassa näkyvä ohutseinäinen, yksilokeroinen kysta (nesterakkula) on yleensä aina hyvänlaatuinen (ks. Munasarjakasvaimet). Pahanlaatuisuuteen viittaavat kasvaimen monilokeroisuus, kystan sisäseinämässä näkyvät ns. papillaariset rakenteet ja doppler-kaikututkimuksella mitattu kasvaimen verenkierron vilkastuminen." https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00156

Itsellä on vain sellainen olo tämän kyseisen lääkärin käyntien jälkeen, että hän vähättelee eikä kuuntele kun ihan tosissaan olen huolissanu että on jotain syöpää. Lisäksi kauhistuttaa ajatus vuoden odotella näiden kipujen kanssa johon ei meinaa särkylääkkeet tehota ja öisin valvottaa. 

Sitä olisin toivonut, että lääkäri olisi tutkinut kunnolla ja harkinnut edes ajatusta siitä, eträ onko jotain vakavempaa. Mitä joa olisikin syöpää, ja vuosi ootellana leikkausta 🤔

Täytyy todella harkita myös hormoonikierukan poistoa. Se laitettiin alkuun kun epäiltiin endometrioosia, mutta on todettu ettei endometrioosista ole kyse.

-ap

Vierailija
44/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole toiminnallinen nestekysta, vaan kiinteää tavaraa. Kolmilokeroinen ja 6cm pitkä. Ilmeisesti tämä kasvaimen lokeroituminen voi viitata pahanlaatuisuuteen;

" Munasarjassa näkyvä ohutseinäinen, yksilokeroinen kysta (nesterakkula) on yleensä aina hyvänlaatuinen (ks. Munasarjakasvaimet). Pahanlaatuisuuteen viittaavat kasvaimen monilokeroisuus, kystan sisäseinämässä näkyvät ns. papillaariset rakenteet ja doppler-kaikututkimuksella mitattu kasvaimen verenkierron vilkastuminen." https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00156

Itsellä on vain sellainen olo tämän kyseisen lääkärin käyntien jälkeen, että hän vähättelee eikä kuuntele kun ihan tosissaan olen huolissanu että on jotain syöpää. Lisäksi kauhistuttaa ajatus vuoden odotella näiden kipujen kanssa johon ei meinaa särkylääkkeet tehota ja öisin valvottaa. 

Sitä olisin toivonut, että lääkäri olisi tutkinut kunnolla ja harkinnut edes ajatusta siitä, eträ onko jot

Miten endo on poissuljettu?

Vierailija
45/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä miten yhdynnän jälkeinen verenvuoto voisi johtua kierukasta? 

Yksityiselle gynelle.

Kovat langat raapivat kohdunkaulaa yhdynnässä ja uusi kierukka aiheuttaa usein muutenkin puolen vuoden tiputteluvuodon.

Tsiisus. Tuli mieleen kun miesten e-pilleristähän tuli "liian vaikeita sivuvaikutuksia" kuten haluttomuutta ja homma pistettiin heti jäihin. 😄

Heh ja moni lääkäri on vielä tänäkin päivänä sitä mieltä (...) että kohdunkaula on tunnoton. 

Ne on niitä vanhempia kääpiä ja akkoja, joka erikoisalalla näitä. 20 vuotta ja niitä ei onneksi ole enää töissä. Nuoret ovat empaattisempia ja sosiaaliset taidot useammin kunnossa. Yleistys mutta näin on. T. sh

Vierailija
46/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit aina sanoo, ettei kystat ja myoomat satu tai aiheuta vaikeita oireita, mutta paskan marjat. Mulla aiheutui myoomasta jatkuvaa vuotoa, alavatsakipuja, yhdyntäkipuja ja virtsaamisvaikeuksia. Laaja oirekirjo ei siis tarkoita automaattisesti syöpää tai muuta vakavampaa, vaan naisten vaivoja vähätellään systemaattisesti. Itse odotin leikkaukseen pääsyä kolme vuotta, koska myooma ei ollut "tarpeeksi iso". Lopulta leikkauksessa löytyi myös endometrioosi, jota gyne oli sanonut kuukautiskivuiksi.

Olen tosi pahoillani tilanteestasi, ap. Toivottavasti sinulla olisi mahdollisuus mennä yksityiselle ja saada sieltä kiireellisempi lähete leikkaukseen. 

Vierailija
47/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. 

Vierailija
48/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle gynelle.

🙄 Sama kuin väittäisi että silmä ei tunne mitään, kyllä sen laserleikkauksen voi ilman puudutusta tehdä. Lopeta kitinä ja oksentaminen ja ole paikoillasi nyt!

Vierailija
49/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle gynelle.

🙄 Sama kuin väittäisi että silmä ei tunne mitään, kyllä sen laserleikkauksen voi ilman puudutusta tehdä. Lopeta kitinä ja oksentaminen ja ole paikoillasi n

Kuuluu naisen elämään kipu ja verenvuoto. 

Vierailija
50/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit aina sanoo, ettei kystat ja myoomat satu tai aiheuta vaikeita oireita, mutta paskan marjat. Mulla aiheutui myoomasta jatkuvaa vuotoa, alavatsakipuja, yhdyntäkipuja ja virtsaamisvaikeuksia. Laaja oirekirjo ei siis tarkoita automaattisesti syöpää tai muuta vakavampaa, vaan naisten vaivoja vähätellään systemaattisesti. Itse odotin leikkaukseen pääsyä kolme vuotta, koska myooma ei ollut "tarpeeksi iso". Lopulta leikkauksessa löytyi myös endometrioosi, jota gyne oli sanonut kuukautiskivuiksi.

Olen tosi pahoillani tilanteestasi, ap. Toivottavasti sinulla olisi mahdollisuus mennä yksityiselle ja saada sieltä kiireellisempi lähete leikkaukseen. 

yksityiseltä ei voi saada kiireellisempiä lähetteitä leikkaukseen, koska sairaaloissa leikkastarpeen arvioi aina sairaalan leikkaustarpeen arvioista vastaava lääkäri. Tekee sen toki lähetteen perusteella, mutta jos potilaalla on jo lähete leikkaukseen, niin harvemmin auttaa, jos hakee toisen. SIlloin pitää toimia niin, että soittaa sairaalan polille ja kertoo olossaan tapahtuneen muutoksen ja kysyy onko mahdollista kiirehtiä leikkausta tai voiko hän saada jotain apua ajalle, joka kuluu leikkauksen odotteluun. Silloin asia viedään uudelleen arviointiin

Minut otettiin runsaiden kuukautisten vuoksi kolmen kuukauden toimenpidejonosta kuukauden jonoon, koska voinnissani tapahtui muutos huonompaan. Tämä oli mahdolista vain siksi, että olin itse yhteydessä sairaalaan. Ja sitten olinkin kahden viikon päästä toimenpiteessä, koska jonkin potilaan aika oli peruttu samaan toimeenpiteeseen ja minulle soitettiin 2 vuorokauden varoitusajalla, että pääsisitkös tulemaan, että tuli peruutusaika.

Vierailija
51/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle gynelle.

🙄 Sama kuin väittäisi että silmä ei tunne mitään, kyllä sen laserleikkauksen voi ilman puudutusta tehdä. Lopeta kitinä ja oksentaminen ja ole paikoillasi n

Ei naisia ilman puudutusta tai nukutusta leikata. Jotain rajaa näihin juttuihin kuitenkin.

Vierailija
52/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut välillä toiminnallisia kystia munasarjoissa. Kivuliaita ovat. Tarkempia tutkimuksia ei tehdä, koska kuuluu kuulemma hedelmällisessä iässä olevan naisen elämään nämä kärsimykset. 

Mene yksityiselle. 

Ja sitten vielä kehtaavat ihmetellä kun syntyvyys laskee. Naisten vaivat ja kivut eivät saisi kuulua normaali elämään!!

Silloin kun syntyvyyttä vielä oli, vaivat kuuluivat naisten elämään, no se oli sitä aikaa että naiset kävivät töissä vaikka oli kivuliaat kuukautiset. Noille kystille ei mitään voi, niitä tulee ja menee, osa kasvaa isoksi ja leikataan pois ja taas kohta on kystia 

Vierailija
53/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksityiseltä ei voi saada kiireellisempiä lähetteitä leikkaukseen, koska sairaaloissa leikkastarpeen arvioi aina sairaalan leikkaustarpeen arvioista vastaava lääkäri. Tekee sen toki lähetteen perusteella, mutta jos potilaal

Juuri näin. Minulle tämän ohjeisti lähetteen tehnyt terveyskeskuslääkäri, joka pahoitteli leikkausjonojen pituutta. Pääsin peruutusajalla leikkaukseen kahta kuukautta aiemmin.

Vierailija
54/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙃

Vierailija
55/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse "ei voi leikata tätä myoomaa" hoidossa, eli sitä hoidetaan hormonikierukalla ja toivotaan, että vaihtarit alkaa. ja kontrolleissa toki käyn gynen polilla.  Olen vaihtarijunasta myöhästynyt, eli ei ole oireita minkäänlaisia, kun ikäisilläni suurimmalla osalla on olut edes jotain.  Sairaalassa ainakin minulla on ollut tosi osaavat ja hyvät gynet koko ajan ja tässä myoomien kontrolloinnessa juoksevana olen oppinut, että kaikkia myoomia ei voi poistaa noin vain. Tai voi, jos poistetaan koko kohtu, niin toki myoomakin siinä lähtee samalla. Itse en ole siitä innostuntu muuten kuin viimeisenä toimenpiteenä.

Vierailija
56/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olisin toivonut, että lääkäri olisi tutkinut kunnolla ja harkinnut edes ajatusta siitä, eträ onko jot

Et sitten lukenut koko juttua, syöpä oireilee kipuna vasta kun on levinnyt vatsaonteloon ei ennen sitä. Sinua on tutkittu jo paljon, joten nyt vain odottelet leikkausta. 

Vierailija
57/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. 

Kuka on kuollut?

Vierailija
58/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun löytyy jotain, lääkäri kysyy, miksi et hakeutunut hoitoon aiemmin, vaikka parhaimmillaan olen hakenut hoitoa edellisenä päivänä ja saanut kehotuksen mennä kotiin Buranan kanssa.

Perussairaus diagnosoitiin vasta, kun täytin 30, vaikka ensimmäisiä oireita oli jo vuosikymmen ennen. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan kai.

Vierailija
59/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle gynelle.

Kaikkea sitä naiset suostuvat tekemään seksin takia. Mitä jos miesten sisälle asennettaisiin joku kierukka joka aiheuttaa koko ajan harmia? Miehet ei sellaista sietäisi. Kyllä naisen asema on ehkäisyssäkin heikko. Hormoneita tai vierasesineitä emättimeen. Mies selviää kondomilla jos edes viitsii ehkäistä.

Vierailija
60/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasu pois. 👴. Ou jee. 🥳

🖕

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme